Bang for your buck

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Bang for your buck

Ongelezen berichtdoor DvdB » 22 Nov 2020, 20:46

Heb er net ook eentje besteld.

:violin
Dirk
0 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 22 Nov 2020, 21:09

Wolf2112 schreef:Alweer een aantal jaar geleden kocht ik de toen nieuwe Aultmore 12. Ik vind het een hele goede whisky. Maar ja... je ontdekkingsreis gaat verder en andere flessen volgden.
Toch ben ik het afgelopen jaar op zoek gegaan naar een whisky die goed betaalbaar is, een redelijk constante kwaliteit heeft en gewoon een heerlijke whisky is die je gerust vaker kan inschenken. Ofwel, wat is nou voor mij de beste daily dram.
Opeens dacht ik weer aan de Aultmore 12. Besteld bij de slijter voor €48,- en de afgelopen week 2 avondjes een glaasje van ingeschonken.
Man, wat een heerlijke dram. Het is een lichtgekleurde malt met een vol mondgevoel, 46%, veel fruit, peer, meloen, rode appel, honing. Geen peat of sherry, gewoon gerijpt op bourbonvaten. Kan prima water hebben. Een kleine slok heeft al heel veel smaak. Ik heb er echt 2 avondjes van genoten en ben ook overtuigd. Echt een top daily dram voor mij.
Wou ik gewoon even delen. En misschien ook om deze whisky weer even op de radar te krijgen. :bigsmile

Kijk, ik ben ook een groot fan van deze! Voor mij de beste bourbon-matured standaardbotteling, die je in de aanbieding soms nog voor onder de €40 op de kop kunt tikken.
Fantastische lente/zomerdram door zijn frisse neus (limoen, groene appels, kiwi, beetje grassig en bloemig, zelfs wat hoppig zoals een IPA) en de volle friszuurzoete smaak. Heb daarna meer Aultmores geprobeerd (onafhankelijke bottelaars en de OB 18yo), maar geen van allen overtroffen de standaard 12.
3 x
Afbeelding

DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DavidH. » 22 Nov 2020, 23:07

Cask1988 schreef:Interessante fles idd. Ga hem in de decembermaand zeker aanschaffen. Maarja wat betreft dat limited..het is maar net hoeveel waarde je er aan hecht. Deze ‘limited’ zal wel een flesje of 80.000 behelzen dusja hoe limited is limited ;) Ik kan geen harde cijfers vinden maar hij wordt verkocht van hier tot in Australië en van de VS tot diep in Azië. In dit geval is t een verkapte marketingleus ben ik bang.

Zolang ie maar nog een tijdje op de markt blijft vind ik het prima :lekker Top daily dram
1 x
"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough"

Beschikbare flessen: https://www.whiskybase.com/profile/davidh/collection

Mark
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mark » 22 Nov 2020, 23:56

DavidH. schreef:
Cask1988 schreef:Interessante fles idd. Ga hem in de decembermaand zeker aanschaffen. Maarja wat betreft dat limited..het is maar net hoeveel waarde je er aan hecht. Deze ‘limited’ zal wel een flesje of 80.000 behelzen dusja hoe limited is limited ;) Ik kan geen harde cijfers vinden maar hij wordt verkocht van hier tot in Australië en van de VS tot diep in Azië. In dit geval is t een verkapte marketingleus ben ik bang.

Zolang ie maar nog een tijdje op de markt blijft vind ik het prima :lekker Top daily dram

Gewoon benieuwd maar is deze zo veel beter dan de standaard 12 yo?
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 23 Nov 2020, 00:28

Mark schreef:...Gewoon benieuwd maar is deze zo veel beter dan de standaard 12 yo?
In ieder geval 20% meer.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Mark
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mark » 23 Nov 2020, 00:33

Reichenbach schreef:
Mark schreef:...Gewoon benieuwd maar is deze zo veel beter dan de standaard 12 yo?
In ieder geval 20% meer.

