Welke whisky vind je ronduit vies of flink tegenvallen

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Kinto
Actief lid
Actief lid

Re: Welke whisky vind je ronduit vies of flink tegenvallen

Ongelezen berichtdoor Kinto » 03 Dec 2015, 10:33

Glenmorangie 'The Lasanta' ... :SadHead
Wat een drama deze fles. Bitter, zwavelachtig, onaangename nasmaak.
Heb mezelf beetje gedwongen om deze verder te drinken maar helaas. Na iets meer dan 1/3de van de fles gedronken te hebben heb ik besloten dat we als vrienden uit mekaar gaan.
Whisky wegkappen krijg ik niet over mijn hart dus heb ik deze fles in een karaf gegoten en staat te pronken tussen de andere wel drinkbare whiskies.
En dat is ook het enige mooie aan deze Glenmorangie en dat is de kleur!!
0 x

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 03 Dec 2015, 13:26

Kinto schreef:Glenmorangie 'The Lasanta' ... :SadHead
Wat een drama deze fles. Bitter, zwavelachtig, onaangename nasmaak.
Heb mezelf beetje gedwongen om deze verder te drinken maar helaas. Na iets meer dan 1/3de van de fles gedronken te hebben heb ik besloten dat we als vrienden uit mekaar gaan.
Whisky wegkappen krijg ik niet over mijn hart dus heb ik deze fles in een karaf gegoten en staat te pronken tussen de andere wel drinkbare whiskies.
En dat is ook het enige mooie aan deze Glenmorangie en dat is de kleur!!

das wel raar :Scratch :Scratch heb deze thuis ook en vind het een hele goeie whisky met mooie fruit tonen in zowel nose als smaak
heb de lasanta al ongeveer een jaar ,mijn fles is ongeveer halfvol heb nog nooit een zwavel of bittere smaak gehad tijdens het drinken van deze whisky :Scratch
maar ja smaken verschillen he :bigsmile
1 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 04 Dec 2015, 18:57

Het was een krijgertje, en nooit eerder gehad... Maar man, wat een bocht is die Famous Grouse :vies
1 x

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor RvdB » 04 Dec 2015, 22:32

Glendronach the Hielan. Weinig spannende en vlakke dram. Veel te scherp en jong. Zelfs na wat maanden halfleeg ademen is t niet echt veel beter geworden imo.
0 x
Afbeelding

Sgt. Slaughter
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sgt. Slaughter » 08 Dec 2015, 02:34

Kan er niks aan doen maar de Glenmorangie 10 yr is niet mijn ding.
0 x

Stormbringer
Senior
Senior

Re: Welke single malt vind je ronduit vies?

Ongelezen berichtdoor Stormbringer » 08 Dec 2015, 20:38

rtbrouwer schreef:Er zijn maar weinig whiskies echt vies. JW Red of White lion ofzo, dat soort whiskies zitten echt aan de onderkant van de markt en eigenlijk is het zonde om goed glas Cola te besmetten met zoiets, maargoed.... das mijn mening.

Ik vind een Cragganmore 12, Glenmorangie 10, JW Black, Talisker 10 prima whiskies voor weinig geld en die zou ik ook bij iemand op visite wel drinken. Als iemand bv jameson, chivas regal, Jack Danials, Dimple, Glenfiddich 12 o.i.d. heeft staan sla ik meestal over. Niet omdat ik het echt vies vind maar ik geniet er ook niet van, doe dan maar een pilsje :-)

Goedeavond!
Ik was een beetje aan het lezen op dit forum en zo kwam ik deze post tegen. Nu kreeg ik eerlijk gezegd een beetje de indruk dat u
nogal uw neus ophaalt voor de genoemde whisk(e)y's, met name door de toevoeging "o.i.d.". Nu ben ik maar een whiskyleek, maar ik
ben wel benieuwd wat er dan volgens u zo mis is met deze merken. Ik begrijp uiteraard dat smaken verschillen maar met uw verwijzing
zet u toch even in 1 zinnetje een aardig aantal merken aan de kant. Buiten dat, denk ik dat u beginnende whiskyproevers misschien wel
het idee geeft dat de genoemde merken rommel zijn, en of dat nou zo'n goed idee is...?

Overigens wil ik er bij vermelden dat ik het wat het onderwerp van deze post betreft eens ben met GastheerG...ik vind de vraagstelling
niet zo'n plezierige manier van benaderen. Er worden toch whiskymerken afgeserveerd (om het zo maar te noemen) terwijl er wellicht
beginners zijn (zoals ik) die nog met open blik willen rondneuzen en uitproberen...op één of andere manier neem je daarmee een stuk
ontdekking en wellicht plezier weg....

