Reichenbach schreef:jerroen schreef:FGG schreef:Grootste bezwaar was volgens mij het ontbreken van hadwarmte door de dubbele wand.
Daar heb ik nog wel een vraag over.
Ik was laatst bij een whisky proeverij in Den Bosch en daar werd gesteld dat whisky op 15 graden gedronken dient te worden ...
Met welke motivatie? De temperatuur van een gemiddelde kelder, de temperatuur van het warehouse of de gemiddelde temperatuur van de ruimtes waar de master blenders van de diverse stokerijen en bottelaars hun recepten samenstellen?
Of is de gemiddelde Schot zo krenterig dat hij zijn kamer niet hoger verwarmt.
Wel ja, gelijk die Schotten nog weer even met een oud vooroordeel om de oren slaan, ook al is het vast grappig bedoeld...
Maar on-topic:
Als ik lees "daar werd
gesteld" en "
dient te worden" krijg ik al jeuk. Er dient helemaal níks, je kan bij sommige gebruiken best je ernstige bedenkingen hebben en je wenkbrauwen fronsen, maar uiteindelijk moet iedereen het helemaal zelf weten wat ie met zijn eigen whisky doet.
Over temperatuur van de whisky is ook hier al het nodige gezegd, en volgens mij is eenieder het wel eens dat bij whisky er meer geuren en smaken loskomen als deze wat warmer is dan koud. Of dat vervolgens eenieders voorkeur ook geniet, dat is dan weer persoonlijk, als de natuurlijke smaak en geur je te heftig zijn kan gekoeld misschien juist wél voldoen.
In dat kader kan een glas dan ook zeker verschil maken. Nu heb ik zelf nog niet uit die Norlan gedronken, maar wel veel meningen gehoord dat whisky hand opwarmen hier niet mee gaat. Daardoor valt ie voor mij dus al af, zeker ook gezien zijn prijs.