Brexit en gevolgen voor whisky

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Brexit en gevolgen voor whisky

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 24 Jun 2016, 21:14

squaadgras schreef:Jonadawi, ik zou nog even de historie van de EU doornemen als ik jou was. De EU vind zijn oorsprong in de EGKS en de EEG. Beide multilaterale handelsgemeenschappen. Mocht je 1948, het Verdrag van Brussel, nemen als eikpunt zou je eventueel 'vrede' als doelstelling kunnen omschrijven. Al was dit verdrag meer een reactie op de Praagse Coup, en versterkte de militaire samenwerking.

Nederland staat inderdaad hoog in de lijst, doet niks af aan het feit dat het altijd BETER kan (en moet), en laat nou net 2 landen die wel bij Europa horen en NIET bij de EU zitten dat doen. Ik ben niet anti Europa. Ik ben anti-regeltjesvloedgolf opgelegd door de hoge piefjes in Brussel. Zij zouden zich met de kerntaken (vrede, veiligheid, handel) moeten bezighouden, en niet het leven van jan-en-allemaal willen dirigeren.

#brexit is een stem tegen het idee van een logge Europese Superstaat en het overhevelen van soevereiniteit richting Brussel. We zijn in beginne Nederlander, Belg, Fransman, etc., en geen 'Europeaan', daarvoor liggen cultureel historisch gezien onze normen, waarden, en gewoontes te ver voor van elkaar. En een dergelijke superstaat is dus ook helemaal niet nodig om verdere handel, veiligheid/vrede, e.d. te bewerkstelligen. Maar momenteel is dit Groot Europese Rijk, de natte droom van elke eurofiel, wel iets dat van hogeraf door de strot van het volk wordt gedrukt.

Trouwens als je ergens 3x meer verdiend, en 3x meer betaald, betekent het effectief dat je er niet op vooruit gaat. Echter VERDIEN je 3x meer, zodra je met dat geld over de grens gaat, waar het 3x zo goedkoop is, VERDIEN je dus 3x zoveel. M.a.w. voor ons is het duur bij hen, voor hen is het goedkoop bij ons. Kromme redenering dus.

Holy sh..! Jij bent een wandelende encyclopedie! Ik wil jou met onmiddellijke ingang in mijn kwisploeg, vooral voor de kwissen waar de winnende ploeg een mooie Single Malt mag uitkiezen :bigsmile :duimop :bigsmile
1 x
Afbeelding

Toontje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Toontje » 24 Jun 2016, 21:28

Zo Sören, en nu weekend vieren! :gnif
2 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 24 Jun 2016, 22:19

squaadgras schreef:Jonadawi, ik zou nog even de historie van de EU doornemen als ik jou was. De EU vind zijn oorsprong in de EGKS en de EEG. Beide multilaterale handelsgemeenschappen. Mocht je 1948, het Verdrag van Brussel, nemen als eikpunt zou je eventueel 'vrede' als doelstelling kunnen omschrijven. Al was dit verdrag meer een reactie op de Praagse Coup, en versterkte de militaire samenwerking.

Nederland staat inderdaad hoog in de lijst, doet niks af aan het feit dat het altijd BETER kan (en moet), en laat nou net 2 landen die wel bij Europa horen en NIET bij de EU zitten dat doen. Ik ben niet anti Europa. Ik ben anti-regeltjesvloedgolf opgelegd door de hoge piefjes in Brussel. Zij zouden zich met de kerntaken (vrede, veiligheid, handel) moeten bezighouden, en niet het leven van jan-en-allemaal willen dirigeren.

#brexit is een stem tegen het idee van een logge Europese Superstaat en het overhevelen van soevereiniteit richting Brussel. We zijn in beginne Nederlander, Belg, Fransman, etc., en geen 'Europeaan', daarvoor liggen cultureel historisch gezien onze normen, waarden, en gewoontes te ver voor van elkaar. En een dergelijke superstaat is dus ook helemaal niet nodig om verdere handel, veiligheid/vrede, e.d. te bewerkstelligen. Maar momenteel is dit Groot Europese Rijk, de natte droom van elke eurofiel, wel iets dat van hogeraf door de strot van het volk wordt gedrukt.

Trouwens als je ergens 3x meer verdiend, en 3x meer betaald, betekent het effectief dat je er niet op vooruit gaat. Echter VERDIEN je 3x meer, zodra je met dat geld over de grens gaat, waar het 3x zo goedkoop is, VERDIEN je dus 3x zoveel. M.a.w. voor ons is het duur bij hen, voor hen is het goedkoop bij ons. Kromme redenering dus.

