Algemene beginners Whisky, Vragen, vragen...

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Piet
Moderator
Moderator

Re: Algemene beginners Whisky, Vragen, vragen...

Ongelezen berichtdoor Piet » 23 Apr 2013, 21:31

Hé Danny, beter om dit soort vragen even op te splitsen hoor. Over het meeste is al heel veel geschreven en dan is het handiger om daarbij aan te sluiten.
Het is ook handiger en meer praktisch één vraag per bericht te plaatsen of in elk geval alleen direct gerelateerde onderwerpen samen te voegen. Verdere vragen en discussie over specifieke onderwerpen kun je dan ook het best plaatsen in de onderwerpen die er al zijn.

1) Dat heb ik nog nooit gezien! Kun je een voorbeeld geven? Een whisky moet minstens meer dan 3 jaar op eiken gelegen hebben. Vaak staat er geen leeftijd op, zeker niet op veel blends. NAS = No age statement.

2) straight. Daar over staat alles in Onvervalste Straight Bourbon.

3) Zie Hoe Whisky te bewaren ?

4) Smaak en afkomst: Schotse regio-indeling en smaaktypering van Single Malts en Classificeren van Whisky. Kijk ook maar eens in Het Whisky forum Nosing & Tastings dan wel proeverijen VBT-1, 2 en 3..., Hoe beoordeel je een whisky?, Is het onderscheiden van smaken te leren? en nog wat :Scratch

5) Fermenteren doet het pas nadat er gist is toegevoegd! Gefilterd wordt er al dan niet, maar pas ná de distillatie.
Eventueel wordt inderdaad karamel toegevoegd om bij te kleuren. That's it.
EDIT: Hierin staan nog wat interessante links: Film whiskyproductieproces, Whisky zelf stoken, distillatieproces, productieproces etc.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 23 Apr 2013, 21:45

Dakdoeve schreef:Ik had een topic geopend, maar heb helemaal gemist dat er al een topic met beginners-vragen was. Ik zie dat een mod mijn post al heeft verplaatst. Prima zo :goedgedaan

Danny, ik heb nog wat aan mijn antwoorden toegevoegd.

Probleem met je huidige vraagstelling is dat het nauwelijks te beantwoorden is omdat het antwoord zo veel omvattend is. Vandaar voortaan beter een voor een stellen. Alleen al over ad 4 kunnen we dagen schrijven en discussiëren.
0 x

Don Juan
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Don Juan » 25 Apr 2013, 01:00

Ik heb weer heel wat uurtjes zitten lezen (net maar even gestopt nadat ik 8 tabbladen van het whiskyforum open had en het alleen maar meer werden). Eén en ander is me nu allemaal duidelijk geworden, bedankt voor de zorgvuldige antwoorden!

Wat betreft de ordening van de vragen, niet om tegen je in te gaan hoor, maar ik had juist het idee dat het op deze manier (met nummering van de vragen) redelijk geordend was. Misschien had ik iets meer moeite moeten doen om specifieke topics te vinden. M.b.t. vraag 4 ben ik het (na het lezen van de topics waar je naar linkte) wel met je eens. De rest van de vragen is volgens mij redelijk concreet.
Maar de meeste basale dingen die ik me afvroeg zijn inmiddels wel duidelijk, dus een dergelijke lijst zal ik sowieso niet meer posten.

Wat betreft die 0 years whisky, ik moet bekennen dat ik nu een beetje aan mezelf twijfel. Ik meen toch echt dat ik zoiets had gezien, zou ook niet weten hoe ik er anders bij kom. Vooralsnog heb ik geen dergelijke whisky weer kunnen vinden dus misschien heb ik me toch vergist. Mocht ik zoiets toch vinden (als het bestaat, that is) zal ik het hier posten.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Apr 2013, 10:53

Dakdoeve schreef:Wat betreft de ordening van de vragen, niet om tegen je in te gaan hoor, maar ik had juist het idee dat het op deze manier (met nummering van de vragen) redelijk geordend was.

Ik doelde er vooral op dat op deze manier het (niet één) beantwoorden veeeeeeeeeeeeeeel te lang en onoverzichtelijk wordt en mensen er minder snel aan zullen beginnen en zitten te dubbelen. Het is juist handiger wanneer verschillende mensen één antwoord kunnen geven.
Dakdoeve schreef:De rest van de vragen is volgens mij redelijk concreet.

Het gaat er ook niet om dat ze niet concreet zijn maar dat ze niet direct gerelateerd zijn :Tongue
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”