BWhisky schreef:Klopt. Misschien kan Thijs100 hier wel toelichting bieden. Zowel hij als Whiskynotes kwamen met raving-reviews de dag/ochtend van de release van de nieuwe Archives bottelingen. Dit kan bijna geen toeval zijn. Ik vraag me dan af of hier wat hiertegenover staat voor de bloggers zelf? Flesje(s) van de kwestieuze release?
Sorry Bram, lees dit nu pas, anders had ik eerder gereageerd. Dat Ruben en ik op precies dezelfde dag de review plaatsten is inderdaad geen toeval, maar ook niet afgesproken. Dat is als volgt gegaan. De samples van Whiskybase (3cl per stuk) kreeg ik voor de release opgestuurd. Direct daarna heb ik contact gelegd met iemand van Whiskybase, omdat ik wilde weten wanneer de Archives-bottelingen in de verkoop gingen. Er zat namelijk verder helemaal geen begeleidend schrijven bij de samples. De releasedatum bleek 20 juli te zijn. Daarom heb ik besloten om mijn blog over de drie nieuwe Archives-releases op de ochtend van 20 juli te plaatsen. Dat is mijn eigen besluit geweest, en dat besluit heb ik onafhankelijk van Ruben genomen.
Maar als ik de reacties van anderen ook lees, dan is volgens mij de centrale vraag: waarom plaatsen bloggers een proefnotitie op de dag van of zelfs voor de release van een whisky? Het antwoord daarop is heel simpel en logisch. Ik heb een blog omdat ik er plezier uit haal. Dat plezier is wel voor een deel gekoppeld aan de omvang van mijn publiek. Mijn blog heeft geen enorm lezerspubliek, maar ik zou dit denk ik niet al bijna vier jaar volhouden als iedere post door slechts een handjevol mensen werd gelezen. In het kort: ik wil ook dat mijn blog gelezen wordt, het liefst door zoveel mogelijk mensen.
Wanneer wordt een blog meer dan gemiddeld gelezen? Als je actueel bent. Daarom plaats ik als het even kan (en dat is overigens niet zo heel vaak) een proefnotitie/review op het moment dat een whisky (bijna) uitkomt. Vergelijk het met een website die recensies van films plaatst. Dat doen ze toch ook niet als een film allang niet meer in de bioscoop te zien is? Mosterd na de maaltijd, noemen we zoiets.
Tom2 schreef:Als de bottelaar dit enkele weken op voorhand opstuurt, slimme zet van de bottelaar.
Precies, het lijkt me een win-win voor zowel blogger als bottelaar. Ik snap ook niet waarom het niet vaker gebeurt. Begin dit jaar ontving ik bijvoorbeeld in een keer 10 samples van een bottelaar, allemaal van nieuwe releases. Op datzelfde moment stonden ze ook al in hun eigen online shop. Tsja, ik neem graag de tijd voor proefnotities. In totaal heb ik de blogs over die releases over een periode van 5/6 maanden geplaatst. Hadden ze het eerder gestuurd, dan had ik de boel misschien in een paar blogs kunnen bundelen, en kunnen plaatsen vlak voor of op de releasedatum.
Misschien zijn bepaalde bottelaars niet overtuigd van de kwaliteit en sturen ze de samples daarom liever niet van tevoren op? Ergens kan ik daar wel begrip voor opbrengen. Iemand als Serge heeft zoveel invloed, dat hij een whisky kan maken of breken. Ik sprak niet zo lang geleden een bottelaar van wie een bepaalde whisky op een weinig positieve review kon rekenen van Serge. Die fles staat nu nog steeds in de online shops.
Tom2 schreef:Ik heb een tijd geleden een botteling geproefd die nog in de winkelschabben moet komen te staan.
Een tijd daarna heb ik de bottelaar nog gezien, hij wist toen al wat de scores en tastingnotes van bepaalde bloggers waren
De mannen van Whiskybase wisten mijn scores inderdaad ook al voor publicatie. Omdat ze er naar vroegen, maar ook omdat ik mijn proefnotities eigenlijk altijd al op WB zet voordat ik een blog publiceer.
BWhisky schreef:Ik twijfel ook niet aan de objectiviteit van Thijs100 /wordsofwhisky , noch aan die van whiskynotes.be maar er zullen omtrent het tijdstip van posten toch afspraken gemaakt zijn met daartegenover een (extra groot) sample o.i.d. !?
Dat is fijn om te horen

Maar ik heb dus nog nooit afspraken gemaakt met een bottelaar over tijdstip van publiceren. Sowieso heb ik met geen enkele bottelaar afspraken gemaakt over wat dan ook. Toevallig heb ik wel net met Ruben afgesproken om tegelijk iets te publiceren, maar dat gaat dus niet over die Archives-releases. Aanstaande donderdag plaatsen we ongeveer gelijktijdig een blog over twee nieuwe releases van een kleine Nederlandse bottelaar. Over die releases zijn we allebei heel enthousiast, en het leek ons gewoon leuk om dat dan op deze manier aan te pakken.