Diageo vond excuus om verder geld uit onze zakken te kloppen

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Diageo vond excuus om verder geld uit onze zakken te klo

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 20 Jun 2014, 15:10

Matti schreef:Klopt, en dat zijn geen 'kosten' die variabel zijn met leeftijd maar variabel met alcoholpercentage. Kortom: de directe invloed van leeftijd op kostprijs is relatief klein.

Dat snap ik niet. Stel ik begin vandaag een distilleerderij. Als ik besluit niets langer dan 3 jaar te bewaren dan betekent dat ook dat ik na 3 jaar al geld ga terugverdienen. Dit is vervolgens zo voor alles wat ik er vanaf dat moment aan arbeid en grondstoffen in stop en niet alleen dat. Ik heb ook een veel lagere onzekerheid, omdat ik in feite maar een paar jaar vooruit hoef te denken wat betreft volumes, marktontwikkelingen, etc.
Als ik besluit te beginnen, maar pas na 12 jaar de eerste flies te bottelen, dan ben ik ook 12 jaar aan het investeren voordat ik er iets van terug zie met tevens een veel grotere onzekerheid.

Ik snap heus wel dat leeftijd niet de grootste factor is, maar ik kan mij ook maar heel weinig erbij voorstellen dat de totale kostprijs van bijvoorbeeld een 12yo tov een 3yo maar een factor van een paar procenten is. Als dat verschil zo extreem klein zou zijn, dan zouden ze vast niet zo fanatiek op de NAS tour gaan lijkt mij.
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 20 Jun 2014, 15:19

Matti schreef:Klopt, en dat zijn geen 'kosten' die variabel zijn met leeftijd maar variabel met alcoholpercentage. Kortom: de directe invloed van leeftijd op kostprijs is relatief klein.

Ik denk dat je onder andere de angel's share vergeet Matthijs. Of begrijp ik je nu niet?
Laat je een vat langer liggen, dan verdwijnt er meer uit het vat en heb je simpelweg minder whisky over om geld mee te verdienen. Is de helft uit het vat verdampt, dan moet je twee keer zoveel per fles vragen om net zoveel aan het vat te verdienen. Als alle andere factoren al gelijk zouden blijven... (wat bepaald niet zo is want alcoholpercentage daalt ook, opslagruimte kost geld, arbeid om de vaten te blijven controleren is niet gratis, etc).
0 x
Afbeelding

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 20 Jun 2014, 15:27

Soundwave schreef:Ik snap heus wel dat leeftijd niet de grootste factor is, maar ik kan mij ook maar heel weinig erbij voorstellen dat de totale kostprijs van bijvoorbeeld een 12yo tov een 3yo maar een factor van een paar procenten is. Als dat verschil zo extreem klein zou zijn, dan zouden ze vast niet zo fanatiek op de NAS tour gaan lijkt mij.

Verschil in kostprijs tussen 3 3n 12 jaar oud hoeft niet zo hoog te zijn lijkt me. enige wat je hebt is een langere rijping. Dat betekent dat het langer plek inneemt in je warehouse. Maar dat niet veel. En je hebt meer omdat er meer verdampt. Dus je haalt minder flessen uit e vat.
Volgens mij gaan ze fanatiek op de NAS tour omdat ze simpelweg de voorraden niet of minder hebben. En omdat je veel flexibeler met je voorraden om kunt gaan. Als jet hetzelfde eindresultaat kunt bereiken door in de mix van tientallen vaten een paar vaten te gooien die wat jonger zijn, dan kan dat nu.
En jonger kunnen verkopen voor meer geld levert meer op natuurlijk ;)

Ik heb op zich geen moeite met NAS overigens. Ook niet als het duurder zou zijn. Gat mij om prijs/kwaliteit. Oftewel heb ik het over voor de smaak. Laten we niet vergeten dat we de laatste pak hem beet 10-12 jaar enorm verwend zijn met steeds oudere whisky's. Toen ik net begon met whisky (Opa praat ;) ) was er bij lange na niet zo veel oudere whisky beschikbaar. een jaar of 12 was al knap oud. Ga je nog wat verder terug dan zul je op labels zien: 8 years, very old whisky. Langere vatrijping is eigenlijk pas vrij recent (en voor een groot deel noodgedwongen, vanwege het bekende whisky loch).

