Bizarre en bijzondere smaaknotities

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
roylubbers
Senior
Senior

Re: Bizarre en bijzondere smaaknotities

Ongelezen berichtdoor roylubbers » 10 Apr 2016, 15:00

Kijk aan! Gave reacties :bigsmile

Mijn bijzondere ervaring komt ook voort uit de meest genoemde whisky uit dit topic, Santis Malt Dreifaltigkeit.

Zomer vorig jaar, vakantie, zuid Polen. Overal stonden kraampjes waar ze 'Oscypek' verkochten. Op een gegeven moment de knoop doorgehakt en twee stuks gehaald. Het leken een soort deegrolletjes gevuld met vlees (koe en schaap, afgaande op de plaatjes, mijn Pools niet niet heel best). Even doorgereden en op een mooi uitzichtpunt eens even goed voor gaan zitten.
We pakten de Oscypek uit en ik nam meteen een grote hap. ... ... ... WTF wat is dit nou weer?!?
In de verwachting een hap te nemen van een lekker vlees-bladerdeeg ding, beet ik vol in een stuk stroeve rook-kaas! Dat is wel even schrikken :?
Het ding was flink gerookt, iets te veel naar mijn mening, en in combinatie met de stroeve, haast korrelige kaas, hebben we besloten ze niet verder op te eten.
Die avond een Poolse vriendin van ons gevraagd hoe dat in godsnaam een delicatesse kon zijn. Nou, die had het niet meer toen ze een half aangevreten stuk rookkaas zag. Wat bleek, deze kaas was nog half rauw, en hadden we in stukken moeten snijden en opbakken in een koekenpan :P

Nou lang verhaal, maar dat is waar de Dreifaltigkeit mij aan deed denken. Oscypek.
Uiteindelijk daar maar overheen gestapt en het sample lekker opgedronken. Gister nog m'n broertje 'aangesmeerd' tijdens het Whisky Weekend Twente, en hij vond hem geweldig!
Zo zie je maar, smaken verschillen.

Keep up the good work met alle leuke notities!

Kan me herinneren dat iemand een bepaalde Amrut naar kerrie vond smaken/ruiken, 'alsof een Sikh met zn blote voeten door de whisky aan het stampen is' is me erg goed bijgebleven. Kan het overigens zelf niet ruiken in mijn Amrut Fusion, misschien maar goed ook...
1 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 10 Apr 2016, 15:41

Op WB staat de review van een Talisker Young & Feisty (DmcG), waarin de schrijver meent meeuwenpoep te ruiken, en in de taste een havenstemming in de ochtend aanhaalt, waarbij de lucht naar nevel, zout en meeuwen smaakt :domdom :Scratch
3 x
Affirmanti incumbit probatio

Nielsvanp
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nielsvanp » 13 Apr 2016, 23:52

Zat toevallig tot laat aan de studie en kon iets uit geur van de Benromach 10 niet helemaal plaatsen toen ik op Whiskybase dit pareltje, van volgens mij een bezoeker van dit forum, tegenkwam:

"Somehow this smell always reminds me of an old, greasy car garage. With mechanics in greasy, dirty coveralls and someone grinding through some chassis or whatever in the back with metal sparks flying all over".

Niet zo zeer een bizarre tasting-note maar hulde voor dit stukje poëzie! :respect Kon dit helaas niet zelf terugvinden in mijn glas :(
0 x
I love scotch. Scotchy, scotch, scotch. Here it goes down, down into my belly - Ron Brurgundy

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 14 Apr 2016, 00:45

Nielsvanp schreef:volgens mij een bezoeker van dit forum

Ik heb het ook niet op WB gelezen. Idd best grappig dat hij die associaties legt.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 14 Apr 2016, 08:26

Nielsvanp schreef:Zat toevallig tot laat aan de studie en kon iets uit geur van de Benromach 10 niet helemaal plaatsen toen ik op Whiskybase dit pareltje, van volgens mij een bezoeker van dit forum, tegenkwam:

"Somehow this smell always reminds me of an old, greasy car garage. With mechanics in greasy, dirty coveralls and someone grinding through some chassis or whatever in the back with metal sparks flying all over".

