Wat is de trots uit je collectie?
- shadowcollector
- Senior

Re: Wat is de trots uit je collectie?
Geen grote collectie omdat ik vanaf dag 1 me gericht heb op 1 merk en een specifiek onderdeel daarvan.
Glenfiddich vintage reserve, rare collection of private vintages.
Heb er nu 25 staan met nog een 4-tal onderweg. Zo'n 6 jaar geleden begonnen. Toendertijd geluk gehad dat ik heb kunnen starten met mijn verzameling door een aantal dubbele flessen van Hans Henrik over te nemen (in een periode dat de prijzen nog redelijk waren)
En door de jaren heen elk jaar een paar erbij. Nu ook nog een aantal dubbel staan zodat ik eventueel kan ruilen. Wetende dat er een 100 tot 120 zijn uitgegeven zit ik op 25% van alle bestaande flessen. Dat is in mijn ogen laag en zou richting de 70% willen gaan. Maar de prijzen.... tja...
Heb er nu 25 staan met nog een 4-tal onderweg. Zo'n 6 jaar geleden begonnen. Toendertijd geluk gehad dat ik heb kunnen starten met mijn verzameling door een aantal dubbele flessen van Hans Henrik over te nemen (in een periode dat de prijzen nog redelijk waren)
En door de jaren heen elk jaar een paar erbij. Nu ook nog een aantal dubbel staan zodat ik eventueel kan ruilen. Wetende dat er een 100 tot 120 zijn uitgegeven zit ik op 25% van alle bestaande flessen. Dat is in mijn ogen laag en zou richting de 70% willen gaan. Maar de prijzen.... tja...
0 x
- PunxsutawneyPhil
- Senior

shadowcollector schreef:Geen grote collectie omdat ik vanaf dag 1 me gericht heb op 1 merk en een specifiek onderdeel daarvan.
En je drinkt ze ook. Niet alleen om te hebben, dat vind ik dan weer cool
1 x
shadowcollector schreef:Andy, ik probeer altijd naar de prijs te kijken die ik zelf betaald heb. Dat maakt het opentrekken van een fles als de prijs nu hoog is minder ernstig voor de portemonnee. Werkt niet in alle gevallen maar meestal kan ik me er wat makkelijker overheen zetten...
De andere emotionele waarde (kopen met en vriend, tijdens een reis of wat voor andere goede reden....) die zijn lastiger. Whisky is in mijn ogen nog steeds om te drinken en bijzondere momenten te delen met vrienden...
Hoe dan ook; ik heb een 1977 fles 35 jaar oude single cask staan die op een bijzonder moment nog open gaat. En dat moment gaat een keer komen....
Je hebt gelijk Dirk; zo had ik afgesproken op mijn 46-ste verjaardag mijn Highland Park uit 1967 open te maken; en gedaan. Was toen ook al bijna 800 euries waard (aangeschaft voor 400 gulden, ook niet weinig
Het moment komt wel denk ik, of ik moet eerder bijna failliet gaan
1 x
- avdboom
- Top bijdrager

Bedenk ook dat het leven ook wel eens tekort kan zijn, geniet nu het kan! Je leeft nu, leef je morgen nog? Ik heb heen idee...
Wil niet zeggen dat alles meteen open en op moet, maar als je alles oppot...
Zelf ben ik trots op mijn Balvenie 12yr Single Barrel First Fill (Bourbon).
Misschien niet de meest unieke maar heb hem (onwetend) nog net op tijd gekocht, mijn voor mij toen duurste aanschaf, eerste single cask en ik vind het een mooie fles/verpakking. Nog geen idee hoe die smaakt maar open gaat die zeker op een dag!
Heb hem eens bijna geruild met een liefhebber maar achteraf ben ik blij dat het niet door ging...
Wil niet zeggen dat alles meteen open en op moet, maar als je alles oppot...
Zelf ben ik trots op mijn Balvenie 12yr Single Barrel First Fill (Bourbon).
Misschien niet de meest unieke maar heb hem (onwetend) nog net op tijd gekocht, mijn voor mij toen duurste aanschaf, eerste single cask en ik vind het een mooie fles/verpakking. Nog geen idee hoe die smaakt maar open gaat die zeker op een dag!
Heb hem eens bijna geruild met een liefhebber maar achteraf ben ik blij dat het niet door ging...
1 x
Tja, trots op de hele collectie, er zitten (zaten) wat juweeltjes tussen: Lagavulin only dist(leeg) bowmore laimrig (leeg) octomore 2.2 Orpheus, balvenie only dist., wat fleswerk nog van feis ile 2011, wat smws, wat mooie gd'tjes, maccallan 10 jr cs, etc, tja er staat nog zat mooi spul in de kast. Het gaat wel een keer open.
0 x
Mijn topfles heb ik toch maar open gemaakt:

Heb er zeker geen spijt van!

