Beleggen in Whisky

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Daveen
Senior
Senior

Re: Beleggen in Whisky

Ongelezen berichtdoor Daveen » 01 Mar 2021, 11:19

Toch grappig dat het eerst een advies is en daarna ook direct juridisch is dicht getimmerd.

Ik heb ook wel eens uitgerekend wat je aan beheerskosten betaald aan WWI. Met die opslagkosten verdampt er heel veel van je voorgespiegelde rendement en is het ineens allemaal niet zo lucratief meer. Behalve dan wanneer je WWI heet.

Daan schreef:Had iemand deze passage trouwens gelezen op de site van WWI?
Vond het tamelijk opvallend (en zeer negatief eigenlijk):

Op de World Whisky Index bestaat de mogelijkheid om flessen te laten verzenden. Echter, sommige flessen zijn zo bijzonder dat wij adviseren om die voor de beurs te behouden. Whiskyparels als een Springbank 1919 en Black Bowmore maken het platform tot een unieke plek waar u als belegger de vruchten van plukt. Daarom zijn sommige flessen geborgd. In dat geval stemt de koper ermee in dat hij/zij noch feitelijk, noch juridisch kan en zal beschikken over de fles(sen) whisky (waaronder doch niet uitsluitend: verkopen, overdragen, bezwaren, verplaatsen en consumeren), behoudens de bevoegdheid de fles(sen) whisky te verhandelen via de WWI.

Kortom, je koopt vaak de fles niet eens, want je krijgt hem nevernooitniet te pakken. WWI wil deze "behouden voor de beurs".
Enorm triest. Niemand zal genieten van die flessen, ze gaan nooit meer open.
Wat ik me eigenlijk ook afvraag: behouden ze het recht een op het platform geïntroduceerde fles achteraf alsnog te borgen?
Want dan ben je denk ik helemaal de sjaak op zo'n site.
Denk wel een bevestiging dat het absoluut niet voor de liefhebber bedoeld is.

Net als met Bitcoin : "not your keys, not your crypto" geldt hier blijkbaar "not your bottle, not your whisky".
0 x
Afbeelding

Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 01 Mar 2021, 11:37

Daan schreef:Had iemand deze passage trouwens gelezen op de site van WWI?
Vond het tamelijk opvallend (en zeer negatief eigenlijk):

Op de World Whisky Index bestaat de mogelijkheid om flessen te laten verzenden. Echter, sommige flessen zijn zo bijzonder dat wij adviseren om die voor de beurs te behouden. Whiskyparels als een Springbank 1919 en Black Bowmore maken het platform tot een unieke plek waar u als belegger de vruchten van plukt. Daarom zijn sommige flessen geborgd. In dat geval stemt de koper ermee in dat hij/zij noch feitelijk, noch juridisch kan en zal beschikken over de fles(sen) whisky (waaronder doch niet uitsluitend: verkopen, overdragen, bezwaren, verplaatsen en consumeren), behoudens de bevoegdheid de fles(sen) whisky te verhandelen via de WWI.

Iets in me zegt dat meneer de directeur best een uitzondering wilt maken voor iemand met héél diepe zakken..
1 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 01 Mar 2021, 12:22

Lakerfield schreef:Iets in me zegt dat meneer de directeur best een uitzondering wilt maken voor iemand met héél diepe zakken..

Misschien, misschien ook niet. Blijkbaar is de achterliggende gedachte dat de aantrekkingskracht van hun platform deels zit in de unieke "collectie" en de flessen daarom de beurs niet mogen verlaten. Een tamelijk bizarre situatie, want het lijkt mij dat een deel van de waarde van het product ook is wat de markt ervoor wil betalen. Alleen ironisch genoeg kan die markt dus nooit aan het product komen, want dat staat de beurs niet toe.
Kortom er wordt hier virtueel een fles heen en weer geschoven die je nooit kunt laten bezorgen.
Dus.. waar handel je dan precies in?
3 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 01 Mar 2021, 12:52

LUCHT ! ( oh ja Gebakken ).
2 x

JoachimV10
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 01 Mar 2021, 14:50

defeatless schreef:
JoachimV10 schreef:"Ik ben helemaal geen whiskydrinker, maar dat is juist mijn voordeel" :Cry
:domdom

Dhr. Kappen gaat er prat op dat zeker 80% van zijn klandizie geen druppel whisky drinkt. Zegt genoeg toch?

