Welke fles heb je als laatst geopend of geledigd?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Welke fles heb je als laatst geopend of geledigd?

Ongelezen berichtdoor Daan » 03 Apr 2021, 19:53

Vandaag de halve dag bezig geweest met het alvast verslepen van wat zooi naar het nieuwe huis.
Vanavond bij thuiskomst had ik het gevoel dat ik nog één laatste whisky moest openmaken in dit huis voor we volgend weekend verhuizen.
(of ik zocht gewoon een goed excuus natuurlijk)

In elk geval, deze stond me min of meer al aan te staren sinds ik hem heb overgenomen hier op het forum.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/16918/glendronach-1989

Volgens mij de oudste GlenDronach die ik tot nu toe heb gehad. Wat me verrast tot nu toe op de neus is pruim (pruimensap?). Werkt overigens goed met de tabak die ik ook ruik, kruidig (peper) en een beetje lijm. Qua smaak vol, krachtig. Meer rozijnen nu ook. Ja, het is een PX maar hij lijkt meer tussen een PX en Oloroso in te zitten qua smaak. Met een enorm lange nasmaak, geweldig! :Slainte
5 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 03 Apr 2021, 22:31

Zojuist m'n Tormore 2004 Bordeaux Cask geopend... pffff, heftig!

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/121382/tormore-2004-mos
0 x
Afbeelding

Sander79
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Sander79 » 05 Apr 2021, 21:00

De Paasdagen (en het prachtige weer :D) waren een mooie gelegenheid om afscheid te nemen van een aantal lokale lekkernijen uit Campbeltown:

IMG_E1363_small.JPG
IMG_E1363_small.JPG (802.73 KiB) 2015 keer bekeken

Kilkerran 16y
Glen Scotia 14y
Hazelburn 2004

Ter compensatie maar snel even een Springbank 10y geopend. Dat is altijd een genot om te drinken :)
7 x

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 06 Apr 2021, 13:24

Afgelopen zondag de nieuwe Mortlach van SV opengetrokken

Na het proeven van een sample was ik direct verkocht. Hoewel ik bang was dat al mijn speeksel weggevreten zou worden door tannines en ik met een Sahara-droge bek achter zou blijven, bleek dat tot mijn verbazing en plezier een onjuiste vooronderstelling. Intens en bombastisch, dat is wat het is. Wellicht houdt niet iedereen van gedroogde vijgen, oud leer, tabak, dadels, espresso en 99% chocolade en de gevoelige kniesoor zal ook wel een uiterst subtiel hintje zwavel kunnen bespeuren, maar zo voor de open haard vind ik het niet misstaan.

Tja, of het nou exact Mortlach is, ik weet het niet. Maar het staat op de fles, dus dan zal het zo zijn. Maar blind haalt alleen de gambleman het eruit denk ik. Het distillery profiel is natuurlijk redelijk zoek. Maar het is in elk geval zéér goede en overheersende saus over een goed stuk vlees. En of dat stuk paardenhaas of ossenhaas is...* Het resulteert in elk geval in een fantastisch eindproduct. En dát is precies wat voor mij telt. Gewoon goed whisky!

* en voor de kniesoren, het is een analogie, met een knipoog. Ik heb niet de intentie een hele discussie te starten. Denk overigens niet dat de gemiddelde Nederlander het verschil proeft tussen goed bereid stukje paardenhaas en ossenhaas. Herinnert iemand zich nog het vleesschandaal door o.a. de Firma Selten?
3 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 06 Apr 2021, 13:31

Wouterk schreef:Afgelopen zondag de nieuwe Mortlach van SV opengetrokken

Na het proeven van een sample was ik direct verkocht. Hoewel ik bang was dat al mijn speeksel weggevreten zou worden door tannines en ik met een Sahara-droge bek achter zou blijven, bleek dat tot mijn verbazing en plezier een onjuiste vooronderstelling. Intens en bombastisch, dat is wat het is. Wellicht houdt niet iedereen van gedroogde vijgen, oud leer, tabak, dadels, espresso en 99% chocolade en de gevoelige kniesoor zal ook wel een uiterst subtiel hintje zwavel kunnen bespeuren, maar zo voor de open haard vind ik het niet misstaan.

