"Living bottle"

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: "Living bottle"

Ongelezen berichtdoor FGG » 30 Mar 2018, 07:59

Dre schreef:Gewoon ff een vraagje aan Living bottle-bezitters: Hoe vaak drinken jullie nou uiteindelijk echt een glaasje uit die fles? Met alle keuzes aan prachtige samples en flessen die de meesten van ons in de kast hebben staan, kies je dan tóch nog wel eens voor die living bottle?

Zelden...
Ik denk dat ik ondertussen max 10x uit de living bottle heb geschonken.

Aan de andere kant: ze staan wel leuk in de kast die SV CS flessen. :lekker
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 30 Mar 2018, 08:38

Reichenbach schreef:
Dre schreef:kies je dan tóch nog wel eens voor die living bottle?
Om 'in te drinken'? Daar kun je ook een eenvoudige blend of single malt voor gebruiken.

Niet persé om in te drinken, maar meer in het algemeen. Maar verder kan ik me voor mezelf in ieder geval niet voorstellen dat als ik niet teveel wil nadenken over wat ik drink, ik een living bottle zou pakken boven een eenvoudige blend of single malt inderdaad. Vandaar de vraag aan anderen.
0 x

Ruud W
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 30 Mar 2018, 09:45

Hoe je het ook bekijkt.

The living bottle is gewoon voor mensen met te veel whisky. :bigsmile
2 x
Afbeelding

Hey, it's only whisky.

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 30 Mar 2018, 10:38

Ruud W schreef:Hoe je het ook bekijkt.

The living bottle is gewoon voor mensen met te veel whisky. :bigsmile

:P
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 30 Mar 2018, 18:09

Dre schreef:Maar verder kan ik me voor mezelf in ieder geval niet voorstellen dat als ik niet teveel wil nadenken over wat ik drink, ik een living bottle zou pakken boven een eenvoudige blend of single malt inderdaad.
Mijn living bottle is niet perfect en heeft best onvolkomenheden. maar hij is wel veel interessanter dan een gemiddelde blend.
Maar als je hem zou waarderen op waarde van al de scheutjes die er in zijn gegaan is het wellicht een te dure whisky voor de verkregen kwaliteit.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 06 Apr 2018, 15:41

Los van dit topic (ben hier pas voor de tweede dag) was ik ook al een kleine living bottle begonnen. Maar dan wel net iets anders dan ik hier lees. Ik laat mijn lege glazen en sample flesjes helemaal leeg druppelen in een 10cl flesje.
Puur uit nieuwsgierigheid en voor de lol. Ik kan natuurlijk zo een eigen blend maken van mijn geopende flessen, maar dit leek me wat spannender en leuker. Het verbaast me elke keer weer hoeveel druppels er nog in je glas of sample flesje zitten nadat je dacht dat die leeg waren.

Als de living bottle straks vol is gedruppeld, is het een ultieme blend van alle door mij gedronken whisky.
0 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 07 Apr 2018, 10:12

Grappig, eigenlijk meer een living sample dus. :duimop

Mijn living bottle drink ik 1 a 2 keer in de maand uit, meestal vlak voor ik er wat nieuws bij giet en een weekje daarna. En meestal gaan er inderdaad een drammetje of 2 bij uit een te legen fles.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 07 Apr 2018, 18:50

Ik heb toch het idee dat er in mijn levende fles echt wel leven zit. Een tijdje geleden viel hij wat tegen, nu is het best een lekker slokje. Het kan aan de 'rijping' liggen, of aan mijn gemoedstoestand.

