Marktconform versus flippen

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Marktconform versus flippen

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 29 Jan 2021, 13:14

Ben ff weg, even die Orkney cQs flippen. :lol:

Ik mag, 't was mijn vat tenslotte. :o

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... t-2004-cqs
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 29 Jan 2021, 14:37

Ik heb volgens mij eerder gezegd: elk jaar 5% erbij
Als je de fles in 10 jaar niet hebt kunnen verkopen, mag je voor de daaropvolgende jaren 7% erbij tellen..

Dus: een vergeten flesje GF 12 welke in 2005 € 20,- koste,
had in 2015 een waarde van 32,50
Inmiddels 5 jaar verder mag dat flesje 45,- euro kosten...

Fair price?
1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Perry Veenendaal
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Perry Veenendaal » 29 Jan 2021, 15:43

Op https://whiskyauction.com/ is mooi de prijshistorie van flessen te zien.
Tel er zo’n 15% bij op en je weet wat de koper er voor over heeft gehad.
Dat is marktconform m.i.
2 x

Perry Veenendaal
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Perry Veenendaal » 29 Jan 2021, 15:47

Voor degenen die gaan zoeken: links onderin de homepage “results database” aanklikken, vervolgens kun je de door jou
Gezochte fles zoeken.....en die 15% is grofweg de veilingkosten die de koper op de prijs moet betalen...
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 29 Jan 2021, 16:22

Perry Veenendaal schreef:Voor degenen die gaan zoeken: links onderin de homepage “results database” aanklikken, vervolgens kun je de door jou
Gezochte fles zoeken.....en die 15% is grofweg de veilingkosten die de koper op de prijs moet betalen...

Die 15% betaal je toch aan de veiling? Heeft verder dus niet zoveel met de verkoopwaarde te maken. Als iedereen hier flessen met deze prijsstelling gaat aanbieden kan ik het antwoord wel raden: "dan breng je ze toch lekker naar de veiling". Bovendien betaal je dan ook nog eens een sellers fee. Oftewel andersom geredeneerd kun je dan ook uitgaan van de prijs minus de sellers fee.
1 x

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 29 Jan 2021, 16:37

HammerHead schreef:
Perry Veenendaal schreef:Voor degenen die gaan zoeken: links onderin de homepage “results database” aanklikken, vervolgens kun je de door jou

Die 15% betaal je toch aan de veiling? Heeft verder dus niet zoveel met de verkoopwaarde te maken. Als iedereen hier flessen met deze prijsstelling gaat aanbieden kan ik het antwoord wel raden: "dan breng je ze toch lekker naar de veiling". Bovendien betaal je dan ook nog eens een sellers fee. Oftewel andersom geredeneerd kun je dan ook uitgaan van de prijs minus de sellers fee.

Van harte me je eens.
0 x
Afbeelding

Perry Veenendaal
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Perry Veenendaal » 29 Jan 2021, 17:11

Het ging er mij om dat je aan de prijshistorie kunt zien wat kopers blijkbaar bereid zijn geweest te betalen, exclusief veilingkosten. Voor mij is dat een goede indicator voor de marktontwikkeling en marktprijs.

Wat de verdere reacties betreft: een verkoper weet nooit zeker wat zijn fles op de veiling gaat opbrengen, dat kan mee- en tegenvallen. Hij moet immers afwachten wat er wordt geboden. Een koper daarentegen weet precies wat hij moet gaan betalen, dat kan dus nooit tegenvallen.

Bij Whiskyauction.com zijn ze ook nog zo netjes dat ze bij een bieding ook direct de bijkomende kosten laten zien.
Maar dat terzijde.
1 x

Ardking
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ardking » 29 Jan 2021, 18:12

Oogadal schreef:Ben ff weg, even die Orkney cQs flippen. :lol:

Ik mag, 't was mijn vat tenslotte. :o

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... t-2004-cqs

Ik quote jezelf, .Ahhh, the 1st golddigger has already turned up, asking a ridicoulous € 130 a bottle.

