Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 20 Mei 2016, 11:16

Dre schreef:Maar wat is het bijzondere aan 'handfilled', behalve gewoon leuk als je hem zelf 'getapt' hebt? Ik neem aan dat het voor de smaak verder geen klap uitmaakt of een distiller zelf of iemand anders de fles gevuld heeft? Of kan dat toch ook nog van invloed zijn?

Met een Glenfiddich en The Balvenie handfilled in de kast is het;
- Leuk om te hebben omdat je hem zelf uit het vat hengelt
- Leuk omdat het een vat is wat verder niet op de markt komt.
- Leuk omdat je bij bovengenoemde distilleries kan "kiezen" uit een aantal geselecteerde vaten.
- De algehele ervaring van het op de distillery terrein aanwezig te zijn bij [jou favoriete] Distillery, en dan een flesje mee te nemen dat je zelf gevuld hebt.

En nee, het maakt geen klap uit of de Distiller het doet, of jijzelf...
...maar ik lik toch liever mijn eigen vingers af dan die van de Distiller :bigsmile

:Slainte
2 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 20 Mei 2016, 11:27

edwinedje schreef:
Dre schreef:Maar wat is het bijzondere aan 'handfilled', behalve gewoon leuk als je hem zelf 'getapt' hebt? Ik neem aan dat het voor de smaak verder geen klap uitmaakt of een distiller zelf of iemand anders de fles gevuld heeft? Of kan dat toch ook nog van invloed zijn?

Met een Glenfiddich en The Balvenie handfilled in de kast is het;
- Leuk om te hebben omdat je hem zelf uit het vat hengelt
- Leuk omdat het een vat is wat verder niet op de markt komt.
- Leuk omdat je bij bovengenoemde distilleries kan "kiezen" uit een aantal geselecteerde vaten.
- De algehele ervaring van het op de distillery terrein aanwezig te zijn bij [jou favoriete] Distillery, en dan een flesje mee te nemen dat je zelf gevuld hebt.

En nee, het maakt geen klap uit of de Distiller het doet, of jijzelf...
...maar ik lik toch liever mijn eigen vingers af dan die van de Distiller :bigsmile

:Slainte

Ah, dat van het vat dat dan verder niet op de markt komt, daar had ik even niet bij stilgestaan. Dus eigenlijk een soort van Independant Botteling, maar dan door allerlei bezoekende individuen i.p.v. een bottelaar.
En zeker gaaf om dergelijke flessen in je kast te hebben staan! :goedgedaan
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 20 Mei 2016, 12:14

Dre schreef:Ik neem aan dat het voor de smaak verder geen klap uitmaakt of een distiller zelf of iemand anders de fles gevuld heeft?

En toch maakt dat voor mij wel uit. Whisky is emotie. En een fles die ik zelf gevuld heb bij een distilleerderij is daar een ultiem voorbeeld van. Schenk ik daar thuis een glaasje van in, dan droom ik weer even weg naar dat mooie bezoek aan de betreffende distilleerderij. En ja, dan smaakt zo'n whisky toch net even wat beter :)
6 x
Afbeelding | Afbeelding

EMalt
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EMalt » 20 Mei 2016, 13:20

thijs100 schreef:
Dre schreef:Ik neem aan dat het voor de smaak verder geen klap uitmaakt of een distiller zelf of iemand anders de fles gevuld heeft?

En toch maakt dat voor mij wel uit. Whisky is emotie. En een fles die ik zelf gevuld heb bij een distilleerderij is daar een ultiem voorbeeld van. Schenk ik daar thuis een glaasje van in, dan droom ik weer even weg naar dat mooie bezoek aan de betreffende distilleerderij. En ja, dan smaakt zo'n whisky toch net even wat beter :)

Het maakt wel degelijk wat uit (naar mijn mening). Handbottled is rechtstreeks uit het vat zonder enige mate van filtering (daar waar je het met valinch uit het vat mag doen zeker, bij bv Aberlour en/of Glenfiddich zie je het vat niet, dus durf ik niet te zeggen), dus incl. alle oliën, vetten, sediment, etc. Blackadder claimt hetzelfde te doen (http://www.rawcask.com/), maar ik gok dat alle distillers enige of meer mate van filtering toepassen, die willen er b.v. op zeker geen sediment in hebben. Dus ik denk dat het qua smaak zeker wel invloed heeft, alleen hoe veel.......

Grtz,
EMalt
2 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 20 Mei 2016, 17:16

EMalt schreef:Het maakt wel degelijk wat uit (naar mijn mening). Handbottled is rechtstreeks uit het vat zonder enige mate van filtering (daar waar je het met valinch uit het vat mag doen zeker, bij bv Aberlour en/of Glenfiddich zie je het vat niet, dus durf ik niet te zeggen), dus incl. alle oliën, vetten, sediment, etc. Blackadder claimt hetzelfde te doen (http://www.rawcask.com/), maar ik gok dat alle distillers enige of meer mate van filtering toepassen, die willen er b.v. op zeker geen sediment in hebben. Dus ik denk dat het qua smaak zeker wel invloed heeft, alleen hoe veel.......