Ja, ik wordt uiteindelijk als liefhebber wel graag geïnformeerd. Wanneer is het gedistilleerd, wanneer gebotteld, hoe is het gerijpt? Maar het allerbelangrijkst is en blijft: is het goed te nassen?
1 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

Qtinn
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Qtinn » 20 Jun 2014, 15:31

Als jouw bonus afhankelijk is van de winst van jouw bedrijf, denk ik dat het lucratiever is om de travel retail (NAS-markt) te bedienen dan de niche van de echte liefhebbers. En inderdaad een veel kortere terugverdientijd van je vat. Maar ook sneller je vat weer leeg om opnieuw te vullen met de vatschaarste.

Echter zullen er ook altijd niche aanbieders blijven die tegen redelijke prijzen mooie whiskies aanbieden, zoals bijvoorbeeld Arran of IB's van Whiskybroker. En is Ardbeg dan geen op en top marketing/NAS machine?
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 20 Jun 2014, 16:43

totalatool schreef:Ik denk dat je onder andere de angel's share vergeet Matthijs. Of begrijp ik je nu niet?
Laat je een vat langer liggen, dan verdwijnt er meer uit het vat en heb je simpelweg minder whisky over om geld mee te verdienen. Is de helft uit het vat verdampt, dan moet je twee keer zoveel per fles vragen om net zoveel aan het vat te verdienen. Als alle andere factoren al gelijk zouden blijven... (wat bepaald niet zo is want alcoholpercentage daalt ook, opslagruimte kost geld, arbeid om de vaten te blijven controleren is niet gratis, etc).

Natuurlijk is angel's share belangrijk en is de kostprijs van leeftijd belangrijk. Sterker nog, vaak onderbelicht, dat zeg ik een paar posts terug ook:

Matti schreef:Kijk, dit vind ik dus een belangrijk en onderbelicht punt. Een oudere whisky kost inherent meer. Een jongere minder.

En dat ligt aan angel's share, opslagkosten, mankracht, etc.

Ik probeer met het aandeel van de kostprijs in de verkoopprijs alleen een tegenargument aan te dragen dat de invloed van de leeftijd ietwat beperkter is (relatief klein != niet aanwezig) dan je misschien intuïtief zou aannemen. Ik haal dus bewust mijn eigen statement gedeeltelijk onderuit om de discussie wat te balanceren :)

Soundwave schreef:Dat snap ik niet. Stel ik begin vandaag een distilleerderij. Als ik besluit niets langer dan 3 jaar te bewaren dan betekent dat ook dat ik na 3 jaar al geld ga terugverdienen. Dit is vervolgens zo voor alles wat ik er vanaf dat moment aan arbeid en grondstoffen in stop en niet alleen dat. Ik heb ook een veel lagere onzekerheid, omdat ik in feite maar een paar jaar vooruit hoef te denken wat betreft volumes, marktontwikkelingen, etc.
Als ik besluit te beginnen, maar pas na 12 jaar de eerste fles te bottelen, dan ben ik ook 12 jaar aan het investeren voordat ik er iets van terug zie met tevens een veel grotere onzekerheid.

Ik snap heus wel dat leeftijd niet de grootste factor is, maar ik kan mij ook maar heel weinig erbij voorstellen dat de totale kostprijs van bijvoorbeeld een 12yo tov een 3yo maar een factor van een paar procenten is. Als dat verschil zo extreem klein zou zijn, dan zouden ze vast niet zo fanatiek op de NAS tour gaan lijkt mij.

