Whisky loterij en whisky flippen (verplaatst)

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: TIP! In de aanbieding...

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 08 Nov 2016, 23:32

Oogadal schreef:Dan ga ik er ook eens lekker voor liggen. Want ik denk dat als je schrijft dat mensen schijnheilig zijn zonder dat je iemand wilt beledigen ik daar 2 kanten mee op kan:
1. je weet niet zo goed wat schijnheilig is.
2. je wilt het wel zeggen maar hebt er eigenlijk de ballen niet voor.

Ik ben hier niet om mensen te beledigen, maar een gezonde discussie op zijn plaats moet wel kunnen, toch?
Het woord schijnheilig is misschien wat cru, het gaat mij op het principe dat men wat veroordeelt terwijl zich men er zelf ook schuldig aan maakt.
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 08 Nov 2016, 23:40

Nee dat is niet waar. Ik heb hem gekocht omdat ik het er mooi uit vond zien en wilde de serie compleet maken. Maar nu ik zie dat het met de tweede uitgave de spuigaten uitloopt is mijn zin eraf en wil ik ze niet meer compleet maken. Op korte termijn openmaken is nooit m'n planning geweest.
Voorkennis? 100 piekies? Ik heb er 180 incl verzendkosten voor betaald dus ik weet niet waarom je dat als voorbeeld blijft gebruiken. Geloof je me niet?

Ik verkoop m'n whisky normaal gesproken helemaal niet. Maar ik begin serieus ruimtegebrek te krijgen dus heb ik besloten wat dubbele flesjes en flessen die ik niet meer interessant vind weg te doen. Aan een imo eerlijke prijs. Heeft niets met liefdadigheid te maken. Maar ik heb weer wat ruimte terug en wat centjes terug in m'n zak nadat ik de laatste weken flink in goede flessen heb geïnvesteerd.

Ik veroordeel niemand voor waar ik me zelf schuldig aan maak.
Ik sta niet in de rij voor de nieuwste littlemill omdat hij geld waard word. (De mensen die hem kopen om te drinken er buiten gelaten) Ik sta in de rij voor die nieuwste Ledaig 1998 WM omdat hij fucking lekker is.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 08 Nov 2016, 23:40

Peter87 schreef:Ik ga uit van m'n eigen portemonnee en niet van die van andere.
Die bowmore's zijn flessen voor een tasting die ik al een hele tijd plan. Maar zo heb ik wel meer in m'n kast staan dat puur voor m'n collectie is. Ik vind het namelijk ook leuk om naar m'n kast te kijken.

De glendronach was zoals ik zelf al zei een gecalculeerde gok. Ik heb ondertussen al genoeg ervaring met dit soort bottelingen dat ik op basis van tastingnotes, WB scores en aanraden van bepaalde mensen makkelijk durf te kopen.

Mijn punt was dat zoveel mensen blind op een littlemill springen omdat ze toch wel weten dat hij meer geld waard word. Want het overgrote deel gaat hem niet openmaken.

Dat bedoel ik nu net.
Wat maakt mij het uit dat mensen bijna 300 euro willen geven aan een fles Littlemill?
Zolang het niet uit mijn portemonnee komt maakt het dan toch ook niet uit?
Als mensen deze nu ook kopen voor de collectie of om in de kast te zetten? Pff... Ze doen maar.
Ik snap gewoon het probleem niet met deze Littlemill. (die trouwens wel een erg goede review heeft gekregen waardoor nog meer mensen 'm willen)
Mensen springen ook op GlenDronach batch 14, Invergordons van de jaren '70, donkere en gesherriede whisky's, Kilkerran 12yo, Glenrothes WhB,...
Denk je dat deze allemaal sowieso gekocht worden om gedronken te worden?
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 08 Nov 2016, 23:44