Grtz,
EMalt

Maar die 'enige mate van filtering' betreft dan toch de al dan niet toegepaste 'chillfiltering'? En dan staat het doorgaans op de fles en/of verpakking als de whisky non- of un-chillfiltered is, en je dus mag aannemen dat de door jou beschreven filtering juist NIET heeft plaatsgevonden? Of haal ik nu dingen door elkaar?

Overigens ben ik het wel eens met het feit dat beleving zeker meespeelt bij de smaak, en dat een door jezelf gebottelde whisky dus voor het gevoel nog even extra lekker is :lekker
0 x

EMalt
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EMalt » 20 Mei 2016, 18:22

Dre schreef:Maar die 'enige mate van filtering' betreft dan toch de al dan niet toegepaste 'chillfiltering'? En dan staat het doorgaans op de fles en/of verpakking als de whisky non- of un-chillfiltered is, en je dus mag aannemen dat de door jou beschreven filtering juist NIET heeft plaatsgevonden? Of haal ik nu dingen door elkaar?

Nee hoor, er zijn meerdere manieren van filteren, waarbij chillfiltering (een van?) de meest rigoreuze is, zie b.v. http://whiskyscience.blogspot.nl/2014/1 ... ation.html. Beetje verder googelen en je ziet 100-en artikelen/discussies over het al-, dan niet hebben van invloed op smaak, etc, maw uren aan leesvoer voor de boeg :cool: .

Grtz,
EMalt
0 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 20 Mei 2016, 20:05

Kort gezegd, tussen niet filteren en chill filteren zit nog chill filteren op een "hogere" temperatuur zoals Sietseus heeft uitgelegd bij HP gebeurd, en gewoon "barrier" filtering, waarbij fijtelijk heel fijnmazig gezeefd wordt.
0 x
Afbeelding

Bert71
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bert71 » 21 Mei 2016, 13:49

Ik las dat Macallan een nieuwe whisky op de markt brengt voor een leuk prijsje. De Macallan 65 lalique. Wat ik me nu afvraag: de whisky is 65 jaar oud en heeft een ABV van boven de 46%. Hoe kan het dat deze whisky niet al jaren gelden underproof is geworden als je nagaat dat het alcoholpercentage ieder jaar op vat lager wordt...
0 x

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 21 Mei 2016, 14:00

Bert71 schreef:Ik las dat Macallan een nieuwe whisky op de markt brengt voor een leuk prijsje. De Macallan 65 lalique. Wat ik me nu afvraag: de whisky is 65 jaar oud en heeft een ABV van boven de 46%. Hoe kan het dat deze whisky niet al jaren gelden underproof is geworden als je nagaat dat het alcoholpercentage ieder jaar op vat lager wordt...

Elk vat is anders. Ik had ooit een oude Longmorn van zo'n jaar of 38 op die nog 57% was. Het komt echter niet heel vaak voor.
Bij die Macallan hebben ze nog het voordeel dat die Lalique geen single cask is. Dit betekent dat ze een paar underproof vaten kunnen 'opwaarderen' met vaten die hoger in de alc% zitten, mits het geheel maar boven de 40% uitkomt. Het is dus mogelijk, maar zeldzaam. Daarom kan Macallan er ook een leuk fantasieprijsje aan hangen.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 21 Mei 2016, 14:05

Wat is dat leuke prijsje voor deze 65-jaar oude Macallan? Zal vast en zeker wel 5 cijfers hebben en niet met een 1 beginnen zeker...
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 21 Mei 2016, 14:09

caskstrength schreef:Wat is dat leuke prijsje voor deze 65-jaar oude Macallan? Zal vast en zeker wel 5 cijfers hebben en niet met een 1 beginnen zeker...

Zie hier.
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 21 Mei 2016, 14:13

Die had ik vanwege drukt ff gemist.
Damn, dus toch, wat een prijs zeg. Buitensporig in het kwadraat. Maar ja, het hoort wel een beetje bij Macallan.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 21 Mei 2016, 14:20

Met z'n alle even flink bashen, misschien geeft Sietse wel weer samples weg :bigsmile
2 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 21 Mei 2016, 14:47

Nino schreef:Met z'n alle even flink bashen, misschien geeft Sietse wel weer samples weg :bigsmile

Ik ga alvast zoeken wat het verhaal achter de naam Lalique is...
-Edit- Nee die is te makkelijk, de achternaam van de glasblazer van parfumflessen waar de decanter van de Lalique op gebaseerd is :lol:
2 x

Bert71
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bert71 » 21 Mei 2016, 15:15

Okee, dat kan dus prima, een 65-jarige whisky van 46%. Nou, dan staat er niets meer aan in de weg om eentje aan te schaffen.

Oh wacht...
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”