Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor avdboom » 15 Mar 2016, 14:10

Tonny schreef:Dan is Glenfarclas 15 zoals Van Gaal zegt 'a different piece of cook'. Ik vind dat met profielen nogal lastig.
De Benromach heeft grotendeels op bourbon gerijpt, ik dacht de Bunna ook (weet ik niet zeker). Benriach 15 PX zou wel eens binnen het profiel kunnen passen omdat het een finish is (en ik vind hem erg lekker).

Thnx.

Ik vroeg mij ook al af hoe de bunna 12 is samengesteld en gerijpt, misschien moet ik me meer daar op richten? De Benromach PX vind ik ook lekker, maar is toch meer zoetig als waar ik naar op zoek ben.

Is inderdaad lastig, hoe omschrijf je wat je bedoeld, en iedereen heeft weer zijn eigen interpretatie op een zekere manier...

Bedankt voor het meedenken!
1 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 15 Mar 2016, 16:07

Ik denk dat doe bunna 12 een bepaalde hardheid in textuur/mondgevoel heeft die jou wel aanstaat.
Of heb ik het mis?
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 15 Mar 2016, 17:12

Peter87 schreef:Ik denk dat doe bunna 12 een bepaalde hardheid in textuur/mondgevoel heeft die jou wel aanstaat.
Of heb ik het mis?

Ja, misschien is dat het wel ja. Nu ik er over denk... Misschien zou je wel kunnen zeggen dat hij zoet is, maar een beetje bittere tegenhanger heeft die het wat neutraliseerd? Kan het niet helemaal meer voor me halen...

Misschien moet ik het gewoon bij de bijna houden haha...
1 x
Afbeelding

berndw
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor berndw » 15 Mar 2016, 20:33

Waarom kiezen de meeste mensen (tenminste dat idee heb ik) om zich te verdiepen in single malts en niet in whisk(e)y in het algemeen? Ik las ergens dat 90% van alle whisky blended is en maar 10% single malt. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen die van alles drinken/proeven/leren kennen, maar single malt wordt volgens mij wel over het algemeen gezien als een superieur product t.o.v. blends. Iemand die daar een mening over heeft?
1 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 15 Mar 2016, 20:51

Nou, kort door de bocht omdat het over het algemeen ook een superieur product is.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Rozenbankje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Rozenbankje » 15 Mar 2016, 21:05

berndw schreef: Ik las ergens dat 90% van alle whisky blended is en maar 10% single malt.

Dat zal zo zijn in volume, maar niet in variatie.
Met de vele onafhankelijke bottelaars en de duizenden single cask bottelingen die er worden uitgebracht kan je bijna eindeloos variëren.
1 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 15 Mar 2016, 21:12

Die 90% is gemeten over het totale volume. Niet over het aantal varianten.

Ik zal ongetwijfeld overdrijven, maar als je kijkt naar het aantal varianten zal de verdeling anders om zijn. Dus van de 100 verschillende bottelingen zijn er 10 blended en 90 single malt.

Zeker gezien het grote aantal CS en OB

Blends zijn generiek, allemansvrienden.
Single malts zijn uniek, allemaal verschillend.
En wat mij betreft daarom juist interessant om je in te verdiepen.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 15 Mar 2016, 21:13

Rozenbankje schreef:
berndw schreef: Ik las ergens dat 90% van alle whisky blended is en maar 10% single malt.

Dat zal zo zijn in volume, maar niet in variatie.
Met de vele onafhankelijke bottelaars en de duizenden single cask bottelingen die er worden uitgebracht kan je bijna eindeloos variëren.

Dat dus :goedgedaan
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 15 Mar 2016, 21:17

Daarnaast zijn single malts ook goed verkrijgbaar. Single grains zijn echter steeds meer in opkomst, wat mij betreft een welkome aanvulling. Voor de rest zijn er maar een paar grain-distilleerderijen die veel bulk produceren. De blends die daar van afkomen zijn meestal in het lagere segment, scherper en minder gebalanceerd. Maar er zijn zeker hele goede blends op de markt.

Daarnaast heb je nog redelijk wat aanhangers van bourbon, dus onderschat die niet. Het is niet geheel mijn smaak dus ik verdiep me er naast het af en toe proeven er niet te veel in.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Skiddilly
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Skiddilly » 17 Mar 2016, 10:30

Ik heb een vraag je voor in dit topic.......
Vaak zie ik dat whisky wordt gerijpt op een 'Butt'. Na een kort Google avontuur ben ik erachter gekomen dat dit vaten zijn van 500liter en dat het nagenoeg altijd in combinatie met Sherry wordt genoemd. Het woord dat dus veelal wordt gebruikt is 'Sherry Butt'. Nu zie ik op WB ook vaak voor het casktype alleen de term 'Butt' voorbij komen. Mijn vraag aan het alleswetende forum: Klopt mijn vermoeden, en is een 'Butt' gewoon altijd een 'Sherry Butt'?
0 x
Afbeelding
“Too much of anything is bad, but too much good whiskey is barely enough.”
- Mark Twain

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 17 Mar 2016, 11:16

Skiddilly schreef:Ik heb een vraag je voor in dit topic.......
Vaak zie ik dat whisky wordt gerijpt op een 'Butt'. Na een kort Google avontuur ben ik erachter gekomen dat dit vaten zijn van 500liter en dat het nagenoeg altijd in combinatie met Sherry wordt genoemd. Het woord dat dus veelal wordt gebruikt is 'Sherry Butt'. Nu zie ik op WB ook vaak voor het casktype alleen de term 'Butt' voorbij komen. Mijn vraag aan het alleswetende forum: Klopt mijn vermoeden, en is een 'Butt' gewoon altijd een 'Sherry Butt'?

