Het glas maakt 'n verschil. Welk glas en waar te koop?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Het glas maakt 'n verschil. Welk glas? The Túath!

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 14 Apr 2018, 12:24

Dre schreef:
Wouter1981 schreef:Dit vind ik nou een mooi glas. Speciaal, maar zonder te kitsch te zijn.
Is het glas dik, of dun, of gewoon normaal zoals bij glencairn? Het ziet er op het eerste gezicht best dik uit namelijk.

Lastig in te schatten, aan de bovenkant in ieder geval 'normaal' als bij Glencairn, maar door die naar buiten buigende vorm oogt het wel dikker.
Hoe het in het brede gedeelte zit weet ik niet. Wat ik al zei, het is best een groot en solide glas, dus lijkt het ook allemaal erg dik. Maar volgens mij valt dat uiteindelijk wel mee (al is de Glencairn bijvoorbeeld ook alweer dikker dan die andere tasting glazen die ik eerder noemde).

Gisteren dit glas tegen gekomen bij Vinabc in Houten.
Meteen maar eentje meegenomen
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 14 Apr 2018, 19:19

Wouter1981 schreef:
Dre schreef:
Wouter1981 schreef:Dit vind ik nou een mooi glas. Speciaal, maar zonder te kitsch te zijn.
Is het glas dik, of dun, of gewoon normaal zoals bij glencairn? Het ziet er op het eerste gezicht best dik uit namelijk.

Lastig in te schatten, aan de bovenkant in ieder geval 'normaal' als bij Glencairn, maar door die naar buiten buigende vorm oogt het wel dikker.
Hoe het in het brede gedeelte zit weet ik niet. Wat ik al zei, het is best een groot en solide glas, dus lijkt het ook allemaal erg dik. Maar volgens mij valt dat uiteindelijk wel mee (al is de Glencairn bijvoorbeeld ook alweer dikker dan die andere tasting glazen die ik eerder noemde).

Ik heb er 2 besteld in Rijssen, daar konden ze ze wel bestellen maar hadden ze ze niet op voorraad.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Barry1981
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Barry1981 » 16 Apr 2018, 10:58

Dre schreef:Nou, sinds deze week de nieuwste aanwinst(en) in mijn glazenkast hoor: The Túath!

tuathglass.jpg

En oh ja, in ieder geval hier te koop:

https://www.tastingcompany.nl/product/t ... key-glass/

Dank voor de reclame Dre! :)

Webshop is echter aangepast sinds het weekend ;)

www.tuathglass.nl

Enne... Liever via de dealers kopen natuurlijk :hoedaf
1 x

Barry1981
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Barry1981 » 18 Apr 2018, 16:17

FGG schreef:
Wouter1981 schreef:
Dre schreef:Lastig in te schatten, aan de bovenkant in ieder geval 'normaal' als bij Glencairn, maar door die naar buiten buigende vorm oogt het wel dikker.

Ik heb er 2 besteld in Rijssen, daar konden ze ze wel bestellen maar hadden ze ze niet op voorraad.

klopt, die staan klaar voor ze, maar er moest nog iets bij voor ik het kan versturen naar Rijssen :)
0 x

jerroen
Actief lid
Actief lid

Re: Het glas maakt 'n verschil. Welk glas en waar te koop?

Ongelezen berichtdoor jerroen » 29 Apr 2018, 12:47

Is er iemand van jullie die destijds aan onderstaand kickstarter project heeft meegedaan ?

Of het later nog heeft gekocht en het de moeite waard vond ?
0 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 29 Apr 2018, 18:12

jerroen schreef:Is er iemand van jullie die destijds aan onderstaand kickstarter project heeft meegedaan ?

Grootste bezwaar was volgens mij het ontbreken van hadwarmte door de dubbele wand.
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

jerroen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jerroen » 29 Apr 2018, 18:24

FGG schreef:Grootste bezwaar was volgens mij het ontbreken van hadwarmte door de dubbele wand.

Daar heb ik nog wel een vraag over.
Ik was laatst bij een whisky proeverij in Den Bosch en daar werd gesteld dat whisky op 15 graden gedronken dient te worden en daarom whisky glazen waarbij je de whisky met de hand verwarmt minder geschikt zouden zijn.

Is dat een individuele visie van degene die de tasting gaf, of een meer algemeen geaccepteerd uitgangspunt ?
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 29 Apr 2018, 18:59

jerroen schreef:
FGG schreef:Grootste bezwaar was volgens mij het ontbreken van hadwarmte door de dubbele wand.

Ik was laatst bij een whisky proeverij in Den Bosch en daar werd gesteld dat whisky op 15 graden gedronken dient te worden ...
Met welke motivatie? De temperatuur van een gemiddelde kelder, de temperatuur van het warehouse of de gemiddelde temperatuur van de ruimtes waar de master blenders van de diverse stokerijen en bottelaars hun recepten samenstellen? Of is de gemiddelde Schot zo krenterig dat hij zijn kamer niet hoger verwarmt.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

jerroen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jerroen » 29 Apr 2018, 20:45

Reichenbach schreef:Met welke motivatie? De temperatuur van een gemiddelde kelder, de temperatuur van het warehouse of de gemiddelde temperatuur van de ruimtes waar de master blenders van de diverse stokerijen en bottelaars hun recepten samenstellen? Of is de gemiddelde Schot zo krenterig dat hij zijn kamer niet hoger verwarmt.

