Filtering

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Filtering

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 06 Jan 2017, 19:16

Wat Blackadder met de RAW Cask serie doet vind ik een beetje tweeledig; de wat minder ingelezen whiskydrinker krijgt de suggestie dat er iemand met een lege fles langs het vat loopt, het kraantje opendraait, tappen maar, kurk er in, seal en label er op en hopla, verkopen.
En voor de wat meer ingelezen liefhebber die weet hoe het zit doen ze er niet echt stiekem over dat ze eerst filteren en daarna de 'prut' verdelen over alle flessen. Maar wat Peter zegt klopt als een bus; het is marketing want het voegt weinig toe. Ik heb er niet veel moeite mee, (zolang de splinters niet in m'n bek staan) maar ik sta er ook niet voor in de rij.....

Wellicht is het een mooi idee als de Whiskydudes dit ook gaan toepassen, als 'de markt' dat als meest pure vorm ziet.. :bigsmile
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 06 Jan 2017, 19:29

Len schreef:
Peter87 schreef:Tuurlijk wel. Marketing is niet altijd negatief he. Maar die is gewoon een "verkooptrucje" die mooi aansluit met de naam RAW Cask. Verder niks mis mee maar het voegt ook niet veel toe.

Of het niet veel toevoegt kan ik mij niet uitspreken maar mij leek het net aansluiten bij de puurste vorm van whisky.
Ik vind het een leuk idee dat er nog minder verloren gegaan is uit de oorspronkelijke inhoud van het vat.
Dan stem ik voor marketing ipv 'verkooptrucje' :cool:

Tomáto Tomàto. Komt op hetzelfde neer.
Ik heb er ook totaal geen moeite mee hoor. Maar ik zou er ook geen flesje door kopen.
Het feit dat ze zeggen dat ze niet aan chill filteren en E-50a doen is voor mij wel weer een goede reden om voor een Raw Cask te gaan.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 07 Jan 2017, 16:12

Een utopische gedachte: De whiskymaker zou van een expressie die standaard koud gefilterd wordt ook dezelfde in een niet koud gefilterde versie op de markt kunnen aanbieden... (en zonder toevoeging van kleurstoffen)

Bijv.: binnen de core range van Glenmorangie is de Original koud gefilterd. Quinta Ruban en Nectar d'Or blijkbaar niet. Lasanta zou in de nieuwe versie dan weer 'lichtjes' koud gefilterd om de textuur in de mond wat zachter te doen aanvoelen. Waarom dan in hemelsnaam de Original.. Juist, 't Is de meest verkochte single malt in Schotland. Maar hier zou toch publiek voor zijn? Ze zouden er waarschijnlijk dan nog meer geld voor vragen dan voor de koud gefilterde versie, terwijl ik veronderstel dat niet koud filteren een goedkoper proces is dan wel koud filteren?

't Is maar een idee dat in me opkwam.
0 x

Arthur1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 08 Jan 2017, 01:00

Michaël schreef: Waarom dan in hemelsnaam de Original.. Juist, 't Is de meest verkochte single malt in Schotland. Maar hier zou toch publiek voor zijn? Ze zouden er waarschijnlijk dan nog meer geld voor vragen dan voor de koud gefilterde versie, terwijl ik veronderstel dat niet koud filteren een goedkoper proces is dan wel koud filteren?

Volgens het review filmpje van ralfy over ik meen de glenmorangie 18 doet hij uit de doeken dat Glenmorangie (10 yo) de titel van meest verkochte single malt in schotland inmiddels kwijt is geraakt.

En wbt het filteren: heb je de distilleerderij van Glenmorangie wel eens bezocht toevallig? Ik was er in 2013 en ik kan erg goed begrijpen dat ze hun core range wél filteren..alles rondom die distilleerderij is Fancy, blingbling en nog eens Fancy. Als er één distilleerderij is die hard z'n best doet om whisky de uitstraling van een luxeproduct te geven..ik voelde me in de distillery store zelfs simpelweg wat ongemakkelijk. Een beetje als een boer op klompen bij een gala diner van het koninklijk huis :? :roll: dus ja, filteren voor de constante kwaliteit en geen 'mist' in je decanter, ja ik snap wel dat ze daar filteren :lol:
Ik vind trouwens je idee wel strak! Elke fles filtered en non chill filtered op de markt zetten, ik ben voor :duimop
1 x
Afbeelding
Al kost reizen je je laatste cent, je komt altijd rijker thuis..op naar Schotland dus!
Slàinte

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 08 Jan 2017, 15:56

Zoiets heb je ongeveer al bij Aberlour.
De "normale" 12y Double Cask en de 12y NCF.

Al weet ik niet helemaal of de samenstelling verder hetzelfde is. Abv van de NCF is wel iets hoger, dus daar ga je al...
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”