Hoe maak jij je keuze voor een volgende fles?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
pedrowhisky
Actief lid
Actief lid

Re: Hoe maak jij je keuze voor een volgende fles?

Ongelezen berichtdoor pedrowhisky » 05 Feb 2025, 11:00

Goede uiteenzetting, zoals zovele hier al mij wat wijzer hebben gemaakt.

Tom2 schreef:De ene dag is de andere niet qua smaak en geurbeleving.

Ik dacht altijd dat ik gek was als ik de ene dag de whisky geweldig vond en de andere dag de whisky wel aardig. Een goede whisky word nooit een slechte, maar ik probeer wat je zegt altijd minimaal 2x te proeven en als het kan 3 of 4 keer, dan heb ik goed kennis kunnen maken.

Is er een wetenschappelijke verklaring voor waarom de ene dag de whisky beter smaakt dan de andere? Of is het gezelschap waarmee je het drinkt, wat je er voor gegeten hebt of hoe je dag is verlopen?
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 05 Feb 2025, 11:10

pedrowhisky schreef:Is er een wetenschappelijke verklaring voor waarom de ene dag de whisky beter smaakt dan de andere? Of is het gezelschap waarmee je het drinkt, wat je er voor gegeten hebt of hoe je dag is verlopen?

Emoties, gestel, stress, waarom heb je een broodje Tempeh met Kouseband gegeten voordat je whisky dronk, heeft de boer buiten gegierd, heb je een scheutje Lenor korrels teveel gedaan? Talloze factoren kunnen hier een rol spelen.

Vaak in de middag, don't shoot me, zijn de papillen het best. Althans is mijn ervaring. Als was het drammetje om 7:30 uur bij een grijs, winderig en mistroostig Loch Lomond ook legendarisch.
2 x

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 05 Feb 2025, 13:12

Een wetenschappelijke verklaring zal er allicht zijn.
Maar wat Alex zegt.
Eten en drinken
Emotie
Vermoeidheid
Stres
Het moment van de dag
Zijn allemaal factoren.

Als je gaat ontdekken, probeer dan te starten met een fles die je goed kent. BVB Glenfiddich 12. Een indrinker zeg maar. Je receptoren moeten vaak even wennen aan de hoge alcoholische drank. Je 2e dram gaat vaak meer "smaak" afgeven dan je eerste.

Ook de line-up waarin je whisky drinkt heeft invloed.
Je drinkt een lekkere whisky in een line-up met niet zo lekkere whisky's. Deze gaat er dan echt bovenuit steken.
Je drinkt deze whisky in een line-up met toppers, dan gaat hij iets minder uit de verf komen.
0 x
Afbeelding

Slight
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Slight » 19 Jul 2025, 12:34

Slight schreef:...er zijn flessen die ik over heb geslagen vanwege de gebrekkige presentatie.

Ik verwacht niet direct dat iemand het met me eens gaat zijn, en misschien is het wat oppervlakkig van mij, maar toch. Nu denk ik bijvoorbeeld aan de releases van de Keeble Cask Company. Je ziet ze steeds meer verschijnen, en iedere keer stoor ik me aan de lelijke flessen en het lelijke label. Sorry alvast mocht ik iemand tegen de schenen schoppen. Ieder z'n ding.

Fragrant Drops (apothekerspot?)
Afbeelding

Elevenses Whisky (urinefles?)
Afbeelding
0 x
Afbeelding

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 19 Jul 2025, 15:44

Slight schreef:
Slight schreef:...er zijn flessen die ik over heb geslagen vanwege de gebrekkige presentatie.

Ik verwacht niet direct dat iemand het met me eens gaat zijn, en misschien is het wat oppervlakkig van mij, maar toch. Nu denk ik bijvoorbeeld aan de releases van de Keeble Cask Company. Je ziet ze steeds meer verschijnen, en iedere keer stoor ik me aan de lelijke flessen en het lelijke label. Sorry alvast mocht ik iemand tegen de schenen schoppen. Ieder z'n ding.

