Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Gisteren had ik zin in iets eenvoudigs. Een Balblair '89 (batch 2). Schijn bedriegt, hij lijkt simpel maar als je goed je best doet valt er nog genoeg in te proeven.
0 x
Nu in het glas de Dailuaine 27y0 1983/2011, 50% van Asta Morris.
Zowel de Whisky als ik hebben duidelijk even tijd nodig. De whisky om los te komen (te ontvouwen hé) en ik om hem te ervaren ... Later meer. Eerst genieten...
Zowel de Whisky als ik hebben duidelijk even tijd nodig. De whisky om los te komen (te ontvouwen hé) en ik om hem te ervaren ... Later meer. Eerst genieten...
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
-
johan brugge
- Forum goeroe

Piet schreef:Nu in het glas de Dailuaine 27y0 1983/2011, 50% van Asta Morris.
Hey, Piet. Ik ben echt nieuwsgierig. Ik heb eerder op de avond een Lagavulin DE 1995 ingeschonken. Ik ben nog steeds niet onder de indruk, helaas. Momenteel heb ik een sample Aberlour A'bunadh batch 30 van BWhisky in mijn glas. Dit is enorm zoet, hoog alcoholpercentage, massa's sherry. Maar dat kon je zo ook al raden waarschijnlijk. Hij doet me wat denken aan mijn Glenfarclas 1989 single cask for Fisser.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Net via twitter alweer een tasting gehad, deze keer met vier blends van Grant's. Begonnen werd met de Ale Cask
, gevolgd door de 12 years old, de 18 years old
en de 25 years old. Vooral de laatste twee zijn erg goed, maar ook wel aan de prijs (25 yo ca GBP 125 !). Zal er gezien de prijzen niet snel een fles van aanschaffen, hoewel de 18 wel erg goed was (ook prijs/kwaliteit), maar zou dan toch gaan voor een single malt/single grain whisky. Was echter weer een leuke twitter tasting. Een verslag is natuurlijk weer te vinden op mijn blog.
, gevolgd door de 12 years old, de 18 years old
en de 25 years old. Vooral de laatste twee zijn erg goed, maar ook wel aan de prijs (25 yo ca GBP 125 !). Zal er gezien de prijzen niet snel een fles van aanschaffen, hoewel de 18 wel erg goed was (ook prijs/kwaliteit), maar zou dan toch gaan voor een single malt/single grain whisky. Was echter weer een leuke twitter tasting. Een verslag is natuurlijk weer te vinden op mijn blog.
0 x
GJR schreef:Net via twitter alweer een tasting gehad, deze keer met vier blends van Grant's.
Mijn samples zijn niet aangekomen

0 x
Gisteravond eerst een Jura 16yo
en daarna een Coal Ila 12yo sherry
. De eerste begon vrij zacht maar nam in smaak behoorlijk toe terwijl de Coal Ila meteen al begon met een geweldige geur en qua smaak echt los kwam. Hij was wel erg zoet en balanceerde op het randje...bleef er uiteindelijk binnen en is een mooie aanwinst op mijn lijst!

en daarna een Coal Ila 12yo sherry 
0 x
Sampletje Ardbeg Corryvreckan niet verkeerd zo na eerste keer ruiken en voorzichtig proeven.
0 x
-
rborghmans
- Senior

Balblair 2001 Vintage.
Dit sample had ik aangekregen en heb via Twitter mijn bevindingen gepost.
0 x
rborghmans schreef:Balblair 2001 Vintage.
Idem hier!
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Een sample Edradour 2003 bourbon CS. Mijn allereerste Edradour. En hij smaakt helemaal niet 'sour' zoals bepaalde leden hem een beetje oneerbiedig noemen. Misschien heb ik wel 'geluk' dat ik net een (zeldzame) goeie Edradour in mijn glas heb. De reputatie kennende van de persoon die mij dit sample heeft opgestuurd ben ik hier heilig van overtuigd.
De whisky heeft wat tijd nodig om zichzelf te worden. Ik ruik duidelijk vanille en geschroeid hout. Hij heeft volgens mij een redelijk hoog alcoholpercentage. Ik krijg na 20 minuten ademen nog steeds tintelingen mijn neus als ik er aan ruik.
De smaak (zonder water) ligt helemaal in de lijn van de neus. Met een paar druppeltjes water is er zoveel meer te beleven. Alles wordt veel zoeter, romiger. De vanille verdwijnt een beetje naar de achtergrond en het geschroeide hout treedt meer naar voren. Met nog zo'n 5 druppels water is hij op z'n best. Er zit nu een dikke olie-achtige, zoete, romige whisky in mijn glas.
De afdronk is eerder kort en zoet. Met water wordt alles nog versterkt en is de afdronk merkelijk langer.
Kortom: een heerlijke whisky. Niet super complex, eerder complexloos lekker.
Van harte bedankt voor dit (weeral) lekker sample, René.
De whisky heeft wat tijd nodig om zichzelf te worden. Ik ruik duidelijk vanille en geschroeid hout. Hij heeft volgens mij een redelijk hoog alcoholpercentage. Ik krijg na 20 minuten ademen nog steeds tintelingen mijn neus als ik er aan ruik.
De smaak (zonder water) ligt helemaal in de lijn van de neus. Met een paar druppeltjes water is er zoveel meer te beleven. Alles wordt veel zoeter, romiger. De vanille verdwijnt een beetje naar de achtergrond en het geschroeide hout treedt meer naar voren. Met nog zo'n 5 druppels water is hij op z'n best. Er zit nu een dikke olie-achtige, zoete, romige whisky in mijn glas.
De afdronk is eerder kort en zoet. Met water wordt alles nog versterkt en is de afdronk merkelijk langer.
Kortom: een heerlijke whisky. Niet super complex, eerder complexloos lekker.
Van harte bedankt voor dit (weeral) lekker sample, René.