Maar ze halen wel al jaar na jaar minimaal 15% rendement. Er is niks, op vastgoed na, wat harder gaat volgens mij.

Hij mag er trots op zijn..
Daarom betalen wij het dubbele van een fles om ze te openen :|
0 x
Afbeelding
(open flessen)

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 01 Mar 2021, 14:54

cor0566 schreef:LUCHT ! ( oh ja Gebakken ).

Ik heb de vraag maar eens bij de AFM neergelegd of dit wel mag.
Volgens mij namelijk niet, omdat levering nooit plaatsvindt en je dus eigenlijk handelt in afgeleiden van een product (derivaten).
Daarvoor hebben zij geen vergunning (https://www.afm.nl/nl-nl/professionals/registers/vergunningenregisters/financiele-dienstverleners/details?id=49944AF8-DA25-E311-894A-005056BE011D)

Houd jullie op de hoogte!
9 x

Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 01 Mar 2021, 15:15

Geen idee of het mag. Zolang er fysiek een fles aanwezig is, lijkt het met toch anders dan de handel in 'zilver op papier'. Hierbij koop je een recht op zilver dat in de toekomst uit de grond komt. Dat recht kun je opeisen en het bedrijf heeft dan een jaar de tijd om te leveren, maar soms zijn daar ook weer uitzonderingen op. Zo staat er momenteel 20 keer zoveel 'zilver op papier' uit dan dat er ooit uit de grond is gekomen.

Maar in dit geval koop je dus een fles, maar kan je deze niet krijgen. Je kan deze wel bezoeken en er vol trots naast staan schitteren dat je zoveel hebt mogen uitgeven. Met een beetje geluk mag je de fles zelfs aanraken! :duimop :duimop .

Wat mij blijft verbazen is dat een grondbeginsel van beleggen is: hoog rendement is hoog risico. Turkse staatsobligaties gaan voor 8% en dat wordt gezien als extreem riskant. Bij hun gaat de boel voor het dubbele en iedereen blijft maar doorgaan....
0 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 01 Mar 2021, 15:25

defeatless schreef:Geen idee of het mag. Zolang er fysiek een fles aanwezig is, lijkt het met toch anders dan de handel in 'zilver op papier'. Hierbij koop je een recht op zilver dat in de toekomst uit de grond komt. Dat recht kun je opeisen en het bedrijf heeft dan een jaar de tijd om te leveren, maar soms zijn daar ook weer uitzonderingen op. Zo staat er momenteel 20 keer zoveel 'zilver op papier' uit dan dat er ooit uit de grond is gekomen.

Maar in dit geval koop je dus een fles, maar kan je deze niet krijgen. Je kan deze wel bezoeken en er vol trots naast staan schitteren dat je zoveel hebt mogen uitgeven. Met een beetje geluk mag je de fles zelfs aanraken! :duimop :duimop .

Wat mij blijft verbazen is dat een grondbeginsel van beleggen is: hoog rendement is hoog risico. Turkse staatsobligaties gaan voor 8% en dat wordt gezien als extreem riskant. Bij hun gaat de boel voor het dubbele en iedereen blijft maar doorgaan....

:goedgedaan Misschien aanraken haha

Ja, ik moest ook direct aan de zilverhandel denken. Maar daar is "physical delivery" vaak beperkt tot grotere partijen na een incidentje (https://en.wikipedia.org/wiki/Silver_Thursday) wat decennia geleden waarin twee broers de hele zilvermarkt klem zette (eigenlijk wat er met Gamestop gebeurde een paar weken geleden, alles opkopen, prijs schiet omhoog, en dan incashen). Dus die vergelijking ging voor mij niet helemaal op.. nouja, eens kijken wat de AFM ervan vindt.
0 x

Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 01 Mar 2021, 15:47

Nickolaas schreef:
henri schreef:
Nickolaas schreef:Altijd deze :bigsmile erbij doen, Henri. Anders vat ik niet dat jij de grap vat. Zeker op maandag.

ga me nou niet vertellen wat ik moet doen zodat ook jij het kan begrijpen..
gewoon niet reageren dan ;) :P

Haha, yep, misschien vraag ik het onmogelijk :lol: :lol:

Altijd lachen, die ienternet, maar 't is hier natuurlijk een stuk beter en minder stumperig dan de gemiddelde reaguurwebsite.
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 01 Mar 2021, 15:53

