wat is de sterkste cask strength die je ooit dronk
Re: wat is de sterkste cask strength die je ooit dronk
Eens even m'n 'archief' raadplegen... Onlangs een sample gehad van een Elijah Craig Barrel Proof op 68.5%. Sterkste in m'n collectie zijn drie Glenrothes 2007 van Adelphi op 67.4, 68.6 en 66.6%.
Allemaal heel goed te drinken op cask strength overigens.
0 x
Oei, top 3 wordt lastig maar op 1 staat zonder twijfel de Octomore Discovery voor Feis Ile 2014 op 69,5%
Er staat me bij (maar weet niet meer zeker hoeveel %) dat ik bij een Ardbeg tasting new make heb geproefd van tegen de 80%, waarna we die meteen met een ijsje mochten blussen.
Maar dat telt natuurlijk niet helemaal, had immers nog niet in een cask gezeten
Er staat me bij (maar weet niet meer zeker hoeveel %) dat ik bij een Ardbeg tasting new make heb geproefd van tegen de 80%, waarna we die meteen met een ijsje mochten blussen.
0 x
Kay schreef:Eens even m'n 'archief' raadplegen... Onlangs een sample gehad van een Elijah Craig Barrel Proof op 68.5%. Sterkste in m'n collectie zijn drie Glenrothes 2007 van Adelphi op 67.4, 68.6 en 66.6%.
ja das mooi, daar heb ik zojuist een sample bij Henri van opgehaald. de 67.4 % op precies te zijn
0 x
De Aultmore van archives op 67%
niet echt mijn ding, te heavy. Op het post stillfestival had ik newmake van wolfburn 69% die was wel goed t drinken
niet echt mijn ding, te heavy. Op het post stillfestival had ik newmake van wolfburn 69% die was wel goed t drinken
1 x
mmbrouwer schreef:Oei, top 3 wordt lastig maar op 1 staat zonder twijfel de Octomore Discovery voor Feis Ile 2014 op 69,5%
De octomore was niet op cask strength
0 x
- squaadgras
- Forum goeroe

squaadgras schreef:Tamdhu 2006 vW 65%
Ledaig 2004 vW 61.9% c/900176
Ledaig 2004 vW 61.7% c/900174
Glenrothes 2007 AD 67%
Tamdhu 2006 vW 65%
Ledaig 2004 vW 61.9% c/900176
0 x
2 ∞ & →
Amrut Cask Strength 61.9 % abv
Littlemill 1989 CA 61.9 % abv
Peat Reek NAS BA 60.5 % abv

Littlemill 1989 CA 61.9 % abv
Peat Reek NAS BA 60.5 % abv

0 x
- Erik Elixir
- Senior

Het kan nog gekker: George T. Stagg op 72.4% en deze heeft geen (!!) water nodig... prima whisky op een mooie zomeravond
https://www.whiskybase.com/whisky/15227 ... rrel-proof
https://www.whiskybase.com/whisky/15227 ... rrel-proof
0 x
in 2005 een
Ben Nevis 13yo 1990/2004 66.5%, Cadenhead's, Sherry, 762 Bts.
http://www.whisky-monitor.com/bottle.js ... +1990/2004
bijna niet te drinken, alleen scherp, ook met water niet goed
Ben Nevis 13yo 1990/2004 66.5%, Cadenhead's, Sherry, 762 Bts.
http://www.whisky-monitor.com/bottle.js ... +1990/2004
bijna niet te drinken, alleen scherp, ook met water niet goed

0 x
De Tamdhu 2006 vW is met 64,3% mijn sterkste ooit.
0 x
- PunxsutawneyPhil
- Senior

Images of Ayrshire Dalrymple Bridge MoS 68,5% tijdens de BTC 2015 
Daarnaast wat Octomore en deze Ledaig 2004 vW is fijn @ 61,7%
Daarnaast wat Octomore en deze Ledaig 2004 vW is fijn @ 61,7%
0 x
- caskstrength
- Forum goeroe

Die van mij is de Bruichladdich X4+3 van 63,5%.
Het verbaast me overigens niet dat de overzeese whiskies de lijst met sterkste cask strengths aanvoeren. Door het klimaat verdampt hier relatief gezien meer water dan alcohol, zeker als de vaten in een racked warehouse ergens bovenin liggen. Daardoor kan het zijn dat het alcoholpercentage tijdens de rijping zelfs stijgt.
Ik moet zeggen dat het mij bij het drinken niet zo zeer om het alcoholpercentage gaat, maar om de smaak. Zeker voor Schotse whiskies vind ik over het algemeen (maar er zijn uitzonderingen) de sterkere whiskies niet meteen de betere, zeker niet zonder water. Maar bij een bbq (vooral als er houtskool wordt gebruikt) mag er best wel een stevige dram bij gedronken worden
Het verbaast me overigens niet dat de overzeese whiskies de lijst met sterkste cask strengths aanvoeren. Door het klimaat verdampt hier relatief gezien meer water dan alcohol, zeker als de vaten in een racked warehouse ergens bovenin liggen. Daardoor kan het zijn dat het alcoholpercentage tijdens de rijping zelfs stijgt.
Ik moet zeggen dat het mij bij het drinken niet zo zeer om het alcoholpercentage gaat, maar om de smaak. Zeker voor Schotse whiskies vind ik over het algemeen (maar er zijn uitzonderingen) de sterkere whiskies niet meteen de betere, zeker niet zonder water. Maar bij een bbq (vooral als er houtskool wordt gebruikt) mag er best wel een stevige dram bij gedronken worden
0 x
Affirmanti incumbit probatio
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”