Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Freddy
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?

Ongelezen berichtdoor Freddy » 02 Dec 2017, 19:47

Bram84 schreef:Jouw bed en bank zitten in de inboedel van de brandverzekering. Jouw flessen niet. Waarom het gevaar lopen? Gewoon een upgrade van de brandverzekering. Kost praktisch niets.

Moet ik dan elke fles door geven aan de verzekering die ik heb gekocht, geopend of geleegd? ;)
0 x
Afbeelding

Ruil of verkoop samples van mijn open flessen behoort altijd tot de mogelijkheid.

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 02 Dec 2017, 19:56

Neen, moet niet. Ik heb mijn collectie voor een bepaald bedrag verzekerd. Ik moet de flessen die ik nog aankoop niet meer fotograferen. Van zodra ik het verzekerde bedrag overschrijd, moet ik pas de verzekering inlichten en worden weer foto's gemaakt.
Formule is momenteel max 5000€ per stuk, Max in het totaal 30000€
Vanaf ik het bedrag van 30000€ Overschrijd, wordt het 6000€/stuk, Max 36000€ in totaal
En zo verder....
Minder kan ook natuurlijk. 1000€/stuk, Max 6000€ in totaal.

Om een lang verhaal kort te maken. Het max bedrag per item vermenigvuldig je met 6. Dit is je totaal verzekerd bedrag.

Enkel gesloten flessen zijn verzekerd.

Beetje duidelijk?

Zie ook Bram84 @ verzekering tegen brand/diefstal
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 02 Dec 2017, 21:05

Ik denk dat het verzekeren op zich wel vrij makkelijk zal gaan.
En het betalen uiteraard ook. ;)
Ik denk wel dat er zich problemen voordoen wanneer de verzekering moet uitbetalen.
Ik heb hier nog geen ervaring mee maar heb dit al wel gehoord van personen die wel problemen hadden.
Verzekeringen betalen nu eenmaal niet graag uit en al zeker niet meer dan de waarde.
En daar knelt 'm het schoentje. De waarde van je flessen.
In principe moet je een aankoopbewijs hebben van je fles als er iets gebeurd en een verzekering moet tussenkomen.
Ze betalen je dan ook je aankoopprijs terug.
Maar sinds de grote stijgingen in waarde geeft dit namelijk problemen.
Je Port Ellen 1st release die je aan 120 euro kocht is nu ineens 2.000-4.000 euro waard.
Maar het is niet zo dat de verzekering dit bedrag zomaar terugbetaald.
Iemand hier bijvoorbeeld al ervaring mee?
Want er is een groot verschil tussen wat de verzekeraar zegt en wat de verzekeraar doet.
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 02 Dec 2017, 21:10

Even nog ter illustratie.
Ik ken bijvoorbeeld iemand waar ze ingebroken hebben en een aantal juwelen hebben gestolen.
Van een deel hadden ze aankoopbewijzen van een heel deel niet maar wel foto's.
De oude stukken werden terugbetaald en geschat tegen de prijs van oud goud.
Een stuk minder dan de echte juwelen dus.
Nieuwe juwelen waar zelfs aankoopbewijzen van waren werden nagekeken, opgezocht en terugbetaald
aan de goedkoopste prijs dat de verzekeraar kon vinden.
Zelfs niet aan de echte aankoopprijs! De uitleg was: jullie hebben ze gewoon te duur gekocht. :roll:
0 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 02 Dec 2017, 21:30

Ik heb de geschatte waarde van mijn whisky verzameling verzekerd. Mocht mijn huis afbranden of leeg geroofd worden dan ben ik daar voor verzekerd. Indien er een of meerdere Port Ellens sneuvelen :o dan zal ik die individueel moeten verhalen. Hoe dat gaat verlopen weet ik ook nog niet. Hetzelfde gaat op voor mijn schilderijen. Wel verzekerd voor een bepaalde waarde maar vooral als verzameling. Je weet het pas wanneer het zover is :Slainte
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 02 Dec 2017, 23:46

gerritbakker57 schreef:Je weet het pas wanneer het zover is :Slainte
Dan zal blijken dat de keuring van je brandblusser een jaar is verlopen; de kleine lettertjes.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Geert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Geert » 03 Dec 2017, 11:19

gerritbakker57 schreef:Ik heb de geschatte waarde van mijn whisky verzameling verzekerd. Mocht mijn huis afbranden of leeg geroofd worden dan ben ik daar voor verzekerd. Indien er een of meerdere Port Ellens sneuvelen :o dan zal ik die individueel moeten verhalen. Hoe dat gaat verlopen weet ik ook nog niet. Hetzelfde gaat op voor mijn schilderijen. Wel verzekerd voor een bepaalde waarde maar vooral als verzameling. Je weet het pas wanneer het zover is :Slainte

