Ontspoorde whisky prijzen.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 25 Aug 2022, 20:11

Punt is dat cadenhead de prijzen altijd laag heeft kunnen houden door slim gebruik te maken van dips in de markt. Als de whisky industrie op z’n gat ging, vulden zij hun warehouses voor een appel en een ei. Maar whisky is populairder dan ooit en die dip is lang geleden en tegelijkertijd is de volgende nog ver weg. Je zou kunnen zeggen dat hun hele business model in het water is gevallen en dat ze eigenlijk gewoon geen andere keuze meer hebben dan meegaan met de trend van de markt. Het is opzich nog te prijzen dat ze het zo lang hebben weten te rekken.

Je ziet het aan bottelaars als GM en SV ook. Iedereen indexeert omdat iedereen moeite heeft, zeker de grotere IB’ers, om een constante vaten aanvoer te hebben en te houden. Er is een rede dat bijna elke IB’er tegenwoordig z’n eigen distillery heeft, bouwt of gaat bouwen ;)
0 x
Afbeelding

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 25 Aug 2022, 21:32

Cask1988 schreef:Punt is dat cadenhead de prijzen altijd laag heeft kunnen houden door slim gebruik te maken van dips in de markt. Als de whisky industrie op z’n gat ging, vulden zij hun warehouses voor een appel en een ei. Maar whisky is populairder dan ooit en die dip is lang geleden en tegelijkertijd is de volgende nog ver weg. Je zou kunnen zeggen dat hun hele business model in het water is gevallen en dat ze eigenlijk gewoon geen andere keuze meer hebben dan meegaan met de trend van de markt. Het is opzich nog te prijzen dat ze het zo lang hebben weten te rekken.

Je ziet het aan bottelaars als GM en SV ook. Iedereen indexeert omdat iedereen moeite heeft, zeker de grotere IB’ers, om een constante vaten aanvoer te hebben en te houden. Er is een rede dat bijna elke IB’er tegenwoordig z’n eigen distillery heeft, bouwt of gaat bouwen ;)

Mooie toelichting. Het is de trieste realiteit van de whiskyindustrie. Wel is de productie sinds pakweg 2007 flink toegenomen, dus daarvan zullen ook wel vaten naar de independents blijven doorsijpelen. Maar dat is niet genoeg...
SV lijkt overigens weer wat gezakt in prijs na de laatste price hike in 2021 (Met o.a. deze BenRiach 2000 https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ch-2000-sv). Signatory blijft mooie vaten bottelen, heb zelfs nog 2 releases uit 2022 van ze gekocht. G&M blijft ook veel ouder spul bottelen, al betaal je daar bij die laatste bottelaar ook dik voor.
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 25 Aug 2022, 21:39

Cask1988 schreef:... Maar whisky is populairder dan ooit en die dip is lang geleden en tegelijkertijd is de volgende nog ver weg.
Ik denk dichterbij dan ooit. De huidige inflatie is een voorbode voor wat komen gaat.

Ik denk dat de whiskymarkt het vooral moet hebben van de middenklasse. Die wordt steeds armer ten koste van de onderklasse en een kleine groep topinkomens.
Het aanbod zal zich daar op instellen; vooral Glenn Talloch en JW Red voor het plebs en 40 jarige Macallan in kristallen Lalique flesjes voor de elite.

Maar hopen dat je genoeg op het schap hebt staan voor de zeven magere jaren.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 25 Aug 2022, 22:00

Ehhh, plebs is een gevaarlijk woord om op deze sait te gebruiken kan ik uit ervaring melden…. :gnif
4 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 25 Aug 2022, 23:00

Oogadal schreef:Ehhh, plebs is een gevaarlijk woord om op deze sait te gebruiken kan ik uit ervaring melden…. :gnif
Plebs of plebejers waren in de Romeinse tijd de boeren en burgers, daarnaast heb je de proleet en het proletariaat; de arbeiders. Deze termen hebben in de tijd een wat negatieve klank gekregen en zo worden ze ook vaak gebruikt. Aan de andere kant zou je ze ook als een geuzennaam kunnen beschouwen; mensen die bereid zijn de handen uit de mouwen te steken.

Maar dit terzijde.
1 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 26 Aug 2022, 00:43

Koning schreef:Mooie toelichting. Het is de trieste realiteit van de whiskyindustrie. Wel is de productie sinds pakweg 2007 flink toegenomen, dus daarvan zullen ook wel vaten naar de independents blijven doorsijpelen. Maar dat is niet genoeg...

