Whisky avondje; welke volgorde?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Whisky avondje; welke volgorde?

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 10 Jul 2020, 19:17

Greentesoup schreef:Ah, bedankt voor al de feedback! Ik was inderdaad van mening om het 'beste' voor laatst te bewaren. Eigenlijk meer een gevoelskwestie om met dergelijke whiskys af te sluiten, maar kan dus toch beter meer ABV aanhouden dan. Ik kan me er namelijk wel iets bij voorstellen dat ze eerder beter tot hun recht komen. Eeuwig zonde als ze compleet wegvallen. Desalniettemin, de volgorde opnieuw aangepast dus!

Hartelijk bedankt allemaal! Ik heb er zin in!

Daar op voortbordurend: waarom het beste voor het laatst bewaren?

Stel: in deze tasting heb je 8 whisky's. Laten we aannemen dat je er daarvan 2 'als beste' verwacht. Wanneer je die tot het laatste bewaard heb je door de eerste 6 toch al behoorlijk wat alcohol achter de kiezen en zijn je smaakpapillen inmiddels niet meer in optima forma.
Dat is toch eigenlijk zonde voor die 'beste 2'

Persoonlijk begin ik met een lichte whisky op laag percentage, om te wennen aan de alcohol en alle zintuigen een beetje op te warmen. En eerder een halve dram dan een volle.
Daarna volgen de 2 of 3 waarvan ik het meest verwacht. Er zou er misschien nog eentje achteraan kunnen die ik nog redelijk goed kan beoordelen, scoren en notities van kan maken.

Maar daarna wordt alles al snel in de categorie 'oh ja, die is ook errug lekker'
Je zintuigen hebben op dat moment wel genoeg impuls en vooral alcohol gehad. Naast de andere effecten van alcohol natuurlijk.

Of je moet er echt 4-5 uur voor gaan uittrekken, voldoende water drinken en regelmatig je pallet een reset geven.
3 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Greentesoup
Actief lid
Actief lid

Re: Whisky avondje; welke volgorde?

Ongelezen berichtdoor Greentesoup » 10 Jul 2020, 20:05

Ik denk dat het komt vanuit psychologisch perspectief. Ik ben ook daarom altijd geneigd mijn eigen drams te serveren op basis van persoonlijke voorkeur. Eindigen met een favoriet, als afsluiter van een mooie, gezellige avond, veel whiskys ervaren en geproefd, heerlijk genieten van de ideale dram, perfecter kan t toch niet?? Dan wil je toch liever niet afsluiten met een whisky die mehh is. Nu kan ik wel inzien dat dat redelijk idealistisch is, immers deze favorieten komen beter tot z'n recht vroeger op de avond. En als de laatste mehh is plak ik er gewoon nog een achter aan! :goedgedaan

Ik moet wel zeggen, meestal duurt een dram 45-60 min. Dus voor deze 8 verwacht ik toch minimaal wel een uur of 6 bezig te zijn. Gewoon lekker rustig aan, geen haast. Daarnaast wordt er veel water gedronken en ik haal altijd zalm met toast. Dus in dat opzicht voldoen we daar natuurlijk wel aan, echter had ik de vorige keer een 40% whisky als een van de laatste. Maar deze viel toen compleet weg, ik proefde 'm amper. Vond ik inderdaad erg jammer dat ik dat over het hoofd gezien had, vandaar dat ik ditmaal besloten had even advies te vragen. :duimop Heb er in ieder geval wel wat van opgestoken, en ben benieuwd hoe het de volgende keer gaat! Als het bevalt doe ik het de volgende keer ook zo, of ik vraag het nog een keer! :-P
3 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”