Flessen sorteren
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

Re: Flessen sorteren
Ik heb geen duidelijke rangschikking, eigenlijk alleen per soort spirit (ook flessen rum, cognac, port en absinth) en vanwege ruimtegebrek op vorm van de verpakking (standaardbottelingen dus bij elkaar, maar independents weer ergens anders). Alles staat in een inbouwkast achter een gesloten deur; ik zie er verder dus niets van. Voordeel, ik heb ook geen effecten van inwerkend (zon)licht.
De collectie beslaat nu vier planken, waarvan 3 planken met dichte flessen met maximaal circa 25 flessen per plank vanwege duidelijk waarneembare doorbuiging en 1 plank met open flessen (gemiddeld 10 tot 12 stuks) plus een grote hoeveelheid allerhande glazen. De open flessen hebben ook geen duidelijke rangschikking. Wat ik als laatste gedronken heb staat vooraan.
Verder staat er nog een doos met circa 20 flessen in een gangkast met spul dat de komende jaren toch niet direct open gaat. Ik durf dat niet meer in de kast te zetten vanwege de belasting van de planken.
De collectie beslaat nu vier planken, waarvan 3 planken met dichte flessen met maximaal circa 25 flessen per plank vanwege duidelijk waarneembare doorbuiging en 1 plank met open flessen (gemiddeld 10 tot 12 stuks) plus een grote hoeveelheid allerhande glazen. De open flessen hebben ook geen duidelijke rangschikking. Wat ik als laatste gedronken heb staat vooraan.
Verder staat er nog een doos met circa 20 flessen in een gangkast met spul dat de komende jaren toch niet direct open gaat. Ik durf dat niet meer in de kast te zetten vanwege de belasting van de planken.
0 x
- defeatless
- Moderator

Omdat ik anders een ongeleid projectiel word, heb ik. Max. 50 flessen open staan. In een schriftje houd ik bij welke het langst open staat en dus als eerste op moet.
Qua sorteren zet ik de distilleries bij elkaar op leeftijd van links maar rechts. En soms moet ik dus schuiven omdat een nieuwe fles er anders niet bij kan.
Flessen openen doe ik op volgorde van aankoop. Dus recente flessen die ik gekocht heb kunnen wel eens over een maand of 4-5 open gaan
Qua sorteren zet ik de distilleries bij elkaar op leeftijd van links maar rechts. En soms moet ik dus schuiven omdat een nieuwe fles er anders niet bij kan.
Flessen openen doe ik op volgorde van aankoop. Dus recente flessen die ik gekocht heb kunnen wel eens over een maand of 4-5 open gaan
0 x
- mikegerards
- Top bijdrager

thijs100 schreef:Oogadal schreef:Voor mij persoonlijk vind ik het handig om ze op smaaktype te rangschikken.
Zoiets inderdaad. Eerst op distillery (alle Benromach bij elkaar, alle Clynelish bij elkaar etc), en dan op smaaktype. Dus niet een sherried Clynelish bij de Glendronach, puur omdat ie sherried.
Hmmm misschien moet ik zoiets ook maar eens gaan doen...klinkt logisch
0 x
Ik heb twee vitrinekasten per regio en daarbinnen staat het per distilleerderij. En nog een aparte kast voor alle niet-Schotten. Alleen bij grains twijfel ik wel eens: Aparte categorie of bij de regio?
Daarnaast staan alle open flessen die ik 'dubbel' heb apart op de vloer, gewoon omdat er geen plek meer voor is. Als we verhuizen wil ik daar een einde aan maken, waarschijnlijk gaan die dan ook gewoon in de gewone indeling mee.
Ik zie ook wel eens foto's van mensen die het per bottelaar bij elkaar hebben staan. Ziet er misschien wel mooier uit maar daar ga ik toch maar niet aan beginnen.
Daarnaast staan alle open flessen die ik 'dubbel' heb apart op de vloer, gewoon omdat er geen plek meer voor is. Als we verhuizen wil ik daar een einde aan maken, waarschijnlijk gaan die dan ook gewoon in de gewone indeling mee.
Ik zie ook wel eens foto's van mensen die het per bottelaar bij elkaar hebben staan. Ziet er misschien wel mooier uit maar daar ga ik toch maar niet aan beginnen.
0 x
Nickolaas schreef:En dan de volle flessen vooraan.
Dat lijkt me nou écht onhandig
2 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Kay schreef:Nickolaas schreef:En dan de volle flessen vooraan.
Dat lijkt me nou écht onhandig
Ik pak nou eenmaal graag kasten en in en uit. Ieder z'n ding hè.
Open jongens, open. Bedoel ik. Natuurlijk.
2 x
- avdboom
- Top bijdrager

