Soundwave schreef:Nou ja, het is misschien de manier waarop je het verwoordt waardoor ik het juist niet vind kloppen, kijk alcohol is alcohol (of laten we het er even op houden dat ethanol nu eenmaal ethanol is). De smaak zit niet in de ethanol, want ethanol is gewoon 1 molecuul. Meer figuurlijk zou je wel kunnen zeggen dat de smaken enigzins worden omhult door ethanol moleculen en dus min of meer in de alcohol zitten. Dit zorgt er dan deels juist voor dat die specifieke smaken niet te proeven zijn, omdat ze 'gevangen' zitten. De juiste hoeveelheid water kan die esters juist los laten breken uit die moleculen. Wel is het zo dat dat nu juist soms degene zijn die je niet wil. Ik heb het boek van Brilleman nooit gelezen, maar hier is ook nog een interessant artikel waar een deel daarvan wordt toegelicht. (zal nog even verder zoeken naar het vele malen uitgebreidere artikel dat ik daar eens over heb gelezen).
http://whiskyscience.blogspot.nl/2013/01/alcohol-strength.html
PS
Uiteindelijk blijft het gewoon ook voor ieder iets persoonlijks en vindt de ene CS whisky altijd smaakvoller dan verdunde whisky. Ik dus in ieder geval niet, maar ook zeker niet zo dat ik daardoor het omgekeerde wel waar vind hoor.
Dus niet. De formule is C2H5OH.
Wat Matti zegt klopt. De verbindingen zorgen voor de smaak.

.