10 euro van de ridicoulous prijs af, mij prima, je mag doen wat je wilt en het is aan de koper om het te doen, maar laten we dan niet te snel met ons allen een oordeel vellen over wat flippen is en verhogen cfm marktprijs in een kort tijdsbestek. Btw heerlijke whisky en nog waard ook m.i.
0 x
"Volo et Valeo"

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 29 Jan 2021, 19:20

Yep, dat is je volste recht. Alleen inmiddels wordt € 130 - 150 als marktconform gezien kennelijk.
Bovendien heb ik deze fles geruime tijd op de Marketplace aangeboden voor ergens rond de € 80-85 (De opmerking die je quote dateert van de periode dat ik deze fles voor € 85 aanbood en een Belg dacht er € 130 voor te kunnen vragen, de inkt van de labels was amper droog)
Kortom, mensen die ‘m gemist hebben zijn ongeveer 2 maanden in de gelegenheid geweest deze te kopen tegen een mi zeer nette prijs.
Er komt ook bij mij een moment dat het wel klaar is met Sinterklaas spelen.

Degenen die ingetekend hebben bij cQs hebben dat kunnen doen aan praktisch mijn aankoopprijs van een jaar of 4 geleden. (Wat opslagkosten en kosten voor samples toegevoegd)
In een normaal model had deze fles van origine aanmerkelijk meer moeten kosten.

Ik neem je punt zeker mee, zal niet meer gebeuren.
Laatst gewijzigd door WhiskyDudes op 29 Jan 2021, 19:34, 2 keer totaal gewijzigd.
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 29 Jan 2021, 19:33

Het is doodsimpel. Als dergelijke krankzinnige prijsstijgingen blijkbaar ‘doodgewoon’ zijn, en mensen zeggen met droge ogen dat ze t er nog voor zouden betalen ook, waarom zou Oogadal dan bij een volgende release niet gewoon gelijk zelf al €150 per fles vragen? Ik bedoel: gratis geld voor hem en niemand klaagt dan toch? :roll: zelfde inspanning, veel meer resultaat.

Oogadal is een liefhebber die liever ziet dat flessen kunnen worden gekocht (EN GEDRONKEN GVD) door mensen die het ook daadwerkelijk waarderen, dan dat hij zn portemonnee met de seconde dikker ziet worden ;)

Zoals Oogadal zijn er waarschijnlijk veel te weinig bottelaren die zo denken. Voor de meesten is t gewoon business. Geld geld en nog es geld. Dus ja we kunnen m.i. of misbruik maken van een bottelaar die fatsoenlijke prijzen hanteert door er vervolgens zelf een slaatje uit proberen te slaan (flippers) of we kappen gewoon met het, op de korte en middellange termijn, ingooien van onze eigen glazen voordat er straks gewoon geen fatsoenlijke fles meer te krijgen is voor een fatsoenlijke prijs.

Wat dat betreft ben ik er trots op dat flippers hier geweerd worden. Daarnaast vind ik dat WB hier ook meer aan zou kunnen doen. Bv door de release prijzen inzichtelijk te maken bij elke fles, zoals al eerder ergens gesuggereerd werd. Zolang WB zn handen wast in onschuld, zijn ze gewoon onderdeel van een probleem dat steeds groter wordt. Simpel :bigsmile
3 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 29 Jan 2021, 19:36

Dat is ook exact wat ik bedoel met ‘zal niet meer gebeuren ‘....

En ja, tis wel de bedoeling dat t spul gedronken wordt. :smullen

Wat dat betreft hou ik bij de 1e release m’n ogen zeker open op flipper alert :gnif
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 29 Jan 2021, 19:50

Ardking schreef:Btw heerlijke whisky en nog waard ook m.i.

:lol: stop nou :lekker Deze uitspraak tegen een bottelaar of iig in het bijzijn van een bottelaar is een beetje alsof je een whiskyspeciaalzaak inloopt en zegt ‘joh maak die fles eerst maar 2x zo duur, dan koop ik m daarna alsnog van je’ #isnieslimtoch :P
2 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 29 Jan 2021, 20:39

No worries, ik trek toch m’n eigen plan wel mbt pricing van de releases. Een keer (of wat) de titel BFYB van het jaar binnenharken is toch ook wel een eervolle vermelding.. :bigsmile
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 29 Jan 2021, 21:25

Je zou een actie kunnen starten waarbij je geld terug krijgt als je de kurk terug stuurt.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 29 Jan 2021, 21:30

Reichenbach schreef:Je zou een actie kunnen starten waarbij je geld terug krijgt als je de kurk terug stuurt.

Hoe kom je dr op :P vul die flessen dan ook gelijk met een goeie lading koolzuur, scheelt weer postzegels :lol:
1 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”