Ik vind de stellingen niet zoveel te maken hebben met hoe je waardeert, maar meer wat voor smaak heb jij. En zo'n topic is er al.
Hoe je waardeert is meer vragen als, hoeveel gewicht / waarde hang je aan waardering neus, smaak, body, finish, prijs etc ...
Wat voor regeltjes hanteer je om tot die score te komen etc ...
Ik beoordeel de whisky puur op m'n gevoel. Vind ik 'm lekker of niet. Pak ik 'm graag nog 's of niet. Dat kan zowel vanwege subtiel als knallend karakter zijn. Om dat gevoel te ondersteunen heb ik een aantal doorsnee baseline whisky's. Dat is een whisky die een baseline 7 scoort (Glen Elgin 12-year-old), een 8 (HP 12), een 9 (glendronach CS) en dan de beste die ik tot dan toe op heb (Glenrothes 2007 AD), 93 pt.
Meestal kun je toch niet 1:1 vergelijken, maar op basis van geheugen, dus gevoelsmatig blijft het toch.
Ik scoor whisky's ook niet op basis van 1 tasting of 1 sample. Dat vind ik persoonlijk geen goede manier om een reële score te kunnen geven. Ook niet op basis van een tasting op een festival, daar kun je vrij weinig mee, behalve een indicatie geven om thuis nog 's te proberen. Ik moet er dus echt een fles van hebben of het regelmatig bij vrienden kunnen drinken.
De reden om een whisky hoger of lager te waarderen kan in van alles zitten. Soms drink ik een whisky en denk ik mwoah. Maar de volgende dag wil ik 'm toch weer drinken. Zo'n whisky groeit dan eigenlijk en wordt steeds beter. Dat zijn de beste eigenlijk. De whisky's die je 't minst snel zat wordt en spannend blijven. Maar dat kan zowel subtiel als knallend zijn.
Je hebt ook whisky's die als je ze opent onrustig zijn en niet lekker. Maar na een paar maanden ineens heel anders kunnen zijn. 1 ervan is van blegh zelfs uitgegroeid tot een favoriet.
Andere waardeer ik weer omdat ik ze direct lekker vind. Zo'n whisky die je altijd kunt pakken en altijd goed valt. Die gewoon heel goed past bij je persoonlijke voorkeur. Sommige ervan kunnen dan na een tijd wel gaan vervelen.
Dan zijn er nog whisky's die per keer veel kunnen verschillen. Een profiel die, afhankelijk van de smaak / profiel in je mond, de ene keer een stuk beter uitpakt dan de andere keer. Dan kom ik ook uit op een lager gemiddelde uiteraard.
Kortom, er is in mijn optiek geen vaste regel. Mooiste is misschien nog wel als je een whisky proeft die juist je hele filosofie weer in de war schopt

De zwaarste mee teller waar ik m'n gevoel op aanpas is de prijs. Een whisky kan geweldig zijn, maar als die dan 500 eu is en ik 'm dan gevoelsmatig amper beter beter vind dan een whisky van 50, dan wordt de score iets bijgesteld.
Ja, je kunt een whisky in absolute vorm reviewen, zonder de prijs erin mee te nemen, maar ik vind 't, zeker als je ook reviewed voor andere mensen (Whiskybase) dat gewoon een waardevolle toevoeging. Bovendien is het voor mij ook een stukje principe in de soms gestoorde en misleidende whisky wereld. Ja, de romantiek is leuk in whisky land, maar ik ben er vrij ongevoelig voor. Ik herken bij veel mensen een trend dat ze op schaarste of exclusiviteit dan hoger gaan waarderen, die geven juist punten bij. Dat vind ik persoonlijk de grootste onzin die er bestaat. Dan doe je mee aan die hype en bubbel creëren en dat waardeer ik niet zo. Dat is ook geen absolute vorm, maar ook gekleurd. In die zin zou je alles blind moeten proeven en beoordelen. Wat ik ook regelmatig doe, dan laat ik m'n vriendin iets willekeurigs inschenken. Is heel interessant altijd. Krijg je hele andere resultaten dan wanneer je weet wat je drinkt. Die psychologie gaat toch altijd wel ver

Hoe vaak ik vrienden van mij al niet voor gek heb gezet op die manier, denkende dat die exclusieve whisky's echt beter zijn, laat je ze blind proeven denken ze ineens heel wat anders. Dat geeft maar aan hoe beïnvloedbaar je bent door die onzin. Niet dat ik een mooi label niet kan waarderen hoor. Daar mag je best wat extra voor vragen. Maar beïnvloed verder niet m'n score. Staat gewoon beter in de showcase, maar als die daardoor relatief duur is, is de score dus gewoon laag.
En je laten blinddoeken en dan iemand 4 of 5 willekeurige whisky's uit laten kiezen en dan kijken of je kunt benoemen welke het zijn, is ook interessant en leuk om 's te doen

Maargoed, ook voor reviewen geld, als jij er maar plezier in hebt. Is dus net als smaak een persoonlijke voorkeur. Dit is de mijne