Auchentoshan Aged 21 Years [The Whisky Agency]
Bunnahabhain [24] Corps Flaminea / In fidelitate honor
Springbank Single Cask Aged 18 Years / Specially selected for The Nectar, Belgium
Nikka "Miyagikyo" 15 Years Old
De 18 jaar oude Arrans van Thompson’s (4 in totaal)
Andere geproefde spirits die werkelijk TOP waren:
Cachaça Extra Premium Vale Verde 12 ANOS
Pedro Ximénez Tradición Muy Viejo / Bodegas Tradición (sherry)
De Moor Single Malt Graanjenever 1910 Founder's Reserve XO 12 jaar
De Plantation Rhum-bottelingen voor Tasttoe Two, vooral de Guatemala XO (Icewine finish) en de Réunion 12 Year, Pur Jus
2. Zelfde als 1 maar dan in acht nemen van de prijs?
Single Malts
Highland Park Aged 18 Years (nog dit jaar gekocht aan 58 Euro en 15 Eurocentjes, LUCKY ME!)
The GlenDronach Revival Aged 15 Years
Glenfarclas Aged 12 Years
Tomatin 18
Port Askaig 100 Proof [Caol Ila?]
Blends
The Hive Aged 12 Years [Wemyss]
Johnnie Walker Green Label Aged 15 Years
Dimple Aged 15 Years
Sheep Dip
3. Welke geproefde whisky's konden je niet bekoren? (evt plus reden)
Sorry Filliers: Goldlys Family Reserve / Belgian Single Estate Whisky. De weg is nog lang me dunkt …
Nog een abslolute miskleun: [Best Procurable] John Black [From Tullibardine Distillery.] Aged 10 Years.
En nog eentje om het af te leren: Statesman Finest Old Scotch Whisky [Finest Blend / Fully matured / With caramel].
4. Welke distilleerderij heeft dit jaar een warm plekje in je hart veroverd?
Tomatin, na een hele leuke tasting. Als onafhankelijke bottelaar: Compass Box, wederom na een toffe Tasting in TT2 met de gepassioneerde Celine Tetu. Ook Glendronach heeft mijn volle aandacht, net als Highland Park en Springbank.
5. Wat staat er op het whisky verlanglijstje voor 2016?
Een stukje whiskygeschiedenis proeven middels het slobberen van goedkope (hopelijk) leuke blends bij mijn ma, genre Dewar’s “White Label”, Cutty Sark, VAT 69, Teacher’s, The Famous Grouse, Whyte & Mackay Special, Black & White, The Antiquary ... Altijd FUN
en je leert er het “ECHTE” spul ook nog meer door waarderen! Verder wil ik mijn collectie graag aanvullen met onder andere een paar Littlemills, nu die nog enigszins betaalbaar zijn en een paar (oudere) Glenturrets en Tomatins. What else? Clynelish, Bladnoch, Caol Ila, Port Askaig, Jameson, Mortlach, Caperdonich, Laphroaig, Tamdhu ... Een paar Ardbegs en/of Bowmores om Whisky Sours mee te maken ... en zo kan ik nog wel even doorgaan!6. Naar welk whisky evenement kijk je uit voor 2016?
Naar mijn altijd leuke bezoekjes aan Tasttoe Two: fantastische shop met mooi assortiment (ook rum, sherry, wijn, gin, jenever, Cognac etc.), hele leuke mensen + altijd gratis vanalles te proeven! Ik zal ook wel terug deelnemen aan de meeste tastings die daar doorgaan!
Verder ga ik dit jaar eens naar het Whiskyfestival in Gent en ook een bezoekje aan Whiskyrestaurant De Cluysenaer in Ertvelde staat op de agenda (ik wil graag hun eigen bottelingen eens “degusteren”, o.a. Mortlach en Dailuaine).
Wat nog? Sporadische bezoekjes aan Maurice De Clercq in Lochristi (+/- 3.000 Single Malts/Blends), sporadisch want slecht voor de portemonnee.
Verder wil ik eens vaker binnenwippen bij Bob voor een dram en een leuke babbel (Glengarry Whisky Club in Gent).
En lidmaatschap van een Whiskyclub lijkt me tot slot ook wel wat … Whisky Club 13, maybe?