Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Port Charlotte nr 9, restant uit mijn sample. Eindelijk begint zij zichzelf prijs te geven. De eerste twee drams deden me eerder deze week niet zo veel....
0 x
johan brugge schreef:Nog een sample van BWhisky: een Laphroaig 2000 The Ultimate 46%. Deze is helemaal anders dan de 62.1 % van The Ultimate. Veel zachter, wat zoeter ook, maar vooral wat terughoudend. Hij mocht best wel wat meer punch hebben. Nietemin blijven alle kenmerken (plus de sherry-invloeden) van een goede Laphroaig bewaard. Van harte bedankt, Bram!!
Johan , blij dat je er van genoten hebt! Ie mist inderdaad wat punch , zeker naast een Laphroaig op CS. Ik vind het een zeer lekkere 'daily dram' en de prijs/kwaliteit zit meer dan goed.

0 x
Ik ben een klein privéproeverijtje aan het doen met de Deanston Virgin Oak 70/30 gemixt met:
Clynelish 14yo 46%
Laphroaig 10yo 40%
Elijah Craig 12yo 46%
Clynelish 14yo 46%
Laphroaig 10yo 40%
Elijah Craig 12yo 46%
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Net op: Caol Ila Moch. Erg lekkere wegdrinker voor een behoorlijk geturfde whisky (gevaar!).
0 x
-
StefanVdHeuvel
- Senior

StefanVdHeuvel schreef:Highland Park 25!
Mijn verjaardag!
Proficiat, Stefan!
0 x
StefanVdHeuvel schreef:Highland Park 25!
Mijn verjaardag!
Van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag, Stefan en nog vele jaartjes én dat wij met z'n ruim achterhonderden daar maar lang getuigen van mogen zijn
Ik neem daar 'n lekkere Old Pulteney 12yo op, dus
René
0 x
Ik ben lekker aan het knippen en plakken voor whiskybase met deze keer een glaasje Glenlivet Nàdurra #1109I ernaast. Niet te veel, anders knip ik scheef. 

0 x
- totalatool
- Forum goeroe

"Gewoon" een Balvenie Signature voor mij vanavond. Na twee glazen erg goede rosé van www.tasteandchoose.com en een glas Captain Morgan cola leek me dat een prima afsluiter. 
0 x
Cragganmore & Aberfeldy
Gisteravond de Cragganmore 12yo leeg gemaakt en nog een Aberfeldy 12yo tussendoor. Nadat ik wat negatievere ervaringen met Cragganmore had, is deze nu toch op de lijst gestegen. 