En heb je dan je whisky laten taxeren of van elke fles een foto gemaakt en opgestuurd naar de verzekering?
0 x

DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DavidH. » 03 Dec 2017, 11:33

Dure speciale flessen staan elders opgeslagen en heb ik bewust niet op WB in mijn collectie gezet.
Normale flesjes om te drinken staan lekker op de barkast samen met mijn glazen en de dure speciale sample'tjes staan daar ook bij. Overige samples in de kast ;)
Eens per 2 weken leg ik alle flessen op de rug of zet ik ze op de kop zodat de kurk bevochtigd blijft.
0 x
"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough"

Beschikbare flessen: https://www.whiskybase.com/profile/davidh/collection

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 03 Dec 2017, 11:50

Geert schreef:
gerritbakker57 schreef:Ik heb de geschatte waarde van mijn whisky verzameling verzekerd. Mocht mijn huis afbranden of leeg geroofd worden dan ben ik daar voor verzekerd. Indien er een of meerdere Port Ellens sneuvelen :o dan zal ik die individueel moeten verhalen. Hoe dat gaat verlopen weet ik ook nog niet. Hetzelfde gaat op voor mijn schilderijen. Wel verzekerd voor een bepaalde waarde maar vooral als verzameling. Je weet het pas wanneer het zover is :Slainte

En heb je dan je whisky laten taxeren of van elke fles een foto gemaakt en opgestuurd naar de verzekering?

Nee, ik koop ze meestal met factuur en die belanden in mijn jaarrekening, daarnaast staan ze op WB en heb ik zelf een overzicht in excel files. En achteraf zal blijken hoe moeilijk of meegaand de verzekering zal zijn. Ik hoop dat ik die nooit nodig zal hebben. :Cry
0 x

Geert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Geert » 07 Jan 2021, 10:04

Dag allen!

Ik draai mijn flessen al jaren, eens in de 3 maanden, allemaal even om zodat de kurk vochtig blijft. Hoe vaak doen jullie dat? Met 70 flessen is het altijd wel even een klusje maar sommige mensen hebben veel meer staan.
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 07 Jan 2021, 10:09

Ik doe dat praktisch nooit. Heb eens een stuk gelezen waarin vrij duidelijk werd gemaakt dat dit de kurk alleen maar verder uitdroogt door het hoge alcoholpercentage wat in de vloeistof zit. Dat maakt de kans op breken tijdens openen alleen maar groter. Alcohol onttrekt vocht. Dus je kurk zal initieel nat zijn, maar tijdens het opnieuw drogen, wordt ie alleen maar droger dan dat ie ervoor was. Maar zoals met zoveel dingen bij onze geliefde hobby zijn hier verschillende theorieën over.

Het valt me trouwens op dat meer en meer kurken van een soort kunststof gemaakt worden. Dat maakt het vochtig houden sowieso overbodig :cool:
1 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 07 Jan 2021, 10:12

Hmm interessant, dat laatste verhaal kende ik nog niet. Ik doe/deed dit namelijk elke 6 maanden maar begrijp dat ik dat misschien beter niet kan doen dus.
2 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 07 Jan 2021, 10:14

Daan schreef:Hmm interessant, dat laatste verhaal kende ik nog niet. Ik doe/deed dit namelijk elke 6 maanden maar begrijp dat ik dat misschien beter niet kan doen dus.

Ja dat is dus idd een beetje het grijze gebied. De 1 zweert er bij, de ander zweert het af. Ik ga er nog wel eens even in duiken of ik meer info kan vinden in de vorm van concrete onderzoeksresultaten of proefondervindelijke info o.i.d. :goedgedaan
1 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 07 Jan 2021, 10:26

Verstandig of niet voor de conditie van de kurk, het lijkt mij onverstandiger voor mijzelf. Als ik om de paar maanden mijn flessen moet gaan zitten draaien voorzien ik RSI :bigsmile
7 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 07 Jan 2021, 10:28

Ik heb hier wel een aardig stuk gevonden over wat experts zeggen:

https://www.drinkhacker.com/2020/02/27/why-dont-whiskey-corks-dry-out-and-what-you-should-do-if-they-do/amp/
Kern van hun verhaal is; niks aan doen zolang de fles dicht zit met seal, de alcoholdampen in de fles zorgen voor een circulatie die de kurk vochtig houdt. Bij open flessen geven ze de suggestie om een echte kurk evt te vervangen voor een kunststof versie als ik het goed lees.

Er wordt in dit stuk alleen niet gesproken over het op de kop houden van een fles en het effect daarvan.
3 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”