Wanneer geef je een whisky meestal een hoge score?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Wanneer geef je een whisky meestal een hoge score?

Wanneer de smaken mijn glas uit knallen
22
40%
Als de whisky heel verfijnd van smaak is
3
5%
Als het distillery character duidelijk merkbaar is, maar er een redelijke invloed van het hout te merken is
5
9%
Hoe ouder en hoe meer hout, hoe beter
0
Geen stemmen
Vooral veel sherry please
3
5%
Zo jong mogelijk
0
Geen stemmen
Als er maar turfsmaak aan zit
1
2%
Als er maar geen turfsmaak aan zit
0
Geen stemmen
Waar hebben jullie het over? Voor ieder moment z'n eigen smaak (wel een dooddoener...)
21
38%

Totaal aantal stemmen: 55

Guron
Senior
Senior

Re: Wanneer geef je een whisky meestal een hoge score?

Ongelezen berichtdoor Guron » 10 Feb 2017, 14:50

Mooie poll Paul :hoera

Moeilijk te zeggen als je maar 1 keuze mag aanvinken.

Maar komt het er niet op neer dat als je de eerste keer ruikt en proeft van een whisky je in die begin seconde (neem de eerste halve seconde) zonder echt al over te gaan naar het ontleden ervan zegt.
Mmm dit ruikt lekker of dit smaakt lekker? Onbewust vergeet je dat moment misschien als je de smaak gaat proberen te ontleden en zoekt naar complexiteit of een mooi samenspel maar daar ligt bij mij wel een eerste punt of ik een whisky meer of minder punten geef.

Een score geven aan een whisky, wordt dit ook niet beïnvloed door het gezelschap waar je je in bevindt? Zou niet mogen maar ik denk toch dat de groepssfeer sommige kan beïnvloeden.

Grtz
R
0 x

inactive001
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor inactive001 » 14 Feb 2017, 19:57

Whisky is beleving, een mooie presentatie kan daar wel aan bijdragen (fles of koker). Een Glenmorangie Signet ziet er toch even anders uit in zijn eigen presentatie dan wanneer je hem uit een glazen pot zou kopen, zonder doos...

Uiteindelijk is whisky drank en zou dat gedeelte toch echt over smaak (kan ook beleving zijn :goedgedaan )moeten gaan... voor mij whisky die zich onderscheidt door volle smaak en dan gevolgd door een, al dan niet complexe, maar lekkere lange afdronk.

Momenten waarop ik een whisky drink zijn ook verschillend en bepalend voor smaak beleving.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 14 Feb 2017, 20:03

Presentatie telt wat mij betreft voor 0,0. Ik betaal liever 2 tientjes minder voor de whisky en let daarbij op de smaak. Al heeft een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding...
3 x
Affirmanti incumbit probatio

mikegerards
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor mikegerards » 15 Feb 2017, 10:04

caskstrength schreef:Presentatie telt wat mij betreft voor 0,0. Ik betaal liever 2 tientjes minder voor de whisky en let daarbij op de smaak. Al heeft een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding...

sommige apen zijn best mooi hoor :-P. Ben je het wel met je eens verder ;-)
0 x

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 05 Mar 2017, 11:34

Ik vind de stellingen niet zoveel te maken hebben met hoe je waardeert, maar meer wat voor smaak heb jij. En zo'n topic is er al.
Hoe je waardeert is meer vragen als, hoeveel gewicht / waarde hang je aan waardering neus, smaak, body, finish, prijs etc ...
Wat voor regeltjes hanteer je om tot die score te komen etc ...

Ik beoordeel de whisky puur op m'n gevoel. Vind ik 'm lekker of niet. Pak ik 'm graag nog 's of niet. Dat kan zowel vanwege subtiel als knallend karakter zijn. Om dat gevoel te ondersteunen heb ik een aantal doorsnee baseline whisky's. Dat is een whisky die een baseline 7 scoort (Glen Elgin 12-year-old), een 8 (HP 12), een 9 (glendronach CS) en dan de beste die ik tot dan toe op heb (Glenrothes 2007 AD), 93 pt.
Meestal kun je toch niet 1:1 vergelijken, maar op basis van geheugen, dus gevoelsmatig blijft het toch.

Ik scoor whisky's ook niet op basis van 1 tasting of 1 sample. Dat vind ik persoonlijk geen goede manier om een reële score te kunnen geven. Ook niet op basis van een tasting op een festival, daar kun je vrij weinig mee, behalve een indicatie geven om thuis nog 's te proberen. Ik moet er dus echt een fles van hebben of het regelmatig bij vrienden kunnen drinken.

De reden om een whisky hoger of lager te waarderen kan in van alles zitten. Soms drink ik een whisky en denk ik mwoah. Maar de volgende dag wil ik 'm toch weer drinken. Zo'n whisky groeit dan eigenlijk en wordt steeds beter. Dat zijn de beste eigenlijk. De whisky's die je 't minst snel zat wordt en spannend blijven. Maar dat kan zowel subtiel als knallend zijn.
Je hebt ook whisky's die als je ze opent onrustig zijn en niet lekker. Maar na een paar maanden ineens heel anders kunnen zijn. 1 ervan is van blegh zelfs uitgegroeid tot een favoriet.
Andere waardeer ik weer omdat ik ze direct lekker vind. Zo'n whisky die je altijd kunt pakken en altijd goed valt. Die gewoon heel goed past bij je persoonlijke voorkeur. Sommige ervan kunnen dan na een tijd wel gaan vervelen.
Dan zijn er nog whisky's die per keer veel kunnen verschillen. Een profiel die, afhankelijk van de smaak / profiel in je mond, de ene keer een stuk beter uitpakt dan de andere keer. Dan kom ik ook uit op een lager gemiddelde uiteraard.
Kortom, er is in mijn optiek geen vaste regel. Mooiste is misschien nog wel als je een whisky proeft die juist je hele filosofie weer in de war schopt :D

De zwaarste mee teller waar ik m'n gevoel op aanpas is de prijs. Een whisky kan geweldig zijn, maar als die dan 500 eu is en ik 'm dan gevoelsmatig amper beter beter vind dan een whisky van 50, dan wordt de score iets bijgesteld.

