Welk Whisky-type bij welke gelegenheid of stemming ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
OpiumX
Senior
Senior

Re: Tips voor zomerse whisky?

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 21 Mar 2013, 19:36

Clontarf Single Malt of Clontarf Black Irish :ier Dit zijn werkelijk heerlijke zachte whiskey's met naar mijn ervaring behoorlijk wat fruit. Vooral appel is goed te proeven :lekker

Frank
0 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Tips voor zomerse whisky?

Ongelezen berichtdoor Kay » 21 Mar 2013, 20:44

Ik vind de meeste Springbanks hier wel voor in aanmerking komen. Als ik in de zomer naar een festival ga, gaat meestal wel een fles Springbank CV mee. Heel veel tonen van tropisch fruit.
0 x
Afbeelding

Geert
Senior
Senior

Whisky met kerstmis smaak

Ongelezen berichtdoor Geert » 21 Okt 2013, 23:13

Beste whisky liefhebbers,

Ik hou van de kerst! De donkere dagen, de lichtjes binnen, de traditione kerstboom, buiten koud en guur en binnen warm en knus. Afijn, ik zoek een whisky met een bepaalde smaak. De smaak van winterthee, stoofpeertjes, kaneel, dennenboom, etc. Een whisky met een soort kerstmissmaak die mij bij een slok doet denken aan zo'n winters tafereel.
Hebben jullie mooie suggesties? De Glendronach 15 yo komt wel dichtbij de smaak die ik zoek.

Ik hoor het graag van jullie!

Geert
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Welk Whisky-type bij welke gelegenheid of stemming ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 22 Okt 2013, 08:46

Geert schreef:Een whisky met een soort kerstmissmaak die mij bij een slok doet denken aan zo'n winters tafereel.

Hoewel ik bij een whisky-aroma ook wel eens aan "Christmascake" denk kan ik niet zeggen dat ik die dan met ons Kerstfeest associeer.
Maar als ik je begrijp zou ik zeggen dat je de whisky van HWF VBT-4 Sample-5 misschien zoekt. Moet je wel tot vanavond wachten tot de onthulling.
Wat voor mij ook in die richting zit qua smaaktype is de Aberlour a'bunadh, NAS, OB.
Dit zijn er natuurlijk maar twee maar zo zijn er heel veel... In elk geval lekkere "winter-whiskies".
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 22 Okt 2013, 09:05

Piet schreef:
Geert schreef:Een whisky met een soort kerstmissmaak die mij bij een slok doet denken aan zo'n winters tafereel.

Hoewel ik bij een whisky-aroma ook wel eens aan "Christmascake" denk kan ik niet zeggen dat ik die dan met ons Kerstfeest associeer.
Maar als ik je begrijp zou ik zeggen dat je de whisky van HWF VBT-4 Sample-5 misschien zoekt. Moet je wel tot vanavond wachten tot de onthulling.
Wat voor mij ook in die richting zit qua smaaktype is de Aberlour a'bunadh, NAS, OB.
Dit zijn er natuurlijk maar twee maar zo zijn er heel veel... In elk geval lekkere "winter-whiskies".

Ik zit zelf te denken aan een Kavalan Solist Sherry, een Glendronach 21 of zo'n heerlijke Balvenie Tun1401 (batch 2 of 5). Ik denk dat ik die met de Kerst boven haal. :smullen
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 22 Okt 2013, 09:15

Banzai schreef:of zo'n heerlijke Balvenie Tun1401 (batch 2 of 5). Ik denk dat ik die met de Kerst boven haal.

Ai,..... dat lijkt me zeker een gepast Kersttraktaat :smullen Mag ook een andere batch zijn ... hum, misschien moet ik dat ook aandurven... (5 of 8) :-P
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 22 Okt 2013, 09:31

Piet schreef:
Banzai schreef:of zo'n heerlijke Balvenie Tun1401 (batch 2 of 5). Ik denk dat ik die met de Kerst boven haal.

Ai,..... dat lijkt me zeker een gepast Kersttraktaat :smullen Mag ook een andere batch zijn ... hum, misschien moet ik dat ook aandurven... (5 of 8) :-P

Bij mij zou het waarschijnlijk nummer 6 of 8 worden, maar dit jaar ben ik met Kerst niet in Nederland en zal ik het moeten doen met de whisk(e)y van mijn schoonvader. Of de whisky die ik nog voor hem meeneem.
0 x
Afbeelding

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 22 Okt 2013, 09:33

Piet schreef:

Tja, ik kan alleen oordelen over batch 2 en 5 maar ik veronderstel dat de andere batches ook wel Kerstmis oproepen. ;)
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Whisky met kerstmis smaak

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 22 Okt 2013, 23:49

Eerste dat mij te binnen schoot was de associatie die ik had bij sample 1 van de vorige VBT http://www.hetwhiskyforum.nl/viewtopic.php?f=640&t=3553 De Bunnahabhain 2005 (21 dec), 4yo 57,7% Exclusive Malts (David Stirk)

Bij de eerste poging zei ik toen het volgende:
duurde even voor ik het flesje open had gekregen maar na openen bam gelijk in your face. Leer en rook en heel snel daarna lekker zoet alsof ik in een oude chesterfield voor een open haard zat met een taartje. Een omschrijving die ik wel eens heb gelezen bij notes van bekende whiskyschrijvers.