Gr, Stormbringer
1 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 08 Dec 2015, 20:53

Glenrothes Select Reserve :vies

Heeft alles in zich wat ik niet lekker vind in een whisky.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Kinto
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Kinto » 08 Dec 2015, 21:41

Stormbringer schreef:
Goedeavond!
Ik was een beetje aan het lezen op dit forum en zo kwam ik deze post tegen. Nu kreeg ik eerlijk gezegd een beetje de indruk dat u
nogal uw neus ophaalt voor de genoemde whisk(e)y's, met name door de toevoeging "o.i.d.". Nu ben ik maar een whiskyleek, maar ik
ben wel benieuwd wat er dan volgens u zo mis is met deze merken. Ik begrijp uiteraard dat smaken verschillen maar met uw verwijzing
zet u toch even in 1 zinnetje een aardig aantal merken aan de kant. Buiten dat, denk ik dat u beginnende whiskyproevers misschien wel
het idee geeft dat de genoemde merken rommel zijn, en of dat nou zo'n goed idee is...?

Overigens wil ik er bij vermelden dat ik het wat het onderwerp van deze post betreft eens ben met GastheerG...ik vind de vraagstelling
niet zo'n plezierige manier van benaderen. Er worden toch whiskymerken afgeserveerd (om het zo maar te noemen) terwijl er wellicht
beginners zijn (zoals ik) die nog met open blik willen rondneuzen en uitproberen...op één of andere manier neem je daarmee een stuk
ontdekking en wellicht plezier weg....

Gr, Stormbringer

Even een kleine nuance. Binnen 1 whiskymerk (hetzij Johnny Walker, Glenfiddich, ...) heb je meerdere whisky varianten.
Glenfiddich 12, Johnny Walker, Jack Daniëls, Famous Grouse enzo... wel laat het mij zo zeggen dat deze whiskies erg makkelijk voorhanden zijn in een doodgewone supermarkt. Het is een massaproduct. Deze whiskies zijn niet het neusje van de zalm.
Ga je deze merken verder exploreren dan kom je best wel pareltjes tegen van hetzelfde whiskymerk.

Voor whisky liefhebbers geld de regel '1 minder goede whisky verknoeit het merk nog niet'. Al heb je wel voorkeuren uiteraard.
Bijvoorbeeld: Persoonlijk vind ik de Johnny Walker Red Label echt slecht. Ruikt naar lijm en proeft chemisch.
Maar de Johnny Walker Black Label is dan weer hemels! Een van de betere blends als je het mij vraagt!
Jack Daniëls kan ik dan ook wel pruimen... zelfs puur...
En dat is het mooie aan whisky. Er is voor ieder wat wils.

Zijn er beginner whiskies?? Absoluut... Van fruitig naar rokerig enz enz! Er zijn voorbeelden genoeg te vinden via de zoekfunctie.
Wat zijn dan niet zo'n beginners whiskies... Wel dat zijn de complexere... Whiskies waarvoor je je tijd moet nemen.
Ik denk dan aan: Cask Strength whiskies (het gebruik van water bij een whisky!), exotische bottelingen uit bijzondere vaten etc etc.
0 x

Stormbringer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Stormbringer » 08 Dec 2015, 22:25

Kinto schreef:Even een kleine nuance. Binnen 1 whiskymerk (hetzij Johnny Walker, Glenfiddich, ...) heb je meerdere whisky varianten.
Glenfiddich 12, Johnny Walker, Jack Daniëls, Famous Grouse enzo... wel laat het mij zo zeggen dat deze whiskies erg makkelijk voorhanden zijn in een doodgewone supermarkt. Het is een massaproduct. Deze whiskies zijn niet het neusje van de zalm.
Ga je deze merken verder exploreren dan kom je best wel pareltjes tegen van hetzelfde whiskymerk.

Voor whisky liefhebbers geld de regel '1 minder goede whisky verknoeit het merk nog niet'. Al heb je wel voorkeuren uiteraard.
Bijvoorbeeld: Persoonlijk vind ik de Johnny Walker Red Label echt slecht. Ruikt naar lijm en proeft chemisch.
Maar de Johnny Walker Black Label is dan weer hemels! Een van de betere blends als je het mij vraagt!
Jack Daniëls kan ik dan ook wel pruimen... zelfs puur...
En dat is het mooie aan whisky. Er is voor ieder wat wils.

Zijn er beginner whiskies?? Absoluut... Van fruitig naar rokerig enz enz! Er zijn voorbeelden genoeg te vinden via de zoekfunctie.
Wat zijn dan niet zo'n beginners whiskies... Wel dat zijn de complexere... Whiskies waarvoor je je tijd moet nemen.
Ik denk dan aan: Cask Strength whiskies (het gebruik van water bij een whisky!), exotische bottelingen uit bijzondere vaten etc etc.

Ik begrijp de uitleg, en uiteraard weet ik wel dat er betere whiskies zijn binnen een bepaald merk. Maar dan had ik het sowieso toch
aardiger gevonden om dan precies aan te geven over welke whisky het gaat als gesteld wordt dat 'ie niet te pruimen is. Nu wordt in
mijn ogen een heel merk weggezet. En hoe dan ook, ik vind de tendens van deze post niet plezierig ten opzichte van beginners die nog
ongeremd bezig zijn aan die whisky ontdekkingsreis. Ik zou zeggen, ontneem beginners dat plezier niet...
1 x

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 08 Dec 2015, 22:43

Toch eventjes een reactie plaatsen....
Ik ben ook een beginnend whiskydrinker(sinds dit jaar) ik hoor/lees zeer graag de positieve beoordelingen maar zeker ook de negatieve. Je doet natuurlijk zelf met de info wat je goeddunkt he. Maar als ik meerdere reviews lees van mensen die al jaren in het 'vak' zitten en zeggen dat een bepaalde whisky (en vergeef me voor de woordkeuze) niet te zuipen/uilenpis of dergelijke is, ga ik hier zeker mijn centjes niet aan spenderen om het toch maar eens geproefd te hebben hoor.
Experimenteren en bijleren moet, maar waarom je aan een steen stoten als je weet waar ze verstopt liggen?