Qua euro's inderdaad :lekker

Ooh wacht, qua ABV inderdaad ook.
0 x

DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DavidH. » 23 Nov 2020, 18:05

Mark schreef:Gewoon benieuwd maar is deze zo veel beter dan de standaard 12 yo?

Standaard 12 heb in nooit gedronken dus kan geen vergelijking geven. Wat ik je wel kan zeggen is dat het meer dan waar voor je geld is voor de kwaliteit die je krijgt. En de 48% doet m erg goed, glijdt zo naar binnen merk je niks van is erg mooi geïntegreerd.
1 x
"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough"

Beschikbare flessen: https://www.whiskybase.com/profile/davidh/collection

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 29 Nov 2020, 23:44

Ik heb die Glenlivet totaal impulserig ook maar gekocht.

Ik denk wel een ervaring zoals jullie 'm ook wel eens hebben: je moet nog voor 15 euro Sinterklaasshit kopen en slingert dan toch maar zo'n fles je mandje in. Ik bedoel, nu we er toch zijn pak je die beter mee.
1 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 10 Dec 2020, 20:22

Onlangs heb ik de Glenfarclas 105 aangeschaft en meteen geopend. Ik heb begrepen dat dit typisch zo'n whisky is die je toch een keer geprobeerd moet hebben.

Vanavond weer in het glas en ik moet zeggen dat hij me beslist niet tegenvalt. Een beetje jong misschien, dus niet super complex en behoorlijk in de sherry. Er kan wel wat water bij, dan is hij voor mij optimaal. En hij kan het ook wel hebben.

Wat je voor de literfles met 60% betaald is het zeker een BFYB, maar ook zonder dat voordeel kan hij zeker goed mee komen in het aanbod van relatief jonge NAS op CS.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Anton
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Anton » 10 Dec 2020, 20:30

Die staat hier ook in de kast, om cocktailsaus mee te maken. Helemaal men ding niet :lol:.
0 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 10 Dec 2020, 20:53

Anton schreef:Die staat hier ook in de kast, om cocktailsaus mee te maken. Helemaal men ding niet :lol:.

Volgens mij lopen de meningen erover inderdaad behoorlijk uiteen.
Naar ik begreep was het vroeger een rijpere whisky, met age statement (10yo dacht ik) en nu een NAS.
Ik vond hem op 60% ook veel te scherp (zeker als het jong spul is, want dan zijn de scherpe randjes er nog niet af gerijpt),
maakte niet veel uit hoeveel water je erbij goot.
Hij ging me echt tegenstaan op een gegeven moment. Maar, smaak is persoonlijk.
Blij dat Reichenbach ervan geniet!
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 11 Dec 2020, 17:56

Bij Roy op z'n youtubekanaal gehoord dat een enkele batch 10 yo is, en dat staat dan enkel vermeld op de achterzijde van de fles.
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 11 Dec 2020, 20:45

Ik preek even voor eigen parochie / ben de slager die het eigen vlees keurt. Maar toch, goed 90 whiskybase punten voor een whisky van net geen €70.... Whiskynotes was ook erg positief, dhr. Valentin bedeelde met iets minder punten. En het lijkt me niets eens een flip-flop-overdekop whisky.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/169415/an-orkney-distillery-2007-eld
5 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Guron
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Guron » 11 Dec 2020, 21:51

Cor - Vinabc schreef:Ik preek even voor eigen parochie / ben de slager die het eigen vlees keurt. Maar toch, goed 90 whiskybase punten voor een whisky van net geen €70.... Whiskynotes was ook erg positief, dhr. Valentin bedeelde met iets minder punten. En het lijkt me niets eens een flip-flop-overdekop whisky.

Ik heb er juist eentje besteld. Leuke tip Cor.
1 x

Nickvanderlinde298
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nickvanderlinde298 » 11 Dec 2020, 22:51

Cor - Vinabc schreef:Ik preek even voor eigen parochie / ben de slager die het eigen vlees keurt. Maar toch, goed 90 whiskybase punten voor een whisky van net geen €70....

Gelukt, kom hem van de week wel even afhalen.
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”