Recente discontinued aankondigingen en geruchten?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
MaltMuppet
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Recente discontinued aankondigingen en geruchten?

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 30 Dec 2020, 16:52

Peter_vintage1992 schreef:Hoi allemaal,

Ik was vandaag op zoek naar een Dalmore King Alexander III, maar ik zie dat hij nog heel moeilijk te vinden is.. is deze discontinued dat iemand weet? op de Site van Dalmore staat hij nog wel als je goed zoekt tenminste..

Geen idee of hij discontinued is, maar hier kan je hem nog krijgen in iedergeval https://www.firstclassspirits.com/webshop/winkel-op-smaak-profiel/zoetig/dalmore-king-alexander-iii/
1 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

Wolf2112
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wolf2112 » 30 Dec 2020, 17:36

Zolang hij nog op de site van Dalmore staat bij de standaard collectie, lijkt me dat niet discontinued...
0 x

Demas
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Demas » 31 Dec 2020, 22:11

Ik ga voor de zekerheid mijne toch alvast maar op WB smijten voor 10x de aankoopprijs
3 x

shadowcollector
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor shadowcollector » 02 Jan 2021, 20:26

Demas schreef:Ik ga voor de zekerheid mijne toch alvast maar op WB smijten voor 10x de aankoopprijs

:Scratch
0 x

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 03 Jan 2021, 23:58

Freezeroz schreef:
ovanpuyvelde schreef:Ik heb een vaag gerucht opgevangen dat de Lagavulin 2002-2018 Distillers Edition binnenkort uit de winkelrekken gaat verdwijnen.
Ik vind die namelijk zó lekker dat ik alle nog circulerende flessen ga opkopen :lol: :hoedaf

Bij Lagavulin hoorde ik afgelopen Maart wel de opmerking dat ze meer geld verdienen op de 8Y en 12Y dan op de 16Y en de DE. En daar dus economisch gezien, wellicht in de nabije toekomst reden inzien om maar met de 16Y en DE te stoppen.
Laten we hopen van niet, want zowel de 16Y als de DE staan hoog op mijn favorieten lijstje.

Van de Distillers Editions vind ik de 2018 versie dan wel weer wat minder dan zijn voorgangers. Hij is wmb wat zuurder en minder zoet.

Ik scrolde wat terug en kwam dit tegen.. :Cry

Heb je daar nog wat over gehoord? Voorlopig zijn dat, op mijn beginnende whiskyreis, echt mijn 2 favorieten. Ik mag hopen dat ze blijven bestaan!
0 x
Afbeelding
(open flessen)

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 04 Jan 2021, 06:39

JoachimV10 schreef:
Freezeroz schreef:
ovanpuyvelde schreef:Ik heb een vaag gerucht opgevangen dat de Lagavulin 2002-2018 Distillers Edition binnenkort uit de winkelrekken gaat verdwijnen.
Ik vind die namelijk zó lekker dat ik alle nog circulerende flessen ga opkopen :lol: :hoedaf

Bij Lagavulin hoorde ik afgelopen Maart wel de opmerking dat ze meer geld verdienen op de 8Y en 12Y dan op de 16Y en de DE. En daar dus economisch gezien, wellicht in de nabije toekomst reden inzien om maar met de 16Y en DE te stoppen.
Laten we hopen van niet, want zowel de 16Y als de DE staan hoog op mijn favorieten lijstje.

Van de Distillers Editions vind ik de 2018 versie dan wel weer wat minder dan zijn voorgangers. Hij is wmb wat zuurder en minder zoet.

Ik scrolde wat terug en kwam dit tegen.. :Cry

Heb je daar nog wat over gehoord? Voorlopig zijn dat, op mijn beginnende whiskyreis, echt mijn 2 favorieten. Ik mag hopen dat ze blijven bestaan!

Nee, het enige recente nieuws op dat vlak is dat de Distillers Edition inmiddels 1 van zijn 16 jaren verloren is.
0 x
Afbeelding

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 04 Jan 2021, 07:55

Freezeroz schreef:
Nee, het enige recente nieuws op dat vlak is dat de Distillers Edition inmiddels 1 van zijn 16 jaren verloren is.

Iemand al geproefd of ie daardoor minder is?
0 x
Afbeelding
(open flessen)

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 04 Jan 2021, 09:18

JoachimV10 schreef:
Freezeroz schreef:

Normaal koop ik hem gelijk als de nieuwe editie weer op de markt komt.
Maar dit jaar, met een jaartje minder op de teller èn daar bovenop ook nog een prijsverhoging van 10% heb ik nog geen behoefte gevoeld om toe te slaan.
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 04 Jan 2021, 11:12

Freezeroz schreef:Normaal koop ik hem gelijk als de nieuwe editie weer op de markt komt.
Maar dit jaar, met een jaartje minder op de teller èn daar bovenop ook nog een prijsverhoging van 10% heb ik nog geen behoefte gevoeld om toe te slaan.