0 x
Hé hier ook een Edradour in het glas. De 10 jaar oude OB.
Duidelijk gesherried en vrij zacht. Meer later.
Kurk gebroken bij het openen. Dom dom. Ook deze heb ik al heel lang staan en ik had hem dus een tijdje neer moeten leggen...... Helaas vergeet ik dat wel vaker.
Duidelijk gesherried en vrij zacht. Meer later.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Bruichladdich The Laddy Ten, (unpeated)
Mooie neus beetje zee-achtig met een prachtige licht fruit op de achtergrond die langzaam naar voren komt. De smaak is net zo mooi als de neus met vanille en honing met nog steeds die zee-achtig er om heen. De afdronk is heerlijk lang met tonen die ik nu nog niet kan benoemen, Van deze malt ga ik nog lang genieten, dit is de moeite waard mensen!
Mooie neus beetje zee-achtig met een prachtige licht fruit op de achtergrond die langzaam naar voren komt. De smaak is net zo mooi als de neus met vanille en honing met nog steeds die zee-achtig er om heen. De afdronk is heerlijk lang met tonen die ik nu nog niet kan benoemen, Van deze malt ga ik nog lang genieten, dit is de moeite waard mensen!
0 x
Ik heb gisteren twee Kilchoman's naast elkaar geproefd. Beiden 60.beetje%, single cask, voor Whisky Import Nederland. Ofwel Refill Bourbon 99/2006 en Refil Sherry 317/2006.
Beiden enorme turfklappers. Met twee theelepels water erbij werden ze minder heftig en kwam de zoete smaak meer naar boven. Zo zoet dat ze bijna voor turflikeur door kunnen (ik lust dat zoete wel). Ik vond ze beiden minder scherp dan de winter release 2010; ik denk dat de twee jaartjes extra rijping toch merkbaar hielpen.
De geur van de bourbonversie deed mij aan tijgerbalsem denken: eucalyptus/mottenballen/dennennaalden. Ik associëerde het meteen met een sample Ardbeg Supernova 2010 die ik eerder proefde. De geur van de sherryversie leek er vrij veel op, maar had toch iets onbestemds. Een beetje onaangenaam, zwavel misschien? Dit kwam in de smaak veel sterker tot uitdrukking en dat maakte de bourbonversie automatisch en duidelijk de winnaar voor mij.
Zou ik een van de twee kopen? Neen. In tegenstelling tot mijn forumnaam is het toch te geturfd naar mijn smaak. Liefhebbers van Ardbeg Supernova zouden de bourbonvariant best eens kunnen proberen.
Edit 16.44: dubbel posten doen wij (koninklijk meervoud
) niet aan, dus: nu net bezig met een Bowmore 12yo. Tot nu toe valt hij mij zeer mee, sterker nog: lekker zelfs.
Ik denk wel dat ik weet waarom: hij lijkt qua smaak vrij veel op een van mijn favorieten: Benromach Organic (special edition). De afdronk mag wel wat langer...
Ja ik blijf bezig, edit 17.02: en op. Verrassend lekker deze 12yo Bowmore. Die gaat bij mij op de longlist (is al een tijdje geen shortlist meer).
Beiden enorme turfklappers. Met twee theelepels water erbij werden ze minder heftig en kwam de zoete smaak meer naar boven. Zo zoet dat ze bijna voor turflikeur door kunnen (ik lust dat zoete wel). Ik vond ze beiden minder scherp dan de winter release 2010; ik denk dat de twee jaartjes extra rijping toch merkbaar hielpen.
De geur van de bourbonversie deed mij aan tijgerbalsem denken: eucalyptus/mottenballen/dennennaalden. Ik associëerde het meteen met een sample Ardbeg Supernova 2010 die ik eerder proefde. De geur van de sherryversie leek er vrij veel op, maar had toch iets onbestemds. Een beetje onaangenaam, zwavel misschien? Dit kwam in de smaak veel sterker tot uitdrukking en dat maakte de bourbonversie automatisch en duidelijk de winnaar voor mij.
Zou ik een van de twee kopen? Neen. In tegenstelling tot mijn forumnaam is het toch te geturfd naar mijn smaak. Liefhebbers van Ardbeg Supernova zouden de bourbonvariant best eens kunnen proberen.
Edit 16.44: dubbel posten doen wij (koninklijk meervoud
Ik denk wel dat ik weet waarom: hij lijkt qua smaak vrij veel op een van mijn favorieten: Benromach Organic (special edition). De afdronk mag wel wat langer...Ja ik blijf bezig, edit 17.02: en op. Verrassend lekker deze 12yo Bowmore. Die gaat bij mij op de longlist (is al een tijdje geen shortlist meer).
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Macallan 1990 CWC. Een sample wel te verstaan. Notities volgen later, maar de sherry vult de hele woonkamer.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”