Een whisky wint een medaille: heeft dit invloed op jouw koopgedrag?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Als een whisky een prijswinnaar is, kan dit dan een factor zijn bij het kopen van een whisky?

Ja
24
33%
Nee
49
67%

Totaal aantal stemmen: 73

Peter_vintage1992
Senior
Senior

Re: Een whisky wint een medaille: heeft dit invloed op jouw koopgedrag?

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 03 Sep 2017, 09:39

fjharms schreef:
nigel_tufnel schreef:Ik blijf het intrigerend vinden dat er zo relatief weinig mensen beïnvloed worden door awards of medailles.
Mij lijkt het dat meer mensen hier onderhevig aan zijn.
Je merkte hier toch ook dat er behoorlijk wat Kavalan en Glenalba aankopen waren op het forum na de awards.
Trouwens, wat mij betreft geldt het aankopen van samples van deze prijswinnende whisky's ook als beïnvloeden van koopgedrag.
Ik kan het moeilijk geloven dat een deel van de nee stemmers zelfs geen samples van deze whisky's gekocht hebben.

Ik heb inderdaad geen samples gekocht van de Glenalba (ook niet van Kavalan trouwens) maar heb het wel overwogen. Niet vanwege de medaille/prijs, maar vanwege de daaropvolgende hype. Maar de notities hier op het forum waren voor mij genoeg om te concluderen dat ik nog veel mooie samples heb staan die ik eerst maar eens moet opdrinken ;-)

Ook ik wilde nee stemmen. Maar wanneer er zo'n hype ontstaat rondom een nog betaalbare fles whisky is mijn interesse wel zodanig gegroeid dat ik op zoek ga naar samples. En ik denk dat ik daarin zeker niet de enige ben. Wanneer er een gehypte fles / serie uitkomt zie je het aanbod van samples van deze whisky ook grof stijgen. En vaak ontstaat die hype door prijzen en competities.
0 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 03 Sep 2017, 21:48

Heeft bij mij zeker invloed. Allereerst ga ik n ieder geval even kijken op de verschillende blogs, sites van kenners en hier op het forum. Vervolgens ben ik vaak afgehaakt omdat juist van dit soort whiskies de prijs onwijs omhoog gaat. Meestal soort averechts effect dus na awards in mijn koopgedrag.
0 x

MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MacErik » 03 Sep 2017, 22:20

Nee, geen invloed. Er worden zoveel medailles uitgedeeld.....is niet bij te houden en al helemaal niet te betalen. Wel leuk om reviews van mensen te lezen en heel soms lukt het om een sampletje te scoren om zelf te ervaren wat het is....
Zo viel de Crown Royal ontzettend tegen (gootsteen ontstopper) en de Kavalan erg lekker. Maar zoals vaker gezegd: smaken verschillen :Slainte
0 x
Afbeelding

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 03 Sep 2017, 22:42

MacErik schreef:Nee, geen invloed. Er worden zoveel medailles uitgedeeld.....is niet bij te houden en al helemaal niet te betalen. Wel leuk om reviews van mensen te lezen en heel soms lukt het om een sampletje te scoren om zelf te ervaren wat het is....
Zo viel de Crown Royal ontzettend tegen (gootsteen ontstopper) en de Kavalan erg lekker. Maar zoals vaker gezegd: smaken verschillen :Slainte

Vreemd... :Scratch
Het heeft geen invloed... Maar je koopt dan wel samples van Crown Royale & Kavalan?
Dat is toch evenzeer beïnvloeding van je koopgedrag?
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 04 Sep 2017, 00:08

Kikkerneve schreef:.... Vervolgens ben ik vaak afgehaakt omdat juist van dit soort whiskies de prijs onwijs omhoog gaat....
Voor de producent een reden om een dergelijke whisky aan te melden voor een 'medaille'. Waarschijnlijk verguld blik, want met de werkelijke kwaliteit hebben dergelijke onderscheidingen weinig te maken.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MacErik » 04 Sep 2017, 07:34

nigel_tufnel schreef:
MacErik schreef:Nee, geen invloed. Er worden zoveel medailles uitgedeeld.....is niet bij te houden en al helemaal niet te betalen. Wel leuk om reviews van mensen te lezen en heel soms lukt het om een sampletje te scoren om zelf te ervaren wat het is....

Vreemd... :Scratch
Het heeft geen invloed... Maar je koopt dan wel samples van Crown Royale & Kavalan?
Dat is toch evenzeer beïnvloeding van je koopgedrag?

Tja, als je het zo bekijkt heb je gelijk.....Ter verdediging: ik zal de flessen niet kopen omdat er een medaille aan hangt. Ik ben wel nieuwsgierig wat het dan zo bijzonder maakt. Mocht er dan een sample voorbij komen, koop ik die. Maar...aangezien veel medaillewinnaars spontaan 3x zo duur worden zal ik de fles niet kopen.......
0 x
Afbeelding

Malinois
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malinois » 04 Sep 2017, 13:45

Ik heb 'ja' gestemd: nog nooit (expres) een whisky gekocht die en medaille had, een paar keren had ik ze al vooraf geproefd en vond ik het wel goed. Maar niet echt medaille waardig. Een half jaar terug een 20cl van Kavalan Solist Sherry gehad met een medaille (tegen normale prijs). En ik vond er niet veel aan.
Het finale antwoord: ja het heeft invloed bij mij; ik mijd deze whisky's! Ook aangezien ze daarna ook pittig in prijs stijgen.
0 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

Petrovitski
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Petrovitski » 28 Sep 2017, 22:23

Soms toch wel.
Ik had Old Pulteney 12 gedronken bij een vriend van me en die vond ik toen niet erg lekker.
OP had voor mij afgedaan, ook omdat er zoveel moois van andere destilleerderijen was te proeven.

Toen de 21 verkozen werd tot "BESTE WHISKY VAN DE HÉÉÉÉLE WERELD"

heb ik die toch een kans gegeven en zeker geen spijt van gehad.
0 x
Afbeelding

DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DavidH. » 29 Sep 2017, 13:17

Ja en nee eigenlijk.
Als iets goud wint ben ik daar wel zeer benieuwd naar hoe dat smaakt en of daar iets bijzonders aan is maar dat hebben de meesten wel denk ik.
Niet zozeer om gelijk een fles aan te schaffen maar in de vorm van samples weer wel.
Dus heb "ja" gekozen omdat het eigenlijk wel invloed heeft op mijn interesse naar de whisky
0 x
"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough"

Beschikbare flessen: https://www.whiskybase.com/profile/davidh/collection

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”