Nieuwe whisky-tips. Welke whisky zou je aanraden ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Nieuwe whisky-tips. Welke whisky zou je aanraden ?

Ongelezen berichtdoor Yapi » 16 Apr 2013, 20:47

Piet schreef:
Matti schreef:Mag ik daar de Clynelish 14yo nog aan toevoegen? :)

Ik zou er dan zeker ook Teaninich aan toe voegen !

welke expressie, Piet?

eventueel nog de An Cnoc die ik laatst tegen kwam hier op dit forum even opgezocht, staat ook op mijn lijstje

http://www.whiskyfun.com/archiveaugust11-2.html#260811
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Apr 2013, 21:01

Yapi schreef:welke expressie, Piet?

Liefst een op bourbon of refill sherry zou ik denken..... Een van de grootste fruitbommen die ik ken is de Teaninich 29 Years Old 1982-2012 - Dewar Rattray CS 52,2%, maar die is té duur voor dit doel.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Apr 2013, 00:05

Jorrit schreef:In het topic ''Whisky uit je geboortejaar'' las ik iets over 'wit fruit bommen'. .......

Zie mijn aanmerking op "wit fruit" in ''Whisky uit je geboortejaar''
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 17 Apr 2013, 01:17

Piet schreef:
Jorrit schreef:In het topic ''Whisky uit je geboortejaar'' las ik iets over 'wit fruit bommen'. .......

Zie mijn aanmerking op "wit fruit" in ''Whisky uit je geboortejaar''

Voor mij ook een volledig nieuwe term, maar denk wel te snappen wat er mee bedoeld wordt. Je hebt best wel whiskies die bv veel meer tonen van witte druiven, citroen/limoen, granny smiths, onrijpe meloen, etc hebben versus kersen, rozijnen, bosvruchten, aardbeien, etc. Wat mij betreft beetje een fris/zurige fruitsmaak vs zoet/zwaardere fruit tonen. Vraag mij af of er dan ook niet eerder groen ipv wit bedoeld wordt door OpiumX (niet dat het een exacte wetenschap is, maar toch voor de duidelijkheid)

Overigens zoek ik zelf al sinds ik whisky drink naar een whisky met duidelijke lychee tonen, maar tot op heden nog niet gevonden, zelfs niet in de Littlemills en dan bedoel ik echt eentje waarbij het het eerste is wat er in je op komt, zoals ik dat heb bij bepaalde Nieuw-Zeelandse sauvignon blanc's uit Marlborough.
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 17 Apr 2013, 07:45

@soundwave, deze eens bekijken

The Cask of Yamazaki 1993/2008 (62%, OB, puncheon #3Q70048, 492 bottles)

of gewoon bij Serge Valentin de term 'Lychee' in zoekmachine whiskyfun. Levert zeker wat op (zoals hierboven)
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 17 Apr 2013, 09:30

Yapi schreef:@soundwave, deze eens bekijken

The Cask of Yamazaki 1993/2008 (62%, OB, puncheon #3Q70048, 492 bottles)

of gewoon bij Serge Valentin de term 'Lychee' in zoekmachine whiskyfun. Levert zeker wat op (zoals hierboven)

Ja dat heb ik zeker wel eens gedaan, en op basis daarvan o.a. de Littlemill 21yo van David Stirk gekocht, maar tot op heden nog geen succes haha (al is die trouwens wel verschrikkelijk lekker!)
0 x

Mel
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mel » 22 Apr 2013, 19:29

Ik zou graag wat advies ontvangen. Ik heb de Tomatin 18yr geproefd en die vond ik erg lekker. Ik ben op zoek naar een cherry whisky a la Aberlour A'Bunadh. Nu lees ik ook erg goede (eigenlijk betere) reviews over de Glenfarclas 105 en 15 yr. Beide heb ik niet geproefd. Is de Tomatin een mooie keuze of raden jullie een Glenfarclas aan?

Ik maak mezelf wellicht wat gek door het lezen van al die tasting notes maar ik besteed mn whiskybudget graag verstandig. Alvast bedankt voor de tips.
0 x
Afbeelding

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 22 Apr 2013, 19:36

Wellicht zou een Glendronach ook in je straatje passen, 15yo of beter de Cask Strengh. Echt superspul. :schotland
Ook een hele lekkere gesherryde whisky is de Nikka Whisky From The Barrel, en behoorlijk voordelig, nog geen 30e per fles, helaas wel 50cl.
Laatst gewijzigd door Otje op 22 Apr 2013, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 22 Apr 2013, 19:37

Mel schreef:een cherry whisky

Nu staat er kersenwhisky, je bedoelt ongetwijfeld de spaanse drank sherry
On topic: in de aanbieding is 1 liter glenfarclas 105 voor rond de 40E volgens mij moeilijk te kloppen. Glendronach 15 is ook een sherry-bom overigens. Maar ook Glendronach 8, 12 en Glenfarclas 12 en 15 zijn allemaal geen slechte whisies volgens mij.
In een wat duurder segment ook Glengoyne Cask Strenght en Glendronach Cask Strenght met A'bunadh vergelijkbare sherry bommen.
0 x
Afbeelding