Snel uitgeschonken in mijn W&M glencairn met dekseltje er op. Nog een keer ruiken, nu toch niet zoveel rook meer, maar wel dat lekkere taartje met toffee en appels. Maar ook een beetje boenwas en pure chocolade. Dan maar eens proeven. Smaak die ik wel een beetje verwachte, koffie en bittere chocolade. Erg prikkelend, peperig zelfs, ook in de neus, en gaat denk ik wel richting de 50% ABV of er voorbij. Na wat langer in het glas te hebben gezeten ruik ik nu ook toch wat turf. Beetje gezocht naar vergelijkbare notes en ik ben er twee tegen gekomen die perfect in het straatje passen op de kleur na. Toch doet dit mij besluiten te gokken op een Campbeltown: Glen Scotia of Longrow. 51% +/- 17yo. PS Als je hier van houdt dan is Flaming Heart ook een aanrader want er zijn behoorlijk wat overeenkomsten (al denk ik dat sample 1 wel gewoon een single malt is met een hoger ABV)

Bij een besneeuwde kerstavond voor de openhaard denk ik zelf in ieder geval meteen aan een sherried Islay met een hoog ABV en een stuk hele sterke pure chocolade :D
0 x

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 23 Okt 2013, 08:28

Mijn eerste ingeving bij kerstwhisky was the Spice Tree van Compass Box. Hoewel, misschien is dat meer een sinterklaasdram: vloeibare speculaas.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Whisky met kerstmis smaak

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 23 Okt 2013, 09:31

Geert schreef:Beste whisky liefhebbers,

Ik hou van de kerst! De donkere dagen, de lichtjes binnen, de traditione kerstboom, buiten koud en guur en binnen warm en knus. Afijn, ik zoek een whisky met een bepaalde smaak. De smaak van winterthee, stoofpeertjes, kaneel, dennenboom, etc. Een whisky met een soort kerstmissmaak die mij bij een slok doet denken aan zo'n winters tafereel.
Hebben jullie mooie suggesties? De Glendronach 15 yo komt wel dichtbij de smaak die ik zoek.

Ik hoor het graag van jullie!

Geert

Misschien is het wel vloeken in de kerk, maar ik dacht bij jou bericht eigenlijk meteen aan Winter Jack ;) Is een whisky likeur van Jack Daniel's met appel en kaneel. Eventjes opwarmen naar ca 50 graden, fantastisch alternatief voor bv gluhwein of warme choco ;)

Qua whisky sluit ik me aan bij Soundwave. Een goede sherried Bowmore bijvoorbeeld.
0 x
BAM! - ook op Facebook

Geert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Geert » 23 Okt 2013, 15:34

Bedankt voor de reacties tot nu toe! Welke Bowmore zouden jullie dan aanraden?
0 x

sw_reijnders
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor sw_reijnders » 23 Okt 2013, 15:39

Geert schreef:Bedankt voor de reacties tot nu toe! Welke Bowmore zouden jullie dan aanraden?

ik zelf heb de bowmore 18yo in de kast
en wat ik ook een lekkere vond is deze
http://whiskybase.com/whiskies.php?merkid=4&whiskyid=19
de bowmore darkest

wat ik daarentegen wel jammer vind is de kleur.
het zal wel tussen mijn oren zitten, maar ik heb het idee dat ze er zoveel Caramel in kieperen dat de kleur bijna Oranje wordt.
Leuk voor straks 27-april koningsdag (als tegenhanger van oranjebitter)
Maar dat hoeft dus voor mij (echt) niet.

hoe staan jullie daar tegenover??
0 x
Bas
mijn Afbeelding @ whiskybase.com

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 23 Okt 2013, 15:44

Geert schreef:Bedankt voor de reacties tot nu toe! Welke Bowmore zouden jullie dan aanraden?

De 12yo Enigma? Die is in de 1L uitvoering (uit travel retail) relatief goedkoop (onder de €35 volgens mij) en een leuk voorbeeld. Maar er zijn betere expressies te vinden hoor. Lagavullin Distillers Edition bijvoorbeeld, of de Laphroaig Triple Wood . En er zijn vast tientalle single cask IB's van een sherry vat te vinden. Maar die zijn dus ook veel duurder ;)
0 x
BAM! - ook op Facebook

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 23 Okt 2013, 15:56

sw_reijnders schreef:

ik zelf heb de bowmore 18yo in de kast
en wat ik ook een lekkere vond is deze
http://whiskybase.com/whiskies.php?merkid=4&whiskyid=19
de bowmore darkest

wat ik daarentegen wel jammer vind is de kleur.
het zal wel tussen mijn oren zitten, maar ik heb het idee dat ze er zoveel Caramel in kieperen dat de kleur bijna Oranje wordt.
Leuk voor straks 27-april koningsdag (als tegenhanger van oranjebitter)
Maar dat hoeft dus voor mij (echt) niet.

hoe staan jullie daar tegenover??

Grappig, ik had precies hetzelfde bij de Bowmore 15yo "Darkest", die ik overigens helemaal niks vond destijds (geproefd een keer bij m'n pa)
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”