Beginnen met Whisky voor 150 euro

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
bart_g
Actief lid
Actief lid

Re: Beginnen met Whisky voor 150 euro

Ongelezen berichtdoor bart_g » 30 Sep 2012, 13:48

Zoals beloofd nog even een reactie na de proeverij.

Afgelopen vrijdag is Han Schoutens bij mij thuis geweest voor een leuke proeverij. We hebben 7 verschillende single malts geproefd met daarbij wat hapjes. De geproefde malts waren:

1. Tullibardine Aged Oak 40% Highland Malt
2. Aberlour 1992 17y The Cooper Choice 46%
3. Edradour 7y Port Cask Matured 46%
4. Glendronach 15y Revival 46%
5. Bowmore 2000 9y Sherry Cask 46% (Murray McDavid)
6. Laphroaig Quarter Cask Peaty malt 48%
7. Port Charlotte PC9 Islay Malt 59,8%

Ik vond ze allemaal lekker, behalve de Edradour. Die vond ik echt te zoet. De lekkerste vond ik de Bowmore met kort daarna de Laphroaig (wel erg wennen qua smaak), de Aberlour en de Glendronach. De Tullibardine verdient wat mij betreft ook een bijzondere vermelding. Een lekkere toegankelijke whisky voor een heel erg leuke prijs.

Op basis van de proeverij heb ik de volgende flessen besteld:
- De Tullibardine Aged Oak
- Bowmore, Bowmore 2000 - Sherry Finish - W&M Barrel Selection (omdat de Murray McDavid niet meer voor een leuke prijs te krijgen was).
- Caol Ila Moch (op basis van een aantal tasting notes en het feit dat ik ook een Whisky wilde kopen die ik nog niet geproefd had)

Daarnaast heb ik van een vriend een setje miniatuurflesjes Glendronach 12, 15 en 18yo gehad.

De overgebleven 50 euro hou ik nog even apart. Ik twijfelde erg om de Laphroaig Quarter Cask meteen aan te schaffen, maar daar heb ik toch maar even mee gewacht. Ik denk dat ik voorlopig genoeg te ontdekken heb.

Mijn whiskybegin is dus gemaakt! Bedankt voor alle tips hier.
0 x

EricV
Actief lid
Actief lid

Re: Beginnen met Whisky voor 150 euro

Ongelezen berichtdoor EricV » 02 Okt 2012, 12:04

Als beginner wil je een zo breed mogelijk spectrum proeven, en ik kan mij geheel vinden in de genoemde malts. De Isle of Jura 10 vind ik een goeie tip, evenals de Springbank 10, Dalwinnie 15, HP18, Laphroaig 10 of QC, en natuurlijk de Glenlivet 12. Je vroeg ook om een blend, en dan denk ik aan een Chivas Regal 12 bijvoorbeeld.

Proost! :nat
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”