Snap ik zomaar ja.. de 12cs wordt ook met het jaar duurder en duurder. De 8yo vind ik persoonlijk geen boeiende whisky. En de DE jonger én duurder is ook geen fijne ontwikkeling. Dit zal alleen wel voor steeds meer whisky’s gaan gelden ben ik bang :( Het zou mij echt niet verbazen als vandaag of morgen de standaard 16yo rebranded gaat worden naar een 10yo op 46%.. zou helemaal in de geest van de tijd passen.
1 x
Afbeelding

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 04 Jan 2021, 11:24

JoachimV10 schreef:
Freezeroz schreef:

Heb toevallig gister een review van deze op WB geplaatst: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/166554/2005
Hier maak ik ook een opmerking over de kortere rijping. Ze hebben de 2004 vintage overgeslagen (net als destijds bij de Talisker DE), de 2019 versie was van 2003 en de nieuwe 2020 versie is van 2005..
Maar het belangrijkste: ik vond de kwaliteit niet achteruit gegaan ten opzichte van de Lagavulin DE die ik nog open heb staan (de 1999-2015).
2 x
Afbeelding

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 04 Jan 2021, 11:27

Cask1988 schreef:
Freezeroz schreef:Normaal koop ik hem gelijk als de nieuwe editie weer op de markt komt.

Snap ik zomaar ja.. de 12cs wordt ook met het jaar duurder en duurder. De 8yo vind ik persoonlijk geen boeiende whisky. En de DE jonger én duurder is ook geen fijne ontwikkeling. Dit zal alleen wel voor steeds meer whisky’s gaan gelden ben ik bang :( Het zou mij echt niet verbazen als vandaag of morgen de standaard 16yo rebranded gaat worden naar een 10yo op 46%.. zou helemaal in de geest van de tijd passen.

Ik hoop het niet, maar vermoed het ook niet. Alle classic malts (Laga 16, Oban 14, Dalwhinnie 15, Talisker 10 enz.) hebben tot nu toe de introductie van nieuwe NASty bottelingen overleefd. Denk dat Diageo niet aan deze 'iconen' durft te komen, en hoogstens de prijs verder gaat opdrijven.
0 x
Afbeelding

De buuk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor De buuk » 11 Jan 2021, 21:53

Mag toch hopen dat de Laga16 wel zal blijven bestaan..
0 x
Whisky, BBQ’s & af en toe een mooie longfiller

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 11 Jan 2021, 22:02

De buuk schreef:Mag toch hopen dat de Laga16 wel zal blijven bestaan..
Niets is eeuwig. Behalve het niets.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 12 Jan 2021, 16:08

De buuk schreef:Mag toch hopen dat de Laga16 wel zal blijven bestaan..

De 16yo is het uithangbord voor Lagavulin, marketingtechnisch een zéér slechte zet als je deze vervangt door de 8yo.

Wij, als liefhebbers die bovengemiddelde kennis hebben, zijn niet de grootste afnemers.
Even denken als de gewone, gemiddelde consument (zonder diepgaande kennis) die zo nu en dan een glaasje drinkt. Die zweert bij zijn Lagavulin 16 als zijnde zijn standaard whisky. Als deze standaardexpressie opeens vervangen wordt door eentje die de helft zo oud is, zijn mensen snel getriggerd te denken dat die half zo goed is als de 16yo. Zit natuurlijk totaal geen logica in maar het is wel hoe de gemiddelde consument het ervaart. Zo ook de impressie dat donkerdere whisky beter is dan hele lichte. Men shopt voor een groot gedeelte met de ogen.

Op de lange termijn zal het beeld zijn dat de 8yo dan de 'nieuwe' 16yo/uithangbord is geworden omdat een hele generatie dat als standaard heeft ervaren. Echter zal je op korte/middellange termijn een sterke daling van omzet zien. Zeker als de concurrenten in dezelfde smaakrange zoals Ardbeg, Caol Ila en Laphroaig allen 'standards' hebben die ouder (en dat zal dan dus wel beter zijn, aldus de gewone consument) zijn en dus sneller de voorkeur genieten.

Als Lagavulin het dan moet hebben van zijn limited releases, worden die al helemaal onbetaalbaar. Er zal een select groepje overblijven dat het alsnog koopt maar ik denk dat dat een strop wordt.

Just my two cents :Pipersmile
6 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 12 Jan 2021, 19:21

Dat klopt allemaal maar als door de almaar stijgende vraag de voorraad niet meer toereikend is om die 16yo te continueren, dan moet je wat.... zo hebben we al wel meerdere vlaggenschepen ten onder zien gaan. Dus alleen dat gegeven verteld natuurlijk niet het hele verhaal. Marketing is een keuze, voorraad tekorten niet. :bigsmile
1 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”