Ik ben allesbehalve politiek geëngageerd of een bolleboos in politieke geschiedenis maar ik denk niet dat jouw uitleg de reden is waarom de UK nipt voor de Brexit heeft gekozen hoor.
Ze hebben vooral de vluchtelingenproblematiek uitgespeeld omdat de EU hierover afspraken heeft.
Maar door uit de EU te stappen ga je dit niet oplossen.
Denk maar niet dat de vluchtelingen nu niet meer gaan proberen om de oversteek te maken.
de UK heeft namelijk tal van eigen maatregelen/regels die het voor vluchtelingen interessant maken en die niet door de EU zijn opgelegd.
Gratis onderwijs, ziekenzorg, het feit dat je niet verplicht bent om een identiteitskaart op zak te hebben,...
Geloof me dat zijn geen maatregelen van de EU hoor.
Ik denk trouwens ook niet dat de landbouwers die massaal voor de Brexit hebben gestemd weten dat ze een gigantisch bedrag subsidie krijgen van de EU.
En ik denk dat de meeste pro stemmers niet goed ingelicht zijn wat het voor gevolgen heeft!
Nu ja, de toekomst zal het uitwijzen.
En ja,het klopt dat er nog heel wat werk aan de winkel is en dat de EU nu nog helemaal niet ideaal is.
Er is volgens mij nog heel wat soevereiniteit voor de landen hetgeen het juist moeilijk maakt voor de EU.
Zie bijvoorbeeld het verschil in taksen tussen Nederland, België en Luxemburg.

Trouwens de kwestie van verdienen is niet alleen een verschil tussen landen hoor.
Mensen die eenzelfde job uitoefenen in een grote stad verdienen doorgaans ook meer dan wanneer je in een dorpje werkt.
Meestal ga je ook dichtbij je werk wonen dus uiteindelijk is het wel een break even want het wonen in een stad is ook een stuk duurder.
Inderdaad als je op vakantie gaat gaan de grootverdieners het dan breder kunnen laten hangen t.o.v. de anderen, maar anders?
Geloof me er gaan niet veel mensen werken in Noorwegen en wonen in Nederland of België.
Trouwens zo hoog naar het noorden moet je niet gaan hoor.
Het is niet voor niets dat de rijken en grootverdieners van Nederland in België komen wonen hoor! ;)
Als Europa trouwens helemaal geen zin of kans heeft dan zou België ook al lang gesplitst moeten zijn vrees ik...
Ze zouden momenteel beter eens beginnen met het uitbreiden te stoppen en de landen die erin zitten op mekaar af te stemmen imho.
2 x

daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 24 Jun 2016, 22:35

ik denk gewoon dat er nu een "doos van pandora" is geopend. Iedereen heeft een mening over hoe nu.... en hoe verder.... we gaan gewoon een onzekere tijd tegen moet en dat is voor niemand goed. Niet goed voor bedrijven/mensen maar ook niet goed voor de economie..
1 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 24 Jun 2016, 23:32

Och, maar je niet zo druk. Ruim 70 jaar vrede is echt wel wat waard. Dat is echt niet zo vanzelfsprekend hoor. Ik denk dat zo'n superstaat wel helpt bij die vrede, juist vanwege de culturele verschillen die naarmate de jaren verstrijken natuurlijk steeds minder groot worden.
0 x
Afbeelding

Nederland-paraat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 25 Jun 2016, 00:13

Goede punten genoemd :goedgedaan

Laten we eerst maar eens kijken of ze ook daadwerkelijk ''de knop'' van artikel 50 gaan indrukken.
Maar hoe dan ook;

Door de onzekerheid worden investeringen op langere termijn door het buitenland worden makkelijker uitgesteld (verkoop van new-make aan buitenlandse bedrijven zal afnemen verwacht ik).

Koers van de pond blijft denk ik volatiel (flink schommelen) zolang de onzekerheid duurt, dit kan er toe leiden dat de prijs van dure flessen wat meer zou kunnen gaan verschillen.

Op de vatenmarkt zal dit ook terugkomen, vaten worden nog altijd in ponden afgerekend. Buitenlandse eigenaren hebben gisteren een procent of 6 ingeleverd als dit wordt teruggerekend naar euro's. Bij verkoop zal wel een deel doorberekend worden. Het is kijken wat de Schotten doen, verhogen of zelfde prijsstelling zetten.