Heb er zeker geen spijt van!
8 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Deze is idd heel lekker, alhoewel hij toch niet kan tippen aan een Brora 2004 OB.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Dat is de Ardbog voor mij. Niet dat dit zo'n superwhisky is (vind ik), maar omdat ik deze heb gekocht bij Ardbeg zelf op het whiskyfestival. De gehele entourage die dag, met vele gelijkgestemden uit de hele wereld op een zeer zonnige dag in mei, maakt deze fles voor mij speciaal.
1 x
johan brugge schreef:Deze is idd heel lekker, alhoewel hij toch niet kan tippen aan een Brora 2004 OB.
Ik zou het niet weten, stuur me maar een sample en dan vertel ik je wel of ik het met je eens ben
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Ik heb helaas van de 2004 geen fles. Ik heb deze een paar jaar geleden geproefd op een whiskyfestival (en kort daarna de Springbank 21yo - oude versie). Die Brora blies mij gewoon uit mijn sokken. Niet te doen.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Dat is dan ook de trots uit mijn collectie
De Brora 2004 OB
De Brora 2004 OB
1 x
-
whiskyprins
- Top bijdrager

Tof, Kay de 21 open!!
Tijd om weer eens de heuvels in te rijden....
Ik heb gisteren een fles Springbank 18 single cask (Nectar) ontvangen.
Dit vind ik wel een mooie om in de kast erbij te zetten.
Een mooi moment om deze te openen weet ik wel!
Het was een moeilijke ruil. Een oude hp 18 (waarmee mijn whisky-avontuur jaren geleden begonnen is) heb ik moeten inleveren...
Toch heb ik er geen spijt van...
Tijd om weer eens de heuvels in te rijden....
Ik heb gisteren een fles Springbank 18 single cask (Nectar) ontvangen.
Dit vind ik wel een mooie om in de kast erbij te zetten.
Een mooi moment om deze te openen weet ik wel!
Het was een moeilijke ruil. Een oude hp 18 (waarmee mijn whisky-avontuur jaren geleden begonnen is) heb ik moeten inleveren...
Toch heb ik er geen spijt van...
1 x
‘Leuk oud draadje ophaaltijd’
Dat zal voor dan toch deze zijn:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/111734/tomatin-2002 zelf gevuld in t bijzijn van m’n hoogzwangere vrouw en sinds de geboortedag van onze zoon de traditionele annual dram op de verjaardag van mn zoon. Sentiment maakt soms de whisky
Of misschien toch deze:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/117766/glen-keith-1988-mmck omdat het een leuke zoektocht was een whisky te vinden met exact mn geboortedatum als distillatiedatum.
Dat zal voor dan toch deze zijn:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/111734/tomatin-2002 zelf gevuld in t bijzijn van m’n hoogzwangere vrouw en sinds de geboortedag van onze zoon de traditionele annual dram op de verjaardag van mn zoon. Sentiment maakt soms de whisky
Of misschien toch deze:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/117766/glen-keith-1988-mmck omdat het een leuke zoektocht was een whisky te vinden met exact mn geboortedatum als distillatiedatum.
5 x
Mermur schreef:[Mei 2015] Dat kan geen andere zijn dan mijn geboortejaarwhisky: Glen Grant 1974 BBR.
Op dit moment zou ik zeggen: Mortlach 1980 GM, Mortlach 14 y.o. Sestante en Mortlach 1980 AD. Drie tamelijk zeldzame Mortlachs, die ook nog eens erg goed smaken.
2 x
- Thewowbar1986
- Top bijdrager

Ik heb nog wel wat juweeltjes maar men trots is de Bowmore 1968 37y vintage bourbon...heel lang heb ik Bowmore verzameld en dit was de eerste bowmore uit de ‘60 die in men collectie zat, ik vond hem voor peanuts bij een drankenhandel hier in Belgie, de prijs was te gek omdat het etiket van de doos miste...ik zei geen probleem, meteen gekocht, geproefd en ondertussen is hij leeg (pronken op de kast), toen ik hem open had getrokken kreeg ik een week of 2 nadien telefoon dat het label gevonden was met de schapjes af te stoffen!!!
in elk geval...was lekker spul!!!
6 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’
Sestante verzamelaar en drinker.
Instagram: thewowbar86
Sestante verzamelaar en drinker.
Instagram: thewowbar86
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”