Mel
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mel » 22 Apr 2013, 19:47

Bedankt voor het meedenken. En is iemand bekend met de Tomatin 18yr? Hoe wordt deze hier op het forum beoordeeld? Daar ben ik ook erg benieuwd naar.
0 x
Afbeelding

Jorrit
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jorrit » 22 Apr 2013, 19:48

Ik heb de luxe zowel de Glenfarclas 105 als de Glendronach 15 Revival en de Aberlour A'bunadh te bezitten. Qua mondgevoel wint de A'bunadh het van de andere twee, puur geweld.
Ik vind de Glendronach het, wat dat betreft, minst spannend, maar net zo smakelijk als de overige twee. Puur naar kosten gekeken is de Glenfarclas natuurlijk helemaal geweldig, voor 35 euro heb je al een liter. Vind ik wel het bitterst van de drie.

De Tomatin kan ik je helaas niks over melden, heb sowieso nog nooit wat van Tomatin geproefd.. Denk wel dat wanneer je een A'bunadh-achtig smaakprofiel zoekt je het beste af bent met de Glenfarclas 105 of Glendronach 15 Revival (minder abv, dat wel) of duurder de Glendronach Cask Strenght. Al heb ik de Glendronach CS nog niet geproefd hoor ik daar wel heel goede verhalen over.
Laatst gewijzigd door Jorrit op 22 Apr 2013, 19:58, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x

OpiumX
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 22 Apr 2013, 19:53

Mel schreef:Bedankt voor het meedenken. En is iemand bekend met de Tomatin 18yr? Hoe wordt deze hier op het forum beoordeeld? Daar ben ik ook erg benieuwd naar.

Ja, die heb ik vorige week gekocht. Is echt heerlijk! Een zachte whisky die door de finish op sherry-vaten een schitterende donkere smaak heeft gekregen. Veel rood fruit en hout. Ik ben zelf helemaal blij met mijn aankoop en kan em van harte aanraden!

Frank
0 x

jgorp
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jgorp » 12 Mei 2013, 22:14

Het is te lang geleden dat ik een bericht heb geplaatst onder de titel Welke whisky zou je aanraden?
Wordt eens tijd dat ik wat meer het forum op ga :bigsmile

Welke tot nu toe geproefd:

Bruichladdich The Laddie Ten
Bowmore 12y
Arran Port Cask en 10y
Smokehead
Caol Ila 12y
Ardbeg 10y
Lagavullin 16y
Dun Bheagan 8y Speyside, Islay, Island, Lowland en de Highland
Ardmore QC
Aberlour 10
Johnny Walker Green Label

Wat ik momenteel iets te veel van het goeie vindt is de Tamdhu 2004 The Ultimate Cask Strength.
Puur is hij natuurlijk te sterk om te drinken waarbij het vatsterkte te veel de overmacht krijgt en de smaken niet tot zijn recht komt. Door 2 pupetjes water toe te voegen smaakt hij lekker maar vindt hem alsnog aan te sterke kant. De max ligt bij mij toch 50% net als Arran.

Wat ik nu nog op bestelling heb staan is Famous Grouse Black en Talisker Storm. Ben erg benieuwd hoe deze 2 whisky's zal smaken. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee met deze 2 whisky's?
Hopelijk dat ze mij gaan bevallen maar dat zal wel goed komen gezien mijn smaak interesse vrij breed zijn. :Slainte

Groetjes,

John
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 12 Mei 2013, 22:57

Gisteren het voorlopig volledige gamma van de 'nieuwe' Belgische bottelaar The Whisky Mercenary mogen proeven.
Cooley 99-13 (super neus) , Bunna 76 ( :bigsmile ) , Glenlossie 20y, Braeval 91-13, Clynelish 97 en een jonge Bowmore.

Eén voor één goed tot super goed. Prijs kwaliteit echt een bottelaar om in't oog te houden!
Zelf de Braeval gekocht, rood fruit all over the place, super lekker en een niet echt gekende distillery, leuk!
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 11 Jun 2013, 22:00

uit hetgeen ik nu thuis heb staan zijn mijn aanraders:

1. Benromach 10yo
2. Arran Amarone Cask Finish
3. Tomatin 18yo
4. Bruichladdich the laddie ten
5. Glenfarclas 105
6. Bunnahabhain 10yo
7. Achentoshan Heartwood
8. An Cnoc 12yo
9. Glen Elgin 12yo
10. Glenkinchie 12yo
11. Strathisla 12 yo
12. Glenglassaugh Revival

Ben natuurlijk nog niet héél ervaren met whisky's, maar ben benieuwd wat jullie hiervan denken.
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”