Wat is de trots uit je collectie?
Re: Wat is de trots uit je collectie?
Ik heb geen 'trots' in mijn collectie.
Ik beschik weliswaar over drie schitterende flessen 1972 GlenDronach, maar die gaan niet allen open. Twee daarvan komen uit cask 716 en dat is misschien wel een van de beste Glendronach casks die er te vinden is. Grote kans dat 1 van die flessen opengaat, maar de andere zal ik wel ooit verkopen.
Dit komt vooral door mijn gewijzigde voorkeur. Deze GlenDronachs zijn werkelijk briljante sherrywhiskys, maar inmiddels geniet ik meer van fruit.
Ik beschik weliswaar over drie schitterende flessen 1972 GlenDronach, maar die gaan niet allen open. Twee daarvan komen uit cask 716 en dat is misschien wel een van de beste Glendronach casks die er te vinden is. Grote kans dat 1 van die flessen opengaat, maar de andere zal ik wel ooit verkopen.
Dit komt vooral door mijn gewijzigde voorkeur. Deze GlenDronachs zijn werkelijk briljante sherrywhiskys, maar inmiddels geniet ik meer van fruit.
1 x
- Caledonians
- Whisk(e)y goeroe

vmk schreef:Dit komt vooral door mijn gewijzigde voorkeur. Deze GlenDronachs zijn werkelijk briljante sherrywhiskys, maar inmiddels geniet ik meer van fruit.
Bourbon rijping en fruit dus?
1 x
Caledonians schreef:vmk schreef:Dit komt vooral door mijn gewijzigde voorkeur. Deze GlenDronachs zijn werkelijk briljante sherrywhiskys, maar inmiddels geniet ik meer van fruit.
Bourbon rijping en fruit dus?
Ik hoef jou niets uit te leggen, wijsneus
3 x
Tomatin 1981 cask 001.
Fles waar ik ongeveer een half jaar aan het bewonderen was bij een slijter toen ik het zat was en dacht nu ga je mee.
Fles waar ik ongeveer een half jaar aan het bewonderen was bij een slijter toen ik het zat was en dacht nu ga je mee.
0 x
- Banzai
- Whisk(e)y goeroe

Ik heb nu al een aantal keer nagedacht over wat mijn trots dan zou moeten zijn. Maar ik kom er niet uit. Ik ben trots op iedere fles die ik bezit. De één misschien net iets meer dan de ander, maar ze zijn me allemaal dierbaar 

1 x
- PunxsutawneyPhil
- Senior

Deze single grain Strathclyde 1965 CM. Maar liefst twaalf jaar en 42 dagen voor mijn geboorte gedistilleerd
Is het oudste qua leeftijd en distillatiejaar wat van deze distilleerderij bekend is op WB. Strathclyde maakt vooral whisky voor blends en er zijn maar 54 eigen bottelingen van bekend op WB. Een special dus.
Deze Springbank 1974 IM. De oudste Springbank die ik heb.
En twee Benriach's uit mijn geboortejaar:
https://www.whiskybase.com/whisky/3583/benriach-1978
https://www.whiskybase.com/whisky/10202/benriach-1978
Overigens is geen enkele fles mij dierbaar o.i.d. Ik heb ze allemaal gekocht om op te drinken, maar ze mogen ook allemaal weg voor de juiste prijs. Dan koop ik wel weer wat anders. Er is gewoon teveel lekkers om rechtvaardigen dat je je focust op één of een aantal flessen IMHO.
Sláinte Mhath!
Deze Springbank 1974 IM. De oudste Springbank die ik heb.
En twee Benriach's uit mijn geboortejaar:
https://www.whiskybase.com/whisky/3583/benriach-1978
https://www.whiskybase.com/whisky/10202/benriach-1978
Overigens is geen enkele fles mij dierbaar o.i.d. Ik heb ze allemaal gekocht om op te drinken, maar ze mogen ook allemaal weg voor de juiste prijs. Dan koop ik wel weer wat anders. Er is gewoon teveel lekkers om rechtvaardigen dat je je focust op één of een aantal flessen IMHO.
Sláinte Mhath!
Laatst gewijzigd door PunxsutawneyPhil op 12 Mei 2015, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
PunxsutawneyPhil schreef:Overigens is geen enkele fles mij dierbaar o.i.d. Ik heb ze allemaal gekocht om op te drinken, maar ze mogen ook allemaal weg voor de juiste prijs.
En dat heb ik dus precies het omgekeerde. Ik kan maar moeilijk afstand doen van flessen uit mijn collectie, en heb dat dus ook nog nauwelijks gedaan. Ik weet niet goed waarom, maar blijkbaar werkt het zo bij mij
1 x
Wat ik een hele mooie vind in mijn (nog zeer jonge) collectie is de Talisker 20 jaar uit 1981.
0 x
-
Sir Dramalot
- Actief lid