Nu ja, ieder zijn keuze en ik respecteer de jouwe zeker, maar geef mij toch maar het goede spul....

Grt
Bram
2 x

Freddy
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freddy » 08 Dec 2015, 22:49

De slechtste die ik dit jaar heb open getrokken is de Connemara Cask Strength 57.9%
Kan de bodem maar niet in het zicht krijgen :vies
0 x
Afbeelding

Ruil of verkoop samples van mijn open flessen behoort altijd tot de mogelijkheid.

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 09 Dec 2015, 16:09

Vergeet niet dat een whisky die iemand "vies", "flink vindt tegenvallen", of niet te hachelen vindt helemaal niet slecht hoeft te zijn. Ik vind bijvoorbeeld Glenrothes over het algemeen niet lekker, in mijn beleving zit er een "babykots"-smaak aan: caramel met een soort van vanillepudding die er weer uit is gekomen zeg maar. Caramel in whiskies is gewoon niet mijn ding, zeker niet als er voor mijn gevoel een ranzig smaakje aan zit.
Mijn ervaringen zijn niet gebaseerd op een enkele dram of enkele fles, maar meerdere expressies, zowel van volle als inmiddels halflege flessen.

Conclusie: niet mijn smaak.
Mogelijkheid: wellicht iemands anders zijn/haar smaak (kennelijk lopen er behoorlijk wat mensen rond die Glenrothes wel lekker vinden).

Zeg ik dan dat dit merk slecht is? Nee, hoeft helemaal niet. Ik merk geen echt slechte elementen (zoals slecht geïntegreerde alcohol, te ernstige jeugdigheid, te bittere tonen). Ik kan het zelfs mensen aanbevelen als ik weet dat ze van de caramelsmaak in whisky houden.

Dus daarom ben ik het er wel mee eens om een beetje context aan belevenissen (zowel positief als negatief) te verbinden.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 09 Dec 2015, 16:21

Stormbringer schreef:En hoe dan ook, ik vind de tendens van deze post niet plezierig ten opzichte van beginners die nog
ongeremd bezig zijn aan die whisky ontdekkingsreis. Ik zou zeggen, ontneem beginners dat plezier niet...

Er zijn hier beginnende en gevorderde whiskydrinkers. Dat gaat vaak prima samen en soms botst dat een beetje. Op een forum horen nou eenmaal meningen thuis. En als je (zoals je zelf zegt) met een open blik rond wil speuren, dan moet je niet op een forum meelezen. Daar wemelt het van de opinies, waardoor je (bewust of onbewust) niet meer met een geheel open blik je whiskies uitkiest.

Je geeft zelf trouwens aan te begrijpen dat smaken verschillen. Dat is nou precies wat er hier aan de hand is, het heeft in mijn ogen niets te maken met het ontnemen van iemands plezier. Als jij geniet van een Jameson, Dimple of Glenfiddich 12, dan is dat toch mooi? Daar kan niemand iets aan veranderen :)

caskstrength schreef:Dus daarom ben ik het er wel mee eens om een beetje context aan belevenissen (zowel positief als negatief) te verbinden.

Helemaal mee eens. Als je in staat bent te omschrijven waarom iets niet bevalt, dan wordt dat gewaardeerd.
6 x
Afbeelding | Afbeelding

Sgt. Slaughter
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sgt. Slaughter » 12 Dec 2015, 18:59

Ooit gekregen als goed bedoeld presentje.. Old Smugglers... Tjee wat is die slecht zeg. :SadHead..
0 x

PunxsutawneyPhil
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor PunxsutawneyPhil » 24 Dec 2015, 00:13

PunxsutawneyPhil schreef:Mijn niet-lekkere-whisky lijst:

1) Johnny Walker Red Label. Smaakt helemaal niet lekker.
2) Cardhu 12yo. Muffe nasmaak. Bah.
3) Dalmore 12 yo. Nare nasmaak wat ik classificeer als gember. Ik hou niet van gember.
4) Redbreast 12yo Pot Still. De neus is geweldig, maar de afdronk viel vies tegen.
5) Islay Storm. Goede rookgeur en smaak, maar nare (gember)smaak in de afdronk.
6) Johnny Walker Black label. Bitter en een nare smaak
7) Jack Daniels. De 'gewone'. Niet veel smaak, maar ook gewoon niet lekker.

8) Inchmurrin 1974 CA 41yo. Een verschikkelijke motorolie nasmaak die achterin de keel blijft hangen.
0 x
De gustibus et coloribus non est disputandum

Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”