Greentesoup schreef:Ah, bedankt voor al de feedback! Ik was inderdaad van mening om het 'beste' voor laatst te bewaren. Eigenlijk meer een gevoelskwestie om met dergelijke whiskys af te sluiten, maar kan dus toch beter meer ABV aanhouden dan. Ik kan me er namelijk wel iets bij voorstellen dat ze eerder beter tot hun recht komen. Eeuwig zonde als ze compleet wegvallen. Desalniettemin, de volgorde opnieuw aangepast dus!
Hartelijk bedankt allemaal! Ik heb er zin in!
Daar op voortbordurend: waarom het beste voor het laatst bewaren?
Stel: in deze tasting heb je 8 whisky's. Laten we aannemen dat je er daarvan 2 'als beste' verwacht. Wanneer je die tot het laatste bewaard heb je door de eerste 6 toch al behoorlijk wat alcohol achter de kiezen en zijn je smaakpapillen inmiddels niet meer in optima forma.
Dat is toch eigenlijk zonde voor die 'beste 2'
Persoonlijk begin ik met een lichte whisky op laag percentage, om te wennen aan de alcohol en alle zintuigen een beetje op te warmen. En eerder een halve dram dan een volle.
Daarna volgen de 2 of 3 waarvan ik het meest verwacht. Er zou er misschien nog eentje achteraan kunnen die ik nog redelijk goed kan beoordelen, scoren en notities van kan maken.
Maar daarna wordt alles al snel in de categorie 'oh ja, die is ook errug lekker'
Je zintuigen hebben op dat moment wel genoeg impuls en vooral alcohol gehad. Naast de andere effecten van alcohol natuurlijk.
Of je moet er echt 4-5 uur voor gaan uittrekken, voldoende water drinken en regelmatig je pallet een reset geven.