Natural Cask Strength of niet?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
GlenPiWi
Senior
Senior

Re: Natural Cask Strength of niet?

Ongelezen berichtdoor GlenPiWi » 01 Dec 2016, 16:57

defeatless schreef: Hier probeert WhB nog gewoon hun marge te vergroten door te pretenderen dat het een CS is.

Dit is echt erover hoor! Hier wil ik toch effe op reageren.
Whiskybroker is een van de enige bottelaars die telkens de meest complete informatie op hun etiketten zetten.
Als de whisky Cask Strength is, wordt dat altijd netjes vermeld. Vattype (indien gekend), aantal flessen, distillatiedatum/botteldatum (tot op de dag!), you name it en het staat erop. Toegegeven, het zijn niet de meest mooie labels, maar wel de meest informatieve die je je als whiskyliefhebber kan wensen.
Er zijn inderdaad veel bottelaars die je laten geloven dat ze je een Cask Strength wisky verkopen, terwijl ie afgewaterd is. Whiskybroker is daar zeker niet één van. Als hij afwaterd zal het steeds tot een ABV van in de 50% zijn, omdat ie weet dat de meeste mensen graag zelf beslissen hoeveel water bij de whisky men doet. Ik ben ook geen fan van afwateren, maar als je het toch doet, doe het dan zoals hem.
Martin is op FB ook steeds bereid om op vragen van klanten te antwoorden.
Whiskybroker verkoopt eerlijke whisky aan eerlijke prijzen, zonder marketingverhaaltjes ed.
Ik ben fan.
0 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 01 Dec 2016, 18:09

Ja dat is een mooi verhaal. En als je afwaterd naar een rond percentage snap ik het. Maar als je afwaterd naar bijvoorbeeld 58,7% dan lijkt het er toch verdacht veel op dat je (voor de onoplettende consument) de indruk probeert te wekken dat hij wel CS is.
4 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

GlenPiWi
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GlenPiWi » 01 Dec 2016, 19:10

Peter87 schreef:Ja dat is een mooi verhaal. En als je afwaterd naar een rond percentage snap ik het. Maar als je afwaterd naar bijvoorbeeld 58,7% dan lijkt het er toch verdacht veel op dat je (voor de onoplettende consument) de indruk probeert te wekken dat hij wel CS is.

Deels akkoord, maar: heb je ooit al gezien hoe ze dat doen? Weet je hoeveel werk dat is om op een afgerond getal uit te komen? Dat is meten en nog eens meten. (Althans zo heb ik het ze bij de Springbank Whisky School zien doen, om op 46% uit te komen)
0 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 01 Dec 2016, 19:11

Dat geloof ik direct. En ik zeg ook niet dat hij het zeker doet om te misleiden. Ik krijg er op deze manier alleen een vieze smaak van in mijn mond.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

GlenPiWi
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GlenPiWi » 01 Dec 2016, 19:14

Ik denk als iedereen zo eerlijk zou zijn om het op het etiket te vermelden, dat je zou schrikken hoeveel bottelaars dit doen!
0 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 01 Dec 2016, 19:15

Zijn daar geen regels voor dan?

Edit:

thijs100 schreef:
FGG schreef:Nadeel is dat je nooit kan aantonen wat CS was en dus wat er bij is gegooid (toch?).

De definitie cask strength is beschermd en vastgelegd in de Technical File For Scotch Whisky (hier meer). Natuurlijk kan je er mee proberen te sjoemelen, maar als je betrapt wordt dan zal daar vast een flinke boete op volgen.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 01 Dec 2016, 19:21

Peter87 schreef:Ja dat is een mooi verhaal. En als je afwaterd naar een rond percentage snap ik het. Maar als je afwaterd naar bijvoorbeeld 58,7% dan lijkt het er toch verdacht veel op dat je (voor de onoplettende consument) de indruk probeert te wekken dat hij wel CS is.