Nee. Maar daar denk ik hetzelfde over als over deze littlemill. Alleen is deze op dit moment in de spotlight.
Ik lig er ook zeker niet wakker van. Ik heb wel andere serieuze problemen. En ook daarvan slaap ik op 2 oren (schijnt gewoon te kunnen). Maar soms lees je iets en heb je er een mening over. En ik ben vandaag in een bepaalde mood. Een mood om m'n mening te delen.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 08 Nov 2016, 23:46

Peter87 schreef:Nee. Maar daar denk ik hetzelfde over als over deze littlemill. Alleen is deze op dit moment in de spotlight.
Ik lig er ook zeker niet wakker van. Ik heb wel andere serieuze problemen. En ook daarvan slaap ik op 2 oren (schijnt gewoon te kunnen). Maar soms lees je iets en heb je er een mening over. En ik ben vandaag in een bepaalde mood. Een mood om m'n mening te delen.

Dat wil lukken! ;)
Ik ben wel erg benieuwd of dit in de toekomst ook met populaire Whiskybroker bottelingen, grains, Ledaigs, etc. gaat gebeuren ;)
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 08 Nov 2016, 23:56

Als ik in de mood ben wel.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 09 Nov 2016, 00:01

Peter87 schreef:Nee dat is niet waar. Ik heb hem gekocht omdat ik het er mooi uit vond zien en wilde de serie compleet maken.

En om deze reden heb ik me ingeschreven voor de loting van de Littlemill.
1 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 09 Nov 2016, 02:45

nigel_tufnel schreef:Wat maakt mij het uit dat mensen bijna 300 euro willen geven aan een fles Littlemill?
Als mensen deze nu ook kopen voor de collectie of om in de kast te zetten? Pff... Ze doen maar.
Ik snap gewoon het probleem niet met deze Littlemill. (die trouwens wel een erg goede review heeft gekregen waardoor nog meer mensen 'm willen)
Mensen springen ook op GlenDronach batch 14, Invergordons van de jaren '70, donkere en gesherriede whisky's, Kilkerran 12yo, Glenrothes WhB,...

Toch zit hier wat mij betreft een puntje van ongenoegen. Whisky is gemaakt om te drinken. De fles is een verpakking. Mensen met flessen in de kast als verzameling zouden deze ook goed leeg hebben kunnen staan.

Als hordes van mensen volle flessen in de kast hebben staan en deze nooit tegen redelijke prijzen doorverkopen, beletten dat degenen bij wie het puur om de inhoud gaat (zoals ik zelf) om ook zo'n fles te kopen. Althans, de kans wordt aanzienlijk kleiner. Dat werkt frustrerend.

Om nog maar te zwijgen van de recent in dit topic aangehaalde flippers. Die mogen van mijn part bezoek krijgen van de autoriteiten.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 09 Nov 2016, 11:13

caskstrength schreef:Toch zit hier wat mij betreft een puntje van ongenoegen. Whisky is gemaakt om te drinken. De fles is een verpakking. Mensen met flessen in de kast als verzameling zouden deze ook goed leeg hebben kunnen staan.

Als hordes van mensen volle flessen in de kast hebben staan en deze nooit tegen redelijke prijzen doorverkopen, beletten dat degenen bij wie het puur om de inhoud gaat (zoals ik zelf) om ook zo'n fles te kopen. Althans, de kans wordt aanzienlijk kleiner. Dat werkt frustrerend.

Om nog maar te zwijgen van de recent in dit topic aangehaalde flippers. Die mogen van mijn part bezoek krijgen van de autoriteiten.

Men gaat wel aan het idee voorbij dat er mensen zijn welke flessen kopen om op een nader te bepalen tijdstip de fles open maken. Bij mij staat er altijd 1 open, de spoeling wordt op den duur toch dunner.
Dat betekent dat in de tussentijd de fles inderdaad gesloten blijft, er zit ergens toch wel een houdbaarheid als de fles eenmaal is opgetrokken.
Met de wetenschap dat de uitgave van Littlemill binnen enkele jaren nihil is, is de keuze in mijn ogen niet raar.
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 09 Nov 2016, 11:59

caskstrength schreef:
nigel_tufnel schreef:Wat maakt mij het uit dat mensen bijna 300 euro willen geven aan een fles Littlemill?

