JvR schreef:Dus: Worden single cask door ons liefhebbers teveel opgehemeld? En aan de andere kant: Wordt er te veel 'neergekeken' op OB's en expressies die uit meerdere vaten bestaat?
Een aardig oud draadje maar wel leuk om weer eens naar boven te halen!
Ik denk dat het antwoord op deze stelling al begint met een vraag; ‘waarom koop je een OB en waarom een single cask/IB?’ Het antwoord daarop zal uiteraard voor iedereen anders zijn.
Ik koop single casks/IB’s omdat dit ‘minder voor de hand ligt’. Ik ben meer tijd kwijt aan zoeken naar een interessante, unieke SC/IB dan dat ik aan het zoeken ben naar bv. een Bunna 12 OB. Voor dat laatste ga ik simpelweg naar websites als D12 en binnen 3 minuten heb je gezocht, gevonden, afgerekend en kan je weer verder met je leven. SC/IB geeft m.i. een enorme variatie en exact de smaak die van dat ene specifieke vat komt, vindt je niet meer zodra de flessen op zijn en het vat leeg is. Daarnaast geeft het mij als koper meer ‘macht’ om te bepalen wat ik precies wil. Ik heb ineens de vrije keuze in vattype, leeftijd, distillatiedatum, botteljaar, wel/geen finish enz. enz. enz. Je kunt bv gaan kijken wat een Bunna nou doet qua rijping op specifiek een refill sherry butt, of een sherry butt en en bourbon barrel naast elkaar zetten. Dat maakt het voor mij vooral leuker/interessanter dan een OB. Verder heb ik wel eens het idee dat ik het distillery karakter vaak duidelijker waarneem in een SC. Uitzonderingen, zoals de moderne sherry bommen, uiteraard daargelaten. Maar das misschien meer een gevoel.
Persoonlijk kijk ik daardoor niet neer op OB’s. Ik koop OB’s omdat ik weet dat ik bv een Glengoyne 21 een dijk van een whisky vind, batch na batch na batch. Die wil ik thuis gewoon structureel op de planken hebben staan. OB’s vind ik vaak een constantere kwaliteit hebben, je weet wat je er van kunt en mag verwachten. Per batch verschilt het natuurlijk wel iets natuurlijk maar doorgaans ontloopt het elkaar niet veel. Een OB is voor de meer relaxte momenten. Geen proefnotities of uitgebreid ontleden, gewoon onderuit zakken en lekker genieten. Tegelijkertijd heb ik bij een OB wel minder specifieke keuzevrijheid. Die Glengoyne 21 is nou eenmaal gemaakt uit een recept van allerlei vaten en leeftijden daar heb ik geen invloed op. Maar goed, dat maakt vooral het aanschaffen minder enerverend. Wbt het drinken kan ik net zoveel genieten van een OB als een SC/IB.
Naar mijn idee zijn SC/IB’s dus vooral leuker/interessanter vanwege de variatie en het kunnen ontdekken van veel specifiekere expressies. Maar het zegt mij per definitie vrij weinig over de kwaliteit. Een OB is per definitie zeker niet minder lekker of minder goed. Ik heb net zo goed SC/IB gehad waarvan ik blij was dat t slechts een sample was of waarvan ik liever iets anders van het geld had gekocht.