Ik heb nooit gezegd dat het gaat om procenten (alleen dat het gaat om een kleiner deel dan je misschien intuïtief zou denken, in de orde van grote van euro's, niet tientjes, per fles). Verder ben ik het volledig eens met de punten die je hierboven aanhaalt.

Ik vind juist de waarde die hangt aan leeftijd veel concreter dan de andere onderdelen die de verkoopprijs van een fles uitmaken en ben daarom ook voorstander van leeftijdsaanduidingen op de fles, zodat er nog iets van een relatie is tussen verkoopprijs en kostprijs.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 20 Jun 2014, 16:51

laddie teun schreef:Ja, ik wordt uiteindelijk als liefhebber wel graag geïnformeerd. Wanneer is het gedistilleerd, wanneer gebotteld, hoe is het gerijpt? Maar het allerbelangrijkst is en blijft: is het goed te nassen?

100% mee eens.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 20 Jun 2014, 17:15

Matti schreef:Natuurlijk is angel's share belangrijk en is de kostprijs van leeftijd belangrijk. Sterker nog, vaak onderbelicht, dat zeg ik een paar posts terug ook:

Matti schreef:Kijk, dit vind ik dus een belangrijk en onderbelicht punt. Een oudere whisky kost inherent meer. Een jongere minder.

En dat ligt aan angel's share, opslagkosten, mankracht, etc.

Ah, juist, ik had beter eerst alle berichten kunnen lezen. :Tongue
0 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 24 Jun 2014, 23:06

Dit draadje lees ik met veel interesse.
Ik heb zelf altijd wel een beetje een reserve tegen een NAS. Zeker als het van zulke grote jongens komt met zulke praatjes.
Wat ik dan hoor is: we hebben de oude whisky niet meer voldoende en we versnijden het hele gebeuren.

Een vergelijkbaar iets gebeurd nu al twee jaar in de koffie industrie. De koffie oogsten zijn al twee jaar behoorlijk mislukt. De koffiebranders mengen dan een lading slechte bonen met de normale en goede bonen, en dan kienen ze het zo uit dat de doorsnee koffiedrinker het net niet merkt. Dit is volgens mij wat er in de whiskyindustrie gebeurd. Versnijden met mindere whisky, het een ander naampje geven, 15 euro erboven op en verkopen als iets lekkers.

Toch zijn er ook hele goede NAS whisky's. Alle whisky's van Compassbox zijn zeer goed (alhoewel ze niet allemaal in mijn straatje liggen), ik vond de Cutty Sark Storm ook goed voor zijn prijs en zo zijn er wel meer al dan niet blends.

Maar liever trap ik er niet in, ik ben toch iets huiverig. Sowieso vertrouw ik de laatste tijd meer op onafhankelijke bottelaars of kleine stokerijen dan de grote jongens.
0 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 25 Jun 2014, 09:30

laddie teun schreef:Maar het allerbelangrijkst is en blijft: is het goed te nassen?

Nieuwe spelling: NAS'en.
0 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 28 Jun 2014, 15:05

Hey Matti, je had Rolf Schollaert toch nog gemaild over zijn artikel in De Standaard? Heb je nog antwoord gekregen?

Matti schreef:Ik heb hem inderdaad even gepolst. Ik ben benieuwd.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 28 Jun 2014, 15:22

Nope, geen enkele reactie. Zal er nog een mailtje achteraan sturen.
1 x
Matthijs, whiskynerd.

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Diageo vond excuus om verder geld uit onze zakken te kloppen

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 01 Nov 2015, 06:43

Ik lees dit topic nu pas, erg interessant! Ik had ook al hier een stelling neergelegd, maar het hier op andere wijze verwoorden.

Voor mijn gevoel is transparantie richting de consument het belangrijkste, zowel voor NAS als bottelingen met leeftijdsaanduiding. Smaak is subjectief en dus moeilijk af te zetten tegen een prijs, iets dat al eerder is gepost.