Of trots het juiste woord is weet ik niet, maar ik vind het wel grappig dat ik blijkbaar de enige op WB ben met een fles Port Ellen 1983, gebotteld door de vrij onbekende Waddell Hepburn in 2006 met het etiket "For Collecting Whisky" in een uitgave van 60 flessen.
Mijn collectie Littlemill - 50 flessen intussen - wil ik in de toekomst nog verder uitbreiden, maar dat zie ik meer als een uitdaging.
Whisky uit mijn geboortejaar (1961) is grosso mode vrij prijzig, daar moet ik gewoon een keer tegenaan lopen.
Mijn collectie Littlemill - 50 flessen intussen - wil ik in de toekomst nog verder uitbreiden, maar dat zie ik meer als een uitdaging.
Whisky uit mijn geboortejaar (1961) is grosso mode vrij prijzig, daar moet ik gewoon een keer tegenaan lopen.
2 x
- shadowcollector
- Senior

Lastig om er 1 te noemen zoals velen hier al hebben aangegeven maar ik denk dat het voor mij concorde release van Glenfiddich is. Niet vaak gezien en zeer gelimiteerd. Maar volgende week zou het een andere limited edition kunnen zijn.... 
https://www.whiskybase.com/whisky/18940 ... ddich-1976
Ik zal een foto maken voor whiskybase
https://www.whiskybase.com/whisky/18940 ... ddich-1976
Ik zal een foto maken voor whiskybase
0 x
Voor mij is het toch wel de Springbank uit 1966, mijn geboortejaar: https://www.whiskybase.com/whisky/13108/springbank-1966
Hier zijn een aantal redenen voor:
Gekocht in Edinburgh, op reis met mijn vriend.
Een andere Springbank 1966 opgedronken en Springbank blijft mijn favoriet, hoewel inmiddels onbetaalbaar. Dit is ook een fles die ik niet zomaar zal opentrekken, maar verkopen zou mij ook te zeer aan het hart gaan - een zwaar dilemma: prijsstijgingen zijn niet altijd een zegen.
Hier zijn een aantal redenen voor:
Gekocht in Edinburgh, op reis met mijn vriend.
Een andere Springbank 1966 opgedronken en Springbank blijft mijn favoriet, hoewel inmiddels onbetaalbaar. Dit is ook een fles die ik niet zomaar zal opentrekken, maar verkopen zou mij ook te zeer aan het hart gaan - een zwaar dilemma: prijsstijgingen zijn niet altijd een zegen.
1 x
- shadowcollector
- Senior

Andy, ik probeer altijd naar de prijs te kijken die ik zelf betaald heb. Dat maakt het opentrekken van een fles als de prijs nu hoog is minder ernstig voor de portemonnee. Werkt niet in alle gevallen maar meestal kan ik me er wat makkelijker overheen zetten...
De andere emotionele waarde (kopen met en vriend, tijdens een reis of wat voor andere goede reden....) die zijn lastiger. Whisky is in mijn ogen nog steeds om te drinken en bijzondere momenten te delen met vrienden...
Hoe dan ook; ik heb een 1977 fles 35 jaar oude single cask staan die op een bijzonder moment nog open gaat. En dat moment gaat een keer komen....
De andere emotionele waarde (kopen met en vriend, tijdens een reis of wat voor andere goede reden....) die zijn lastiger. Whisky is in mijn ogen nog steeds om te drinken en bijzondere momenten te delen met vrienden...
Hoe dan ook; ik heb een 1977 fles 35 jaar oude single cask staan die op een bijzonder moment nog open gaat. En dat moment gaat een keer komen....
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Wat een collectie Glenfiddich heb jij staan, zeg! 
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
johan brugge schreef:Wat een collectie Glenfiddich heb jij staan, zeg!
Zelfs Johan is er stil van!

1 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”