Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
TmKing
Senior
Senior

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor TmKing » 21 Jul 2016, 21:47

Ik heb een vraag betreffende gewenning.

De eerste keer dat je whisky proeft, smaakt het enorm scherp.

Hoe meer je proeft, hoe beter het wordt.

Momenteel zit ik op een punt dat ik het niet meer te scherp vind om te drinken, maar nog te scherp om heel veel smaaknuances te proeven.

Betert dit nog meer naarmate de (centi)liters binnen gaan?

Ik veronderstel van wel, maar komt er een punt waarop je die scherpe smaak volledig kan ontleden?

Misschien een domme, voordehandliggende vraag, maar toch wil ik jullie gedacht weten :-)

Heb net een bunna 12 binnen en een kavalan solist cherry, lekker :duimop
0 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 21 Jul 2016, 22:02

Laurens schreef:Ik ga de komende tijd naar wat festivals en ik vroeg me af wat voor whisky lekker Is om mee te nemen. Ik zag dat een aantal forum leden hier al wat ervaring in hebben.

Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld de geur snel vervliegt dus dat Cask Strength, peated en of sherried ( dus iets minder subtiele) een goede keuze Is. Verder mag je geen glas meenemen dus ben je ook gebonden aan plastic bekers.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Persoonlijk neem ik altijd mijn minste whisky of rum die ik heb staan mee. Afgelopen zaterdag naar Dynamo nog een halve liter Bacardi Oakheart meegenomen. In een leeg plastic flesje kan heus wel als het niet te lang is. Maar ik neem eigenlijk altijd een flexibele zak met bidondop (geen idee hoe dat heet, maar google eens op 'travel water bag') mee, is makkelijk weg te werken zodat hij bij fouilleren niet opvalt en als ie leeg is neemt ie vrijwel geen ruimte meer in beslag.

En dat een glas niet mag, daar zou ik me niet te veel aan op houden. Goed ergens inwikkelen, dan heb je tenminste iets fatsoenlijks om in ieder geval op een festivalcamping uit te drinken. Een Glencairn past overigens precies in de houder van zo'n vouwstoel ;)
1 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 21 Jul 2016, 22:49

TmKing schreef:Ik heb een vraag betreffende gewenning.

De eerste keer dat je whisky proeft, smaakt het enorm scherp.

Hoe meer je proeft, hoe beter het wordt.

Momenteel zit ik op een punt dat ik het niet meer te scherp vind om te drinken, maar nog te scherp om heel veel smaaknuances te proeven.

Betert dit nog meer naarmate de (centi)liters binnen gaan?

Ik veronderstel van wel, maar komt er een punt waarop je die scherpe smaak volledig kan ontleden?

Misschien een domme, voordehandliggende vraag, maar toch wil ik jullie gedacht weten :-)

Heb net een bunna 12 binnen en een kavalan solist cherry, lekker :duimop

:offtopic Ik neem aan dat je de Kavalan Solist Sherry bedoelt?

Laat ik voorop stellen: de één neemt meer waar dan de ander, dus het is lastig om iets te zeggen dat per definitie op een ander persoon slaat. Voor het Proeven en herkennen van smaken heb je tijd nodig. Daarmee bedoel ik ipv een aantal centiliters eerder tijd wanneer je proeft. Gun de whisky op z'n minst 30 minuten of zelfs 60 minuten in het glas. Probeer verder je aandacht er goed er bij te houden en op te schrijven wat je waarneemt (ruiken, proeven). Begin eerst met zoet, zout, zuur, bitter, en probeer daarna ook geuren te herkennen die je aan iets doen denken (bijv vanille, caramel, rozijnen).

Je kunt ook meerdere whiskies tegelijkertijd proeven om het verschil op te merken. Dat kan al goed met de Bunna en de Kavalan, maar er zijn nog wel grotere contrasten te bedenken als ik weet wat je in je collectie hebt.

Succes!
1 x
Affirmanti incumbit probatio

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 22 Jul 2016, 14:18

Whisky-ettenleur schreef:Vroeg me iets af...
Ik heb een fles whisky (bijna leeg) die ik best lekker vindt. Nu heb ik de smaak notities ervan opgezocht, maar stel dat ik een vergelijkbare whisky wil aanschaffen in de toekomst....wat is een makkelijke manier van zoeken?

Erg benieuwd OF jullie dit ook doen en zoja, hoe

Vaar er niet blind op, maar http://www.whiskysuggest.com/ kan handig zijn. Klik op de 'similarity' knop en veel plezier.
1 x

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 22 Jul 2016, 17:51

-Roy- schreef:
Ik heb een fles whisky (bijna leeg) die ik best lekker vindt. Nu heb ik de smaak notities ervan opgezocht, maar stel dat ik een vergelijkbare whisky wil aanschaffen in de toekomst....wat is een makkelijke manier van zoeken?