Beetje lullig dat alleen Whiskybroker hierop wordt afgerekend. Het is wat mij betreft één van de weinige onafhankelijken die nog op redelijke sterkte bottelt en daar nog een acceptabel bedrag voor vraagt. GlenPiWi heeft gelijk: Er staat op het label Natural Cask Strength of het staat er niet. Ik heb van Wilson and Morgan ook een fles die is afgewaterd op 48,5% en het label van die fles geeft helemaal geen info. En wie zegt dat mijn Glendronach Single Cask van 54,7% niet afgewaterd is? Nergens staat op de fles dat hij cask strength is.
De flessen waren voor mij in ieder geval betaalbaar en lekker.
2 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 01 Dec 2016, 19:28

Tonny schreef:

Beetje lullig dat alleen Whiskybroker hierop wordt afgerekend. Het is wat mij betreft één van de weinige onafhankelijken die nog op redelijke sterkte bottelt en daar nog een acceptabel bedrag voor vraagt. GlenPiWi heeft gelijk: Er staat op het label Natural Cask Strength of het staat er niet. Ik heb van Wilson and Morgan ook een fles die is afgewaterd op 48,5% en het label van die fles geeft helemaal geen info. En wie zegt dat mijn Glendronach Single Cask van 54,7% niet afgewaterd is? Nergens staat op de fles dat hij cask strength is.
De flessen waren voor mij in ieder geval betaalbaar en lekker.

Eens. En Peter's favoriete distillery watert zijn 12-jarige af naar 46,3%, kun je je ook afvragen vanwaar die 0,3% meer dan vele anderen die op bijv. 46% rond afwateren. Maar goed, dat staat dan verder weer helemaal los van de (Natural) Cask Strength.
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 01 Dec 2016, 19:33

Dit voorbeeld gaat nu eenmaal over WhB die de laatste paar bottelingen deze "truc" heeft uitgehaald. Ik weet ook wel dat het heel vaak voorkomt. Vandaar ook de vraag wat mensen er hier van vinden.

Het is ook niet mijn bedoeling om WhB of wie dan ook erop aan te vallen. Het zijn uiteindelijk allemaal bedrijven waar brood op de plank moet komen. Het is alleen de manier waarop die mij stoort.

@dre:
Bij OB's is het wel duidelijk dat ze in 90% van de gevallen afwateren. Als ze op CS bottelen word dat meteen in de marketing meegenomen. Bij bunna wateren ze af tot 46,3% omdat volgens hun de whisky met dat percentage het best tot zijn recht komt. Zal allemaal wel. Ik noem het marketing. Maar het is wel algemeen bekend dat dit gedaan word.
Het is ook meteen de reden dat ik bijna geen OB's meer koop maar bijna alleen CS IB's.
3 x
Afbeelding
Whiskydudes

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 01 Dec 2016, 19:45

Peter87 schreef:@dre:
Bij OB's is het wel duidelijk dat ze in 90% van de gevallen afwateren. Als ze op CS bottelen word dat meteen in de marketing meegenomen. Bij bunna wateren ze af tot 46,3% omdat volgens hun de whisky met dat percentage het best tot zijn recht komt. Zal allemaal wel. Ik noem het marketing. Maar het is wel algemeen bekend dat dit gedaan word.

Helemaal eens, bij OB's en dan ook nog eens met lagere Abv's is het afwateren wel duidelijk, en een net wat afwijkend Abv% waarschijnlijk inderdaad pure marketing.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 01 Dec 2016, 19:55

Ik heb er een redelijk uitgebreide mailwisseling over gehad met Jane en aangegeven dat ik graag zou zien dat ze een deel CS afvullen en een deel afgewaterd (als ze dat per se willen) Het prettige van WhB is dat je normaal kunt communiceren met ze, da's bij de meeste andere bottelaard wel anders.
Zij geeft aan dat bottelen op 60% ipv 50% een extra accijns met zich meebrengt van, jawel £ 2.77 en zij geeft aan dat ze dat veel vinden, een mening die ik zeker niet deel. En het vat levert wat meer flessen op. Ik geloof ook zeker dat ze dit niet hebben gedaan uit winstbejag, maar echt omdat ze er van overtuigd zijn dat die laatste 5 tot 10 euro extra veel van hun klanten afschrikt.
Ik ben van mening dat deze fles als ie een tientje duurder was geweest op CS ook binnen anderhalf uur was uitverkocht trouwens.