Tja, of het nou exact Mortlach is, ik weet het niet. Maar het staat op de fles, dus dan zal het zo zijn. Maar blind haalt alleen de gambleman het eruit denk ik. Het distillery profiel is natuurlijk redelijk zoek. Maar het is in elk geval zéér goede en overheersende saus over een goed stuk vlees. En of dat stuk paardenhaas of ossenhaas is...* Het resulteert in elk geval in een fantastisch eindproduct. En dát is precies wat voor mij telt. Gewoon goed whisky!

* en voor de kniesoren, het is een analogie, met een knipoog. Ik heb niet de intentie een hele discussie te starten. Denk overigens niet dat de gemiddelde Nederlander het verschil proeft tussen goed bereid stukje paardenhaas en ossenhaas. Herinnert iemand zich nog het vleesschandaal door o.a. de Firma Selten?

zou er nog een sampeltje in zitten....? :D
0 x

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 06 Apr 2021, 13:42

sch@ker schreef:
Wouterk schreef:Afgelopen zondag de nieuwe Mortlach van SV opengetrokken

zou er nog een sampeltje in zitten....? :D

Ah jawel Herman. Tegen vergoeding verzendkosten komt ie jouw kant op. Stuur maar ff pbtje.
0 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 06 Apr 2021, 13:50

De afgelopen weken heel wat flessen geopend:

Ledaig 2005 TheWhiskyMercenary
Ledaig 2004 TheUltimate (cask 900174)
Arran 1996 voor Beja Flor
Arran 2004 voor TheGreenWellyStop
Arran the bothy batch 1
Paul John Bold batch 1
1 x
Afbeelding

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 06 Apr 2021, 20:56

Zojuist m'n Tullibardine The Murray 2005 geopend.
Gefinished op Chateauneuf-du-Pape-vat.

Valt zeker niet tegen. Kruidig, redelijk hout (maar wijncask niet echt merkbaar). Redelijk complex. Alleszins 'redelijk'.
De verpakking is 'ronkend'... ziet er op 't oog luxe uit, maar is klef vettig gedrukt karton en een nep fluwelen binnenkantje. Was even bang dat de dram zelf ook nep zou zijn, met name vanwege de greep naar een Chateauneuf-du-Pape-vat; dat is echt alleen voor de naam, want zo briljant is de meest Chateauneuf anno nu niet meer en is qua wijn te complex om bij finishing een eenduidig karakter mee te geven.

Maar het valt dus mee. Best lekkere 12 y/o en ik betaalde er maar € 39,95 voor.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/111205/tullibardine-2005-the-murray
1 x
Afbeelding

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 07 Apr 2021, 13:22

Demas schreef:Vandaag een malternative gekocht en geopend:
Chateau de Pomes Peberere 1966

Die heb ik ook openstaan. Wat vind je ervan?
0 x
Afbeelding

Thewowbar1986
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thewowbar1986 » 08 Apr 2021, 23:14

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 4-year-old

Zonet geledigd samen met de vrouw des huizes, LP van percy sledge op, sfeerverlichting aan en onze pug die in de Engelse earchair ligt te slapen...zalige momenten...cheers to the weekend iedereen. :hoedaf :goedgedaan

P.S: wat ga ik deze Dronach missen....
6 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’

Sestante verzamelaar en drinker.
Instagram: thewowbar86

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 09 Apr 2021, 15:38

Uridium schreef:Zojuist m'n Tullibardine The Murray 2005 geopend.
Gefinished op Chateauneuf-du-Pape-vat.

