Drank(mis|ge)bruik en de whiskyhobby
Re: Drank(mis|ge)bruik en de whiskyhobby
Vreemd ook dat alcoholgebruik/-misbruik per land verschillend is. In Belgie is het vrij normaal om tijdens de lunch een pint te vatten. In Frankrijk een glas wijn. Denk dat hier in Nederland veel meer verborgen alcoholisme heerst, is immers ongebruikelijk te drinken tijdens de lunch bijvoorbeeld.
0 x
Een Nederlandse kennis van mij kreeg in België een hartaanval waardoor hij daar in het ziekenhuis kwam te liggen.
En in dat ziekenhuis kreeg hij bij zijn lunch gewoon een blikje Jupiler.
2 x
Whiskydudes
Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!
Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash
Peter87 schreef:Een Nederlandse kennis van mij kreeg in België een hartaanval waardoor hij daar in het ziekenhuis kwam te liggen.
Lol

0 x
Otje schreef:Vreemd ook dat alcoholgebruik/-misbruik per land verschillend is. In Belgie is het vrij normaal om tijdens de lunch een pint te vatten. In Frankrijk een glas wijn. Denk dat hier in Nederland veel meer verborgen alcoholisme heerst, is immers ongebruikelijk te drinken tijdens de lunch bijvoorbeeld.
Je kunt je lokale alcoholisme soms gemakkelijk meten in je plaatselijke supermarkt. Soms sta je achter iemand met 3 keer 24 blikjes carapils, een fles wijn en een wit brood, jij staat daar met al je groeten en fruit, je kippenwit en je havermout... de persoon achter je heeft 2 pistolets mee, wat gehakt en 10 flessen van de goedkoopste port en een 6-pack trappist…
0 x
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

Yapi schreef:Otje schreef:Vreemd ook dat alcoholgebruik/-misbruik per land verschillend is. In Belgie is het vrij normaal om tijdens de lunch een pint te vatten. In Frankrijk een glas wijn. Denk dat hier in Nederland veel meer verborgen alcoholisme heerst, is immers ongebruikelijk te drinken tijdens de lunch bijvoorbeeld.
Je kunt je lokale alcoholisme soms gemakkelijk meten in je plaatselijke supermarkt. Soms sta je achter iemand met 3 keer 24 blikjes carapils, een fles wijn en een wit brood, jij staat daar met al je groeten en fruit, je kippenwit en je havermout... de persoon achter je heeft 2 pistolets mee, wat gehakt en 10 flessen van de goedkoopste port en een 6-pack trappist…
Hahaha wat een situatie
1 x
- defeatless
- Moderator

Je moet maar eens opletten, de mensen die een tray euroshopper per dag wegtikken (zijn er wel steeds minder volgens mij), kopen nooit alleen die tray. Er zit altijd iets bij als een brood of een fles jus ofzo.
1 x
Willem vd K schreef:Yapi schreef:Otje schreef:Vreemd ook dat alcoholgebruik/-misbruik per land verschillend is. In Belgie is het vrij normaal om tijdens de lunch een pint te vatten. In Frankrijk een glas wijn. Denk dat hier in Nederland veel meer verborgen alcoholisme heerst, is immers ongebruikelijk te drinken tijdens de lunch bijvoorbeeld.
Hahaha wat een situatieMaar idd. In de supermarkt pik je ze er zo tussenuit. Gisteren nog stond ik rond lunchtijd in de rij bij de AH. Ik met een band vol gezonde dingen en huishoudelijk zaken, achter mij een gozer met vieze werkkleding aan met op de band een saucijzenbroodje en 4 halve liters huismerk pils
O, maar dat is een typische vrijdagavondritueel bij veel arbeiders hoor, niets abnormaals, die drinken de vrijdagavond altijd wat pinten na een week werken, niets abnormaals… maar kan ook anders zijn natuurlijk
0 x
defeatless schreef:Je moet maar eens opletten, de mensen die een tray euroshopper per dag wegtikken (zijn er wel steeds minder volgens mij), kopen nooit alleen die tray. Er zit altijd iets bij als een brood of een fles jus ofzo.
Yep, das de kunst hé… verwarring creëren

