Alles over vaten topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Alles over vaten topic

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 25 Apr 2016, 13:16

Oogadal schreef:
Paulini schreef:ik heb deze zelf nog niet gedronken; is deze goed/ lekker?

Ja. Maar je moet wel van mierzoet houden :bigsmile

Echt een dikke stroperig dessertwijn. Heb er ook wel eens een scheutje whisky ingemikt die ik wat scherp vond; da's een prima combi, geeft 'm net wat meer punch.

als je die px sherry van TCWC,lekker vind zal je de El Candado Pedro Ximenez Sherry Valdespino ook lekker vinden ook mier zoet 18% abv (rozijnen ,noten , vijgen ,dadels) echt hemels :bigsmile https://www.perfectewijn.nl/valdespino/ ... espino.php
:offtopic
1 x

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 13 Mei 2016, 00:09

Heeft iemand al ooit dit soort vaten gezien ??? :Scratch
Bijlagen
Screenshot_2016-05-12-23-31-07.png
Screenshot_2016-05-12-23-31-07.png (727.88 KiB) 1744 keer bekeken
3 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 19 Mei 2016, 23:03

Over die ingekorte sherry butt, ik kijk er niet van op! Gezien de schaarste is het slim om je spirit meer contact met het hout te laten maken, dus op zich zaag je dan een butt in 3 stukken en het enige waar je een beetje nat gaat is een tekort aan deksels... :Scratch Benieuwd hoe ze dat oplossen....

Ook nog een vraag; is het charren van een vat altijd wenselijk? Of kun je in een vat waar sherry op heeft gelegen en die met 5 liter inhoud wordt verscheept van Spanje naar Schotland zo maar whisky kieperen met kans op succes? Ik meen ooit iets te hebben gelezen dat die vaten nog wel eens last hebben van schimmelvorming, suikers en een laag ABV schijnt lekker te zijn voor onzichtbaar ongedierte. Iemand?
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 02 Jul 2016, 15:27

Mooi en treffend artikel van Dave Broom Angus MacRaild over het hedendaags gebruik van hout. En de (te) zware focus er op. En het gebrek aan waarde die aan andere stappen dan de rijping wordt gehecht...
https://scotchwhisky.com/magazine/the-w ... e-too-far/

Wel interesant. First fill is een magische term die je een bepaalde kwaliteit doet vermoeden zoals bij extra virgine olijfolie o.i.d. . Altijd gedacht dat de keuze op first fill een keuze was gedreven door de wens wat voor smaak en reuk elementen het zou toevoegen, en niet zo zeer opvoeren van de productie....

Wat zijn jullie ervaringen, om even een voorbeeld te nemen, een first fill sherry rijping of second fill.... Behalve de smaak elementen die verkregen worden, wat doet het met het distillaat karakter?

Ik ben er al langer van overtuigd dat een goede spirit (en daarmee alle stappen om daar toe te komen!) minstens net zo belangrijk is voor het eind resultaat als een goede rijping. Sh*t in is sh*t out...
Laatst gewijzigd door avdboom op 04 Jul 2016, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 02 Jul 2016, 15:44

Voor mij is dit niet los te zien van de trend naar meer NAS, waardoor distilleerderijen zich genoodzaakt voelen (al dan niet met de geldige reden van te weinig voorraad gerijpte whisky). Het overgrote deel van de NAS whiskies is natuurlijk erg jong.

Om jonge whisky goed gerijpt te doen overkomen, zullen distilleerderijen dus in een korter tijdsbestek voor een bepaalde geur en smaak moeten zorgen. Dit krijg je door gebruikt van veel nieuw hout of first fill-vaten. Vandaar dus in de marketing de focus op gebruik van hout. Daarom zeggen distilleerders soms ook dat leeftijd er niet toe doet. Wat mij betreft maar voor een zeer klein deel waar.

Men vergist zich dat hout niet alleen smaak afgeeft, maar ook uit de spirit onttrekt. Dit duurt meerdere jaren. Ik heb regelmatig gevraagd aan distilleerders en bottelaars hoe lang dit duurt, maar nooit een goed antwoord gekregen. Leidt bij mij tot de opvatting dat dit best een tijd kan duren. Bovendien heb ik nog geen bewijs kunnen vinden dat dit proces met first fill sneller zou gaan.

