Nieuwe whisky-tips. Welke whisky zou je aanraden ?
Re: Nieuwe whisky-tips. Welke whisky zou je aanraden ?
De Tomatin 18 heb ik een tijd geleden op een tasting op. Was erg lekker. Zo ook de GlenDronach CS 1 en 2.
Als je voor wat meer peat gaat, is zeker de Ardbeg Uigeadail een aanrader en een glas Ardbog ook, al kun je voor dat bedrag de rest bijna kopen.
Als je voor wat meer peat gaat, is zeker de Ardbeg Uigeadail een aanrader en een glas Ardbog ook, al kun je voor dat bedrag de rest bijna kopen.
0 x
Gisteren een Bowmore van Jack Wieber geproefd. Deze: http://www.whiskybase.com/whiskies.php? ... kyid=30429
Enorm lekkere fruitige Bowmore!
Daarnaast de Yoichi 1989, al hangt daar al meteen een stevig prijskaartje aan.
En een grote verrassing was de Kavalan op sherry cask. Enorm lekker! Had ik zeker niet verwacht.
Enorm lekkere fruitige Bowmore!
Daarnaast de Yoichi 1989, al hangt daar al meteen een stevig prijskaartje aan.
En een grote verrassing was de Kavalan op sherry cask. Enorm lekker! Had ik zeker niet verwacht.
0 x
- WhiskyWorf
- Actief lid

De Glenlivet Nàdurra blijft voor mij een favoriete whisky. Was een van de eerste speyside malts gerijpt op (first-fill) bourbon vaten die ik proefde. De volle fruitige smaak met zeer prominent aanwezige vanille van het Amerikaanse eiken is zeer aangenaam. Sindsdien nog steeds favoriet. Heb nu ook de Triumph-versie staan, maar deze is nog dicht.
0 x
Advies nodig
Hallo leden,
Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren over mijn volgende aankoop.
Ik koop zo'n 4 keer per jaar een leuke fles whiskey en ben pas eigenlijk net wat aan het experimenteren. Nu valt dat een beetje tegen, ik koop regelmatig een fles die het net niet helemaal is voor me dus ik hoop dat jullie me iets kunnen aanbevelen.
Ik ben zelf echt helemaal weg van de Auchentoshan treewood.
http://www.auchentoshan.com/products/ou ... -wood.aspx
Een redelijk zachte whisky, wat zoet stroperig met een lekker afdronk ( als je dat zo ook bij whisky's noemt).
Eigenlijk helemaal perfect
Mijn keuzes zijn nu:
- Stick to what you know dus blijf voortaan bij de Treewood.
- Verder neuzen binnen Auchentoshan
- Andere producten gaan proberen.
Eigenlijk wil ik wel graag wat verder kijken dan mijn neus lang is, wellicht heb ik de meest goddelijke nog niet gevonden maar misschien ook wel en koop ik het komende jaar steeds flessen waar ik spijt van krijg.
Hebben jullie een goed advies. Qua prijs denk ik tot zo'n 75 euro. Daar moet je toch een goede fles voor kunnen krijgen denk ik.
Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren over mijn volgende aankoop.
Ik koop zo'n 4 keer per jaar een leuke fles whiskey en ben pas eigenlijk net wat aan het experimenteren. Nu valt dat een beetje tegen, ik koop regelmatig een fles die het net niet helemaal is voor me dus ik hoop dat jullie me iets kunnen aanbevelen.
Ik ben zelf echt helemaal weg van de Auchentoshan treewood.
http://www.auchentoshan.com/products/ou ... -wood.aspx
Een redelijk zachte whisky, wat zoet stroperig met een lekker afdronk ( als je dat zo ook bij whisky's noemt).
Eigenlijk helemaal perfect
Mijn keuzes zijn nu:
- Stick to what you know dus blijf voortaan bij de Treewood.
- Verder neuzen binnen Auchentoshan
- Andere producten gaan proberen.
Eigenlijk wil ik wel graag wat verder kijken dan mijn neus lang is, wellicht heb ik de meest goddelijke nog niet gevonden maar misschien ook wel en koop ik het komende jaar steeds flessen waar ik spijt van krijg.
Hebben jullie een goed advies. Qua prijs denk ik tot zo'n 75 euro. Daar moet je toch een goede fles voor kunnen krijgen denk ik.
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

Re: Advies nodig
Ik zie dat je steeds "Treewood" schrijft, maar het is toch echt "Three Wood".
Hoe dan ook, als ik je advies zou moeten geven, dan zou ik aan samples of miniaturen denken. Ik zou zeker niet een fles van €75 gaan kopen als je nog zo onervaren bent en nauwelijks weet wat je lekker vindt.
Hoe dan ook, als ik je advies zou moeten geven, dan zou ik aan samples of miniaturen denken. Ik zou zeker niet een fles van €75 gaan kopen als je nog zo onervaren bent en nauwelijks weet wat je lekker vindt.
0 x
-
WhiteMonkey
- Top bijdrager

