Petitie om paxarete behandelde vaten weer toe te staan!

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Petitie om paxarete behandelde vaten weer toe te staan!

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 25 Dec 2020, 22:48

Tsja.... Ik ben tegen elk gekunstel met wat voor vat dan ook. Punt.
Feit; huidige fresh Oloroso/PX vaten zijn vaak 5 - 10 yo voordat deze voor whisky beschikbaar komen. Er zit ‘fluthout’ tussen en top. Bij een serieuze Cooperage gaat dit over algemeen goed, dan krijg je geen ‘nat’ vat tenminste...
Echter, totaal andere categorie; ex Solera Oloroso vaten van serieuze leeftijd. Dan heb je het over vaten die in een Solera systeem zijn gebruikt over een periode van 50 - 100 jaar. Niet dat er 100 yo ingezeten heeft, Google ff wat Sorela systeem inhoudt. In de praktijk: een top vat wat 50 jaar is blootgesteld aan sherry. Geen ‘droge bek’, geen nat vat, geen vloeibaar eiken.
Heb er recent twee kunnen kopen die > 50 yo zijn en daar gaat binnenkort Whitlaw 2017 in en de andere een sapje van 2014 van een of andere Highland Distillery die ergens in 1824 voor t eerst aan t destilleren sloeg.. :dancing
6 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 26 Dec 2020, 09:25

Cask1988 schreef:Als je whisky van met paxarette behandelde vaten wilt proeven moet je kavalan solist sherry halen. Maakt niet uit welke, zolang t maar een solist is. Zij gebruiken dit namelijk nog ;) Ik heb het nooit zo op ‘niet Schots’ maar zij maken fantastisch spul imho.

Reken je alleen niet meteen rijk. Het volledige productieproces is veranderd in termen van grondstoffen. Ver doorgecultiveerde gerst gericht op opbrengst ivm smaak, karakterloze Distillers yeast wat actief is zodat het lekker snel suiker omzet in alcohol ipv brewersyeast wat al gebruikt is, veel meer karakter geeft en langer nodig heeft omdat het ‘moe’ is, kwaliteit vaten die minder en minder wordt door een explosie in vraag en zo zijn er nog veel meer zaken die van invloed zijn op de hedendaagse lagere kwaliteit t.o.v. vroeger. Dus als je denkt dat het verschil wat je gaat proeven alleen maar komt door paxarette kan ik je een teleurstelling besparen :bigsmile

——————
De kavalan solist die ik heb gehad, heeft mijn inziens weinig meer met whisky te maken. Ik had een solist voor lmdw welke van velen over de 90 pnt krijgt en wat mij betreft het scoren niet eens waard is. Finesse en balans staan daar niet in het boekje. Als de “markt” dit soort wel kan waarderen prima maar maak er dan een andere drank van, noem het geen whisky.

En als dat inderdaad door het paraxeren komt, dan noem die klasse maar pisky :cool:
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 26 Dec 2020, 10:57

Er zijn echt wel goede Kavalans, maar het is vaker ‘miss’ als ‘hit’. Met inderdaad dan geen balans en finesse.
Over het algemeen pik je ze er feilloos uit in een blind tasting....
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 26 Dec 2020, 12:33

Paulini schreef:De kavalan solist die ik heb gehad, heeft mijn inziens weinig meer met whisky te maken. Ik had een solist voor lmdw welke van velen over de 90 pnt krijgt en wat mij betreft het scoren niet eens waard is. Finesse en balans staan daar niet in het boekje. Als de “markt” dit soort wel kan waarderen prima maar maak er dan een andere drank van, noem het geen whisky.
En dat geldt dan weer voor 80% van de ‘whisky’ die vandaag de dag uit komt. :P heeft ook geen ene reet meer met finesse en balans te maken. Als Kavalan dan geen whisky meer mag heten kan ik nog wel een rijtje opnoemen.
1 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 04 Aug 2021, 23:54

Ralfy aan de paxarete:

3 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 20 Sep 2025, 10:56

Millstone heeft nu een 7 jaar oude Pajarete gelanceerd

[Bron FB pagina Zuidam Distillers]
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”