Nou ik vind het knap klte, kansloos en vreemd dat je een fles koopt, zonder dat je blijkbaar een fles koopt. Je mag er wel dik voor betalen maar dan ist ook klaar. Je hebt geen keuze in wat je er mee wilt doen, anders dan kopen/verkopen. Alsof ik naar de autodealer ga, een splinternieuwe BMW koop full option en de dealer dan zegt: maar je mag er niet in rijden en hij moet hier in de showroom blijven staan :? Je moet wel echt een geldwolf zijn om dan alsnog je geld in zo’n soort constructie te stampen. Ordinaire handel. Bijna louche praktijken.. Maargoed ik heb geen ervaring verder met beleggen op de beurs o.i.d.
2 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 01 Mar 2021, 16:26

Cask1988 schreef:Nou ik vind het knap klte, kansloos en vreemd dat je een fles koopt, zonder dat je blijkbaar een fles koopt. Je mag er wel dik voor betalen maar dan ist ook klaar. Je hebt geen keuze in wat je er mee wilt doen, anders dan kopen/verkopen. Alsof ik naar de autodealer ga, een splinternieuwe BMW koop full option en de dealer dan zegt: maar je mag er niet in rijden en hij moet hier in de showroom blijven staan :? Je moet wel echt een geldwolf zijn om dan alsnog je geld in zo’n soort constructie te stampen. Ordinaire handel. Bijna louche praktijken.. Maargoed ik heb geen ervaring verder met beleggen op de beurs o.i.d.

Moet je ook niet zomaar met elke BMW doen natuurlijk, dan kun je beter voor klassieke Ferrari's gaan. Pas als Ferrari en grote hobbitstee als fabriek neerzet en de productie verdubbeld zou ik me zorgen gaan maken.
2 x

JoachimV10
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 01 Mar 2021, 19:27

Waar gaat het nog om als je een fles enkel fictief kunt kopen en verkopen op die website. Degoutant vind ik dat. Waarvoor wordt die whisky dan in godsnaam nog gemaakt. Bah
1 x
Afbeelding
(open flessen)

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 01 Mar 2021, 19:40

Als je dan wilt beleggen in whisky doe het dan als een vent en niet als een kleuter in flesjes: whiskyinvestdirect.com

Dan koop je geen flessen, geen vaten, maar OLA (liters alcohol) in bulk. (Van een paar honderd tot wel 10.000)
Je kunt van newmake tot 10-12 yo kopen en het platform is er op ingericht dat je jou OLA’s weer terug verkoopt aan een andere trader (op het platform)of een geïnteresseerde partij in de industrie. Dit platform geeft geen mogelijkheden om een vat te laten bottelen (je koopt geen vaten maar liters alcohol) of door te verkopen buiten het platform.
Doel van deze club; kapitaal binnenhalen waarmee de industrie hun newmake kunnen financieren. Dit werkt dus perfect en drijft geen prijzen op.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 01 Mar 2021, 19:53

defeatless schreef:Maar in dit geval koop je dus een fles, maar kan je deze niet krijgen. Je kan deze wel bezoeken en er vol trots naast staan schitteren dat je zoveel hebt mogen uitgeven. Met een beetje geluk mag je de fles zelfs aanraken! :duimop :duimop .

En wat weerhoudt ze er van die fles niet 2 of 3 keer te verkopen? Aangezien je de fles dus niet in je bezit hebt, wie zegt dan dat die fles alleen van jou is?
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 01 Mar 2021, 20:16

Daan schreef:
cor0566 schreef:LUCHT ! ( oh ja Gebakken ).

Ik heb de vraag maar eens bij de AFM neergelegd of dit wel mag.
Volgens mij namelijk niet, omdat levering nooit plaatsvindt en je dus eigenlijk handelt in afgeleiden van een product (derivaten).
Daarvoor hebben zij geen vergunning (https://www.afm.nl/nl-nl/professionals/registers/vergunningenregisters/financiele-dienstverleners/details?id=49944AF8-DA25-E311-894A-005056BE011D)

Houd jullie op de hoogte!

Ben benieuwd! Denk dat we het allemaal zouden toejuichen als dit soort marktverziekende partijen (beter gezegd: het voor de drinker verpestende partijen) snel kopje onder gaan. Boete: alle flessen uit hun kluis versampelen tegen oorspronkelijke kostprijs op dit forum!
1 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”