Proef-Olympics
Re: Proef-Olympics
Maandag gaat het dan eindelijk van start al hebben een aantal deelnemers niet zo lang kunnen wachten, de eerste antwoorden en beoordelingen hebben we al mogen ontvangen, vanaf maandag zal ik ook hier de dram van de dag posten met een gemiddelde score van al de deelnemers.
0 x
- Whisky-ettenleur
- Top bijdrager

meeuwsen schreef:Maandag gaat het dan eindelijk van start al hebben een aantal deelnemers niet zo lang kunnen wachten, de eerste antwoorden en beoordelingen hebben we al mogen ontvangen, vanaf maandag zal ik ook hier de dram van de dag posten met een gemiddelde score van al de deelnemers.
Pik je nu zomaar mijn topic in??

0 x
Whisky-ettenleur schreef:meeuwsen schreef:Maandag gaat het dan eindelijk van start al hebben een aantal deelnemers niet zo lang kunnen wachten, de eerste antwoorden en beoordelingen hebben we al mogen ontvangen, vanaf maandag zal ik ook hier de dram van de dag posten met een gemiddelde score van al de deelnemers.
Pik je nu zomaar mijn topic in??
sorry?

1 x
-
Maurice_Casqueteer
- Senior

- Whisky-ettenleur
- Top bijdrager

Gister was het dan eindelijk zo ver. De eerste dag van de Proef Olympics.
Gezien mijn geringe kennis wist ik vooraf al dat dit een Mission Impossible zou gaan worden.
Maar hopelijk gok ik her en der nog wat goed zodat ik toch nog wat puntjes kan scoren...
Na het openen van sample 1 was ik meteen enthousiast! Het rook heerlijk.
Een heerlijke zachte en frisse geur kwam me tegemoet. En ook de eerste slok beviel me erg goed. Zachte smaak en het enige wat ik eigenlijk een beetje thuis kon brengen was een soort (zoet) hout smaakje. De lange afdronk maakte het plaatje compleet.Mijn punten liegen er ook niet om!
Geur: 20
Smaak: 25
Finish: 20
Balans: 25
Mijn voorspelling:
Regio: Lowlands
Distilleerderij: Glenkichie
Leeftijd: 12 jaar
Alcoholpercentage: 43%
En dit was de uitkomst:
Regio: Speyside
Distilleerderij: Glenfarclas
Leeftijd: 25 jaar
Alcoholpercentage: 43% (20 punten!)

1 x
- Whisky-ettenleur
- Top bijdrager

Zat er dus een behoorlijk eind naast, maar gelukkig nog wel 20 puntjes voor de alcoholpercentage.
Gezien mijn punten heb ik deze fles uiteraard bovenaan mijn wenslijst gezet!

Gezien mijn punten heb ik deze fles uiteraard bovenaan mijn wenslijst gezet!

0 x
- Whisky-ettenleur
- Top bijdrager

Het was wel even slikken toen ik de prijs zag van deze fles...dat wordt even goed sparen!
Gelukkig ben ik ook bijna jarig.

0 x
Whisky-ettenleur schreef:Het was wel even slikken toen ik de prijs zag van deze fles...dat wordt even goed sparen!
En dan te bedenken dat dit (een van) de best geprijsde 25yo distillery bottelingen is. Relatief gezien is het een koopje
1 x
Verrassend, ik vond de neus erg veel bourbon invloed hebben voor een Glenfarclas. Ik zat daardoor en door het stro-achtige eerder te denken in de richting van Glenburgie, Caperdonich en Glenlossie. Gelukkig 20 punten voor de sterkte (wat ik erg uit verhouding vind overigens, ik vind het veel knapper als iemand de distilleerderij juist heeft), en nog wat bonus voor de regio en leeftijd.
0 x
- Whisky-ettenleur
- Top bijdrager

Vandaag was het tijd voor sample-2.
Persoonlijk vond ik deze whisky wat tegenvallen. Geur was vrij zacht en de smaak was best stevig. Proef een beetje fruit/bloemen, maar echt een specifieke smaak kon ik er niet van maken. Afdronk was lang.
Geef deze whisky een totaal van: 70 punten (volgens de telling op het formulier dus).
Mijn voorspelling:
Regio: Lowlands
Distilleerderij: Benriach
Leeftijd: 17 jaar
Alcoholpercentage: 50%
Ik weet dat Benriach uit de regio Speyside komt, maar omdat de whisky van gister al uit deze regio komt moest het vandaag wel een andere zijn (de regio is NOOIT 2 reguliere wedstrijddagen achter elkaar dezelfde).
Om die reden heb ik hem last minute aangepast.
En dit was de uitkomst:
Regio: Highlands
Distilleerderij: Ben Nevis 1996 (Whiskybase)
Leeftijd: 18 jaar (9 punten)
Alcoholpercentage: 50.6% (14 punten)

1 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”