Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Gisteravond een Lagavulin 16yo (Port Ellen) en daarna nog een Ledaig 8yo - Nectar of the Daily Drams. Wauw... toen merkte ik pas echt goed verschil en hoe lekker die Ledaig is (en daarmee vergeleken hoe zacht en mooi de Lagavulin!)

0 x
Goh, ik hoor voornamelijk positieve berichten over jonge Ledaig's. Misschien toch maar eens even kijken.
Onlangs een Glenfarclas Christmas Edition 1980 gehad (port pipes 10067+69). Dat smaakt een stuk lekkerder als je geen griep hebt.
Ik had niet verwacht dat er zo'n groot verschil is tussen deze port matured whisky en een sherry matured whisky. Rood ruit, aardbeientaartje, behoorlijk veel peper, maar gelukkig wel de, ik noem het maar even hoestsiroopachtige, afdronk die ik ook van andere Glenfarclassen (Glenfarcli?) ken.
Onlangs een Glenfarclas Christmas Edition 1980 gehad (port pipes 10067+69). Dat smaakt een stuk lekkerder als je geen griep hebt.
Ik had niet verwacht dat er zo'n groot verschil is tussen deze port matured whisky en een sherry matured whisky. Rood ruit, aardbeientaartje, behoorlijk veel peper, maar gelukkig wel de, ik noem het maar even hoestsiroopachtige, afdronk die ik ook van andere Glenfarclassen (Glenfarcli?) ken.
0 x
turfsmurf schreef:Goh, ik hoor voornamelijk positieve berichten over jonge Ledaig's. Misschien toch maar eens even kijken.
Onlangs ook de nieuwe Ledaig 10yo geproefd en die staat ook wel op m'n verlanglijstje!
turfsmurf schreef:Glenfarclassen (Glenfarcli?)
Glenfarclasses?
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

Gisteren vond ik een 5cl mini Glenfiddich 12 in de kast. Ik herinnerde me dat ik er niet kapot van was in het verleden, maar was benieuwd of ik mijn mening misschien inmiddels wat kon herzien. Eerlijk gezegd vond ik hem niet eens verkeerd. Met name de neus vond ik best aangenaam. Ik kreeg een onverwachte associatie met noten.
Wat smaak betreft was hij wat vlak en slapjes, maar voor prijs/kwaliteit had ik er minder van verwacht. Al met al best geschikt als niet-nadenk-dram bij een boek in bed.
Wat smaak betreft was hij wat vlak en slapjes, maar voor prijs/kwaliteit had ik er minder van verwacht. Al met al best geschikt als niet-nadenk-dram bij een boek in bed.
0 x
- macoffringa
- Whiskyschrijver

Hoge toppen en diepe dalen
Nou jongens,
Waar ik enkele dagen geleden nog een soort epiphany had met die geweldige bourbon uit 1917, landde ik gisteravond in een nieuwe bar in Charleston keihard met beide benen weer op de grond. Het goede nieuws was dat ze maar liefst 45 (!) bieren op de tap hadden, waaronder enkele uitstekende IPA's, waar ik erg van houd. Het slechte nieuws was mijn kennismaking met Prichard's White Lightning. Prichard's is de 3de, en niet zo bekende, distilleerderij in Tennessee, in de plaats Kelso. Al jaren brengen ze een 9 jaar oude bourbon op de markt, maar die kopen ze in in Kentucky en bottelen hem zelf. Da's eigenlijk nep. Ook maken ze rum. Sinds kort hebben ze white dog gebotteld, onder de naam White Lightning.
Ik liet me verleiden tot een shot. Wat een bocht. De barkeeper vroeg me wat ik ervan vond en ik gaf hem een wedervraag: "Mogen jullie dit spul ECHT verkopen?"
Tjonge, tjonge wat een rotzooi was dat. Volgens Becky rook het naar een "open sewer" en ik kan haar alleen maar gelijk geven. De smaak was zo mogelijk nog erger. Metaal, bitter, gewoon heel vies.
Thuisgekomen heb ik de smaak weggespoeld met Old Whiskey River, de bourbon van Willie Nelson, en gelijk maar een plaatje van hem opgezet.
Is het toch allemaal weer goedgekomen ;
Waar ik enkele dagen geleden nog een soort epiphany had met die geweldige bourbon uit 1917, landde ik gisteravond in een nieuwe bar in Charleston keihard met beide benen weer op de grond. Het goede nieuws was dat ze maar liefst 45 (!) bieren op de tap hadden, waaronder enkele uitstekende IPA's, waar ik erg van houd. Het slechte nieuws was mijn kennismaking met Prichard's White Lightning. Prichard's is de 3de, en niet zo bekende, distilleerderij in Tennessee, in de plaats Kelso. Al jaren brengen ze een 9 jaar oude bourbon op de markt, maar die kopen ze in in Kentucky en bottelen hem zelf. Da's eigenlijk nep. Ook maken ze rum. Sinds kort hebben ze white dog gebotteld, onder de naam White Lightning.
Ik liet me verleiden tot een shot. Wat een bocht. De barkeeper vroeg me wat ik ervan vond en ik gaf hem een wedervraag: "Mogen jullie dit spul ECHT verkopen?"
Tjonge, tjonge wat een rotzooi was dat. Volgens Becky rook het naar een "open sewer" en ik kan haar alleen maar gelijk geven. De smaak was zo mogelijk nog erger. Metaal, bitter, gewoon heel vies.
Thuisgekomen heb ik de smaak weggespoeld met Old Whiskey River, de bourbon van Willie Nelson, en gelijk maar een plaatje van hem opgezet.