Ik bedenk me net dat ik hem in de tussentijd heb afgetopt met een restje Highland Park dat zal het hem gedaan hebben.
0 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 08 Apr 2018, 13:12

Ik heb onlangs een presentje gekregen in de vorm van een kristallen decanter. Mooi ding, en ik wil 'm eigenlijk wel vullen, maar na de verhalen die ik heb gelezen over het lood wat in kristal zit en door de alcohol úit de fles en ín de drank verdwijnt houdt me dat toch een beetje tegen. In eerste instantie leek me dat een mooie gelegenheid voor (nog) een living bottle, maar ...
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 09 Apr 2018, 07:56

Ik heb onlangs een presentje gekregen in de vorm van een kristallen decanter. Mooi ding, en ik wil 'm eigenlijk wel vullen, maar na de verhalen die ik heb gelezen over het lood wat in kristal zit en door de alcohol úit de fles en ín de drank verdwijnt houdt me dat toch een beetje tegen. In eerste instantie leek me dat een mooie gelegenheid voor (nog) een living bottle, maar ...
Niet alle kristal bevat lood, maar als je wel kristal met lood erin hebben gekregen, dan word afgeraden om drank er voor langere tijd in te bewaren.
De vraag is of je glaswerk gemaakt is van Loodkristal of van kristalglas.
Check onderstaand artikel.
https://www.kookwinkelblog.nl/glas-kristal-en-kristalglas/
2 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 09 Apr 2018, 23:11

Naast de klank en de helderheid kun je loodkristal ook aan het gewicht herkennen. Je hebt echt wel wat in de hand. Persoonlijk vind ik het ook wel fraaier om te zien dan gewoon glas.

Zo lang je de whisky er niet langdurig in bewaard is er denk ik geen reden om hem niet te gebruiken, kristal of niet.
0 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 10 Apr 2018, 14:07

Grappig, eigenlijk meer een living sample dus.

Haha ja. Die hou ik erin.
0 x
Afbeelding

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 11 Apr 2018, 07:49

Reichenbach schreef:Zo lang je de whisky er niet langdurig in bewaard is er denk ik geen reden om hem niet te gebruiken, kristal of niet.

Probleem is hier de definitie van "langdurig". Mijn twee living bottles staan al ruim een jaar. Is dat langdurig? Of een maand? :Scratch
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 11 Apr 2018, 08:10

FGG schreef:
Reichenbach schreef:Zo lang je de whisky er niet langdurig in bewaard is er denk ik geen reden om hem niet te gebruiken, kristal of niet.

Probleem is hier de definitie van "langdurig". Mijn twee living bottles staan al ruim een jaar. Is dat langdurig? Of een maand? :Scratch

Je living bottles staan al ruim een jaar, én zijn nog lang niet op... je blijft bijvullen toch? Dus in praktijk zal je karaf vanaf vulling eigenlijk 'altijd' gevuld blijven. Dat is best 'langdurig' ;) .
Maar het belangrijkste in dat geval is denk ik of ie überhaupt lood bevat. Zo ja, dan zou ík het er niet op wagen. Als ie geen lood bevat is je enige 'probleem' hooguit de lucht die erbij komt, maar dat zal niet heel anders zijn dan alle andere geopende flessen die we hebben staan (er vanuit gaande dat de karaf wel een goede sluiting heeft met rubber ring of zo iets).
0 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 11 Apr 2018, 08:31

Dre schreef:
FGG schreef:

Je living bottles staan al ruim een jaar, én zijn nog lang niet op... je blijft bijvullen toch? Dus in praktijk zal je karaf vanaf vulling eigenlijk 'altijd' gevuld blijven. Dat is best 'langdurig' ;) .

Als je het zo bekijkt, ja.

Dre schreef:Maar het belangrijkste in dat geval is denk ik of ie überhaupt lood bevat. Zo ja, dan zou ík het er niet op wagen. Als ie geen lood bevat is je enige 'probleem' hooguit de lucht die erbij komt, maar dat zal niet heel anders zijn dan alle andere geopende flessen die we hebben staan (er vanuit gaande dat de karaf wel een goede sluiting heeft met rubber ring of zo iets).

Klopt. Als ie lood bevat dan laat ik 'm lekker leeg, of gooi ik er thee in of zo. Als ie geen lood bevat dan wordt 't óf een living bottle óf een houder voor een niet al te fancy whisky.
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”