Vaar er niet blind op, maar http://www.whiskysuggest.com/ kan handig zijn. Klik op de 'similarity' knop en veel plezier.

Ik zal eens gaan kijken.....bedankt! :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Ezyduck
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Ezyduck » 24 Jul 2016, 19:21

Wat is de best gesorteerde slijter van Amsterdam? Overmars? Eindelijk weer eens tijd om te neuzen..
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 24 Jul 2016, 22:04

Whisky-ettenleur schreef:
-Roy- schreef:

Ik zal eens gaan kijken.....bedankt! :goedgedaan

Net even gekeken op die suggest-site, maar voor mij totaal onoverzichtelijk. Ik hou het maar op lekker veel zelf proeven en zo mijn favorieten ontdekken. :Slainte
0 x

Big6230
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Big6230 » 27 Jul 2016, 13:58

Schiet me niet af aub, maar
waar op de fles of koker of ..... staat het jaar waarin de whisky is gebotteld?

Groeten
Bram
0 x
Afbeelding

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 27 Jul 2016, 14:22

Big6230 schreef:Schiet me niet af aub, maar

Groeten
Bram

Dat ligt er een beetje aan welke fles het is Bram, het staat er niet standaard op namelijk. Of het is geïntegreerde in een voor hun logische code met batch nummer e.d.
Volgens mij is het eigenlijk alleen vaak van toepassing bij single casks?! Kun je vertellen om welke fles het gaat?
0 x
Afbeelding

Big6230
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Big6230 » 27 Jul 2016, 14:27

Nino schreef:
Big6230 schreef:Schiet me niet af aub, maar

Groeten
Bram

Dat ligt er een beetje aan welke fles het is Bram, het staat er niet standaard op namelijk. Of het is geïntegreerde in een voor hun logische code met batch nummer e.d.
Volgens mij is het eigenlijk alleen vaak van toepassing bij single casks?! Kun je vertellen om welke fles het gaat?

Hoi Nino, dank voor je reactie.
Betreft niet een bepaalde soort whisky. Ben momenteel eens een excellijst aan het maken van mijn whiskyflessen. Wil hier natuurlijk zoveel mogelijk info in kwijt. En de botteldatum is mij niet altijd duidelijk.

Pak nu vb.: craigellachie 13
0 x
Afbeelding

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 27 Jul 2016, 14:35

Aha, op die manier.
Er staat op de fles (onderkant?)zelf denk ik een gelaserd nummer, mischien kun je die even mailen naar ze. Over het algemeen zijn ze niet de moeilijkste en willen ze dan wel vertellen wat het bottle jaar/datum is.
Ik weet dat Benromach deze service standaard aanbied en als je dat eenmaal gedaan heb houden ze je op de hoogte van de laatste nieuws en zo af en toe heb ik een brief in de bus met een "goodie" er in. Hardstikke leuk natuurlijk!
1 x
Afbeelding

Big6230
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Big6230 » 27 Jul 2016, 14:37

Nino schreef:Aha, op die manier.
Er staat op de fles (onderkant?)zelf denk ik een gelaserd nummer, mischien kun je die even mailen naar ze. Over het algemeen zijn ze niet de moeilijkste en willen ze dan wel vertellen wat het bottle jaar/datum is.
Ik weet dat Benromach deze service standaard aanbied en als je dat eenmaal gedaan heb houden ze je op de hoogte van de laatste nieuws en zo af en toe heb ik een brief in de bus met een "goodie" er in. Hardstikke leuk natuurlijk!

Super, thx man!
1 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 27 Jul 2016, 18:04

Big6230 schreef:
Nino schreef:Aha, op die manier.

Super, thx man!

In het specifieke geval van de Craigellachie 13 staat het nummer linksboven op het etiket. In mijn geval 83-LH88, wat volgens wat mensen (die elkaar misschien napraten, ik weet het niet) op internet staat voor batch #83, die in '14 of '15 gebotteld is.
1 x

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 28 Jul 2016, 02:19

Ben deze zomer een jaartje bezig met mijn whiskyhobby. Peaty is nog niet echt aan mij besteed tenzij aromatisch als in een Highland Park. Wanneer ik lees over Springbank 10 vraag ik me af in welke zin ik deze zijn rokerigheid kan vergelijken als van de Highland Park? Zou graag een fles van deze mooie destilleerderij in huis halen. Is de rokerigheid dus subtiel en aromatisch (vergelijkbaar met Highland Park) of ben ik veiliger een Hazelburn aan te schaffen? Of welke Springbank raden jullie aan?
1 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 28 Jul 2016, 07:21

Voor mijn gevoel wisselt het niveau van rokerigheid en turf bij Highland Park, dus een heel algemene vergelijking is lastig. Toch halen beiden niet de geturfdheid van Talisker, Ledaig of de geturfde Islay-whiskies. Het lijkt me dat je deze zonder problemen zult kunnen drinken.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”