0 x
Dalwhinnie 15yo (neus en finish geniaal, smaak ben ik nog niet over uit)
Zuidam 5yo Korenwijn (erg prettig)
Zuidam 5yo Korenwijn (erg prettig)
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Re: Hoge toppen en diepe dalen
macoffringa schreef:Nou jongens,
Haha, dat is wel een héél harde recensie. Moet bekennen dat ik wel wat (goedkoop) bocht heb gehad dat voor whisky moet doorgaan, maar dat ik het altijd wel af krijg. JW Red, Drumguish, Commander, Snow Grouse etc. In zo een setting zou ik waarschijnlijk toch nog veel lekkers in zo'n bourbon proeven. Maar goed, ik eet minimaal een keer per week magnetronbami van de C1000 en die smaakt me ook best, dus misschien heb ik gewoon gemankeerde smaakpapillen
0 x
Springbank 10. Mijn eerste ervaring met deze distillerij, maar ik ben nu al heel benieuwd naar hun andere bottelingen! Prima whisky, ik krijg er een Talisker-gevoel bij!
0 x
Gisterenavond schonk ik een whisky uit en hetgeen ik normaal zo goed vind aan die whisky, proefde ik helemaal niet. Dan maar een andere geprobeerd, en weer hetzelfde. Zeer vreemd. Misschien over paar dagen nog maar eens proberen, maar ik vind het wel zéér vervelend. Ik kan normaal zo hard geniet van een dram, en nu niet. Zonde.
0 x
- Japie Krekel
- Senior

ea teasse schreef:Gisterenavond schonk ik een whisky uit en hetgeen ik normaal zo goed vind aan die whisky, proefde ik helemaal niet. Dan maar een andere geprobeerd, en weer hetzelfde. Zeer vreemd. Misschien over paar dagen nog maar eens proberen, maar ik vind het wel zéér vervelend. Ik kan normaal zo hard geniet van een dram, en nu niet. Zonde.
Dit geeft aan dat ook bij dezelfde persoon, met een zelfde smaak bij hetzelfde product (steeds) kan verschillen

Daarom hecht ik niet zoveel waarde aan het punten systeem van Jim en zijn kornuiten.
0 x
Gisteren kwam een kennis langs met een fles Glen Talloch 8yo blended malt. Gelijk maar even een microproeverijtje ervan gemaakt. De Glen Talloch vond ik redelijk gepeperd met een aardig kruidige afdronk. Hij kon ook goed water verdragen, dus als zomerdrankje alvast goed geslaagd.
Aangezien er Balblair in zou zitten heb ik ter vergelijk een Balblair '89 (2010) ernaast gezet. Dat is toch een totaal ander niveau. Nog steeds erg lekker en eentje waarvan de smaak bij elke slok blijft groeien.
Daarna vond ik het leuk om mijn Master of Malt North British 20yo (vat #3228) te ontzegelen. Vreemd spul! Erg zoet en smaakte behoorlijk naar bourbon. Ook bananenschuimpjes, de rest van de snoepkraam en aceton kwamen voorbijvliegen. Wel opmerkelijk dat hij zeer zacht was. De 54.1% proefde als een 45.1%. Water erbij is eigenlijk niet zo handig: dan wordt het zoete echt te overheersend. Leuk om in de verzameling te hebben als brug tussen bourbon en scotch.
Om te verifieren dat ik niet gek geworden was (
te laat!) ook een klein beetje Maker's Mark ernaast geschonken en verhip: bijna dezelfde smaak, maar dan veel sterker natuurlijk.
Aangezien er Balblair in zou zitten heb ik ter vergelijk een Balblair '89 (2010) ernaast gezet. Dat is toch een totaal ander niveau. Nog steeds erg lekker en eentje waarvan de smaak bij elke slok blijft groeien.
Daarna vond ik het leuk om mijn Master of Malt North British 20yo (vat #3228) te ontzegelen. Vreemd spul! Erg zoet en smaakte behoorlijk naar bourbon. Ook bananenschuimpjes, de rest van de snoepkraam en aceton kwamen voorbijvliegen. Wel opmerkelijk dat hij zeer zacht was. De 54.1% proefde als een 45.1%. Water erbij is eigenlijk niet zo handig: dan wordt het zoete echt te overheersend. Leuk om in de verzameling te hebben als brug tussen bourbon en scotch.
Om te verifieren dat ik niet gek geworden was (
te laat!) ook een klein beetje Maker's Mark ernaast geschonken en verhip: bijna dezelfde smaak, maar dan veel sterker natuurlijk.
0 x
Een MACALLAN 1997 C&S 700 ml 55.1 % Vol. zie wb.com 

0 x
turfsmurf schreef:...Daarna vond ik het leuk om mijn Master of Malt North British 20yo (vat #3228) te ontzegelen. Vreemd spul! Erg zoet en smaakte behoorlijk naar bourbon. ...
.....
Om te verifieren dat ik niet gek geworden was (te laat!) ook een klein beetje Maker's Mark ernaast geschonken en verhip: bijna dezelfde smaak, maar dan veel sterker natuurlijk.
Ben@Master of Malt schreef:To be honest, the main reason we bottled this is that none of us could quite believe it was anything other than a Bourbon when we got the cask sample…
I’d never had a younger grain that was from first fill bourbon before, and it absolutely blew me away how much of the Bourbon character it retained.
Tsja, mais op eiken, en dan een first fill bourbon nog wel
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”