Waar ik de discussie om opgestart heb ik een beeld te krijgen wat de 'markt' wil; ik (wij) gaan straks vaten bottelen en onze visie is dat het in de fles moet zoals het uit de fles komt. Dus niks erbij en niks er uit.
Maar als de markt aangeeft ook met afgewaterd genoegen te nemen dan is het wellicht te overwegen om een deel afgewaterd te brengen en een (groter) deel op natural cask strength.... Want alles kan tenslotte...
4 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 01 Dec 2016, 20:01

Oogadal schreef:...en onze visie is dat het in de fles moet zoals het uit de fles komt...

Ah, overgieten en omlabelen dus... :gnif
1 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 01 Dec 2016, 20:28

Oogadal schreef:Ik heb er een redelijk uitgebreide mailwisseling over gehad met Jane en aangegeven dat ik graag zou zien dat ze een deel CS afvullen en een deel afgewaterd (als ze dat per se willen) Het prettige van WhB is dat je normaal kunt communiceren met ze, da's bij de meeste andere bottelaard wel anders.
Zij geeft aan dat bottelen op 60% ipv 50% een extra accijns met zich meebrengt van, jawel £ 2.77 en zij geeft aan dat ze dat veel vinden, een mening die ik zeker niet deel. En het vat levert wat meer flessen op. Ik geloof ook zeker dat ze dit niet hebben gedaan uit winstbejag, maar echt omdat ze er van overtuigd zijn dat die laatste 5 tot 10 euro extra veel van hun klanten afschrikt.
Ik ben van mening dat deze fles als ie een tientje duurder was geweest op CS ook binnen anderhalf uur was uitverkocht trouwens.

Waar ik de discussie om opgestart heb ik een beeld te krijgen wat de 'markt' wil; ik (wij) gaan straks vaten bottelen en onze visie is dat het in de fles moet zoals het uit de fles komt. Dus niks erbij en niks er uit.
Maar als de markt aangeeft ook met afgewaterd genoegen te nemen dan is het wellicht te overwegen om een deel afgewaterd te brengen en een (groter) deel op natural cask strength.... Want alles kan tenslotte...

Lijkt me eigenlijk best een prima idee. Beetje zoals de benromach 10 en 100 proof. Zo kan de klant kiezen en welke klant wil dit nou niet.

Is jouw / jullie visie dan verder vergelijkbaar met bijvoorbeeld blackadder raw cask?
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 01 Dec 2016, 20:50

Nou proef ik hier een beetje dat het jullie (de mensen die met de Laddie 2006 denken het zoveelste wereldwonder te hebben gevonden) het eigenlijk niet uitmaakt of je afgewatered spul drinkt of dat je een eerlijke whisky 'as it comes' koopt.

Als je beeld wil krijgen van de markt moet je het misschien op een iets minder badinerende toon doen :bigsmile . Maar goed, ik (en je mag me best scharen onder mensen die denkt in de Laddie 2006 het zoveelste wereldwonder te hebben gevonden) vind het belangrijk een leuke whisky te kopen voor niet al te veel geld. Of die nu afgewaterd is of niet.

Ik peins er trouwens niet over om op voorhand een tien jaar oude Bruichladdich voor dat geld te kopen, al zou hij wel natural cask strength zijn.
2 x
Afbeelding

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 01 Dec 2016, 21:06

Oogadal schreef:Waar ik de discussie om opgestart heb ik een beeld te krijgen wat de 'markt' wil; ik (wij) gaan straks vaten bottelen en onze visie is dat het in de fles moet zoals het uit de fles komt. Dus niks erbij en niks er uit.

Ik zou dan sowieso voor vatsterkte gaan.
Het is tenslotte onder je eigen label en daarmee representeert het jouw visie en smaak.
Je kan moeilijk een ander verkopen wat je zelf niet zou kopen hé ;) :bigsmile
Trouwens als je wil bottelen wat de markt wil dan zorg je best dat de whisky erg donker is en in een limited edition verpakking zit.
Highland Park kent nog wel een goede figuurzager. ;)
3 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”