Daarom is er in mijn optiek niets mis met refill-vaten, waarin bovendien ook meer het karakter van de spirit bewaard blijft. Niets is zo mooi dan een 30 jaar oude whisky op refill vaten.

Maar naarmate er weer meer voorraad komt, zal ook het gebruik van hout weer meer veranderen richting refills vermoed ik.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 04 Jul 2016, 10:19

avdboom schreef:Mooi en treffend artikel van Dave Broom over het hedendaags gebruik van hout. En de (te) zware focus er op. En het gebrek aan waarde die aan andere stappen dan de rijping wordt gehecht...

Absoluut een fijn artikel. Kleine correctie: het is geschreven door Angus MacRaild. Geen verrassing trouwens dat hij graag de focus weer ziet verschuiven naar de kwaliteit van de spirit. Hij is goed bevriend met de Thompson-broertjes, die nu bezig zijn met Dornoch Distillery. Zij hebben precies dezelfde filosofie.

Ik denk trouwens wel dat ze een punt hebben wat betreft de spirit. Zou het zelfs maar raar vinden als iemand het daarmee oneens is. Bij Dornoch is het natuurlijk afwachten hoe goed de uiteindelijke whisky is. Zeker is dat het geen eenheidsworst wordt.
1 x
Afbeelding | Afbeelding

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 04 Jul 2016, 10:43

thijs100 schreef:
avdboom schreef:Mooi en treffend artikel van Dave Broom over het hedendaags gebruik van hout. En de (te) zware focus er op. En het gebrek aan waarde die aan andere stappen dan de rijping wordt gehecht...

Absoluut een fijn artikel. Kleine correctie: het is geschreven door Angus MacRaild. Geen verrassing trouwens dat hij graag de focus weer ziet verschuiven naar de kwaliteit van de spirit. Hij is goed bevriend met de Thompson-broertjes, die nu bezig zijn met Dornoch Distillery. Zij hebben precies dezelfde filosofie.

Ik denk trouwens wel dat ze een punt hebben wat betreft de spirit. Zou het zelfs maar raar vinden als iemand het daarmee oneens is. Bij Dornoch is het natuurlijk afwachten hoe goed de uiteindelijke whisky is. Zeker is dat het geen eenheidsworst wordt.

Whoops, mijn fout.... Bedankt dat je mij er even op wijst :goedgedaan

Ik hoop dat Dornoch aantoont dat een deel van je eigen identiteit inderdaad al door de spirit bepaald wordt, en het een commercieel succes wordt waardoor mensen in de industrie zich realiseren dat deze trend niet eindeloos door kan gaan als je de identiteit van je product wil behouden.

In ieder geval stof tot nadenken en juist reden projecten als Dornoch in de gaten te houden!
1 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 04 Jul 2016, 10:54

avdboom schreef:Whoops, mijn fout.... Bedankt dat je mij er even op wijst :goedgedaan

De verwarring is begrijpelijk. Het is immers de website van Dave Broom, hij schrijft alleen niet alles zelf :bigsmile
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 04 Jul 2016, 11:46

avdboom schreef:Mooi en treffend artikel van Dave Broom Angus MacRaild over het hedendaags gebruik van hout. En de (te) zware focus er op. En het gebrek aan waarde die aan andere stappen dan de rijping wordt gehecht...

Wel interesant. First fill is een magische term die je een bepaalde kwaliteit doet vermoeden zoals bij extra virgine olijfolie o.i.d. . Altijd gedacht dat de keuze op first fill een keuze was gedreven door de wens wat voor smaak en reuk elementen het zou toevoegen, en niet zo zeer opvoeren van de productie....

Wat zijn jullie ervaringen, om even een voorbeeld te nemen, een first fill sherry rijping of second fill.... Behalve de smaak elementen die verkregen worden, wat doet het met het distillaat karakter?

Ik ben er al langer van overtuigd dat een goede spirit (en daarmee alle stappen om daar toe te komen!) minstens net zo belangrijk is voor het eind resultaat als een goede rijping. Sh*t in is sh*t out...

