Alles over vaten topic
Re: Alles over vaten topic
Interessant oogadal, wat is je bron?
Ik zie trouwens de sherryvaten juist niet in je overzicht, behalve dan die kleine van 55 liter.
Ik zie trouwens de sherryvaten juist niet in je overzicht, behalve dan die kleine van 55 liter.
Laatst gewijzigd door Machir op 14 Apr 2016, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Machir schreef:Interessant, wat is je bron?
defeatless schreef:
Puncheon (500 liter) en Butt (500 liter, maar het vat is hoger en smaller); de puncheon vaten worden gebruikt voor het rijpen van rum en sherry en geven bij het narijpen een rum of respectievelijke sherry finish aan de whisky. De butt vaten worden alleen gebruikt voor het rijpen van sherry en narijpen voor een sherry finish. Over finishing van whisky later in dit topic meer.
0 x
Skiddilly, ik reageerde op het bericht van oogadal. Beetje onduidelijk nu, omdat die van mij op een nieuwe pagina kwam...
1 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Whiskybroker wat betreft de vaten en de prijsontwikkeling. Dat er geen sherry butts opstaan komt omdat er op dat moment geen beschikbaarheid was.
De trend wat betreft wereldwijde afnemende vraag naar sherry is al een paar jaar gaande. Wil je de exacte cijfers; https://nl.wikipedia.org/wiki/Sherry
Maar plat gezegd is het aantal hectoliters aan verkochte sherry in dik 10 jaar tijd ongeveer gehalveerd.
En wat betreft de vraag naar (single) malt; http://www.hln.be/hln/nl/39/Lekker-Eten ... raag.dhtml
EDIT; Machir, dat had ik in de gaten, je reply stond immers direct onder die van mij
De trend wat betreft wereldwijde afnemende vraag naar sherry is al een paar jaar gaande. Wil je de exacte cijfers; https://nl.wikipedia.org/wiki/Sherry
Maar plat gezegd is het aantal hectoliters aan verkochte sherry in dik 10 jaar tijd ongeveer gehalveerd.
En wat betreft de vraag naar (single) malt; http://www.hln.be/hln/nl/39/Lekker-Eten ... raag.dhtml
EDIT; Machir, dat had ik in de gaten, je reply stond immers direct onder die van mij

0 x
Oogadal schreef:Schaarste van (goede) vaten wordt zo langzamerhand wel een probleem; de wereldwijde vraag naar sherry zakt in en die van whisky explodeert. Je ziet dat ook aan de prijzen van de vaten:
Fresh Bourbon Barrels (190-200 litres) - £148.00
Refill Whisky Barrels (190-200 litres) - £68.00
Refill Ex Islay Whisky Barrels (190-200 litres) - £78.00
Ole Smoky Moonshine Bourbon Barrels (190-200 litres) - £150.00
Virgin American Oak Barrels, medium char (190-200 litres) - £262.00
Small 70-75 Litres Ex Red Wine Casks - £112.00
Brandy Barrels (190-200 litres) - £102.00
Ex Red Wine Hogsheads (225 litres) - £102.00
Ex Red Wine Hogsheads (250 litres) - £122.50
55 litre Small Sherry Casks - £285.00
Madeira Hogshead (300 litres) - £382.00
Dit zijn recente prijzen, je ziet al dat een Sherry Octave relatief veruit het duurste vat is. En de verwachting is dat prijzen van met name 1st fill sherry vaten nog verder gaat stijgen. En daardoor zal er ook minder new make direct op sherry vat gaan, inmiddels is de prijs van een 1st fill sherry hoger als de waarde van de new make die er in gaat. Dus sherry finishes zullen we vaker gaan zien waarbij de op bourbon vat gerijpte whisky nog minimaal een half jaar op een 1st fill sherry vat gaat. En het volgende bourbon gerijpte vat gaat iets langer hetzelfde vat in.
Dus eigenlijk moeten we allemaal ook met regelmaat een fatsoenlijke sherry naar binnen kieperen...
Ik weet dat David Stirk al enige tijd sherry van de bodega's koopt en deze vervolgens weer in nieuwe vaten gooit om zo zijn eigen sherry vaten te maken. Ook bottelt hij sherry welke op whisky vat heeft gelegen. (de andere kant op!) welke door de oude inhoud de sherry zelfs een hoger alcohol percentage geeft!
Dus kortom; oude whiskyvaten weer vullen met sherry en nieuwe vaten ook weer vullen met sherry alles om zo weer goede vaten te krijgen voor zijn lijn waarbij hij whisky bepaalde finishes geeft.
http://www.onlinewhiskybestellen.nl/pro ... wc-200-07l
p.s.
goed topic!
0 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Klopt, heb een flesje donkere stroperige PX van David Stark staan en die is 20%.
Lekker voor na het eten
Dat ze bij CWC vervolgens een spirit finishen in die vaten kan ik me wel iets bij voorstellen.
Lekker voor na het eten
Dat ze bij CWC vervolgens een spirit finishen in die vaten kan ik me wel iets bij voorstellen.
0 x
Oogadal schreef:Klopt, heb een flesje donkere stroperige PX van David Stark staan en die is 20%.
Lekker voor na het etenDat ze bij CWC vervolgens een spirit finishen in die vaten kan ik me wel iets bij voorstellen.
Even
Is die nog te koop?
0 x
Whiskydudes
Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!
Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Paulini schreef:ik heb deze zelf nog niet gedronken; is deze goed/ lekker?
Ja. Maar je moet wel van mierzoet houden
Echt een dikke stroperig dessertwijn. Heb er ook wel eens een scheutje whisky ingemikt die ik wat scherp vond; da's een prima combi, geeft 'm net wat meer punch.
0 x
Paulini schreef:klik maar op de link in mijn eerdere post.
Die winkel is hier om de hoek. Dat flesje ga ik even ophalen