2 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Vanaf het moment dat ik merk dat een fles ineens veel te snel leeg raakt, zet ik die fles weg. Na een paar weken haal ik die dan weer boven. Zo hou ik nog controle over mijn whisky gebruik. Ik kan dus best een paar dagen zonder whisky. Of ik zet een hele goeie fles klaar (of een paar top samples) waarvan ik kan proeven. Zo'n fles of sample heeft me teveel geld gekost om zomaar in mijn keel te gieten, dus gaat zoiets veel trager en geniet ik er meer van.
1 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
johan brugge schreef:Vanaf het moment dat ik merk dat een fles ineens veel te snel leeg raakt, zet ik die fles weg. Na een paar weken haal ik die dan weer boven. Zo hou ik nog controle over mijn whisky gebruik. Ik kan dus best een paar dagen zonder whisky. Of ik zet een hele goeie fles klaar (of een paar top samples) waarvan ik kan proeven. Zo'n fles of sample heeft me teveel geld gekost om zomaar in mijn keel te gieten, dus gaat zoiets veel trager en geniet ik er meer van.
Echt helemaal met U eens, Mr. J. Brugge! Maar dat wist U al, natuurlijk
0 x
Tja, in mijn positie kan ik dit van meerdere zijde's benaderen, als liefhebber geniet ik van een mooi glas whisky, en dat hoeft niet regelmatig en het allerbeste, een avondje van whisky's genieten tot een glaasje goede blend tijdens het tuinieren of een slobbertje in de tuin bij de gourmet oid. Dat is mijn inziens "verantwoordelijk" genieten, en ja als ik soms zie/lees wat men in korte tijd, wekelijks/dagelijks inneemt, heb ik soms m'n gedachten... , als persoon in tijdens mijn werk heb ik vrij regelmatig dronken mensen in de auto (jawel zo 1 met een ster op de moterkap) , een heel assortiment, de gelegenheidsdrinker, de zakenman/vrouw, de betrapte, de rustige, de kwaaie dronk, en ja hoor de verslaafde...ik heb ze allenmaal in m'n auto, de jongere, de kotsers, iedereen die in ieder geval (nog) slim genoeg zijn om met drank op niet zelf te gaan rijden of nog geen roze pasje heeft of niet (weer) wilt verliezen of zojuist heeft verloren (de betrapte)..effin, ze komen gewoon thuis, de 1 heeft een slechte tijd (gehad) de andere heeft een feest, de andere verdrinkt...in ieder geval: alcohol is niet altijd je beste vriend, als mens in m'n vrijwilligerswerk komen we op activiteiten (zeer groot 80 hulpverleners, tot zeer klein, 2 a 4 hulpverleners) , wat we soms daar aantreffen, nav alcohol en ook regelmatig in combi met drugs, is te gek voor woorden. Met carnaval jl. een casus: hadden we meerdere jonge patiënten, maar er was 1 die we na een bepaalde tijd door de GGD met blauw hebben laten ophalen, die ging zo slecht dat we met het ergste rekening hielden (rea/Aed protocol) het allerergste was z'n leeftijd: 16. , dan kijk je met een andere bril naar alcohol..effin het is (zoals regelmatig) net goed afgelopen, maar de GGD-pleeg gaf aan dat het zeer weinig scheelde, het zoveelste geval van coma-zuipen..geniet vd whisky maar weet op tijd te stoppen, ken je grens en weet wat verstandig is en sla ook eens paar dagen over.
Alcohol is om op de juiste momenten in het leven van te genieten, niet om je sociaal te ontwrichten, je gezondheid kapot te maken etc en je ALLERbeste vriend van je te worden..
Geniet met mate(n) van een dram whisky.
Bij deze mijn input op dit "taboe" topic.
Alcohol is om op de juiste momenten in het leven van te genieten, niet om je sociaal te ontwrichten, je gezondheid kapot te maken etc en je ALLERbeste vriend van je te worden..
Geniet met mate(n) van een dram whisky.
Bij deze mijn input op dit "taboe" topic.
3 x
- MuziekDrank
- Actief lid

Een oude maar goede post waar ik in mijn achterhoofd ook wel naar opzoek was. Met sommige mensen ben ik het eens met andere wat minder. Goed dat dit besproken wordt / kan worden. Als dit niet het geval was dan had ik op z'n minst wat respect voor dit forum verloren.
Ik ben zelf in mijn diensttijd (laatste lichting
) verschrikkelijk stronken geweest waarbij ik letterlijk in een restsurant op de wc K.O. ben gegaan. Daarna heb ik mij gigantisch voor schut gezet in de stad waar ik toen rondliep nadat ik uit het restaurant was geschopt. Oorzaak... (no kidding) als bier en weed "maagd" 1 pul bier (liter of een halve) gedronken en 2 flinke trekjes genomen van een joint. Gewoon om stoer mee te doen met de rest van de "soldaatjes". De volgende dagen gezworen nooit meer dronken/stronken te worden en dat is tot de dag van vandaag gelukt.
Assumption is the mother of all fuck-ups.
Als ik gevoelig (aanleg, ook iets wat meespeelt) was voor alcoholverslaving dan was ik dat nu wel geweest. Of toch niet? Resultaten behaald in het verleden geven geen garantie voor de toekomst. Ik neem dit toch maar serieus zodat deze nieuwe nieuwe interesse hopelijk uitgroeit tot een mooie hobby ipv een probleem.
Proest, uh, proost
Ik ben zelf in mijn diensttijd (laatste lichting
) verschrikkelijk stronken geweest waarbij ik letterlijk in een restsurant op de wc K.O. ben gegaan. Daarna heb ik mij gigantisch voor schut gezet in de stad waar ik toen rondliep nadat ik uit het restaurant was geschopt. Oorzaak... (no kidding) als bier en weed "maagd" 1 pul bier (liter of een halve) gedronken en 2 flinke trekjes genomen van een joint. Gewoon om stoer mee te doen met de rest van de "soldaatjes". De volgende dagen gezworen nooit meer dronken/stronken te worden en dat is tot de dag van vandaag gelukt.Assumption is the mother of all fuck-ups.
Als ik gevoelig (aanleg, ook iets wat meespeelt) was voor alcoholverslaving dan was ik dat nu wel geweest. Of toch niet? Resultaten behaald in het verleden geven geen garantie voor de toekomst. Ik neem dit toch maar serieus zodat deze nieuwe nieuwe interesse hopelijk uitgroeit tot een mooie hobby ipv een probleem.
Proest, uh, proost

1 x
- Reichenbach
- Moderator

Dit is naar mijn mening een serieus aandachtspunt. Grenzen kunnen vervagen en regelmatig en veel drinken kan sluipenderwijs een gewoonte worden (zeker als je ook wat ouder wordt). Daarbij hoef je niet eens dronken te worden om eigenlijk de conclusie te moeten trekken dat de alcohol jou de baas is. Dan is het verslaaft zijn aan je hobby eigenlijk niet zo leuk meer.MuziekDrank schreef:Assumption is the mother of all fuck-ups.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”