Ja, je kunt een whisky in absolute vorm reviewen, zonder de prijs erin mee te nemen, maar ik vind 't, zeker als je ook reviewed voor andere mensen (Whiskybase) dat gewoon een waardevolle toevoeging. Bovendien is het voor mij ook een stukje principe in de soms gestoorde en misleidende whisky wereld. Ja, de romantiek is leuk in whisky land, maar ik ben er vrij ongevoelig voor. Ik herken bij veel mensen een trend dat ze op schaarste of exclusiviteit dan hoger gaan waarderen, die geven juist punten bij. Dat vind ik persoonlijk de grootste onzin die er bestaat. Dan doe je mee aan die hype en bubbel creëren en dat waardeer ik niet zo. Dat is ook geen absolute vorm, maar ook gekleurd. In die zin zou je alles blind moeten proeven en beoordelen. Wat ik ook regelmatig doe, dan laat ik m'n vriendin iets willekeurigs inschenken. Is heel interessant altijd. Krijg je hele andere resultaten dan wanneer je weet wat je drinkt. Die psychologie gaat toch altijd wel ver :D Hoe vaak ik vrienden van mij al niet voor gek heb gezet op die manier, denkende dat die exclusieve whisky's echt beter zijn, laat je ze blind proeven denken ze ineens heel wat anders. Dat geeft maar aan hoe beïnvloedbaar je bent door die onzin. Niet dat ik een mooi label niet kan waarderen hoor. Daar mag je best wat extra voor vragen. Maar beïnvloed verder niet m'n score. Staat gewoon beter in de showcase, maar als die daardoor relatief duur is, is de score dus gewoon laag.
En je laten blinddoeken en dan iemand 4 of 5 willekeurige whisky's uit laten kiezen en dan kijken of je kunt benoemen welke het zijn, is ook interessant en leuk om 's te doen :)

Maargoed, ook voor reviewen geld, als jij er maar plezier in hebt. Is dus net als smaak een persoonlijke voorkeur. Dit is de mijne :)
7 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 12 Apr 2017, 22:10

Natuurlijk gaat het hier ook om de smaak van een persoon, maar het is niet verkeerd om dit wat uit te lichten.

Wat ik recent merk is dat er enkele whiskies op de markt zijn, die jong zijn en een sterke hout-gedreven smaak hebben. Voorbeelden zijn de Ballechin 2004 Flemish Tour en de Kilchoman 2011 op sherryvat. Velen geven deze whiskies een hoge score, maar ik kan er met mijn hoofd niet bij. Het heeft wat mij betreft ook in beperkte mate echt met whisky van doen.

Houtinvloed hoort bij whisky, dat ontken ik niet. Echter wordt het nu regelmatig gebruikt als "excuus" om de jeugdigheid van een whisky te maskeren, waarschijnlijk om zo veel mogelijk te cashen. Bij de twee whiskies die ik aanhaalde, maar ook bijv. de Säntis Dreifältigkeit, is deze houtinvloed dusdanig heavy dat ik amper nog spirit proef. Dat vind ik zonde.

Ik heb die vervelende Kilchoman 2011 weggespoeld met deze 23 jaar oude Longmorn op refill-vaten, en dat is wat mij betreft toch echt een verademing hoor...
2 x
Affirmanti incumbit probatio

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 12 Apr 2017, 22:49

caskstrength schreef:Natuurlijk gaat het hier ook om de smaak van een persoon, maar het is niet verkeerd om dit wat uit te lichten.

Wat ik recent merk is dat er enkele whiskies op de markt zijn, die jong zijn en een sterke hout-gedreven smaak hebben. Voorbeelden zijn de Ballechin 2004 Flemish Tour en de Kilchoman 2011 op sherryvat. Velen geven deze whiskies een hoge score, maar ik kan er met mijn hoofd niet bij. Het heeft wat mij betreft ook in beperkte mate echt met whisky van doen.

Houtinvloed hoort bij whisky, dat ontken ik niet. Echter wordt het nu regelmatig gebruikt als "excuus" om de jeugdigheid van een whisky te maskeren, waarschijnlijk om zo veel mogelijk te cashen. Bij de twee whiskies die ik aanhaalde, maar ook bijv. de Säntis Dreifältigkeit, is deze houtinvloed dusdanig heavy dat ik amper nog spirit proef. Dat vind ik zonde.

Ik heb die vervelende Kilchoman 2011 weggespoeld met deze 23 jaar oude Longmorn op refill-vaten, en dat is wat mij betreft toch echt een verademing hoor...

Volgens mij heb ik deze Longmorn ook nog ergens staan. Nog niet zo lang geleden via een forumlid ontvangen meen ik mij te herinneren... :Scratch Hoe het ook zij, over Säntis kan ik niet oordelen, nooit in mijn glas gehad. Maar die Flemish Tour..?
Heerlijk drammetje hoor, althans dat vind ik. Bayern heeft verloren, mijn vrouw zegt, dat mannen geen twee dingen tegelijk moeten doen. Ik ga geloof ik maar eens de hond uitlaten waarna ik een 32 jarige Strathmill in het glas giet en pas daarna een overboeking doe naar een zeker iemand... :bigsmile
Het ga u allen goed :goedgedaan
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”