Mijn Whiskyjaar: terugblik 2015, vooruitblik 2016

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
D. T.
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Mijn Whiskyjaar: terugblik 2015, vooruitblik 2016

Ongelezen berichtdoor D. T. » 07 Jan 2016, 00:50

1. Wat waren de beste/bijzondere whisky's die je dit jaar hebt geproefd?

Auchentoshan Aged 21 Years [The Whisky Agency]
Bunnahabhain [24] Corps Flaminea / In fidelitate honor
Springbank Single Cask Aged 18 Years / Specially selected for The Nectar, Belgium
Nikka "Miyagikyo" 15 Years Old
De 18 jaar oude Arrans van Thompson’s (4 in totaal)

Andere geproefde spirits die werkelijk TOP waren:
Cachaça Extra Premium Vale Verde 12 ANOS
Pedro Ximénez Tradición Muy Viejo / Bodegas Tradición (sherry)
De Moor Single Malt Graanjenever 1910 Founder's Reserve XO 12 jaar
De Plantation Rhum-bottelingen voor Tasttoe Two, vooral de Guatemala XO (Icewine finish) en de Réunion 12 Year, Pur Jus

2. Zelfde als 1 maar dan in acht nemen van de prijs?

Single Malts

Highland Park Aged 18 Years (nog dit jaar gekocht aan 58 Euro en 15 Eurocentjes, LUCKY ME!)
The GlenDronach Revival Aged 15 Years
Glenfarclas Aged 12 Years
Tomatin 18
Port Askaig 100 Proof [Caol Ila?]

Blends

The Hive Aged 12 Years [Wemyss]
Johnnie Walker Green Label Aged 15 Years
Dimple Aged 15 Years
Sheep Dip

3. Welke geproefde whisky's konden je niet bekoren? (evt plus reden)

Sorry Filliers: Goldlys Family Reserve / Belgian Single Estate Whisky. De weg is nog lang me dunkt …
Nog een abslolute miskleun: [Best Procurable] John Black [From Tullibardine Distillery.] Aged 10 Years.
En nog eentje om het af te leren: Statesman Finest Old Scotch Whisky [Finest Blend / Fully matured / With caramel].

4. Welke distilleerderij heeft dit jaar een warm plekje in je hart veroverd?

Tomatin, na een hele leuke tasting. Als onafhankelijke bottelaar: Compass Box, wederom na een toffe Tasting in TT2 met de gepassioneerde Celine Tetu. Ook Glendronach heeft mijn volle aandacht, net als Highland Park en Springbank.

5. Wat staat er op het whisky verlanglijstje voor 2016?

Een stukje whiskygeschiedenis proeven middels het slobberen van goedkope (hopelijk) leuke blends bij mijn ma, genre Dewar’s “White Label”, Cutty Sark, VAT 69, Teacher’s, The Famous Grouse, Whyte & Mackay Special, Black & White, The Antiquary ... Altijd FUN :bliss en je leert er het “ECHTE” spul ook nog meer door waarderen! Verder wil ik mijn collectie graag aanvullen met onder andere een paar Littlemills, nu die nog enigszins betaalbaar zijn en een paar (oudere) Glenturrets en Tomatins. What else? Clynelish, Bladnoch, Caol Ila, Port Askaig, Jameson, Mortlach, Caperdonich, Laphroaig, Tamdhu ... Een paar Ardbegs en/of Bowmores om Whisky Sours mee te maken ... en zo kan ik nog wel even doorgaan!

6. Naar welk whisky evenement kijk je uit voor 2016?

Naar mijn altijd leuke bezoekjes aan Tasttoe Two: fantastische shop met mooi assortiment (ook rum, sherry, wijn, gin, jenever, Cognac etc.), hele leuke mensen + altijd gratis vanalles te proeven! Ik zal ook wel terug deelnemen aan de meeste tastings die daar doorgaan!