Bij een ''Noorwegen'' status zal ca. 80% van de Europeese regelgeving geïmplementeerd moeten worden. En er kan de nodige papierwerk komen kijken bij de import van whisky uit UK. Zal ook geen positieve gevolgen hebben op de prijs.

Maar hoe dan ook is er een probleem, als er slechts 52% tegen is en 48% voor is de marge klein. Zeker met de onderlinge verschillen tussen de gebieden. Waar voorheen onvrede was over de Unie zal dadelijk de onvrede over het nationaal bestuur zijn.

Klein lichtpuntje; het kan zorgen voor de opkomst van Europese destilleerderijen. Door de afname van de vraag naar Schotse whisky kan het zomaar zijn dat de prijzen dalen en whisky voor de prijs van Sherry in de schappen ligt. Enkele faillissementen zouden op langere termijn zeker mogelijk zijn. Al lijkt de extreme uitwerking van dit scenario niet waarschijnlijk.
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 25 Jun 2016, 02:28

daytona955 schreef:ik denk gewoon dat er nu een "doos van pandora" is geopend. Iedereen heeft een mening over hoe nu.... en hoe verder.... we gaan gewoon een onzekere tijd tegen moet en dat is voor niemand goed. Niet goed voor bedrijven/mensen maar ook niet goed voor de economie..

Valt wel mee, het wordt gewoon weer Duitsland en Frankrijk die gezamenlijk optrekken en Moskow is de horizon.
Heeft vaak zat tot genoeg problemen geleid en dit zal weer gebeuren.
Vermoedelijk is dit de nagel aan de kist, elke verenigd europa is ingestort sinds de byzantijnse tijd. Ik denk dat we kennis hebben genomen van de eerste serieuze scheur die tot het instorten van de EU heeft geleid.

Zelf ben ik voor open grenzen, voor eerlijke handel, voor vrije federatie en voor directe democratie.
Maar ik zal jullie Tolstoi, Bakounin, Constanse, Nieuwenhuis en Proudon maar bewaren.
1 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 25 Jun 2016, 07:23

Wat mij trouwens wel opvalt is dat Boris Johnson nu ineens niet zo'n haast maakt met het regelen van de Brexit. Eerst vecht hij ergens voor, maar zodra hij zijn doel binnen heeft, trapt hij op de rem. Dat is toch gek? Normaal zou je zodra je de beslissing binnen hebt het ook meteen verder willen regelen.

Leidt bij mij meer en meer tot de gedachte dat die man een presidentscampagne heeft gevoerd in plaats van daadwerkelijk nu echt keihard voor een Brexit te zijn. En veel domme Engelsen en Welshmen zijn er in getrapt. :domdom
4 x
Affirmanti incumbit probatio

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 25 Jun 2016, 10:31

Leidt bij mij meer en meer tot de gedachte dat die man een presidentscampagne heeft gevoerd in plaats van daadwerkelijk nu echt keihard voor een Brexit te zijn. En veel domme Engelsen en Welshmen zijn er in getrapt. :domdom

Dat lijkt me wel duidelijk; wie gaat er straks onderhandelen met Duitsland en Frankrijk? Die gaan zich keihard opstellen. Het wordt interessant hoe het zich verder ontwikkelt.

Zelf ben ik voor open grenzen, voor eerlijke handel, voor vrije federatie en voor directe democratie.
Maar ik zal jullie Tolstoi, Bakounin, Constanse, Nieuwenhuis en Proudon maar bewaren.

Ben ik ook voor maar dat is net zoiets als hopen dat het Nederlands elftal dit jaar Europees kampioen wordt. :bigsmile
1 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 25 Jun 2016, 10:57

Hoe zit het eigenlijk met een concept als casqueteers?
Daar betaal je de prijs voor een deel in 2 fasen. Een initieel bedrag voor de aanschaf van het vat en een bedrag bij bottelen, waar ook een stuk belasting en transport in zit.
Dat 2e bedrag zou nu positief of negatief kunnen veranderen ten opzichte van de inschatting vooraf.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 25 Jun 2016, 11:35

Wouter1981 schreef:Hoe zit het eigenlijk met een concept als casqueteers?
Daar betaal je de prijs voor een deel in 2 fasen. Een initieel bedrag voor de aanschaf van het vat en een bedrag bij bottelen, waar ook een stuk belasting en transport in zit.
Dat 2e bedrag zou nu positief of negatief kunnen veranderen ten opzichte van de inschatting vooraf.