Ik heb een klein hoekje van de salonkast toebedeeld gekregen
.
Daar staan 5 a 6 flessen op een voor mij nette volgorde gerangschikt. Omdat ik mijn open flessen heb terug gedrongen van 12 naar nu 5 a 6 verwacht ik daar genoeg aan te hebben. Als ik toch meer heb dan staat het weg gestopt in de trapkast samen met een schoenendoos samples voor de korte termijn. Bij de glazen in de kast heb ik nog een hoekje voor de glazen.
De rest van mijn dichte/verzamel flessen en samples voor langere termijn of bewaren/archief staan weggestopt in het donker buiten het zicht op een top geheime locatie
. Ik hecht er niet zo veel waarde aan deze flessen te zien of te showen. Af en toe als ik er bij sta geniet ik wel van het zicht wat ik heb staan. En sowieso van het idee van het lekkers voor de toekomst 
Momenteel staat alles wel in dozen en trapkast ivm aanstaande verkoop van woning, maar dat komt in de nieuwe woning wel weer goed!
Daar staan 5 a 6 flessen op een voor mij nette volgorde gerangschikt. Omdat ik mijn open flessen heb terug gedrongen van 12 naar nu 5 a 6 verwacht ik daar genoeg aan te hebben. Als ik toch meer heb dan staat het weg gestopt in de trapkast samen met een schoenendoos samples voor de korte termijn. Bij de glazen in de kast heb ik nog een hoekje voor de glazen.
De rest van mijn dichte/verzamel flessen en samples voor langere termijn of bewaren/archief staan weggestopt in het donker buiten het zicht op een top geheime locatie
. Ik hecht er niet zo veel waarde aan deze flessen te zien of te showen. Af en toe als ik er bij sta geniet ik wel van het zicht wat ik heb staan. En sowieso van het idee van het lekkers voor de toekomst Momenteel staat alles wel in dozen en trapkast ivm aanstaande verkoop van woning, maar dat komt in de nieuwe woning wel weer goed!
0 x
- gerritbakker57
- Whisk(e)y goeroe

Ik wil een mooie whisky kast gaan bouwen met een fijne fauteuil ervoor. En dan zo af en toe lekker de flessen herschikken. Zoek alleen nog een mooi ontwerp voor de kast.
1 x
- defeatless
- Moderator

avdboom schreef:Momenteel staat alles wel in dozen en trapkast ivm aanstaande verkoop van woning, maar dat komt in de nieuwe woning wel weer goed!
Toch wel een whiskykamer bedongen hoop ik?
0 x
- Whisky-ettenleur
- Top bijdrager

Ik probeerde het netjes weg te zetten zodat alle flessen zichtbaar zijn, al wordt het steeds lastiger want er komen steeds meer flessen in de kast te staan. Bovenste plank is al een dubbele rij geworden....
De grote kokers staan achterin en de kleinere flessen (en/of zonder koker) zet ik vooraan.
De grote kokers staan achterin en de kleinere flessen (en/of zonder koker) zet ik vooraan.
0 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Dat er mensen zijn die de lege kokers in hun kast zetten...
(ik heb niet de zelfbeheersing om m'n whisky cabinet te vullen met lucht...)
Ik vul gelijk elk vrijgekomen plekje op met een nieuwe open fles. Kokers zijn hier standaard voor Van Gansewinkel
(ik heb niet de zelfbeheersing om m'n whisky cabinet te vullen met lucht...)Ik vul gelijk elk vrijgekomen plekje op met een nieuwe open fles. Kokers zijn hier standaard voor Van Gansewinkel

0 x
Zjoske schreef:Ik zet ze zo neer dat het er op het (mijn) oog mooi uitziet. Dat komt in de praktijk wel neer op distilleries/bottelaars bij elkaar, omdat die nu eenmaal ook zorgen dat hun range herkenbaar bij elkaar hoort. Ik wil gewoon altijd dat 'ja, dat ziet er mooi uit'-gevoel hebben als ik mijn trapkast open trek. Geeft me ook meteen weer de herinnering dat er nog ergens een fles ontbreekt uit een rijtje.
Bovenstaande geldt voor de (nog) gesloten verzameling flessen. De open flessen staan eigenlijk vrij willekeurig, omdat ik daar nu eenmaal wat vaker aan het schuiven ben om de juiste fles te pakken.
Tenslotte heb ik nog een paar flessen 'voor de mooi' op het dressoir staan. Dat wordt nog gedoogd. Daar heeft bijvoorbeeld een tijdje de Tomatin Cuatro serie gestaan en nu staan daar twee mooie boeken van Arran.
me 2

0 x
Oogadal schreef:Dat er mensen zijn die de lege kokers in hun kast zetten...(ik heb niet de zelfbeheersing om m'n whisky cabinet te vullen met lucht...)
Daarom staan ze bij mij bovenop de kast.

Maar alleen de mooie
0 x
Ik heb een dressoir met 3 deuren/vakken, links peat, middel is sherryd en rechts is highlands, en wat asap op "moet", restjes, blends etc staan links naast de kast en rechts Vd kast 2 kisten vol met samples, de lade's ook vol met samples, daarnaast zijn de vele glazen verhuist naar een keukenkast ivm ruimtetekort...
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”