Parafilm info

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Parafilm info

Ongelezen berichtdoor Paulini » 09 Feb 2018, 09:35

ik gebruik huishoudfolie. Goedkoop, overal verkijgbaar en 100% gas- en waterdicht.
1 x

Greenmachine
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Greenmachine » 09 Feb 2018, 10:58

Ik gebruik ook parafilm wat ik hier heb liggen voor stekken en enten van plantaardig materiaal.
Volgens alle mensen met groene vingers is het belangrijk om van onder naar boven te werken voor de beste afsluiting.
Ik werk dus ook bij flessen van de hals naar de dop toe.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 09 Feb 2018, 11:45

Paulini schreef:ik gebruik huishoudfolie. 100% gas- en waterdicht.
kunststoffolie is niet 100% gasdicht hoor, eigenlijk heel veel kunststoffen niet.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 09 Feb 2018, 23:42

Klopt, zelfs een PET-fles is bijvoorbeeld niet geheel gasdicht. Dit is ook een van de redenen dat bier over het algemeen niet in dit soort flessen wordt gebotteld. Ook de houdbaarheidsdatum van bijvoorbeeld cola in een PET-fles hangt volgens mij vooral samen met het koolzuur dat langzaam ontsnapt, op basis van het suikergehalte is het namelijk jaren houdbaar.

Overigens zal parafilm of ptfe tape allicht een betere afsluiting vormen dan de standaard metalen bottle seal die vaak niet helemaal aansluit en bovendien een opening heeft bij de tear off, dus baat het niet dan schaadt het niet.
0 x

cnnssr
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor cnnssr » 16 Apr 2018, 09:52

Ik werk op een chemisch lab (als chemisch ingenieur) en toen ik dit allemaal las ben ik er even ingedoken. Overigens kan ik sowieso direct bevestigen dat parafilm absoluut niet gasdicht is.

Hoe gasdicht het wel is heb ik even uitgezocht waarbij ik denk dat zuurstof, waterdamp en ethanoldamp het belangrijkst zijn:

-Zuurstof; 350 mL/m^2/dag

-Waterdamp; 0.8 g/m^2/dag

-Ethanol; zo gauw niet kunnen vinden helaas, maar deze waarde zal lager zijn dan water (groter molecuul, polair)

Natuurlijk is het oppervlak van de parafilm om de "opening" van de fles veel kleiner dan 1 m^2, dus omgerekend zal er hooguit een fractie van een milligram per dag doorgelaten worden.

Conclusie: ik denk dat parafilm zeker een toegevoegde waarde heeft, zowel voor open als gesloten flessen. Hoewel het op lange termijn wel degelijk een significante hoeveelheid gas doorlaat, is het een EXTRA weerstand tegen de diffusie naast de seal/kurk. Het zal dus altijd totale doorlaatbaarheid verlagen, al is het maar een beetje.

Kijk maar wat je ermee doet :Slainte
8 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”