squaadgras schreef:Jonadawi, ik zou nog even de historie van de EU doornemen als ik jou was. De EU vind zijn oorsprong in de EGKS en de EEG. Beide multilaterale handelsgemeenschappen. Mocht je 1948, het Verdrag van Brussel, nemen als eikpunt zou je eventueel 'vrede' als doelstelling kunnen omschrijven. Al was dit verdrag meer een reactie op de Praagse Coup, en versterkte de militaire samenwerking.
Nederland staat inderdaad hoog in de lijst, doet niks af aan het feit dat het altijd BETER kan (en moet), en laat nou net 2 landen die wel bij Europa horen en NIET bij de EU zitten dat doen. Ik ben niet anti Europa. Ik ben anti-regeltjesvloedgolf opgelegd door de hoge piefjes in Brussel. Zij zouden zich met de kerntaken (vrede, veiligheid, handel) moeten bezighouden, en niet het leven van jan-en-allemaal willen dirigeren.
#brexit is een stem tegen het idee van een logge Europese Superstaat en het overhevelen van soevereiniteit richting Brussel. We zijn in beginne Nederlander, Belg, Fransman, etc., en geen 'Europeaan', daarvoor liggen cultureel historisch gezien onze normen, waarden, en gewoontes te ver voor van elkaar. En een dergelijke superstaat is dus ook helemaal niet nodig om verdere handel, veiligheid/vrede, e.d. te bewerkstelligen. Maar momenteel is dit Groot Europese Rijk, de natte droom van elke eurofiel, wel iets dat van hogeraf door de strot van het volk wordt gedrukt.
Trouwens als je ergens 3x meer verdiend, en 3x meer betaald, betekent het effectief dat je er niet op vooruit gaat. Echter VERDIEN je 3x meer, zodra je met dat geld over de grens gaat, waar het 3x zo goedkoop is, VERDIEN je dus 3x zoveel. M.a.w. voor ons is het duur bij hen, voor hen is het goedkoop bij ons. Kromme redenering dus.
Ik ben allesbehalve politiek geëngageerd of een bolleboos in politieke geschiedenis maar ik denk niet dat jouw uitleg de reden is waarom de UK nipt voor de Brexit heeft gekozen hoor.
Ze hebben vooral de vluchtelingenproblematiek uitgespeeld omdat de EU hierover afspraken heeft.
Maar door uit de EU te stappen ga je dit niet oplossen.
Denk maar niet dat de vluchtelingen nu niet meer gaan proberen om de oversteek te maken.
de UK heeft namelijk tal van eigen maatregelen/regels die het voor vluchtelingen interessant maken en die niet door de EU zijn opgelegd.
Gratis onderwijs, ziekenzorg, het feit dat je niet verplicht bent om een identiteitskaart op zak te hebben,...
Geloof me dat zijn geen maatregelen van de EU hoor.
Ik denk trouwens ook niet dat de landbouwers die massaal voor de Brexit hebben gestemd weten dat ze een gigantisch bedrag subsidie krijgen van de EU.
En ik denk dat de meeste pro stemmers niet goed ingelicht zijn wat het voor gevolgen heeft!
Nu ja, de toekomst zal het uitwijzen.
En ja,het klopt dat er nog heel wat werk aan de winkel is en dat de EU nu nog helemaal niet ideaal is.
Er is volgens mij nog heel wat soevereiniteit voor de landen hetgeen het juist moeilijk maakt voor de EU.
Zie bijvoorbeeld het verschil in taksen tussen Nederland, België en Luxemburg.
Trouwens de kwestie van verdienen is niet alleen een verschil tussen landen hoor.
Mensen die eenzelfde job uitoefenen in een grote stad verdienen doorgaans ook meer dan wanneer je in een dorpje werkt.
Meestal ga je ook dichtbij je werk wonen dus uiteindelijk is het wel een break even want het wonen in een stad is ook een stuk duurder.
Inderdaad als je op vakantie gaat gaan de grootverdieners het dan breder kunnen laten hangen t.o.v. de anderen, maar anders?
Geloof me er gaan niet veel mensen werken in Noorwegen en wonen in Nederland of België.
Trouwens zo hoog naar het noorden moet je niet gaan hoor.
Het is niet voor niets dat de rijken en grootverdieners van Nederland in België komen wonen hoor!
Als Europa trouwens helemaal geen zin of kans heeft dan zou België ook al lang gesplitst moeten zijn vrees ik...
Ze zouden momenteel beter eens beginnen met het uitbreiden te stoppen en de landen die erin zitten op mekaar af te stemmen imho.