Valt zeker niet tegen. Kruidig, redelijk hout (maar wijncask niet echt merkbaar). Redelijk complex. Alleszins 'redelijk'.
De verpakking is 'ronkend'... ziet er op 't oog luxe uit, maar is klef vettig gedrukt karton en een nep fluwelen binnenkantje. Was even bang dat de dram zelf ook nep zou zijn, met name vanwege de greep naar een Chateauneuf-du-Pape-vat; dat is echt alleen voor de naam, want zo briljant is de meest Chateauneuf anno nu niet meer en is qua wijn te complex om bij finishing een eenduidig karakter mee te geven.

Maar het valt dus mee. Best lekkere 12 y/o en ik betaalde er maar € 39,95 voor.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/111205/tullibardine-2005-the-murray

Haha, die verpakking, zo herkenbaar! Ik heb de Tullibardine 20 years open, met eenzelfde soort schijnluxe.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 0-year-old
Een oversized verpakking (lomp), nepfluweel vastgelijmd aan de binnenkant. De lijm liet meteen los, en erger: de fles viel direct naar voren toen ik de verpakking opende, kon hem gelukkig nog opvangen. Heb de verpakking meteen weggegooid, iets wat ik normaal niet doe.
Belangrijker: de whisky was een stuk beter dan de brakke verpakking deed vermoeden.
1 x
Afbeelding

Demas
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Demas » 10 Apr 2021, 09:43

Koning schreef:

Leuk wel als malternative. 50 jaar oude spirit drinken on a budget heeft wel iets.
Om over de smaak te spreken, het voelt en proeft echt wel als een lichter distillaat. Ik mis wat body en de nasmaak is wat aan de korte kant. Aan de andere kant is de alcohol zo goed geïntegreerd dat het enorm makkelijk weg drinkt. Ideaal als je nog een digestief wilt na zware maaltijd ofzo =).
Smaak zelf vind ik ook wel leuk maar niet over complex..zeer fruitig wel. Zou wel es een nieuwe fles kunnen halen als deze ooit bodempje bereikt heeft
0 x

LuckyL
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor LuckyL » 10 Apr 2021, 10:14

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... a-2009-nss

Gisteren geledigd. Mooi uitgebalanceerd drammetje. Gelukkig staat er nog een fles paraat voor de toekomst. :duimop
0 x

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 10 Apr 2021, 10:41

Met de paasdagen mn schoonfamilie getrakteerd op het laatste bodempje van de Glenmorangie Signet, heb in ieder geval nieuwe vrienden gemaakt haha :bigsmile
1 x

Tris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Tris » 10 Apr 2021, 20:55

Demas schreef:
Koning schreef:

Leuk wel als malternative. 50 jaar oude spirit drinken on a budget heeft wel iets.
Om over de smaak te spreken, het voelt en proeft echt wel als een lichter distillaat. Ik mis wat body en de nasmaak is wat aan de korte kant. Aan de andere kant is de alcohol zo goed geïntegreerd dat het enorm makkelijk weg drinkt. Ideaal als je nog een digestief wilt na zware maaltijd ofzo =).
Smaak zelf vind ik ook wel leuk maar niet over complex..zeer fruitig wel. Zou wel es een nieuwe fles kunnen halen als deze ooit bodempje bereikt heeft

Ik had de Pommes Peberes Armagnac set van Henri, de samples uit de jaren '70 vond ik over het algemeen beter met meer body en complexiteit.
Op basis van wat ik tot nu toe qua Armagnac geproefd heb zou ik Pommes Peberes niet als typerend beschouwen, het is vrij licht in vergelijk en ik denk dat Armagnacs van deze leeftijden van andere gerenommeerde huizen een duidelijk ander profiel hebben met een veel langere afdronk.
Domaine Le Basque bijvoorbeeld heeft meer houtinvloed en Baron de Lustrac of Domaine de Baraillon bijvoorbeeld zijn complexer en rijker dan Pommes Peberes ook al op jongere leeftijd.
Desalniettemin vond ik de Armagnacs van Pommes Peberes (met name de jaren '70 exemplaren) prima te drinken hoor. :bigsmile
1 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”