Toch zit hier wat mij betreft een puntje van ongenoegen. Whisky is gemaakt om te drinken. De fles is een verpakking. Mensen met flessen in de kast als verzameling zouden deze ook goed leeg hebben kunnen staan.

Met het ongenoegen ben ik het eens, dat heb ikzelf ook al -tig keer gehad.
Maar dan gaat het meestal over flippers die nieuwe flessen in het groot aankopen.
Een paar dozen van een speculeerbare whisky.
Daar heb ik ook een groot probleem mee.
Je gaat me niet zeggen dat als je whisky in dozen aankoopt dit volledig voor eigen consumptie is.
En gesloten flessen heeft volgens mij iedereen in z'n collectie.
Moesten die er trouwens niet zijn dan is het al helemaal onmogelijke om oude pareltjes aan te kopen.
Het heeft dus ook z'n voordeel.
Peter haalde ook aan dat hij een aantal gesloten flessen had.
Daar is voor mij geen probleem mee.
Ik snap gewoon niet waarom deze Littlemill zoveel reactie uitlokt.
1 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 09 Nov 2016, 13:00

nigel_tufnel schreef:Je gaat me niet zeggen dat als je whisky in dozen aankoopt dit volledig voor eigen consumptie is.

Enkele uitzonderingen daargelaten, zo heb ik een aantal keer een doos (weliswaar geen dozen, maar toch) whisky gekocht van bepaalde expressies, en die zijn toch echt bedoeld voor eigen (toekomstige) consumptie. In mijn geval de Kilkerran 12 en de Glendronach 21.

Ik vind dat allebei geweldige whisky's, helemaal als je naar de prijs/kwaliteit-verhouding kijkt. En nu kan ik over jaren nog eens een fles open trekken die me respectievelijk 40 of 75 euro heeft gekocht, maar tegen die tijd waarschijnlijk veel duurder is, als ze uberhaupt nog te krijgen zijn. En als dat zo is, moet je nog maar weer afwachten of de kwaliteit gelijk is gebleven :)
3 x
Afbeelding | Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 09 Nov 2016, 22:43

Bishlouk schreef:Nee, ik zal ook :D

:respect Sorry....
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Malinois
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malinois » 09 Nov 2016, 22:49

mQkz schreef:Om even terug on-topic te gaan:

De in mijn ogen(, neus en mond :lol: ) fantastische Kavalan Solist Vinho Barrique staat in promotie op Whiskysite aan €150. Een mooie tip gezien ze er op veel plaatsen +€230 voor vragen. Ik heb er alvast eentje besteld!

http://www.whiskysite.nl/nl/kavalan-sol ... e-578.html

Dit is een moeilijke keuze voor mij... Ik houd van wijn finishes/lagering maar van wat ik van Kavalan geproefd heb heb ik niet echt het 'dit is echt goed' gevoel, de gewone Solis Sherry is voor mij maar halverwege eigenlijk. Gewoon dik in de sherry.
Zit deze ook dik in de vino? Want dan kan hij wel heel goed uitvallen voor mij....
Dontknowwhattodoforthemomentbecausetomorrowitwillbesoldoutbymoneymakers...
0 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 09 Nov 2016, 22:55

Dyson81 schreef:Men wekt hier de indruk (diegene die een reactie plaatsen), dat zij zichzelf niet schuldig maken aan de actie welke men veroordeelt.
M.a.w. ik denk dat men sterk in de minderheid is als men nooit een fles koopt zonder hem te hebben geproefd, of de fles aan te kopen zonder deze absoluut niet door te verkopen.