0 x
Whiskydudes
Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!
Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash
- gerritbakker57
- Whisk(e)y goeroe

top item en een geweldige uiteenzetting
Heb het hele item in sneltreinvaart doorgenomen en ga er nog even op mijn gemak doorheen. Overigens al wel even een PX besteld, voor mijn vriendin 
Heb het hele item in sneltreinvaart doorgenomen en ga er nog even op mijn gemak doorheen. Overigens al wel even een PX besteld, voor mijn vriendin 
0 x
TOP topic!
Duidelijk en gemakkelijk te lezen overzichtje. Alles wat een beginneling (ik dus) zich kan wensen!
En nu kan ik beginnen blokken
Duidelijk en gemakkelijk te lezen overzichtje. Alles wat een beginneling (ik dus) zich kan wensen!
En nu kan ik beginnen blokken
0 x
- Peter_vintage1992
- Senior

Super interessant! Dank voor deze mooie topic!
Erover lezen is natuurlijk anders dan het ervaren. Ik heb gezocht naar een rijtje whisky's die in de basis hetzelfde zijn en (in dit geval) verschillende finishes. Leuk voor en proeverij!
Glenmorangie the Original als basis
10 jaar rijping op amerikaans eikenhout
Glenmorangie Nectar d'Or
2 jaar narijping op Sauternes vaten
Glenmorangie Lasanta
2 jaar narijping op Sherry vaten
Glenmorangie Quinta Ruban
2 jaar narijping op Port pipes
Ik heb het nog niet getest, maar het lijkt me bijna perfect om te proeven wat een verschillende finish doetet een whisky
Erover lezen is natuurlijk anders dan het ervaren. Ik heb gezocht naar een rijtje whisky's die in de basis hetzelfde zijn en (in dit geval) verschillende finishes. Leuk voor en proeverij!
Glenmorangie the Original als basis
10 jaar rijping op amerikaans eikenhout
Glenmorangie Nectar d'Or
2 jaar narijping op Sauternes vaten
Glenmorangie Lasanta
2 jaar narijping op Sherry vaten
Glenmorangie Quinta Ruban
2 jaar narijping op Port pipes
Ik heb het nog niet getest, maar het lijkt me bijna perfect om te proeven wat een verschillende finish doetet een whisky
0 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”