Stormbringer schreef:
Goedeavond!
Ik was een beetje aan het lezen op dit forum en zo kwam ik deze post tegen. Nu kreeg ik eerlijk gezegd een beetje de indruk dat u
nogal uw neus ophaalt voor de genoemde whisk(e)y's, met name door de toevoeging "o.i.d.". Nu ben ik maar een whiskyleek, maar ik
ben wel benieuwd wat er dan volgens u zo mis is met deze merken. Ik begrijp uiteraard dat smaken verschillen maar met uw verwijzing
zet u toch even in 1 zinnetje een aardig aantal merken aan de kant. Buiten dat, denk ik dat u beginnende whiskyproevers misschien wel
het idee geeft dat de genoemde merken rommel zijn, en of dat nou zo'n goed idee is...?
Overigens wil ik er bij vermelden dat ik het wat het onderwerp van deze post betreft eens ben met GastheerG...ik vind de vraagstelling
niet zo'n plezierige manier van benaderen. Er worden toch whiskymerken afgeserveerd (om het zo maar te noemen) terwijl er wellicht
beginners zijn (zoals ik) die nog met open blik willen rondneuzen en uitproberen...op één of andere manier neem je daarmee een stuk
ontdekking en wellicht plezier weg....
Gr, Stormbringer
Even een kleine nuance. Binnen 1 whiskymerk (hetzij Johnny Walker, Glenfiddich, ...) heb je meerdere whisky varianten.
Glenfiddich 12, Johnny Walker, Jack Daniëls, Famous Grouse enzo... wel laat het mij zo zeggen dat deze whiskies erg makkelijk voorhanden zijn in een doodgewone supermarkt. Het is een massaproduct. Deze whiskies zijn niet het neusje van de zalm.
Ga je deze merken verder exploreren dan kom je best wel pareltjes tegen van hetzelfde whiskymerk.
Voor whisky liefhebbers geld de regel '1 minder goede whisky verknoeit het merk nog niet'. Al heb je wel voorkeuren uiteraard.
Bijvoorbeeld: Persoonlijk vind ik de Johnny Walker Red Label echt slecht. Ruikt naar lijm en proeft chemisch.
Maar de Johnny Walker Black Label is dan weer hemels! Een van de betere blends als je het mij vraagt!
Jack Daniëls kan ik dan ook wel pruimen... zelfs puur...
En dat is het mooie aan whisky. Er is voor ieder wat wils.
Zijn er beginner whiskies?? Absoluut... Van fruitig naar rokerig enz enz! Er zijn voorbeelden genoeg te vinden via de zoekfunctie.
Wat zijn dan niet zo'n beginners whiskies... Wel dat zijn de complexere... Whiskies waarvoor je je tijd moet nemen.
Ik denk dan aan: Cask Strength whiskies (het gebruik van water bij een whisky!), exotische bottelingen uit bijzondere vaten etc etc.