De liefhebbers of anderen die new make geproefd hebben, weten dat deze new make tijd nodig heeft om een aantal negatieve smaakelementen kwijt te raken. In deze zin is leeftijd belangrijk. Daarnaast is het imho belangrijk te weten in wat voor vat de whisky is gerijpt: zowel het soort hout, het aantal vorige fills en de andere drank die er in heeft gezeten (en misschien nog zelfs de mate van charring maar da's iets teveel in detail). Tenslotte is nog relevant of de whisky een koude filtering heeft ondergaan en of er kleurstoffen (caramel) aan zijn toegevoegd.

Dit klinkt wellicht schoolmeesterachtig (natuurlijk wist iedereen dit al), maar waarom vinden we niet op alle flessen deze informatie terug? We zijn in een aantal gevallen al te lang gefopt met onvolledige aanduidingen en flessen die in beleving van de klant anders smaken dan een voorhanden zijnde smaakbeschrijving.

Flessen met leeftijdsaanduiding hebben in ieder geval het voordeel dat je kunt inschatten of de ergste onaantrekkelijke elementen van new make zijn "weggerijpt", dit lukt ook in refill-vaten. Daarom heb ik moeite met NAS, omdat ik ben aangewezen op reviews van degenen die zo dapper waren om een fles te kopen, proeven en hun bevindingen te delen.

In zoverre moet ik Diageo nageven dat ze bij de intro van hun special releases 2015 aangaven dat de Clynelish, een NAS-botteling, alleen whisky heeft gebruikt die 15 jaar of ouder is. Daarbij is al beter in te schatten of het om welke kwaliteit het gaat. De prijs is echter belachelijk, alsof er bijna alleen maar 30-jarige of nog oudere whisky in is gedaan.
Als zulke bedragen worden gevraagd, dan gaat het eerder om een investering (tenzij je veel poen hebt) en lijkt me volledige transparantie op zijn plaats.

John Glaser heeft laatst bakzeil gehaald en alle informatie over de inhoud van zijn botteling "this is not a luxury whisky" van zijn website moeten verwijderen, aangezien een lid van de SWA (speculatie: Diageo, er zit nl oude Caol Ila en nog meer lekkers in) heeft geklaagd. De reden: het zou tegen Europese richtlijnen zijn. Dat is toch de omgekeerde wereld? Zie https://scotchwhisky.com/magazine/news/ ... ks-eu-law/ voor het artikel.

Ik denk dat ik maar eens een fles "this is not a luxury whisky" ga aanschaffen en kijken of en hoe ik in Brussel aanhangig kan maken dat zonder verdere criteria ten aanzien van de kwaliteit NAS een grotere mate van gebrek aan transparantie aan de dag legt.
2 x
Affirmanti incumbit probatio

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Diageo vond excuus om verder geld uit onze zakken te kloppen

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 01 Nov 2015, 14:58

caskstrength schreef:
In zoverre moet ik Diageo nageven dat ze bij de intro van hun special releases 2015 aangaven dat de Clynelish, een NAS-botteling, alleen whisky heeft gebruikt die 15 jaar of ouder is. .

Maar wie zegt dat dit echt waar is? Dat is op geen enkele manier na te gaan. En als het echt zo is hadden ze net zo goed een age statement van 15 jaar op de fles kunnen zetten. Nu "weet" iedereen het toch ook?
Ik ben altijd sceptisch over dit soort uitspraken.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 01 Nov 2015, 15:34

Qtinn schreef: En is Ardbeg dan geen op en top marketing/NAS machine?

Dat is alleen nog maar marketing... Tasjesboeren daar... :boos
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 01 Nov 2015, 15:44

Oogadal schreef:
Qtinn schreef: En is Ardbeg dan geen op en top marketing/NAS machine?

Dat is alleen nog maar marketing... Tasjesboeren daar... :boos

ik vraag me af of je in de LV winkel ook een glaasje Ardbeg aangeboden krijgt. :gnif
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”