0 x
-
StefanVdHeuvel
- Senior

Eerder vandaag lekker een half glaasje A'bunadh genipt en zojuist een glaasje Scapa 16 op.
*Hic*
*Hic*
0 x
Omdat de Longrow Gaja Barolo en Smokehead Extra Rare leeg zijn heb ik mezelf toegestaan een nieuwe fles open te trekken. Het is de Aberlour 10 Y/O geworden. Voorheen hield ik me bij plusjes, minnetjes en plusminnetjes, maar vanaf nu ga ik toch maar eens proberen iets van een notitie te maken zonder vooraf reviews van anderen te lezen.
Om te beginnen met de buitenkant: Highland Single Malt Scotch Whisky voorop, Aberlour Speyside op de deksel. Ik dacht dat Speyside toch al heel wat jaren als aparte regio te boek staat, maar blijkbaar zit Aberlour nog met een identiteitscrisis.
Waarom denk ik rode wijn te ruiken? Logisch is het niet, maar het is mijn eerste associatie dus ik schrijf het toch maar op. Verder vooral veel redelijk neutrale alcohol zoals bij jenever, een teken dat ie best nog wel iets te jong zou kunnen zijn. Maar even weg laten trekken. Dat helpt wel, iets meer fruit (citrus) en sherry, maar stukken minder dan bij de Aberlours die ik gewend ben. Met een drupje water ruikt ie iets ‘donkerder’, veel meer kan ik er ook niet van maken.
Ik heb eens gelezen dat het vorige leven van bourbonvaten geen invloed heeft op de smaak van de whisky, maar toch is de eerste associatie een smaak (mint?) die me meer laat denken aan de betere varianten van Jack Daniel’s dan aan andere Aberlours en die ook in de afdronk blijft hangen. Het zal het hout wel zijn dan. De smaak is verder vooral moutig, en weer een andere spirit naast de sherry die ik niet helemaal thuis kan brengen (cognac is een iets te wilde gok, maar ik gooi het er toch in). Met een druppel water meertypische Speyside tonen als gedroogd fruit , honing en vooral kruidiger.
De afdronk is wat droog en niet erg lang, vooral die bourbon associatie.
Al met al niet slecht, in de subtop in zijn prijsklasse. Maar een paar jaar extra rijping hadden geen kwaad gekund. Die liter komt wel leeg, maar een nieuwe aanschaf lijkt me niet waarschijnlijk. Maar de weg naar de bodem is nog 975 ml lang, dus wie weet. Het is de eerste keer dat ik een score van 1 op 100 ga geven, maar ik ga voor 78.
Om te beginnen met de buitenkant: Highland Single Malt Scotch Whisky voorop, Aberlour Speyside op de deksel. Ik dacht dat Speyside toch al heel wat jaren als aparte regio te boek staat, maar blijkbaar zit Aberlour nog met een identiteitscrisis.
Waarom denk ik rode wijn te ruiken? Logisch is het niet, maar het is mijn eerste associatie dus ik schrijf het toch maar op. Verder vooral veel redelijk neutrale alcohol zoals bij jenever, een teken dat ie best nog wel iets te jong zou kunnen zijn. Maar even weg laten trekken. Dat helpt wel, iets meer fruit (citrus) en sherry, maar stukken minder dan bij de Aberlours die ik gewend ben. Met een drupje water ruikt ie iets ‘donkerder’, veel meer kan ik er ook niet van maken.
Ik heb eens gelezen dat het vorige leven van bourbonvaten geen invloed heeft op de smaak van de whisky, maar toch is de eerste associatie een smaak (mint?) die me meer laat denken aan de betere varianten van Jack Daniel’s dan aan andere Aberlours en die ook in de afdronk blijft hangen. Het zal het hout wel zijn dan. De smaak is verder vooral moutig, en weer een andere spirit naast de sherry die ik niet helemaal thuis kan brengen (cognac is een iets te wilde gok, maar ik gooi het er toch in). Met een druppel water meertypische Speyside tonen als gedroogd fruit , honing en vooral kruidiger.
De afdronk is wat droog en niet erg lang, vooral die bourbon associatie.
Al met al niet slecht, in de subtop in zijn prijsklasse. Maar een paar jaar extra rijping hadden geen kwaad gekund. Die liter komt wel leeg, maar een nieuwe aanschaf lijkt me niet waarschijnlijk. Maar de weg naar de bodem is nog 975 ml lang, dus wie weet. Het is de eerste keer dat ik een score van 1 op 100 ga geven, maar ik ga voor 78.
0 x
Kay schreef:Voorheen hield ik me bij plusjes, minnetjes en plusminnetjes, maar vanaf nu ga ik toch maar eens proberen iets van een notitie te maken zonder vooraf reviews van anderen te lezen.
...en dat is je goed gelukt, Kay! Ga zo door! Leuk te lezen!
Die Aberlour 10yo is m.i. een goed prijs/kwaliteiter!
0 x
Dank je 
Ik heb besloten dat ik ze maar in het Engels ga doen, dan kan ik ze meteen aan mijn collectie op Whiskybase hangen:
Ik heb besloten dat ik ze maar in het Engels ga doen, dan kan ik ze meteen aan mijn collectie op Whiskybase hangen:
Laatst gewijzigd door Piet op 23 Dec 2011, 21:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: EDIT: Desalniettemin heeft Nederlands de voorkeur. Er is al zoooooveel in het Engels. Ik heb je proefnotitiess verplaatst.
Reden: EDIT: Desalniettemin heeft Nederlands de voorkeur. Er is al zoooooveel in het Engels. Ik heb je proefnotitiess verplaatst.
0 x
Kay schreef:....Ik heb eens gelezen dat het vorige leven van bourbonvaten geen invloed heeft op de smaak van de whisky, maar toch is de eerste associatie een smaak (mint?) die me meer laat denken aan de betere varianten van Jack Daniel’s dan aan andere Aberlours en die ook in de afdronk blijft hangen.
Lijkt me dan ook een vreemd verhaal.
Overigens kun je proefnotities beter in de daarvoor bestemde rubriek plaatsen anders wordt het wel heel rommelig.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”