Hij beweerde uiteraard dat de smaak dan het best tot zijn recht kwam.
De meeste mensen drinken hun bier ook niet op kamertemperatuur, terwijl je het wel zo koopt in de winkel.
Wellicht zat hier een geldige redenatie achter en dat was waar ik naar op zoek was.
Als ik jou begrijp ontbreekt deze.
Als ik hem nog eens tegenkom zal ik er nog eens naar vragen, maar die kans is niet zo groot.
0 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 30 Apr 2018, 07:47

jerroen schreef:
Reichenbach schreef:Met welke motivatie? De temperatuur van een gemiddelde kelder, de temperatuur van het warehouse of de gemiddelde temperatuur van de ruimtes waar de master blenders van de diverse stokerijen en bottelaars hun recepten samenstellen? Of is de gemiddelde Schot zo krenterig dat hij zijn kamer niet hoger verwarmt.

Hij beweerde uiteraard dat de smaak dan het best tot zijn recht kwam.
De meeste mensen drinken hun bier ook niet op kamertemperatuur, terwijl je het wel zo koopt in de winkel.
Wellicht zat hier een geldige redenatie achter en dat was waar ik naar op zoek was.
Als ik jou begrijp ontbreekt deze.
Als ik hem nog eens tegenkom zal ik er nog eens naar vragen, maar die kans is niet zo groot.

Mijn ervaring is dat whisky bij die temperaturen toch aanzienlijk minder smaken. Als je een keer op een vroege lenteavond buiten zit met een truitje aan en de whisky koelt af naar zo'n 15 graden proef ik minder, ruik ik minder. Ik hou 't op kamertemperatuur, het liefst met nog wat handwarmte.
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

Thedge
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thedge » 30 Apr 2018, 08:25

FGG schreef:
jerroen schreef:Is er iemand van jullie die destijds aan onderstaand kickstarter project heeft meegedaan ?

Grootste bezwaar was volgens mij het ontbreken van hadwarmte door de dubbele wand.

Gewoon rustig op temperatuur laten komen, handwarmte totaal overbodig. Wat wel een nadeel is, is het feit dat hij niet fijn in de hand ligt en een relatief dikke rand heeft.
0 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 30 Apr 2018, 08:26

Thedge schreef:
FGG schreef:

Gewoon rustig op temperatuur laten komen, handwarmte totaal overbodig. Wat wel een nadeel is, is het feit dat hij niet fijn in de hand ligt en een relatief dikke rand heeft.

Bij een mooie single grain is een beetje handwarmte wel op z'n plek. Maar een dubbelwandig glas als deze, kweenie. 't Is geen thee...
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

RBwhiskyworld
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor RBwhiskyworld » 30 Apr 2018, 09:52

Ik heb ze aangeschaft na de kickstarter en gebruik ze eigenlijk nogsteeds voor vrijwel al mijn whiskies. Nadelen in gebruik, zijn het gewicht (erg licht) en de dikkere rand aan de lip. Twee nadelen waar ik eigenlijk redelijk snel aan gewend ben geraakt.
Vooral whiskies op Cask Strength profiteren wat mij betreft van het glas omdat de alcohol de aroma's minder lijkt te overschaduwen.

De prijs is natuurlijk nogsteeds wel aan de hoge kant.
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 30 Apr 2018, 10:12

Reichenbach schreef:
jerroen schreef:

Ik was laatst bij een whisky proeverij in Den Bosch en daar werd gesteld dat whisky op 15 graden gedronken dient te worden ...
Met welke motivatie? De temperatuur van een gemiddelde kelder, de temperatuur van het warehouse of de gemiddelde temperatuur van de ruimtes waar de master blenders van de diverse stokerijen en bottelaars hun recepten samenstellen? Of is de gemiddelde Schot zo krenterig dat hij zijn kamer niet hoger verwarmt.

Wel ja, gelijk die Schotten nog weer even met een oud vooroordeel om de oren slaan, ook al is het vast grappig bedoeld... :Scratch

Maar on-topic:
Als ik lees "daar werd gesteld" en "dient te worden" krijg ik al jeuk. Er dient helemaal níks, je kan bij sommige gebruiken best je ernstige bedenkingen hebben en je wenkbrauwen fronsen, maar uiteindelijk moet iedereen het helemaal zelf weten wat ie met zijn eigen whisky doet.
Over temperatuur van de whisky is ook hier al het nodige gezegd, en volgens mij is eenieder het wel eens dat bij whisky er meer geuren en smaken loskomen als deze wat warmer is dan koud. Of dat vervolgens eenieders voorkeur ook geniet, dat is dan weer persoonlijk, als de natuurlijke smaak en geur je te heftig zijn kan gekoeld misschien juist wél voldoen.
In dat kader kan een glas dan ook zeker verschil maken. Nu heb ik zelf nog niet uit die Norlan gedronken, maar wel veel meningen gehoord dat whisky hand opwarmen hier niet mee gaat. Daardoor valt ie voor mij dus al af, zeker ook gezien zijn prijs.
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 30 Apr 2018, 10:20

Het Norlan glas is aangeschaft door een whiskyvriend van me. Hij gebruikt ze nog steeds en zweert erbij. Wij hebben er ook een tasting mee gedaan. Dus dezelfde whisky in een Norlan glas en in een Glencairn. Inderdaad zijn de aroma's in het Norlan glas een stuk beter waar te nemen.

Nadeel is de prijs en hij is wat groot in de hand.

Het Ierse glas heb ik vorige week uit gedronken.
Een prima glaasje, qua kwaliteit vergelijkbaar met een Glencairn. Wel is die bij de dealer voor €12,50 te koop en een Glencairn krijg je daar voor €6,-.
Het glas omsluit de neus goed, beter dan een Glencairn. Wel is het randje wat apart met drinken. Maar ik denk dat het wel went.

Al met al, ik blijf bij mijn Glencairns en af en toe een tulp glaasje.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”