Goh, ik zag dat ik nog niet eens gestemd had. Matig.
Ik heb PRO gestemd. Iets met vet en soep en zo.
Poll: No Age Statement whisky: de nieuwe mode in whiskyland
Re: Poll: No Age Statement whisky: de nieuwe mode in whiskyl
Piet schreef:In de recente WhiskyPassion, nummer 4, 2013 staan op blz.61 enkele van de hier gegeven reacties vermeld (Totalatool, Matti, WhiskyWerner).
w00t!
0 x
Matthijs, whiskynerd.
- WhiskyWerner
- Senior

JayDie schreef:Ik denk dat we er maar aan moeten wennen... Over een paar jaar weten we niet beter
Dat denk ik ook...maar heb wel contra gestemd.
Als ik zie wat ze voor een NAS kunnen vragen, Talisker Storm, Ardbeg, Connemara Turf Mór enz.
Allemaal vrij jonge whiskies, voor veel geld.
Maar zolang Diageo overal loopt te 'pushen' om de produktie te verhogen, zullen we dit steeds meer gaan zien.
Maar er zijn natuurlijk wel goede NAS bottelingen, de Storm bv vind ik prima. Alleen zijn de prijsverhoudingen soms zoek.
In mijn ogen is NAS gewoon een manier om jonge vaten sneller op de markt te kunnen brengen tegen vaak hoge prijzen.
0 x
JayDie schreef:Ik denk dat we er maar aan moeten wennen... Over een paar jaar weten we niet beter
Ik heb contra gestemd puur omdat ik van duidelijk hou.
Een dame van Bruichladdich vertelde over The Rock een kulverhaal over dat de vaten het dichtst tegen de Atlantische Oceaan zouden zijn opgeslagen en dat het daarom een heftige dram zou zijn. Bij Maccallan hadden ze een prima op sherry gerijpte serie waar je in de winkel goed voor betaalt maar ze konden niet exact zeggen hoe lang het spul op vat had gelegen (,,tussen de 14 en 17 jaar'', zeiden ze over Amber). Ik koop toch het liefst een OB'er omdat het dan duidelijk is wat je krijgt.
Toch heeft het ook wel voordelen; Glen Garioch Founders Reserve is ook een NAS volgens mij (ik kan nergens vinden hoe lang de whisky heeft gerijpt) en Tomatin Cu Bocan vind ik veel lekkerder dan de Tomatins met een leeftijd op de fles. Er zitten best lekkere tussen en voor een goede prijs.
0 x
Re: Poll: No Age Statement whisky: de nieuwe mode in whiskyland
Het laten rijpen van whisky in houten vaten is een uiterst kostbare aangelegenheid en vooral heel vervelend op het moment dat je product niet aan te slepen is. Logisch dus dat producenten zoeken naar manieren om sneller een drinkbaar product te maken. Misschien worden daar zelfs wel zeer nuttige methoden voor uitgevonden. Hoogstwaarschijnlijk zijn deze methoden goedkoper dan het opslaan in vaten. De vraag is daarom of een even hoge prijs wel valt te rechtvaardigen. In ieder geval vind ik dat een etiket informatie dient te geven over de inhoud en dat leeftijd nog steeds een belangrijk aspect van malt whisky is. Het simpelweg weglaten van enige informatie hierover vind ik niet ok. Zet er dan gewoon op dat 20% 3 jaar oud is en… etc.
1 x
Re: Poll: No Age Statement whisky: de nieuwe mode in whiskyland
aadvan schreef:[...] Logisch dus dat producenten zoeken naar manieren om sneller een drinkbaar product te maken. Misschien worden daar zelfs wel zeer nuttige methoden voor uitgevonden. Hoogstwaarschijnlijk zijn deze methoden goedkoper dan het opslaan in vaten. [...]
Maar ook illegaal
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”