Fragrant Drops (apothekerspot?)
Afbeelding

Elevenses Whisky (urinefles?)
Afbeelding

Niets mis met het delen van je mening hoor. Reken er maar op dat voor deze bottelaars een langetermijnvisie volslagen overbodig is. Mediocre releases voor premium prijs.
0 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 21 Jul 2025, 10:07

Die Elevenses flessen zijn niet bepaald uitnodigend inderdaad, maar die Fragrant Drops vind ik dan wel weer wat hebben. Niet dat ik verder überhaupt gevoelig ben voor de esthetiek van flessen. Doe mij alles maar in een standaard fles en zonder dozen of kokers. Minder verpakkingsmateriaal, minder verpakkingskosten, minder transportkosten en er passen meer flessen bij mij op de plank.
4 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 21 Jul 2025, 18:00

Ach, moet zeggen dat ik als beginnend whiskydrinker best we; gevoelig was voor een mooie fles en verpakking. Nu boeit me het weinig meer en gaat het me alleen om de inhoud, al heb ik misschien wel een ondergrens. Die Elevenses-fles tart die wel zeg, wat een gedrocht! Die Fragrant Drops vind ik wel wat hebben, de unieke labels tenminste, die parfumflesjesdop hoeft van mij niet zo.
0 x
Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 21 Jul 2025, 20:42

Ach smaken verschillen, maar die Fragrant Drops vallen wel op in het schap - en dààr draait het uiteindelijk om. Ik bied af en toe een hulpende hand in m'n kameraad z'n winkel en het verbaast me hoe vaak het uitzicht van de fles een (grote) rol speelt, vooral als het voor een cadeautje is van/aan iemand die er eigenlijk niet zo veel van af weet. Onlangs nog een Tomatin Cu Bocan verkocht voor die reden (prima whisky trouwens ook). Als het een liefhebber is dan speelt een te afgelikte verpakking/presentatie vaak in het nadeel van de fles zelfs, want dan worden ze achterdochtig.
0 x

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 22 Jul 2025, 06:57

Casketje schreef: Onlangs nog een Tomatin Cu Bocan verkocht voor die reden .

Dat vind ik idd ook een gave fles!

Maar sowieso is dat iets waar je in het begin van je ontdekkingsreis gevoelig voor bent.
Tegelijk doet de marketing ook goed zn werk, als je een merk herkent aan de vorm van de fles.

En na de jaren verstrijken kijk je toch vooral naar de inhoud en wil je de kosten er omheen zo laag mogelijk houden, zoals Hammerhead al noemde.
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 22 Jul 2025, 09:11

Tsja, kan me wel vinden in de reactie van David/Hammerhead. Sommige bottelaars (zoals die rechthoekige Claxton's) gebruiken echt onhandige flessen!
Om van de irritante verpakkingen (zoals die vouwdozen van Cooper's Choice) nog maar niet te spreken.
Betaal liever meer voor goede inhoud dan extra voor onzinnige verpakking of eigenwijze vorm van een fles.

Oké, dat de ietsje duurdere en exclusievere bottelingen in een 'duur' kistje komen begrijp ik dan wel weer.

Labels op de fles is ook zoiets. Ik heb een drinkmaatje die als hij langs komt alleen iets wil proeven uit flessen waar hij het label mooi van vindt.
Zelfs als ik zeg dat ín de fles écht een mooie whisky te vinden is wil hij deze pertinent niet proeven.

Als ik aan foeilelijk of mislukte labels denk komt overigens altijd deze als eerste in mijn herinnering: Lagavulin CWC
1 x
Afbeelding

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 22 Jul 2025, 09:20

Fat Bastard! schreef:Tsja, kan me wel vinden in de reactie van David/Hammerhead. Sommige bottelaars (zoals die rechthoekige Claxton's) gebruiken echt onhandige flessen!
Om van de irritante verpakkingen (zoals die vouwdozen van Cooper's Choice) nog maar niet te spreken.
Betaal liever meer voor goede inhoud dan extra voor onzinnige verpakking of eigenwijze vorm van een fles.