Verder ga ik dit jaar eens naar het Whiskyfestival in Gent en ook een bezoekje aan Whiskyrestaurant De Cluysenaer in Ertvelde staat op de agenda (ik wil graag hun eigen bottelingen eens “degusteren”, o.a. Mortlach en Dailuaine).

Wat nog? Sporadische bezoekjes aan Maurice De Clercq in Lochristi (+/- 3.000 Single Malts/Blends), sporadisch want slecht voor de portemonnee.
Verder wil ik eens vaker binnenwippen bij Bob voor een dram en een leuke babbel (Glengarry Whisky Club in Gent).
En lidmaatschap van een Whiskyclub lijkt me tot slot ook wel wat … Whisky Club 13, maybe?
Laatst gewijzigd door D. T. op 07 Jan 2016, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Mijn Whiskyjaar: terugblik 2015, vooruitblik 2016

Ongelezen berichtdoor avdboom » 07 Jan 2016, 11:30

avdboom schreef:1. Wat waren de beste/bijzondere whisky's die je dit jaar hebt geproefd?
Er is er 1 die er echt uit springt en dat is de Lagavulin 12yr CS 15th ed, echt waanzinnig in mijn beleving!
Ook de Springbank 12yo CS #9 liet mijn hart sneller kloppen, naast mijn eigen #9 heb ik dan al een #8 er bij gekocht voorde toekomst!

2. Zelfde als 1 maar dan in acht nemen van de prijs?
Laatst de Nikka From The Barrel op, belachelijk lekker voor de prijs en beter als menig SM!
Na een review gelezen te hebben die goed was over de Longrow Peated eens een oud sample van de CV (volgens Kay lijken die erg op elkaar) tevoorschijn gehaald. Toen ik begon met whisky had ik er bedenkingen bij,maar nu... Van de Longrow Peated ook al een fles van aangeschaft!

3. Welke geproefde whisky's konden je niet bekoren? (evt plus reden)
Niet echt een slechte die is blijven hangen... Had laatst wel een Nikka Coffey Malt en rook in ene een lijmlucht waar ik niet meer omheen kon :o . Maar ik moet hem nog eens hebben voor ik definitief beslis wat ik er van vind...

4. Welke distilleerderij heeft dit jaar een warm plekje in je hart veroverd?
Laatst weer wat van Talisker op, en daar zit iets in dat mij echt kan bekoren! Heb al een Talisker 18 gescoord, maar wil er meer van proeven dit jaar. Geld ook voor Lagavulin btw...

5. Wat staat er op het whisky verlanglijstje voor 2014?
Veel samples proberen! Heb al een voorradje aangelegd waarmee ik heel wat H2H tastings kan doen, dit wil ik nog wat uitbreiden. Verder staat in de kijker: Imperial, Glendronach parlament, Compass Box The Lost Blend, Bunna, Talisker...
Maar eens een doelgericht verlanglijstje gemaakt voor mogelijke aankopen, ik heb mij beperkt tot 6 flessen dit jaar :roll: ...
Het kan aan veranderingonderhevig zijn maar voor nu ziet het er zo uit:
- Old Puletney17yr 46%
- Imperial (vW / SV)
- Glendronach 21 / Compass Box - The Lost Blend / Bunna Great Cask Series 23yo
- Arran The Bothy / Glencadam 15yo
- Bunna12yo / Glenfarclass 15yo / Talisker DE
- Nikka From The Barrel / Teeling Single Malt

Het proeven van samples moet de definitieve keuze bevestigen of evt. het lijstje veranderen als ik iets onverwachtst tegenkom wat in het budged past....

6. Naar welk whisky evenement kijk je uit voor 2014?
Weet ik (nog) niet... Misschien een blinde proeverij mee doen? Ook wil ik zelf wat proeverijtjes d.m.v. samples met vrienden organiseren gewoon gezellig en kans om eens wat nieuws te proberen...

Het jaar was nog niet voorbij :lol: , e.e.a. aangevuld in deze kleur :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”