Je eerste Whisky

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
edwin1973
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Je eerste Whisky

Ongelezen berichtdoor edwin1973 » 07 Jan 2015, 19:25

Caol Ila Cask 305335 van G & M

Bij Whisky in de molen Dordrecht

:Slainte
0 x

paps
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor paps » 11 Jan 2015, 11:27

In 1975 nam ik een slok Teachers whisky, afschuwelijk vies vond ik het, was ook de eerste keer dat ik überhaupt alcohol dronk, ik was 13 jaar toen.
Daarna pas weer alcohol gehad vanaf 16 jaar.
Eerste lekkere whisky was Glenfiddich, was toen 20 jaar denk ik.
0 x
Hij die een oordeel heeft is opgehouden met nadenken.

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 18 Dec 2020, 18:58

Zo...weekend dus tijd voor een oud draadje! :bigsmile

Ik weet nog dat mijn eerst ‘Scotch’ een Vat69 was na het voor de zoveelste keer kijken van de epische serie Band of Brothers. Bij release van die serie was ik 13, das wat jong om whisky te drinken maar tot 2006 keek ik die serie ongeveer om de paar maanden opnieuw. En die Nixon bleef maar Vat69 zuipen dus ja.l wat doe je dan als echte fan...daarna volgende al snel andere inferieure meuk als Mansion house, grants, Ballentines en al die andere <€20 blends.

De serie ben ik nog veel langer blijven herhalen maar Vat69 stopte wel vrij snel en maakte plaats voor m’n eerste single malt ooit: Glenlivet 12yo. Ik weet nog goed dat ik hoogst onder de indruk was dat ik zojuist wel 25-30 euro uit had gegeven voor 1 fles. Man wat een geld. Het oogstte zelfs het nodige ontzag in de familie :lol: Als ik toen toch eens in de toekomst had kunnen kijken..... :lekker

Waar is het ooit begonnen voor jullie? De allereerste, dus niet perse een malt..
5 x
Afbeelding

Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 18 Dec 2020, 19:03

Mijn eerste fles was een Johnny Walker Green label in 2014 die ik dan aan mijn zoontje zou/ga geven als ie 18 (over 9 jaar) wordt.

Achteraf gezien had ik liever wat anders gekocht voor ‘m! :P
2 x

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 18 Dec 2020, 19:22

Eerste whisky was Jim Beam White Label op de camping met de buurman.

Eerst gekochte fles Glenlivet 12

Laatst gekochte fles Glenlivet 12 Illicit still
1 x

Ardking
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ardking » 18 Dec 2020, 19:26

Johnny Walker Red Label, nu poets ik er mijn velgen mee
1 x
"Volo et Valeo"

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 18 Dec 2020, 20:05

Famous Grouse of Johnnie Red (weet oprecht niet meer welke nu de eerste was) op een flatfeestje ergens in 1993. En dan in één keer achteroverslaan natuurlijk. Lekker? Niet echt... ik deed dat eigenlijk liever met Wodka destijds. :lol:
0 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 18 Dec 2020, 20:45

Je zal het niet geloven maar ik ben om medische redenen overgestapt van bier op whisky. Van bier kreeg ik jichtaanvallen, waardoor ik sinds 7 jaar bier-technisch droog sta. Na een concert van Nightwish waar ik 2 biertjes dronk, eindigde ik op de 1e hulp, met naar ik dacht een gebroken enkel. Dat was weer een jichtaanval, en dus tevens mijn laatste druppel bier. Een maatje van me zette een glas Edradour 10y voor m'n neus. Liefde op het eerste gezicht? Nope.

