Ik heb persoonlijk een voorkeur voor PX denk ik, maar dat is gebaseerd op enkel 2 whisky's die hierop gerijpt waren en in m'n top 5 staan. Dat komt ook vast omdat ik wel van dat rijke en zoete hou. Maar ik heb ook zat PX whisky's op die ik niet zo geweldig vond. En evenzo Oloroso's op die ik erg lekker vond. Het karakter is ook gewoon wat anders. Het valt of staat ook met alle facetten waaronder rijping, 1st fill, refill etc ...
Een goed gemaakte whisky lijkt me beter renderen bij 't meer subtiele karakter van oloroso. Wat meer mineralig, kruidig, zuurtje, minder rozijnen smaak en minder zoet. Dan krijg je een mooie complexe whisky.
Een PX is wat dat aangaat wat meer in your face. Wellicht de betere keuze om een wat minder geslaagde spirit / whisky te maskeren.
Of dat echt zo is, geen idee. Gevoelsmatig wel

Overigens ook een goede match met peated whisky, krijg je echt zo'n geweldige smaak explosie.
Sowieso scheelt 't qua "in your face" veel of 't een 1st fill is of een (zoveelste) refill uiteraard. Dus 't is ook maar net wat je ermee doet.