Niet zo zeer een bizarre tasting-note maar hulde voor dit stukje poëzie! :respect Kon dit helaas niet zelf terugvinden in mijn glas :(

Ok, dit stukje van volgens mij WillemvdK zocht ik op mijn phone op WB, maar was niet meer zichtbaar in de comments op mijn Mobile Device :s

Anyway... Ik had deze ook gelezen en dacht, serieus...???? En dat is een positief iets of negatief? Toen ik mijn fles Benromach 10 net opende en aan het nosen was rook ik dus precies dat! Waarschijnlijk geïnitieerd door de note van Willem, maar het was een perfect match, en vreemd genoeg aangenaam ook! Heb lang genoeg in de garage wereld gezeten om die geur te herkennen. Bizar dat het ook aangenaam in een whisky is...

Als ik mij niet vergis veranderd de geur naarmate de fles meer lucht krijgt meer in de richting van donker fruit, maar toch die note er nog steeds doorheen....

I Love it!
0 x
Afbeelding

Eddie Coulant
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Eddie Coulant » 17 Sep 2016, 19:24

Kempisch vuur: een fles meubelpolish die in een dennenbos uit je handen is geflikkerd en wat je daarna dan weer uit het mos moet zuigen.
1 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 18 Sep 2016, 13:53

Het veelvoorkomende 'dennennaalden', bij de eerste oude grain die ik dronk (Lochside 1964 CC). Had het idee dat moeders beneden spuitsneeuw over de kerstboom stond te spuiten.

Een behoorlijk oude 'Schwarzwälder Schinken' in de Säntis Dreifaltigkeit (blijft een favoriet in de klasse -totally different-).

Door Kay perfect verwoord: 'jute' (als in jute zak) in de Isawa 10yo (nasty sh*t trouwens).
0 x
2 ∞ & →

DramdrummerTom
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor DramdrummerTom » 18 Sep 2016, 18:03

Een vriend van me zette een keer een Fettercairn van Signatory voor mijn neus en vroeg me: wat ruik en proef je?
Het was overduidelijk zeep! :vies
Ik was niet de enige want behalve die vriend van me heeft iemand op Whiskybase dezelfde ervaring. https://www.whiskybase.com/whisky/46418/fettercairn-1995-sv

Een andere aparte notitie is die ik wel eens bij Springbank heb, namelijk aspirine. Onderstaande heeft deze een beetje maar dan heel subtiel. Op die manier geeft het zelfs extra diepgang.
https://www.whiskybase.com/whisky/85490/springbank-1997-ca
0 x

Ezyduck
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Ezyduck » 18 Sep 2016, 19:55

Die fettercairnnoot herken ik absoluut!
Heb een van Wees Ultimate 1995 en die heeft een duidelijke zeeptoon. Niet vies, zo vertel ik me zelf, maar er is nu al een hele tijd meer dan een halve fles over...
0 x

JeroenFM
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JeroenFM » 22 Sep 2016, 14:20

Ik ruik de laatste tijd nog wel eens iets wat op een lijmlucht lijkt, maar meestal is dit niet heel sterk aanwezig, en ook niet vies. Wat ik me van mijn scheikunde-lessen herinner komt deze lucht van bepaalde esters (evenals veel fruitluchten die je in whisky tegenkomt), dus ik vond het niet heel vreemd.

Bij het nosen van een wat oudere (30 jaar oude whisky) kwam ik een hele waslijst aan geuren tegen, maar 1 geur kon ik niet anders omschrijven als "botanische plantenkas".