Je laatste deel over "Sh*t in is sh*t out...[" Is niet helemaal waar. Je kunt een "slecht" destillaat met een goed vat een heel eind brengen. Zo is uiteindelijk 'finishen' ook geboren. Om met een goed vat toch nog dat beetje extra te krijgen.

p.s.
Dit heb ik me laten vertellen door verschillende independent bottelaars.
0 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 04 Jul 2016, 12:05

Paulini schreef:
avdboom schreef:Mooi en treffend artikel van Dave Broom Angus MacRaild over het hedendaags gebruik van hout. En de (te) zware focus er op. En het gebrek aan waarde die aan andere stappen dan de rijping wordt gehecht...

Je laatste deel over "Sh*t in is sh*t out...[" Is niet helemaal waar. Je kunt een "slecht" destillaat met een goed vat een heel eind brengen. Zo is uiteindelijk 'finishen' ook geboren. Om met een goed vat toch nog dat beetje extra te krijgen.

p.s.
Dit heb ik me laten vertellen door verschillende independent bottelaars.

Dat blijkt ook uit de huidige markt, sousje er over en..... Oke, ik geef je gelijk , misschien bestaat sh*t in, acceptable out ook. Het punt wat ik wilde maken is dat ik denk dat het nooit excellent meer zal worden als je niet met kwaliteit begint.... Of vergis ik me daar ook in?
0 x
Afbeelding

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 04 Jul 2016, 12:10

PS. Omgekeerd denk ik ook dat met een goede spirit en een goed vat in hele korte tijd mooie whisky's kunnen ontstaan! Als ze daar nu de fucus op leggen...
0 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 04 Jul 2016, 12:31

avdboom schreef:Dat blijkt ook uit de huidige markt, sousje er over en..... Oke, ik geef je gelijk , misschien bestaat sh*t in, acceptable out ook. Het punt wat ik wilde maken is dat ik denk dat het nooit excellent meer zal worden als je niet met kwaliteit begint.... Of vergis ik me daar ook in?

Ik herinner me zijn exacte verhaal niet meer, maar ik meen dat Patrick van Zuidam het daar niet helemaal mee eens is. Hij vertelde bijvoorbeeld over het destillatieproces van Macallan, waar snel gedestilleerd wordt en de voor-, midden- en naloop dus weinig tijd in beslag nemen. Van Zuidam is zelf groot voorstander van langzaam destilleren. Als je er de tijd voor neemt, dan levert dat het beste resultaat op.

Over de new make van Macallan is hij dan ook niet te spreken. Maar, zegt hij, dat 'slechte' destillaat werkte perfect met de prachtige sherryvaten die ze vroeger gebruikten. Nu Macallan niet meer vaten van die excellentie heeft, komt de matige kwaliteit van het destillaat bovendrijven.

Er van uitgaande dat ik me dit verhaal goed herinner, dan kan je dus wel van stront goud maken. Misschien dat anderen die bij Zuidam zijn geweest dit verhaal ook gehoord hebben en het kunnen bevestigen?
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 04 Jul 2016, 22:25

Dat lijkt me een beetje kort door de bocht, de tijd van destilleren geeft heel andere karakerestieken aan de spirit. Iedereen aldaar weet zelfs precies hoe snel ieder zijn of haar proces heeft, ze hebben namelijk geen behoefte om elkaar na te maken.

En ik zie een tegenstelling. Zuidam geeft aan dat de kwaliteit van macallans spirit matig is terwijl dit 1 vd best gewaardeerde whiskies in de wereld zijn, dat krijg je niet met een slechte spirit lijkt me.

Oja, macallan fan hiero :hoera

Ps
No age macallan ben ik geen fan van :zwijg
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 05 Jul 2016, 08:16

Toen ik de rondleiding van Patrick volgde, werd dit ook aangehaald. Hoe ik het herinner gaf hij niet de kwalificatie "slecht", maar "niet zijn keuze". Wat hij wel aangaf is dat de vorm van de ketels wat hem betreft niet uitmaakt als je zo snel stookt als bij Macallan.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 06 Jul 2016, 10:18

Macallan heeft een unieke vorm van ketel inderdaad, heel klein, ik dacht rond de 4000 liter. Glendronach heeft bijvoorbeeld een ketel van 13500l inhoud.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”