Ik denk toch dat je wat zaken door elkaar haalt. Laat ik beginnen met wat jij noemt veroordelen van mensen omdat ze iets kopen wat ze niet geproefd hebben. Weet niet waar je dat hebt gelezen, maar ik veroordeel niemand op het kopen van een fles die ze niet (zelf) hebben geproefd. Dat doen we namelijk allemaal wel eens.
Wat ik gedaan heb (en nog steeds doe) is dat er mensen zijn die zo blij zijn als mijn zoon van 4 als de Sint wat in zijn schoentje heeft gedaan simpelweg omdat ze zijn ingeloot om een fles whisky van € 300 te mogen kopen...
Kijk, dat je een fles whisky koopt van 300 euro zal je mij niet over horen, maar bijkans een vreugdedans maken omdat je iets mag kopen.. tsja.

En wat betreft flessen doorverkopen, ja, dat doe ik wel eens. Maar vaak onderling binnen m'n whisky matties en aan dezelfde prijs waar ik 'm voor heb verkocht. Maar een fles kopen puur en alleen met het doel deze met een paar jaar (of weken) te flippen voor het weet ik hoeveel voudige, nee, dat heb ik nog nooit gedaan en dat ga ik ook niet doen.
Waarbij ik de kanttekening maak dat het wel kan gebeuren dat een fles die ik heb toevallig zo veel in waarde is gestegen dat er een punt komt waarbij ik me af ga vragen of ie me dat waard is. Maar dat is in mijn ogen beslist niet hetzelfde als doelbewust flippen...
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Greenmachine
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Greenmachine » 09 Nov 2016, 23:28

Oogadal schreef:
Dyson81 schreef:Men wekt hier de indruk (diegene die een reactie plaatsen), dat zij zichzelf niet schuldig maken aan de actie welke men veroordeelt.
M.a.w. ik denk dat men sterk in de minderheid is als men nooit een fles koopt zonder hem te hebben geproefd, of de fles aan te kopen zonder deze absoluut niet door te verkopen.

Ik denk toch dat je wat zaken door elkaar haalt. Laat ik beginnen met wat jij noemt veroordelen van mensen omdat ze iets kopen wat ze niet geproefd hebben. Weet niet waar je dat hebt gelezen, maar ik veroordeel niemand op het kopen van een fles die ze niet (zelf) hebben geproefd. Dat doen we namelijk allemaal wel eens.
Wat ik gedaan heb (en nog steeds doe) is dat er mensen zijn die zo blij zijn als mijn zoon van 4 als de Sint wat in zijn schoentje heeft gedaan simpelweg omdat ze zijn ingeloot om een fles whisky van € 300 te mogen kopen...
Kijk, dat je een fles whisky koopt van 300 euro zal je mij niet over horen, maar bijkans een vreugdedans maken omdat je iets mag kopen.. tsja.

En wat betreft flessen doorverkopen, ja, dat doe ik wel eens. Maar vaak onderling binnen m'n whisky matties en aan dezelfde prijs waar ik 'm voor heb verkocht. Maar een fles kopen puur en alleen met het doel deze met een paar jaar (of weken) te flippen voor het weet ik hoeveel voudige, nee, dat heb ik nog nooit gedaan en dat ga ik ook niet doen.
Waarbij ik de kanttekening maak dat het wel kan gebeuren dat een fles die ik heb toevallig zo veel in waarde is gestegen dat er een punt komt waarbij ik me af ga vragen of ie me dat waard is. Maar dat is in mijn ogen beslist niet hetzelfde als doelbewust flippen...

Mijn opmerking heeft hier een hoop losgemaakt zie ik. (Je mag mij gewoon bij naam noemen geen enkel probleem)

Ik ben zeer zeker blij dat ik een fles mág kopen. Als je je opgeeft bij een loting bestaat nou eenmaal de kans dat dat niet mogelijk is.

Tevens ben ik geen flipperaar, waarom zou ik dan hier reeds tientallen samples hebben gekocht in een korte periode?

Je vergelijking met je zoontje van vier vind ik derhalve echt getuige van klasse.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”