Hoeveel open flessen in je collectie ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Hoeveel flessen whisk(e)y heb jij momenteel openstaan ?

0
0
Geen stemmen
1-4
44
12%
5-10
112
29%
11-20
101
26%
21-30
47
12%
31-40
29
8%
41-50
15
4%
51-100
23
6%
meer dan 100 flessen
11
3%

Totaal aantal stemmen: 382

JoachimV10
Senior
Senior

Re: Hoeveel open flessen in je collectie ?

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 10 Nov 2020, 22:43

Nuyts schreef:Binnen een dik jaar openen we dit topic nog eens. Als je dan nog steeds minder dan 10 open flessen hebt staan, doe ik mijn figuurlijke hoed af en geef ik je een gratis drammetje ;)

Haha oke, onthoud ik!! Maar als ik hier zo rondlees, denk ik dat velen hier een veelvoud van mijn loon opstrijken. Ik heb maar een 'gewone' job, waarbij ik gemiddeld geen €500 per maand kan uitgeven aan whisky - helaas. (Ik zit er afgelopen maand dik tegenaan, maar eenmalig de collectie uitbreiden ;) )
1 x
Afbeelding
(open flessen)

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 11 Nov 2020, 11:55

JoachimV10 schreef:Haha oke, onthoud ik!! Maar als ik hier zo rondlees, denk ik dat velen hier een veelvoud van mijn loon opstrijken. Ik heb maar een 'gewone' job, waarbij ik gemiddeld geen €500 per maand kan uitgeven aan whisky - helaas. (Ik zit er afgelopen maand dik tegenaan, maar eenmalig de collectie uitbreiden ;) )

Scheef wonen en vrijgezel/kinderloos bestaan heeft ook z'n voordelen ;) :D
1 x
Afbeelding

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 15 Nov 2020, 16:55

Ik heb doorgaans 12 tot 15 flessen open, dat houd ik al jaren vol. Om voldoende afwisseling te hebben zorg ik voor een goede verdeling van smaken: peated, sherried, op bourbon. Af en toe ook een Amerikaan of een Ier. En niet alles op cask strength, ik heb soms meer zin in een gemakkelijke 'sipping' whisky die lekker wegdrinkt.
Een flesje houdt het gemiddeld een jaar of 2 jaar vol in mijn kast, valt mee toch?
1 x
Afbeelding

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 16 Nov 2020, 21:20

Reichenbach schreef:Ik heb er tussen de vijf en tien open.

Zei Ralfy in zijn laatste vlog dat je toch minstens een jaar over een fles moet doen om het potentieel van de whisky te ontdekken en misschien zit daar wel iets in.

Niet dat je jezelf van alles wat hij zegt iets moet aantrekken, maar in dit geval is het wel een goed argument waarmee je jezelf kan verantwoorden om wat meer open te hebben staan.

Ik kan dat wel onderschrijven: in de betere whisky ontdek je steeds nieuwe elementen. Je smaak evalueert ook, en misschien soms ook de inhoud van een fles: vaak ten goede is mijn ervaring! Heb bijvoorbeeld onlangs een flesje geleegd die ik steeds meer ging waarderen naarmate de bodem in zicht kwam: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ch-2006-gm (zie ook mijn review)
Deze begon als een vrij doorsnee jonge sherried malt, maar ontwikkelde zich tot een prachtige tabak-achtige whisky die ik veel rijper overkomt dan ie daadwerkelijk is. Hoe anders was de eerste dram t.o.v. de laatste dram twee jaar later!
1 x
Afbeelding

WhiskyGrouch
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor WhiskyGrouch » 17 Nov 2020, 09:23

3 stuks, oh wacht 4 toch, maar 1 drink ik sowieso nooit meer eigenlijk
0 x

Thewowbar1986
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thewowbar1986 » 21 Dec 2020, 10:28

Een 80 tal open, de meeste in mijn whiskyreis zijn leeg...ik hou alles zo goed mogelijk bijnop whiskybase.
0 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’

Sestante verzamelaar en drinker.
Instagram: thewowbar86

JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor JvR » 25 Nov 2025, 17:22

Ongeveer 15, waarvan 3 rokerig 3 sherry rn 3 bourbon. Daarnaast nog een rye, japanse en een bunna 12 die ik niet in een hokje plaats :bigsmile
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 25 Nov 2025, 18:27

JvR schreef:Ongeveer 15, waarvan 3 rokerig 3 sherry rn 3 bourbon. Daarnaast nog een rye, japanse en een bunna 12 die ik niet in een hokje plaats :bigsmile

Bunna 12 is gewoon het 'errug lekkere instapper die iedereen in huis moet hebben' hokje
2 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 26 Nov 2025, 17:32

JvR schreef:Ongeveer 15, waarvan 3 rokerig 3 sherry rn 3 bourbon. Daarnaast nog een rye, japanse en een bunna 12 die ik niet in een hokje plaats :bigsmile

Best herkenbaar, ik probeer ook altijd ongeveer een gelijke balans te houden tussen deze drie categorieën. Komt tegenwoordig neer op pakweg 8 bourbon gerijpt, 8 sherried en 8 turf, waarbij ik in die laatste categorie dan weer zorg dat ik van beide rijpingen wat open heb. En niet alleen cask strength, maar ook wat lichters. Zo heb ik altijd wel iets open waar ik op dat moment zin in heb.
2 x
Afbeelding

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 28 Nov 2025, 11:55

Sinds ik een voorliefde heb ontwikkeld voor SMWS schiet het aantal open flessen omhoog :o
Inmiddels zijn het er 44, waarvan dus 12 SMWS-en en 2 x The Whisky Cask, want die bottelen ook leuk spul.

Komende kerstvakantie moet ik weer eens inventariseren, wat er in de kelder ligt en staat qua wijn, whisky en Genever. Door de verhuizing naar een aanzienlijk kleiner huis is de drankencollectie nu verdeeld over meerdere plekken :domdom
3 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”