Daar kan ik heel kort over zijn: ja :)
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Scotaya
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Scotaya » 21 Mar 2016, 20:24

Misschien een rare vergelijk maar het volgende:
Kan ik stellen dat een blend net als melk altijd hetzelfde smaakt of verschilt dit ook per batch? smaakt bijv een Chivas Regal 12 jaar van 20 jaar geleden hetzelfde als die van vandaag?

Melk wordt van verschillende boerderijen verzameld waar de koeien onder andere op verschillende grasvelden grazen dus andere smaak melk produceren (vergelijk het met de verschillende distilleerderijen). Echter heb ik begrepen dat de melk vervolgens in de fabriek wordt ontleed en vervolgens conform een vast receptuur weer wordt samengesteld. Hierdoor smaakt melk altijd hetzelfde. Het vetpercentage bepaald of het mager of bijv volle melk is.

Aangezien blends een samenstelling van single malts is, die zoals ik in eerdere berichten lees altijd uniek en superieur zijn, dan zou je toch denken dat de blends ook elke batch anders is of worden deze dusdanig doorgeblend (ik weet niet of dit een bestaand woord is) tot dezelfde smaak bereikt is.
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 22 Mar 2016, 08:19

Goede vraag voor dit topic!

Je geeft zelf het antwoord al in je laatste alinea.

Voor de grotere blends worden wel (tien)duizenden liters whisky bij elkaar gemikt in een grote ton, dit krijgt dan meestal twee à drie maanden de tijd om lekker te mengen. Hierdoor wordt de smaak constant. Wel wordt er natuurlijk door de master blender goed gekeken naar welke vaten er in de blend verdwijnen. Echt goede vaten zullen het vaak niet zijn, deze gaan naar single malt en de superieure vaten blijven nog even of worden als single cask uitgebracht.

Wel is het zo dat over de jaren heen de smaak iets veranderd. Dit komt dan bijvoorbeeld door het veranderen van het productieproces of door schaarste aan vaten (dat is nu zo met sherryvaten). Maar als je echt een hele oude blend hebt (chivas uit 1950 ofzo) en die vergelijkt met die van nu dan zie je nog meer verschillen. Dit komt door veranderingen in het productieproces, ander gist, ander gerst en nog veel meer factoren.

Oftewel goed blenden is ook een kunst op zich!
0 x

rb854
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor rb854 » 23 Mar 2016, 10:25

Ik heb laatst een Famous Grouse van ca. 13 jaar terug vergeleken met eentje die net uit de winkel kwam....dat verschil is gigantisch. De oude was vele malen lekkerder.
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 23 Mar 2016, 10:39

Scotaya schreef:Misschien een rare vergelijk maar het volgende:
Kan ik stellen dat een blend net als melk altijd hetzelfde smaakt of verschilt dit ook per batch? smaakt bijv een Chivas Regal 12 jaar van 20 jaar geleden hetzelfde als die van vandaag?

Melk wordt van verschillende boerderijen verzameld waar de koeien onder andere op verschillende grasvelden grazen dus andere smaak melk produceren (vergelijk het met de verschillende distilleerderijen). Echter heb ik begrepen dat de melk vervolgens in de fabriek wordt ontleed en vervolgens conform een vast receptuur weer wordt samengesteld. Hierdoor smaakt melk altijd hetzelfde. Het vetpercentage bepaald of het mager of bijv volle melk is.

Aangezien blends een samenstelling van single malts is, die zoals ik in eerdere berichten lees altijd uniek en superieur zijn, dan zou je toch denken dat de blends ook elke batch anders is of worden deze dusdanig doorgeblend (ik weet niet of dit een bestaand woord is) tot dezelfde smaak bereikt is.

Ik vind het echt een geniale vergelijking :D Eentje die ook nog best steek houdt. Echter (als jouw uitleg over de melkproductie klopt) speelt techniek een veel grotere rol bij melk dan bij whisky. Bij whisky wordt er inderdaad doorgeblend tot dezelfde smaak is bereikt. Maar dat blijft toch mensenwerk, waardoor er altijd kans is op smaakverschillen per batch. Consistentie is bij de grote blends (Johnnie Walker, Famous Grouse etc) het ultieme ideaal, maar daar is dus geen technisch foefje voor om dat te bereiken. Het is de neus van de masterblender die daar leidend in is.
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”