Het is maar net waar je het mee associeert denk ik :D
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 25 Sep 2016, 01:36

Zit net nog even wat op Whiskybase rond te neuzen en zie opeens bij een geurnotitie van de Kilchoman Loch Gorm 3rd edition eentje langs komen die het heeft over o.a. 'Gunpowder sherry' ( :Scratch ), 'aggressive nose' ( :? ) en als klap op de vuurpijl: 'Tear gas' :P

En dan 'gewoon' op 87 punten uitkomen, lekker man die traangas... (overigens wordt ik dan wél heel nieuwsgierig naar de betreffende whisky, iemand ervaring mee en komt bovenstaande geur omschrijving een beetje overeen?)
1 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 25 Sep 2016, 08:38

Eerlijk gezegd zou ik deze omschrijving niet heel erg letterlijk nemen. Gunpowder sherry bestaat niet. In whiskies die op sherryvat hebben gerijpt komt soms wel een geur van gunpowder-thee naar voren. Het is ietwat drogend, en heeft wat weg van zwavel en rook van buskruit.

De agrssieve neus kan ik me verder wel voorstellen als deze persoon zich inbeeld traangas te ruiken :gnif. Ik vind het wel apart dat iemand dit goedje herkent, dan is hij er professioneel mee bezig of een keer een boefje geweest. Wellicht heeft hij te dicht boven de whisky gehangen en vindt hij hem daarom agressief.

Al met al kan het dus best een smakelijke whisky zijn. Ik meen te herinneren dat jij ook wel van wat zwaardere geuren houdt, toch? Misschien is deze dus het proberen wel waard!
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 25 Sep 2016, 11:19

caskstrength schreef:Eerlijk gezegd zou ik deze omschrijving niet heel erg letterlijk nemen. Gunpowder sherry bestaat niet. In whiskies die op sherryvat hebben gerijpt komt soms wel een geur van gunpowder-thee naar voren. Het is ietwat drogend, en heeft wat weg van zwavel en rook van buskruit.

De agrssieve neus kan ik me verder wel voorstellen als deze persoon zich inbeeld traangas te ruiken :gnif. Ik vind het wel apart dat iemand dit goedje herkent, dan is hij er professioneel mee bezig of een keer een boefje geweest. Wellicht heeft hij te dicht boven de whisky gehangen en vindt hij hem daarom agressief.

Al met al kan het dus best een smakelijke whisky zijn. Ik meen te herinneren dat jij ook wel van wat zwaardere geuren houdt, toch? Misschien is deze dus het proberen wel waard!

Zeker, vandaar ook mijn eigen quote:
Dre schreef:(overigens wordt ik dan wél heel nieuwsgierig naar de betreffende whisky, iemand ervaring mee en komt bovenstaande geur omschrijving een beetje overeen?)

En uiteraard neem ik de omschrijving niet letterlijk, maar vond hem wel heel erg toepasselijk voor dit topic ;)
0 x

mdvanderheide
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor mdvanderheide » 28 Sep 2016, 15:43

Een keer een fles whisky van een bekende gekregen "omdat ik zo van whisky hield".
Op een avond thuis besloot ik de fles open te trekken.
Tot mijn verbazing bleek de whisky naar barbeque te smaken!
En dan niet de rokerigheid o.i.d. nee: alsof ik een -hele met kolen en al- barbeque opdronk.
Tijdens een tasting jaren geleden kreeg ik een glaasje accuzuur voorgeschoteld, zal ik ook niet snel meer vergeten.
Daarna volgde een glas stilstaand slootwater.
Ik moet eerlijk bekennen dan ik wel kan genieten van dit soort vreemde smaken, behalve dan van die barbeque...
:P
0 x
Afbeelding

Laurens
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Laurens » 28 Sep 2016, 15:50

mdvanderheide schreef:Een keer een fles whisky van een bekende gekregen "omdat ik zo van whisky hield".
Op een avond thuis besloot ik de fles open te trekken.
Tot mijn verbazing bleek de whisky naar barbeque te smaken!
En dan niet de rokerigheid o.i.d. nee: alsof ik een -hele met kolen en al- barbeque opdronk.
Tijdens een tasting jaren geleden kreeg ik een glaasje accuzuur voorgeschoteld, zal ik ook niet snel meer vergeten.
Daarna volgde een glas stilstaand slootwater.
Ik moet eerlijk bekennen dan ik wel kan genieten van dit soort vreemde smaken, behalve dan van die barbeque...
:P

Ik heb ook een keer bbq gedronken, dat was een Ardbeg Alligator.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”