De eerste tip die ik kan geven is, koop samples om uit te vinden wat je lekker vindt. Deze kosten een stuk minder en geven je wel een goed idee wat je moet verwachten. Weet niet waar je precies in NL zit maar best wel veel speciaalzaken bieden samples aan voor vaak mooie prijzen. Twee bekende voorbeelden van sites zijn http://www.whiskysite.nl en http://www.vooreenmooiglas.nl waar ze samples aanbieden.
Wat je nu aan whiskies hebt gehad lijkt allemaal nog redelijk in de zachte hoek te hebben gezeten. Heb je ook al whiskies gehad met een sterke turfsmaak of zwaarder gesherried?
Alhoewel ik de Auchentoshan Threewood niet zelf gehad hebt, zijn denk ik whiskies als Highland Park 12 en The Balvenie Doublewood en Aberlour 10 (zouden voor rond of onder de 30E te vinden moeten zijn) wellicht qua smaakprofiel overeen kunnen komen en in het algemeen goed gewaardeerd worden.
Welke whiskies waren de whiskies die tegenvielen?
Wat je nu aan whiskies hebt gehad lijkt allemaal nog redelijk in de zachte hoek te hebben gezeten. Heb je ook al whiskies gehad met een sterke turfsmaak of zwaarder gesherried?
Alhoewel ik de Auchentoshan Threewood niet zelf gehad hebt, zijn denk ik whiskies als Highland Park 12 en The Balvenie Doublewood en Aberlour 10 (zouden voor rond of onder de 30E te vinden moeten zijn) wellicht qua smaakprofiel overeen kunnen komen en in het algemeen goed gewaardeerd worden.
Welke whiskies waren de whiskies die tegenvielen?
0 x
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

Als je de Threewood lekker vindt, dan vind je Balvenie's Doublewood mogelijk beter. Dat was bij mij iig wel zo. Had zelf bij de Auchentoshan sterk de indruk dat die gekleurd was trouwens.
0 x
Ik ben erg gecharmeerd van de Kilkerran. Heb nu verschillende geproefd en vind ze alle lekker. Erg veel potentie voor zo'n jonge whisky.
Zelfde geldt voor Kilchoman, maar ik vind die iets te hoog geprijsd!
Zelfde geldt voor Kilchoman, maar ik vind die iets te hoog geprijsd!
0 x
helemaal mee eens, heb nu ook weer een dram kilkerran wip batch 4 voor me staan, en hij blijft héél lekker 

0 x
Dailuaine 1997 van Wees
Tamdhu 2004 van Wees
Paul John Edited
Nikka from the barrel, heb nog nooit zo'n lekkere blend gehad!
Tamdhu 2004 van Wees
Paul John Edited
Nikka from the barrel, heb nog nooit zo'n lekkere blend gehad!

0 x
Pellie schreef:Nikka from the barrel, heb nog nooit zo'n lekkere blend gehad!
Helemaal mee eens. Ik drink niet vaak blends, maar deze is echt uitstekend. Als ik er nog weer eens een fles van zie staan, denk ik dat ik 'm mee grijp. En ik koop zelden/nooit twee keer dezelfde fles.
Deze Old Pulteney 8yo van Gordon & Macphail (http://whiskybase.com/whiskies.php?merk ... kyid=24820) vind ik trouwens bijzonder goed, helemaal als je bedankt hoe jong deze whisky is. Opvallend veel diepte. Mijn persoonlijke score ligt wel iets boven de WB-score. Zou denk ik op 85/86 uitkomen. En ook mooi meegenomen: op bestofwhisky.nl voor onder de 30 te krijgen: http://www.bestofwhisky.nl/default/old- ... rs-gm.html
0 x
Ik wil wel een keer afrijden naar van Wees om een Ultimate selection te gaan halen. Heeft iemand een aanrader voor rond de 40 - 45 euro. Ik lees van Wees namelijk vaak hier op het forum. Ben erg benieuwd naar een niet standaard botteling.
0 x
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

Mel schreef:Ik wil wel een keer afrijden naar van Wees om een Ultimate selection te gaan halen. Heeft iemand een aanrader voor rond de 40 - 45 euro. Ik lees van Wees namelijk vaak hier op het forum. Ben erg benieuwd naar een niet standaard botteling.
Er zijn er zo veel! Het is ook maar net waar je van houdt. Als ik jou was zou ik lekker naar Amersfoort afrijden en je daar laten adviseren. Ze hebben daar prima kundig personeel en ze kennen hun eigen bottelingen
0 x
Mel schreef:Ik wil wel een keer afrijden naar van Wees om een Ultimate selection te gaan halen. Heeft iemand een aanrader voor rond de 40 - 45 euro. Ik lees van Wees namelijk vaak hier op het forum. Ben erg benieuwd naar een niet standaard botteling.
Ik zag toevallig dat je de Glendronach 15 Revival goed te versmaden vindt, dan is de Tamdhu 2004 of 2005 misschien wat? Lekkere, jonge sherry bom. Verder vond ik de Benrinnes 1995 (cask: 5886) erg lekker, zeker voor die prijs

0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”