Sterker nog, met uitzondering van 2020 (2021 is nog niet volledig bekend) is er sinds 2007 meer geproduceerd dan verkocht. Maar deze vaten sijpelen niet door naar de IB's. Want wat er verkocht is, is al het 15yo+ spul. Dus er moet heeeeul lang overproductie zijn om weer vaten gedumpt zien te worden bij de IB's.
Zie daar de €100,-+ voor een 10yo op sherrystroop. Dat is wat er te krijgen is. De rest wordt krampachtig vastgehouden omdat de warehouses leeg zijn.
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 26 Aug 2022, 18:11

Reichenbach schreef:
Oogadal schreef:Ehhh, plebs is een gevaarlijk woord om op deze sait te gebruiken kan ik uit ervaring melden…. :gnif
Plebs of plebejers waren in de Romeinse tijd de boeren en burgers, daarnaast heb je de proleet en het proletariaat; de arbeiders. Deze termen hebben in de tijd een wat negatieve klank gekregen en zo worden ze ook vaak gebruikt. Aan de andere kant zou je ze ook als een geuzennaam kunnen beschouwen; mensen die bereid zijn de handen uit de mouwen te steken.

Maar dit terzijde.

Ik ben bekend met de betekenis, dank voor de overbodige uitleg dus….
Degenen die hier al wat langer meelopen weten exact wat ik bedoel. :bigsmile
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 01 Sep 2022, 09:24

Ik blijf me verbazen ( al heel lang trouwens ) over wat er geboden word op veilingen.
Ik blijf het " ongelooooooooooooflijk " vinden.
Het lijkt wel of alles verzamelwaarde heeft :-P
Moest het effe kwijt.

Groet Cor
0 x

Thewowbar1986
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thewowbar1986 » 02 Sep 2022, 08:59

cor0566 schreef:Ik blijf me verbazen ( al heel lang trouwens ) over wat er geboden word op veilingen.
Ik blijf het " ongelooooooooooooflijk " vinden.
Het lijkt wel of alles verzamelwaarde heeft :-P
Moest het effe kwijt.

Groet Cor

Soms begrijp ik het heel even, maar meestal niet…vooral van die moderne gehypte dingetjes met een ongelooflijk krappe oplage van enkele tienduizenden stuks die gekocht worden om centen te verdienen want “hey, ze is uitverkocht en plots meer dan dubbel waard”. Maar dat er enkele jaren later een 5tal flesjes open is gegaan en we dus nog steeds met datzelfde aantal “krappe oplage” flessen zitten (natuurlijk, wie opent nu een fles die zo snel stijgt in waarde) met nog steeds die hoge prijs…
Ach…hier in Antwerpen zeggen ze zo iets als….”het is niet meer wat het geweest is, en het zal nooit meer worden wat het was”. :Slainte
3 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’

Sestante verzamelaar en drinker.
Instagram: thewowbar86

DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DvdB » 10 Sep 2022, 11:07

€ 74,95 voor een Springbank 10 bij Passie voor ...
:HitHead
Dirk
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 10 Sep 2022, 20:37

DvdB schreef:€ 74,95 voor een Springbank 10 bij Passie voor ...
:HitHead
Dirk
En wij ons forumlid voor gek verklaren dat hij de SB10 als beleggingsobject aanschaft.

Vind ik dat nog steeds; maar nog even en hij gaat binnen lopen. Al had hij beter Koninklijke Olie kunnen aanschaffen.
2 x

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 11 Sep 2022, 09:41

En Springbank al weer uitverkocht...dus kennelijk marktconform?
0 x
Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 11 Sep 2022, 10:11

Er is een verschil tussen marktconform en mensen die via via gehoord hebben dat Springbank de nieuwe Macallan aan het worden is en dus alles opkopen onafhankelijk van de prijs. We weten niet wie de kopers precies zijn, maar dit doet me heel hard aan een lichte vorm van tulpenmanie denken.
2 x

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 11 Sep 2022, 15:38

Als je ziet dat sommige NAS en andere whisky al voor 70-80 euro wordt verkocht en waarbij de kwaliteit te wensen overlaat of er weer een finish nodig is om de whisky enigszins in orde te krijgen is Springbank meer dan markt conform. Geen caramel, non-chill filtered en geen finishes. De 10 is gewoon geweldig vandaag de dag tov de meuk die nu over ons uit gestort wordt. Daarnaast netjes op 46 ABV. Dus dan is 75 euro zeker marktconform. Dat het een drietal jaar geleden nog 45-50 euro was geldt toch voor de hele range van alle whisky’s. O.a. Lagavulin 16 van 66 naar 89 om maar een voorbeeld te noemen. Een run op SB10. Met de hoeveelheden die uitkomt kun je het geen run noemen. Dat je er snel bij moet zijn…dat dan weer wel. Ik denk niet om te verzamelen, maar omdat je anders naast grijpt vanwege het lage aanbod. Worden ze veel waard? Ik hoop het niet, maar gezien kwaliteit zal het natuurlijk nooit Macallan worden. Die zijn dat station allang voorbij. Trouwens de Hazelburn is wel immens populair aan het worden, dat is echt opvallend. Gr
0 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 11 Sep 2022, 21:40

Sinds wanneer wil jij dat jouw investeringen niet veel waard worden?
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”