ik denk dat de prijs van het bottelen ,aanschaffen,transport etc etc van een deel van een whisky barrel in die twee jaar dat Engeland nog in de eu zit voordeliger zal zijn voor die genen die hun delen nu aanschaffen of nu laten bottelen maar 1 maal Engeland uit de eu is zal het een stuk slechter worden taxen zullen hoger liggen want het komt uit een niet eu land + de invoer rechten die je moet betalen op goederen die niet uit de eu komen
0 x

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 25 Jun 2016, 11:47

daytona955 schreef:ik denk gewoon dat er nu een "doos van pandora" is geopend. Iedereen heeft een mening over hoe nu.... en hoe verder.... we gaan gewoon een onzekere tijd tegen moet en dat is voor niemand goed. Niet goed voor bedrijven/mensen maar ook niet goed voor de economie..

Dat denk ik ook. Brexit zou wel eens 2016's Lehmann Brothers kunnen zijn, de eerste domino die valt. Eerst deflatie dan hyperinflatie? Europa is economisch gewoon een onding. Je kan geen totaal andere volkeren plots dezelfde munt opdringen. Nu moeten Duitsland, Nederland,... de problemen in het Zuiden maar oplossen. Dit werkt niet. Had Griekenland gewoon kunnen devalueren/printen was er voorlopig niks aan de hand geweest (zie de usa en hun gigantisch schuldenprobleem waar sinds 2011 niemand meer over praat).
Binnen dit en een paar jaar bestaat de Euro niet meer, de Dollar volgens mij ook niet. Ik gok op een virtuele munt, deels gedekt door goud. Een technologisch verbeterde versie van het systeem bretton woods.
Groot "voordeel" is dat men al je transacties kan controleren, geen zwartwerk meer (op ruilhandel na). Als vrouw zal er dus nog wel wat te regelen zijn :P . Wij zijn gekloot.
Whisky kan alle kanten op, kans is groot dat beleggers nog meer gaan afnemen om van hun in waarde dalende centjes af te geraken. Hopelijk vliegen ze allemaal op de gehypete flessen, die koop ik toch niet. Aan de beleggers, koop geen whisky als je er niets van kent (tenzij het gefiguurzaagde collectors items zijn ;) ). Bescherm je koopkracht, koop edelmetalen.
0 x

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 25 Jun 2016, 11:52

De Britten hebben beslist uit de EU te stappen. Of dit een juiste beslissing was laat ik voor hun rekening maar het is wel een democratisch genomen beslissing en daar gaat deze tekst over.

"Het woord "democratie" komt van het Grieks. "Demos = volk", "cratie = beslist". Democratie is dus een bestuursvorm waarbij (de meerderheid) van het volk beslist.

In het oude Athena werd er gemiddeld om de 9 dagen een algemene vergadering (polis) gehouden, waarbij zo'n 5.000 of 6.000 mannen uit alle lagen van de bevolking aanwezig waren. Alle mannen van de polis konden in het bestuur komen, maar dan moesten ze wel verkozen worden. Vrouwen hadden geen stemrecht en konden niet verkozen worden en dat is spijtig want de geschiedenis van het oude Griekenland had er wellicht anders uitgezien als vrouwen wel konden stemmen en besturen.

Het bestuur van de polis kon dus allerlei wetsvoorstellen doen. Maar soms waren de mensen ontevreden, omdat bijvoorbeeld het bestuur een verkeerde beslissing had genomen. Dan bestond er een manier om iemand uit het bestuur weg te stemmen.

Dit systeem heet het "ostracisme". Alle stemmende mannen mochten op een potscherf de naam van een bestuurslid krassen. Alle potscherven ("ostraca") werden geteld. De naam die het meeste voorkwam, moest de stadstaat voor 10 jaar verlaten."

Nog niet zo dom die oude Atheners. Wij leven ook in een zogenaamde democratie maar worden in tegenstelling tot de Atheners geregeerd door niet verkozen "leiders" op Europees niveau en op nationaal niveau door volksvertegenwoordigers en ministers die allang niet meer de wil van de meerderheid van het volk maar blijkbaar vooral hun eigenbelang en de belangen van hun “vriendjes” vertegenwoordigen.