Oké, dat de ietsje duurdere en exclusievere bottelingen in een 'duur' kistje komen begrijp ik dan wel weer.

Labels op de fles is ook zoiets. Ik heb een drinkmaatje die als hij langs komt alleen iets wil proeven uit flessen waar hij het label mooi van vindt.
Zelfs als ik zeg dat ín de fles écht een mooie whisky te vinden is wil hij deze pertinent niet proeven.

Als ik aan foeilelijk of mislukte labels denk komt overigens altijd deze als eerste in mijn herinnering: Lagavulin CWC

David had er toen al geen zin meer in denk ik... :bigsmile in schril contrast met flessen als deze https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... l-1990-cwc of deze https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... l-1966-cwc :HitHead
2 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 22 Jul 2025, 09:36

"Creative" ging blijkbaar niet altijd op voor de labels. En ja een leuk labeltje doet natuurlijk wel iets, het trekt iig aan als je de planken bij de slijter afgaat.

Dozen en kokers zijn eigenlijk alleen nog nuttig als je geen andere manier hebt om je whisky donker te bewaren. In dat kader zijn de meest zinloze verpakkingen toch wel de Gordon & McPhail dozen; da's niet meer dan een veel te groot open frame.
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 22 Jul 2025, 10:13

Paulini schreef:
David had er toen al geen zin meer in denk ik... :bigsmile in schril contrast met flessen als deze https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... l-1990-cwc of deze https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... l-1966-cwc :HitHead

:P

Hahaha, nou inderdaad. Overigens had hij net na deze jubileumbotteling voor WIN zelf zijn 10-jarig jubileum en de labels voor die flessen zagen er iets beter uit: Lagavulin CWC
Vind de Tony Koehl labels wel tof (heb die Littlemill nu open staan thuis), maar vooral zijn "Birds of Prey" labels waren ook tof.
1 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 22 Jul 2025, 10:18

HammerHead schreef:Dozen en kokers zijn eigenlijk alleen nog nuttig als je geen andere manier hebt om je whisky donker te bewaren. In dat kader zijn de meest zinloze verpakkingen toch wel de Gordon & McPhail dozen; da's niet meer dan een veel te groot open frame.

Bij veel van die G&M dozen die ik heb zit een soort 'sleeve' omheen, dus deze staan wel donker op m'n zoldertje stof te vangen tot ik ze open trek.
Die CC verpakking van hun bottelingen zijn ook open aan voor en achterkant. echt onhandig en ook nog een soort stugheid waardoor ze bijna niet open te krijgen zijn. Gingen (heb al geruime tijd niks meer van ze gekocht) bij mij standaard direct bij het oud papier!

malts_copnon1-38868159.jpg
malts_copnon1-38868159.jpg (72.39 KiB) 1100 keer bekeken
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 22 Jul 2025, 19:33

Fat Bastard! schreef:Die CC verpakking van hun bottelingen zijn ook open aan voor en achterkant. echt onhandig en ook nog een soort stugheid waardoor ze bijna niet open te krijgen zijn.
Heeft Springbank ook een tijdje gehad. Vond ik die dozen vooral gammel.
Fat Bastard! schreef:Als ik aan foeilelijk of mislukte labels denk komt overigens altijd deze als eerste in mijn herinnering: Lagavulin CWC

Is dat etiket niet tegen de regels van de SWA; een leeftijd vermelden dat afwijkt van de leeftijd van de whisky?
The Scotch Whisky Regulations 2009 art. 12 schreef:(3) A person must not label, package, sell, advertise or promote any Scotch Whisky in a way that includes a reference to any number (however expressed) if the reference to that number may create a likelihood of confusion on the part of the public as to whether the number relates to the maturation period of the whisky, its age or when it was distilled.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”