Het was prima binnen te houden, maar ik was niet "begeistert". Tijdens onze eerste vakantie naar Schotland, waar we beslist niet voor de whisky heen gingen, kocht ik m'n eerste fles: Benromach 10y. Waarom? Het was de goedkoopste in de winkel. Vervolg aankopen (Speyside instappers) brachten mij niet verder. Kennismaking met een aantal leden hier op het forum gaven mij de zet in de juiste richting.Vooral mijn vrouw is hen nog eeuwig dankbaar. :lol:
5 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Wolf2112
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wolf2112 » 18 Dec 2020, 21:27

Cask1988 schreef:inferieure meuk als Mansion house

Mansion house - ook mijn eerste. Omdat ik de fles er zo mooi uit vond zien :D
Eerste single malt? Lagavulin 16
1 x

Guron
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Guron » 18 Dec 2020, 21:30

Bij mij was het een Highland Park 18y. Leuke instap :duimop

Geen spijt van. Enige spijt is dat ze al effe in de glasbak ligt.
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 18 Dec 2020, 21:59

Waarschijnlijk (een gekregen, ben niet van de mix) Jack & Coke. Maar na een weekje werken in Edinburgh een fles Glenlivet Master Distiller Edition meegenomen voor m’n ouwe. Van geproefd, vond het niet te zuipen. Hoe ik dan toch zover dit konijnenhol ingetuimeld ben? De vraag van de eeuw want ik kan het je werkelijk waar niet te vertellen :lol: . Volgens mij door m’n pa, die van een bevriende slijter steeds een single cask flesje meenam, en tja, dat moet geproefd worden.

1 v/d eerste moet deze zijn geweest: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... e-1991-cwc
2 x
2 ∞ & →

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 18 Dec 2020, 22:02

Cask1988 schreef:Band of Brothers..

Pff bedankt, maar weer eens kijken (voor de driehonderdnegenvijftigste keer). Beste ww2-serie ooit gemaakt... komt een (semi)vervolg trouwens. Zelfde makers :bigsmile .
2 x
2 ∞ & →

Mikser
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Mikser » 18 Dec 2020, 22:06

Na een eerste tasting waar verschillende smaakjes passeerden van onuitspreekbare namen was ik fan van de Balblair99... die heb ik datzelfde jaar dan ook gekregen als eerste fles :hoedaf
1 x
Afbeelding

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 18 Dec 2020, 22:18

squaadgras schreef:
Cask1988 schreef:Band of Brothers..

Pff bedankt, maar weer eens kijken (voor de driehonderdnegenvijftigste keer). Beste ww2-serie ooit gemaakt... komt een (semi)vervolg trouwens. Zelfde makers :bigsmile .

Ja een klassieker Band of Brothers. Zie gelijk alle beelden weer voor me. Afgelopen jaar met het hele gezin gekeken. Moet je gezien hebben.

Wil verder dit topic niet bevuilen maar na het zien van Chernobyl moet ik het toch even kwijt. Moet je zeker ook gezien hebben.
1 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 18 Dec 2020, 22:44

Guron schreef:Bij mij was het een Highland Park 18y. Leuke instap :duimop

Ik begon net iets minder deftig, bij mij was het een HP12. En ik vond het GOOR, niet normaal haha!
Ik was gewend om likeurtjes te drinken op dat moment.

Volgens mij duurde het nog ruim een jaar voor ik weer opnieuw een poging waagde, dankzij mijn schoonvader.
Die had een boek liggen "1000 whisky's die je geprobeerd moet hebben voor je doodgaat" of zoiets.
Hij vroeg of ik whisky dronk en ik vertelde hem mijn ervaring met de HP12. Hij vertelde dat je whisky moest leren drinken en moest beginnen met iets als Drambuie. Ik wist oprecht niet eens dat daar whisky in zat, maar ik vond likeuren wel ok, dus begon ik daarmee.
Van Drambuie met een hoop ijs ging het naar Drambuie zonder ijs en daarna heel voorzichtig naar Famous Grouse (weer met ijs) tot ik het kon drinken zonder ijs. Uiteindelijk was ik genoeg gewend aan de sterkte en smaak en kon mijn avontuur beginnen! :Slainte
3 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”