Wij kunnen onbekwame politici niet verbannen voor 10 jaar, zelfs niet voor 10 minuten want ze zijn als de dood voor volksraadplegingen, de moderne vorm van een polis (en zeker nu dat de volksraadpleging voor Brexit een serieuze streep door hun rekening gehaald heeft) en we moeten bijgevolg dus braafjes wachten op de volgende verkiezingen om ons ongenoegen te tonen. Niet dat dit een verschil maakt want zelfs de verliezers van verkiezingen verzekeren zich nog altijd van een plaats in het bestuur en van de nodige postjes. En als dat niet lukt is er nog altijd de EU waar uitgerangeerde politici zich dik kunnen gaan maken aan super hoge, bijna niet belaste salarissen en vergoedingen.

En ondertussen boeren we maar verder met onze nationale "supermannen en supervrouwen.” Mensen voor wie er blijkbaar veel dan maar 24 uren in een dag zijn; kijk maar naar hun vele cumuls. Mensen die alles kennen en weten; ministers en staatssecretarissen die het ene departement na het andere gaan leiden zonder ook maar enige vorm van ingangsexamen, competentie test of, erger nog, kennis over het vakgebied waar ze de baas in worden. En laten we vooral niet vergeten dat we zes, dure sets van dit soort mensen in ons geliefde land hebben die zichzelf elk mogelijk voordeel toekennen terwijl de rest van ons, het plebs zeg maar, uitgezogen en genegeerd wordt.

Wordt het eens geen tijd dat het volk zelf opnieuw over zijn heden en zijn toekomst kan beslissen, wordt het eens geen tijd dat het volk politici aansprakelijk kan maken voor hun daden of gebrek aan daden, wordt het eens geen tijd dat democratie opnieuw echte democratie wordt?

Er zouden wellicht geen "potscherven" genoeg zijn als het volk nu een polis zou houden maar misschien is dat wat we nodig hebben; een grote kuis. Daarna beginnen we opnieuw maar vanaf nu met politici die aansprakelijk worden gehouden. Die aan dezelfde regels en belastingen als de rest van ons onderworpen zijn. Die bezoldigd worden als ambtenaren want dat zijn ze tenslotte toch. Die net als elke andere werknemer in het openbaar ambt competenties en kwaliteiten moeten kunnen aantonen voor ze een leidinggevende functie kunnen bekleden. En niet te vergeten, politici die door het volk geëvalueerd worden en door het volk naar huis gestuurd kunnen worden.

Iedereen gelijk voor de wet, niet?
1 x

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 25 Jun 2016, 12:31

squaadgras schreef:

Uit interviews is wel heel duidelijk geworden dat de #brexit stem er geen was tegen de EU, maar eerder eentje tegen het huidige beleid in de UK zelf. Herr Cameron failed. Miserably. Ook google trends toont vrij duidelijk dat de mensen die gaan stemmen zijn, eigenlijk helemaal niet wisten waarover ze gingen stemmen. Ze wilden gewoon het omgekeerde doen van wat Cameron wou.

Uiteindelijk maakt de #brexit ook niet veel uit. De regels gaan blijven gelden als de UK handel wil drijven, het kostenplaatje kan zelfs nog omhoog gaan. Er zijn tig andere landen die een hoge rekening betalen om toegang te hebben tot de markt. Om nog maar niet te spreken over de plannen van de verschillende grootbanken om toch minstens een deel van hun werkvolk te verhuizen naar de EU.

Duidelijk moet ook zijn dat in de huidige wereld het kleinburgerlijk denken van "mijn land zijn land" helemaal niet meer van toepassing is. Een (redelijk) mooi voorbeeld is dan zelfs de US. Elke staat heeft zijn eigenheid, die kunnen ze ook gewoon behouden. Er is ook een "rivaliteit" tussen elke staat, zeker als het gaat over sport. Maar uiteindelijk is het 1 land, 1 geheel, 1 blok. Zoiets lijkt mij perfect mogelijk in ons werelddeel. Oh en dan kan je inderdaad gaan spreken van Europese hoofdstad Brussel, mag perfect als onafhankelijk hoofdstedelijk Europees gebied bestaan. Ik hoef het niet direct.
2 x

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 25 Jun 2016, 12:33

Nederland-paraat schreef:Laten we eerst maar eens kijken of ze ook daadwerkelijk ''de knop'' van artikel 50 gaan indrukken.

Ze hebben daar geen keuze meer over. De EU is zelf al begonnen, de onderhandelingen over de exit zullen binnenkort opgestart worden ;-)
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”