Whisky uit je geboortejaar

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Vind je een whisky uit jouw geboortejaar interessant?

Ja, ik wil een whisky uit mijn geboortejaar.
216
58%
Nee, geboortejaar heeft voor mij geen meerwaarde.
22
6%
Ja, ik heb ik al een whisky uit mijn geboortejaar.
134
36%

Totaal aantal stemmen: 372

Malinois
Senior
Senior

Re: Whisky uit je geboortejaar

Ongelezen berichtdoor Malinois » 27 Jun 2015, 09:00

defeatless schreef:
Malinois schreef:Longmorn 1992 DT 20yo, uiteraard voor te drinken!
Ik had in gedachten aangezien ik nog jong ben en dus (goedkoper) flessen van mijn geboortejaar een paar flessen aan te kopen.
En deze op bepaalde tijdstippen te openen! 30, 40, 50, 55, 60, 65 (pensioen=2flessen) en op 70 jaar. Daarna wordt de toekomst wat troebel :lol:
Iemand een idee voor een lekker flesje van 1992 mag mij altijd iets laten weten!

Mag ik je erop wijzen dat mensen van onze leeftijdscategorie, met de huidige plannen, tot onze 72e mogen doorwerken......

Deze jongen toch niet! Door ploegensysteem mag ik al een paar jaartjes (maar 2 jaar) vroeger gaan. Maar dat is niet zo echt haalbaar vrees ik
0 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 27 Jun 2015, 09:18

defeatless schreef:
Malinois schreef:Longmorn 1992 DT 20yo, uiteraard voor te drinken!
Ik had in gedachten aangezien ik nog jong ben en dus (goedkoper) flessen van mijn geboortejaar een paar flessen aan te kopen.
En deze op bepaalde tijdstippen te openen! 30, 40, 50, 55, 60, 65 (pensioen=2flessen) en op 70 jaar. Daarna wordt de toekomst wat troebel :lol:
Iemand een idee voor een lekker flesje van 1992 mag mij altijd iets laten weten!

Mag ik je erop wijzen dat mensen van onze leeftijdscategorie, met de huidige plannen, tot onze 72e mogen doorwerken......

Euhm,
Wij zijn Belgen Defeatless. Je mag wijzen zoveel je wilt, maar we spreken bij ons van een geplande pensioensleeftijd van 67. Natuurlijk... tegen dat we daar zijn zal dat ook eerder in de buurt van de 72 liggen. ;)
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 27 Jun 2015, 15:04

johan brugge schreef:
johan brugge schreef:Op dit moment heb ik 10 whisky's van 1973 en dankzij een paar tips ziet het naar uit dat dit aantal alleen maar kan stijgen. :yes

Nr. 11 is onderweg. Bedankt, Daan.

Ik heb verkeerd geteld. Nr. 10 is onderweg ivp nr. 11. Op de duur raak je de tel kwijt met al die 70's flessen, he?
1 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 27 Jun 2015, 15:14

ik vind die geboortejaarwhisky's ook echt wat hebben!

momenteel heb ik er ook reeds 15. Toch proberen nog wat extra in te slaan, want inderdaad, goedkoper worden ze er niet op :(
Volgend jaar worden ze net als ik 40... dan gaan ze vanzelf weer wat omhoog :cool:
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 27 Jun 2015, 15:24

Yapi schreef:ik vind die geboortejaarwhisky's ook echt wat hebben!

momenteel heb ik er ook reeds 15. Toch proberen nog wat extra in te slaan, want inderdaad, goedkoper worden ze er niet op :(
Volgend jaar worden ze net als ik 40... dan gaan ze vanzelf weer wat omhoog :cool:

Ik ken iemand met zeker 25 flessen van 1973 en dan heeft hij nog talloze samples van 73'ers ook. Niet te doen gewoon. Binnenkort komt er nog een Glen Keith 1973 Cadenhead op de markt voor een heel deftige prijs, maar daar heb ik helaas geen budget meer voor.
1976 is nog betrekkelijk goed te vinden aan haalbare prijzen (hoewel dat ook snel verandert merk ik), 1973'ers daarentegen kosten al een pak meer. Ik merk zelfs dat flessen van begin jaren 1980 ook al richting 200 € gaan. Zot gewoon.
0 x

Whiskieke
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whiskieke » 27 Jun 2015, 16:31

Heb nog een Glenlossie gevonden uit 1978(mijn geboorte jaar dus) voor 109 euro.
Als de verzendkosten wat meevallen gewoon maar aanschaffen Denk ik :Scratch
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 27 Jun 2015, 16:38

Whiskieke schreef:Heb nog een Glenlossie gevonden uit 1978(mijn geboorte jaar dus) voor 109 euro.
Als de verzendkosten wat meevallen gewoon maar aanschaffen Denk ik :Scratch

:goedgedaan
Ik zou niet twijfelen.
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 27 Jun 2015, 22:06

johan brugge schreef:
Yapi schreef:ik vind die geboortejaarwhisky's ook echt wat hebben!

Ik ken iemand met zeker 25 flessen van 1973 en dan heeft hij nog talloze samples van 73'ers ook. Niet te doen gewoon. Binnenkort komt er nog een Glen Keith 1973 Cadenhead op de markt voor een heel deftige prijs, maar daar heb ik helaas geen budget meer voor.
1976 is nog betrekkelijk goed te vinden aan haalbare prijzen (hoewel dat ook snel verandert merk ik), 1973'ers daarentegen kosten al een pak meer. Ik merk zelfs dat flessen van begin jaren 1980 ook al richting 200 € gaan. Zot gewoon.

Ik weet dat Jurgen Vromans van the whisky mercenary er nog 85 heeft van zijn geboortejaar :P
denk dat het voor mij vooral meer bijzonder gaat worden met hoe ouder ik word. Op je 60ste nog zo'n fles open trekken, godsamme!
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 28 Jun 2015, 01:38

Yapi schreef:Ik weet dat Jurgen Vromans van the whisky mercenary er nog 85 heeft van zijn geboortejaar

Jawadde, en ik vond 25 al verschrikkelijk veel.

Yapi schreef:denk dat het voor mij vooral meer bijzonder gaat worden met hoe ouder ik word. Op je 60ste nog zo'n fles open trekken, godsamme!

Mijn gedacht. Wetende dat sommige van mijn 70's gebotteld werden eind jaren '90 en begin 2000 zit er nu al een mini OBE in. Ik ben nu al razend benieuwd wat dat gaat geven binnen pakweg nog eens 10 jaar.
1 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 28 Jun 2015, 12:03

johan brugge schreef: Binnenkort komt er nog een Glen Keith 1973 Cadenhead op de markt voor een heel deftige prijs, maar daar heb ik helaas geen budget meer voor.

Correctie, dat is een Glenlivet 1973 Minmore Cadenhead 42yo 40.2 %.
0 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 29 Jun 2015, 12:38

Pellie schreef:
johan brugge schreef:Indien er iemand nog een 1973'er weet staan van rond de 300 € gelieve mij een PB te sturen.

Voor hetzelfde bedrag een 1972'er en je mag mij een PB sturen :D

Maak er 400 van en ik heb een mooie Glengoyne voor je ;)

Zelf heb ik er overigens nog maar eentje uit mijn geboortejaar, de rest heb ik verkocht of geruild. 1985 blijkt toch niet zo'n super jaar wat whisky betreft.
1 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 29 Jun 2015, 12:51

Kay schreef:Zelf heb ik er overigens nog maar eentje uit mijn geboortejaar, de rest heb ik verkocht of geruild. 1985 blijkt toch niet zo'n super jaar wat whisky betreft.

Helemaal waar :) Vorig jaar vier 1985'ers gekocht. Twee heb ik inmiddels geopend (op mijn 30e verjaardag). Een Longmorn van Adelphi en een Littlemill Cooper's Choice. Prima spul, niet spectaculair. En toen besefte ik me pas echt dat ik liever iets echt goeds of interessants in huis heb, want de whisky smaakt mij niet opeens beter omdat ie uit mijn geboortejaar komt.

De andere twee nog dichte flessen mogen van mij eigenlijk best weer weg. Maar ach, ze staan niet in de weg, dus dat komt vanzelf een keer.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 29 Jun 2015, 13:52

Mocht er overigens nog iemand wat leuks en betaalbaars uit 1980 hebben: doe maar een PM :goedgedaan !
0 x
Afbeelding

JeroenFM
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JeroenFM » 30 Jun 2015, 09:16

Laatst toch de knoop doorgehakt en een fles 30 jaar oude Longmorn besteld uit 1983. Gelijk het grootste bedrag dat ik ooit uitgegeven heb aan whisky, en durf hem ook niet open te maken (wacht wel op een hele bijzondere gelegenheid).
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 30 Jun 2015, 10:11

Ik heb wel wat meer geluk met 1976… Ardbeg, Tomatin, Benriach… kan gerust de beste whisky zijn die je ooit dronk :cool:
2 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”